Wiki - Senaste nytt

www.erebaltor.se/wiki
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Mikael »

Du är en klippa Birke! :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av birkebeineren »

Tänkte bara upplysa om att det ständigt läggs in material i wikin. Ofta små detaljer men även större. Ibland bara länkar till diskussioner på forumet ellar andra artiklar på wikin. Gå man in på Senaste ändringar så hittas detta enkelt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Fafnir »

Ett av mina vardagsnöjen att kika på hur duktig Birke varit på att wikifiera. Hans flit får mig att vilja bidra så ofta som jag kan :)

Bravo Birke! :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Jonas Ferry »

Nu har jag fått tillgång till wikin och har kört ett första race. Jag fixade de felaktiga å, ä och ö jag hittade i artikeltitlar genom att bläddra igenom alla kategorier. Jag flyttade sidorna till rätt titel och la in omdirigeringssidan i kategorin Sidor att ta bort.

Jag har inte rättigheter att ta bort sidor, så antingen får någon som har det gå in och ta bort dem eller så får någon uppgradera mig till sysop/administrator på wikin (då kan man ta bort sidor så att de inte dyker upp i sökresultat och liknande) eller bureaucrat (sysop + rätt att göra andra till sysop) om det är enklare.

Notera att bara för att en sysop delete:ar en sida är den inte försvunnen för alltid, den döljs bara för vanliga användare. Det går att un-delete:a sidor om det visar sig bli fel.

FÖLJANDE Å, Ä, Ö ÄR FIXADE
Aghargaförbundet, Aghargaförbundet -> Aghargaförbundet
Kategori:Erebs länder -> Kategori:Erebs länder
Kategori:Kejsardömet Jorpagna -> Kategori:Kejsardömet Jorpagna.
Kategori:Morëlvidyn -> Kategori:Morëlvidyn
Fjärde SoltÃ¥get 353 e.O. -> Fjärde Soltåget 353 e.O.
Fjärde soltÃ¥get -> Fjärde Soltåget
Kategori:Människor -> Kategori:Människor
Övriga människofolk -> Övriga människofolk
Kategori:Odöda -> Kategori:Odöda
Odöda -> Odöda
Kategori:RÃ¥ttmän -> Kategori:Råttmän
Kategori:Vapensköldar -> Kategori:Vapensköldar
Kategori:Övriga Altors historia -> Kategori:Övriga Altors historia
Östra altors historia -> Östra Altors historia
Kategori:Älvfolk -> Kategori:Älvfolk
Mefamirs sjà-> Mefamirs sjö
Bäckahäst -> Bäckahäst
Morguck FrämlingsdrÃ¥paren -> Morguck Främlingsdråparen
Nerxim - Syster Död -> Nerxim - Syster Död
Vad den gamle legosoldaten säger -> Vad den gamle legosoldaten säger
Urträden -> Urträden
Den Lysande Vägen -> Den Lysande Vägen
Lysande Vägen -> Lysande Vägen
Andra SoltÃ¥get 275-278 e.O. -> Andra Soltåget 275-278 e.O.
Skuggornas krets efter äventyret Handelsfursten -> Skuggornas krets efter Äventyret Handelsfursten
BlÃ¥ Stenar klahn TvÃ¥topp -> Blå Stenar klahn Tvåtopp
Rognbär klahn Ihlineda -> Rognbär klahn Ihlineda
Klahn Blodmörk -> Klahn Blodmörk
Egwohs Do klahn LÃ¥ngsjö -> Egwohs Do klahn Långsjö
Edermorgh klahn Döda Whrol -> Edermorgh klahn Döda Whrol
Karrok BlÃ¥stav -> Karrok Blåstav
Skröd-Inger -> Skröd-Inger
Monster och Män -> Monster och Män
Östra Erebs historia -> Östra Erebs historia
Västra Erebs historia -> Västra Erebs historia
Morëlvidyn -> Morëlvidyn

Fixade även omdirigering till Imperium Jorpagnum och Imperium Iorpagnum genom att länka om dem direkt till [[Kejsardömet Jorpagna|Imperium Jorpagnum]]. Jag kan dock inte fixa Huvudsidan utan att vara sysop.

KVAR ATT FIXA
Två frågetecken dök upp:

1. Deyen av Yeralâ och Deyen av Yeralâ
Vilken är rätt, öst eller väst?

Deyen av Yeralâ säger: Efarisk hövding i östra delen av stamlandet Aderrahaman nära staden Udal.
Deyen av Yeralâ säger: Dey vars fäste är beläget i västra Aderrahaman. Deyens syster har en kärleksaffär med Kommendantprior Ogimund Buter av Kalbalik i S:t Willems Orden.

2. Lysande Vägen och Den Lysande Vägen
Vilken är rätt och har uppdaterats mest?

Lysande Vägen har flest inlänkar, så ska de som länkar till Den Lysande Vägen länkas om och Den Lysande Vägen tas bort?

