Placering av gamla äventyr i EB?

Har du något äventyr som ligger och dammar? Dela gärna med dig!
Falk
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-07-18 23:42

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Falk »

Har någon något passande förslag på var Bland alfer och troll kan utspela sig?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Bra att du frågar, hade glömt bort det.

Kanske södra Cereval kan fungera, eller nordligaste Hynsolge? Där finns närheten till några av äventyrets beståndsdelar: troll uppe i Cerskogen; alver från Landori; riddare från Hynsolge m.m. Lite gränsland mellan vildmark och civilisation också.

Har tyvärr aldrig spelat eller läst äventyret, bara läst om det. Ett tidigt alster från Äventyrspel. :)
Falk
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 9
Blev medlem: 2015-07-18 23:42

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Falk »

birkebeineren skrev:Bra att du frågar, hade glömt bort det.

Kanske södra Cereval kan fungera, eller nordligaste Hynsolge? Där finns närheten till några av äventyrets beståndsdelar: troll uppe i Cerskogen; alver från Landori; riddare från Hynsolge m.m. Lite gränsland mellan vildmark och civilisation också.

Har tyvärr aldrig spelat eller läst äventyret, bara läst om det. Ett tidigt alster från Äventyrspel. :)
Jag har börjat spelleda alla äventyr i kronologiskt ordning, så jag har Bland Alfer och Troll färskt i minnet :-)

Jag gillar idén med Cereval. Där finns det som du skriver både troll och alver. Men jag hittar också en kommentar från http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... 3.A5nlagen:
..religiositeten i Cereval är mindre nitisk än i de flesta andra länder

Det kanske är just eftersom religiositeten är mindre nitisk som den Nyoxdyrkande kulten har etablerat sig just där.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Det som står i wikin står också i EA-boxen. Cerevalierna är inte så religiösa men de vördar sina förfäder och tillber stillsamt en mångudinna. Hon namnges inte i källorna men hon har fått namnet Ihenni här på forumet.

Plats för en mer nitisk kult av annat ursprung borde dock kunna finnas. Kanske kom den hit redan under det gamla kejsardömet Kruns storhetstid 1500 fO? Kanske till och med före? Eller så har den kanske någon koppling till den karavanled som vi har låtit gå från östra Berendien och norra Hynsolge mot kusten av Masevabukten och de cerevaliska stadsstaterna som finns där och som handlar vidare österut in i djupaste Akrogal?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Har nu också lagt till de tre äventyren som finns i Magilre-modulen:

Dylernas invasion
Intermezzo i Gabrika
Det heliga gudavinet
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Krugal Svylses förbannelse har placerats i Inmark i Kardien enligt ett förslag. Där har även Dimön och Skelettbyns hemlighet placerats så för att sprida ut äventyren mer så föreslår jag Erebos för Krugal Svylse.

Kanske även flytta på ett av de två som är kvar i Kardien men frågan är då vilket och vart? Passar något av dem i Felicien möjligtvis?
Grimor333
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2016-01-13 13:39

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Grimor333 »

Jag plaserade Dim ön i Torshem lät silversjön vara samma som spegel sjön.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Nytt äventyr listat: I Drakens käftar (Från häftet i DoD91)

http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ens_kaftar

Föreslagen placering: Berendien (tillsammans med äventyret Fritagningen)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Wolfhart »

birkebeineren skrev: 2015-12-20 09:34 Krugal Svylses förbannelse har placerats i Inmark i Kardien enligt ett förslag. Där har även Dimön och Skelettbyns hemlighet placerats så för att sprida ut äventyren mer så föreslår jag Erebos för Krugal Svylse
...
Eftersom jag nyligen börjat spela en karaktär som härrör från Krugal Svylses förbannelse så har också jag grunnat på placeringen av det. Vad tror ni om att förlägga det i västligaste Kardien, med startstaden/-byn Pelonia innanför kusten på Faltraxnäs och huvuddelen av äventyret utspelandes på väg till och sedan bland de skogsklädda bergen kallade Insakullarna?
Tanken bakom är att den fruktbarhetsgudinna som dyrkas i Kalsons kloster är penternas Khellillan/Khallill, och att munkarna där egentligen är druider. Alverna är från Gladaskogen. Sedan förklaras också halvlängdsmännen i äventyret av närheten till den större koncentration av detta folk som markeras i Erebaltorboxens kampanjbok s.33.
Men... finns det orcher bland Insakullarna?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Det finns inga svartfolk i Gladaskogen enligt beskrivningen som gjorts här på forumet (http://erebaltor.se/wiki/index.php?titl ... ladaskogen). Men de skulle kunna finnas uppe bland Insakullarna om vi ser dessa som skilda från skogen? Om nytolkningen av äventyret skall passa bör dock antalet svartfolk vara begränsad. Kanske en sista spilra av en forntida mäktig svartfolksklan eller en överlevande rest av en svartfolkshär från någon av krigen mot Häxmästaren?

