Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Trakorien

Inlägg av Mikael »

Som jag minns det (som inte bryr mig om invånarantalet så länge det sköts enhetligt) så utgick man från Caddo för både Zorakin och Kariden, med tankar om Trakorien och Felicien…samt Krun tror jag. Någon slags konsensus på nivå tror jag uppnåddes men aldrig strikt genomfördes.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Så här ser Trakoriens befolkning ut enligt EA-boxen (med 1% taget från människor till övriga där alla andra förekomande folkslag inom landets gränser enligt källorna listats):
Befolkning: 79% människor, 10% svartfolk, 5% ankor, 5% halvlängdsmän, 1% övriga (tolgulder, fågelmän, vargmän, dvärgar, alver, sälingar)
Ser det bra ut?

Skall något ändras så föreslår jag att dvärgarna i Kopparbergen och i Rung ges 2% och vargmännen i Wulferveden 1%. Dessa kan tas från ankor och halvlängdsmän.

Så här:
  • Befolkning: 79% människor, 10% svartfolk, 4% ankor, 3% halvlängdsmän, 2% dvärgar, 1% vargmän, 1% övriga (alver, tolgulder, fågelmän, sälingar)
OCH innan ni lägger fram era förslag så ha resten av Ereb i bakhuvudet så att eventuella ändingar i Trakorien passar med andra länder där. På förhand tack! :wink:
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Trakorien

Inlägg av Andreas »

birkebeineren skrev:Efter olika diskussioner i projektets början kom vi överens om att tillämpa x10 regeln på alla invånarantal som uppges i EA-boxen. Fraxinus som skrivit det mesta om Zorakin gjorde det här: viewtopic.php?p=7225#p7225

Zorakin gick då från 250 000 till 2,5 mil.

Vart Zorakin senare uppgraderades vidare till 7 mil. invånare har jag inte hittat än (bland Zorakintrådens 85 sidor :roll: ) men jag är ganska säker på att det var Fraxinus som argumentetade genom det, bla. efter diskussioner om Caddos invånarantal som också uppgradetats. Letar vidare.
Hej, Tack för ditt detaljerade svar. Jag skulle förtydligat att jag undrade egentligen bara om källan var; EA box, annan officiell produkt, forumdiskussion eller annat. Exakt tråd ej nödvändig.
Andreas
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Jag gillar att leta i gamla trådar. :wink:
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Trakorien

Inlägg av Andreas »

birkebeineren skrev:Jag gillar att leta i gamla trådar. :wink:
:D
Andreas
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Vart Zorakin justerades upp till 7 miljoner (och andra befolkningsfrågor diskuterats):

viewtopic.php?p=12216#p12216
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

I Landsfakta för Trakorien i EA-boxen står svavel som en importvara. Borde det inte istället stå under exportvaror då Trakoriska riket själva utvinner svavlet från sin koloni på Marjura?

Om ingen har några motargument så ändrar jag det.

Förövrigt kan nämnas att svavel också exporteras från öriket Monturerna söder om Trakorien.

Uppköpare av svavel är förslagsvis välstående handelsnationer som Magilre, Caddo och Erebos huvudsakligen. Kanske även Krilloan helt nere i Ormsjön är en marknad för fiiinsvavel från Nordhavet?

Tidigare diskussion om bla svavel och Magilre: http://forum.erebaltor.se/viewtopic.php ... dcce#p7951
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Trakorien

Inlägg av Mikael »

Tror faktiskt Trakorien både importerar och exporterar svavel - skriv på båda.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

I arbetet med att wikifiera smådetaljer kom jag till att Paratornas sju ("åtta") hertighus inte finns namngivna (förutom Gomba). Brior tyckte dock att vi kan låna in en sådan detalj från Svavelvinterspelet så då blir det som följer:

Allesella (kejsare för tillfället)

Belsiria
Gomba
Kamest
Kartarind

Spinalunga
Trimelda
Folt (Ilibaurien)

Sju mäktiga familjer med ursprung bland klavykerna på Palamux. Hela Paratorna kom under deras kontroll förutom Ilibaurien där det blev annorlunda och i Ruhl som beboddes av ankor.