Annars finns det bergstrakter med svartfolk och närhet till kust uppe på Antivins udde i norra Kardien. Detta enlig källorna. Sen har vi faktisk varit inne på tanken att fruktbarhetsgudinnan Khellillan/Khallill har varit dyrkat i norra Kardien av andra än penterna. Detta innan Lysande Vägen tog över helt efter att echterna tog över makten i kungariket. Kanske finns några av dess kvar?

Just förekomsten av en fruktbarhetsgudinna tycker jag gör Kardien som ett bra alternativ för Krugal Svulses förbannelse. Oavsett om det blir västra eller norra Kardien. :)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Wolfhart »

Hmm... det är enligt äventyret 50 orcher som belägrar Kalsons kloster, en grupp krigare som knappast skulle lyckas ta sig obemärkt till Insakullarna om de inte redan funnits där tillsammans med resten av orchstammen.

Jag lutar nu mer åt din idé att det istället är norra Kardien, och där har vi ju också Marsklandets fruktbarhetsgudinna Tafkol som möjligen är ett lokalt namn på eller en lokal idé om Moder Jord/Tevatenu/Khellillan/Khallill (hmm... Tevatenu-Khellillan->TevKhel->Tafkol..? :wink:).

Fördelen med ursprungsförslaget Inmark i Kardien är närheten till Svarta Tornet som förklarar de välorganiserade orcherna (att genomföra en belägring och bygga belägringsmaskiner är väl ändå överkurs för de flesta orchband?) och också närheten till Goiana där den i äventyret nämnda alvstaden Eglath Andoria skulle kunna vara en större skogsalvbosättning i sydvästra Goiana.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Orcherna skulle kunna vara utskickade på uppdrag av Häxmästaren och därför bättre utrustade. Då kan båda alternativen fungera, Insakullarna eller Antivins udde. Inget lätt uppgift för orcherna så de bör vara ovanligt disciplinerade och skickliga krigare. Insakullarna ligger närmast Aidnebergen men sträckan emellan är tät befolkat. Antivins udde är längre bort men landet här är mera öde.

Läste igenom äventyret igen och att hitta realistiska förklaringar till saker och ting är inte det lättaste. :roll: Men Khellillan, druider och kanske svartfolk utskickade av Häxmästaren tror jag kan vara en bra utgångspunkt. :)
Användarens profilbild
Wolfhart
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 157
Blev medlem: 2009-01-02 17:45
Ort: Hässelby

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av Wolfhart »

Jag lutar definitivt åt nordöstra Kardien nu. Tror det är lättast att knyta ihop äventyret med Ereb Altor just där (Tevatenu/Khellillan/Tafkol och druidorden, Svarta Tornet och expeditionsstyrka, Goiana och uppsutten gränsvakt).

Krugal Svylses förbannelse har alltid varit en favorit bland de jag spelat med, då den inte bara är en passabel satir över många företeelser i tidigt fantasyrollspelande utan faktiskt också ett utmärkt spelbart äventyr med lagom blandning av högt och lågt, av klurande och hackande. Därav min vilja att integrera det med Ereb Altor, och min ambitionsnivå får väl bli "inte alltför orealistiska förklaringar"... :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av birkebeineren »

Nordöstra Kardien nära Goiana? Det borde också bli bra. :)

Vill du vara mer exakt för vart Peloma passas in finns den handritade kartan att tillgå: http://www.erebaltor.se/kartor/spelarka ... rkarta.jpg

Gillar mer och mer det här med en fruktbarhetsgudinna under lite olika namn i norra Kardien. Passar bra med andra gamla idéer...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Placering av gamla äventyr i EB?

Inlägg av skaraborgarn »

Skelletbyns hemlighet?
Skriv svar