Uppdatering: Lagt till Folt
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Brior »

birkebeineren skrev:I arbetet med att wikifiera smådetaljer kom jag till att Paratornas sju hertighus inte finns namngivna (förutom Gomba). Brior tyckte dock att vi kan låna in en sådan detalj från Svavelvinterspelet så då blir det som följer:

Allesella (kejsare för tillfället)

Belsiria
Gomba
Kamest
Kartarind

Spinalunga
Trimelda

Sju mäktiga familjer med ursprung bland klavykerna på Palamux. Hela Paratorna kom under deras kontroll förutom Ilibaurien där det blev annorlunda och i Ruhl som beboddes av ankor.
Notera att Astrumal DiFolt representerade den åttonde familjen som inte ville vara med de andra utan slog sig ned i Ilibaurien.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Trakorien

Inlägg av Mikael »

Ur Vaderland
- drogbastu, förekommer i Fontra Cilor
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Re: Trakorien

Inlägg av Brior »

Rörande det "nya" Trakorien efter konfluxen, så har jag skrivit ett blogginlägg som berör saken:

http://erik-granstrom.blogspot.se/2016/ ... oiler.html

Sist i det inlägget finns en arbetskarta över hur Marjura passas in i Trakorien i samband med konfluxen. Det är denna karta som beskrivs i romanen Vanderland. Den skiljer sig en del från den som finns i det gamla spelet och som Spelknepe renritat här någonstans. Anledningen är att Marjuras skala oförklarligt och tydligen obemärkt varierat mellan olika moduler. Jag har återvänt till den ursprungliga kartan, där avståndet mellan Arhem och Clusta Noba i stort sett är detsamma som avståndet mellan Fontra Cilor och Rakma, ca 280 km. Notera att Myxa finns kvar på den nya kartan.

Om någon blir sugen på att rita rent det nya Trakorien mer korrekt, så rekommenderar jag att detta mått och min kartskiss i blogginlägget används.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

När jag precis skulle lista Nastrôls munkordnar i wikin kom jag på att det finns lite oklarheter att reda ut. Det finns fyra ordnar men endast tre är omtalade och av dessa har två frågor kring namnet.

1) Felikerorden, inga frågor.
2) Hyphererorden, eller skall den stavas Hyfererorden som den numera görs i romanversionen?
3) Nardor Brodrans sturske sinnen eller Sinavanerorden (med det andra namnet som ett folkligt val)?
4) xxx-orden, som alternativt kan fortsätta vara obeskriven och för den enskilde SL att besluta om. Eller?

Någon med åsikter? Kanske också med förslag till den fjärde orden?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Re: Trakorien

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:I arbetet med att wikifiera smådetaljer kom jag till att Paratornas sju ("åtta") hertighus inte finns namngivna (förutom Gomba). Brior tyckte dock att vi kan låna in en sådan detalj från Svavelvinterspelet så då blir det som följer:

Allesella (kejsare för tillfället)

Belsiria
Gomba
Kamest
Kartarind

Spinalunga
Trimelda
Folt (Ilibaurien)

Sju mäktiga familjer med ursprung bland klavykerna på Palamux. Hela Paratorna kom under deras kontroll förutom Ilibaurien där det blev annorlunda och i Ruhl som beboddes av ankor.

Uppdatering: Lagt till Folt

Känner att jag måste läsa om romanerna.
Minns inte riktigt om familjerna har sina titlar i landområden eller om vart de får sitt inflytande och inkomst ifrån.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Trakorien

Inlägg av birkebeineren »

Paratorna är indelad i sju hertigdömen (Ilibaurien utgör ett slags åttonde). Trakorien-modulen berättar inte mycket om hertighusen och heller inte om öns olika landområden/regioner i någon grad motsvarar hertigdömena. I Svavelvinterspelet och romanerna finns det en indelning som vi skulle kunna använda, exempelvis består hertigdömet Hiltre under familjen Gomba av Ranz, Hesipamassivet, Hoedjar och norra Kryfferskogen.

Vad tycker ni, skall vi använda indelningen från Svavelvinterspelet eller ritar vi egna hertigdömesgränser?
Skriv svar