Lysande Vägen redigerades senast 29 april 2015 och Den Lysande Vägen 8 juni 2013. De ser rätt lika ut, men jag gissar att Den Lysande Vägen ska bort?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av birkebeineren »

Mycket bra! :)

Alla omdirigeringar är mina gamla nödlösningar för att göra artiklarna tillgängliga. Nu åtgärdas felen ordentligt. Fortsätt lägga de felaktiga sidorna i kategorin Sidor att ta bort tills vidare. Spelknepe är den med befogenheter och kan ta bort eller delegera befogenheter. Du verkar dock ha mycket bättre koll på wikin än båda oss. :wink:
1. Deyen av Yeralâ och Deyen av Yeralâ
Vilken är rätt, öst eller väst?
Dejen av Yeralâ residerar i östra Aderrahaman. Mitt fel här, jag har skapat samma sida två gånger och skrivit olika. Men det beror ju på att den första sidan har haft ett avvikande tecken (â) och därför inte synts till som en redan existerande sida i en länk. Jag åtgärdar.
2. Lysande Vägen och Den Lysande Vägen
Vilken är rätt och har uppdaterats mest?
Lysande Vägen är rätt. Tror också att de flesta uppdateringar de senaste åren har gjorts i denna. Men innan Den Lysande Vägen tas bort måste sidorna genomgås och jämföras ordentligt. Jag gjorde detta för länge sen och hittade inga skillnader men vågade den gången inte radera sidan. Därför har den legat kvar och någon kan ha gjort uppdateringar sedan min genomgång. Vill du göra jobbet får du gärna det, annars kan jag försöka nästa vecka.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Spelknepe »

Du verkar dock ha mycket bättre koll på wikin än båda oss.
*GASPS* How dare you... nä men det är sant. Jag kan göra Jonas till wiki-admin om det skulle underlätta? :)
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Jonas Ferry »

birkebeineren skrev:Mycket bra! :)
Tack!
Alla omdirigeringar är mina gamla nödlösningar för att göra artiklarna tillgängliga. Nu åtgärdas felen ordentligt. Fortsätt lägga de felaktiga sidorna i kategorin Sidor att ta bort tills vidare. Spelknepe är den med befogenheter och kan ta bort eller delegera befogenheter. Du verkar dock ha mycket bättre koll på wikin än båda oss. :wink:
OK, bra. Jag visste inte säkert om det fanns en konvention att göra på ena eller andra sättet, men det låter bra att man kan ta bort omdirigeringarna.
Dejen av Yeralâ residerar i östra Aderrahaman. [...] Jag åtgärdar.
Jag la nu till kategorin "Sidor att ta bort" på sidan med felaktigt tecken i titeln.
Lysande Vägen är rätt. [...] Vill du göra jobbet får du gärna det, annars kan jag försöka nästa vecka.
Du får gärna göra det! Det är en såpass stor och central artikel att jag som innehållsnybörjare inte vill vara den som tar beslut om den gamla sidan innehåller något material som ska flyttas över innan den tas bort. Kolla gärna på samma gång de inkommande länkarna till Den Lysande Vägen och skriv om dem till Lysande Vägen, så vet du om det står någon information i samband med länken som inte längre gäller. Sedan kan vi lägga sidan i ta-bort-kategorin för att förhindra att någon uppdaterar fel eller länkar fel framöver.
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Jonas Ferry »

Spelknepe skrev:
Du verkar dock ha mycket bättre koll på wikin än båda oss.
*GASPS* How dare you... nä men det är sant. Jag kan göra Jonas till wiki-admin om det skulle underlätta? :)
Det borde inte vara någon större risk med att göra mig till admin. Jag är försiktig och tar inte bort några sidor med innehåll, och det går som sagt att återställa borttagna sidor. Då kan jag även fixa en omdirigering på Huvudsidan.

Annars skriver jag saker i den här tråden som någon annan får gå in och fixa. Det är OK med mig, men innebär lite extra arbete för alla inblandade.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av birkebeineren »

Jonas Ferry skrev: OK, bra. Jag visste inte säkert om det fanns en konvention att göra på ena eller andra sättet, men det låter bra att man kan ta bort omdirigeringarna.
Angående omdiringeringar så finns det vissa som medvetet är gjorda. Många kungar, magiker och särskilda personer har ett epitet vilket oftast finns med i namnet på artikeln (vi har dock inte varit helt konsekventa). Till dessa sidor finns omdirigeringar från bara namnet utan epitet eftersom länken är gjord från text där det sett bättre ut att inte skriva ut hela namnet. Exempelvis kan sidan Valien VII Rättråde finnas men även en omdirigering från Valien VII. Innan omdirigeringen tas bort måste då alla länkar göras om till Valien VII Rättråde|Valien VII (altså med ett | mellan). Eller finns det bättre sätt?
Jonas Ferry skrev:Du får gärna göra det! Det är en såpass stor och central artikel att jag som innehållsnybörjare inte vill vara den som tar beslut om den gamla sidan innehåller något material som ska flyttas över innan den tas bort. Kolla gärna på samma gång de inkommande länkarna till Den Lysande Vägen och skriv om dem till Lysande Vägen, så vet du om det står någon information i samband med länken som inte längre gäller. Sedan kan vi lägga sidan i ta-bort-kategorin för att förhindra att någon uppdaterar fel eller länkar fel framöver.
Då går jag går genom och tar bort sen. Såg att nån nitisk stavkontrollant gått genom DLV och inte LV. Blir roligt att ordna. :roll:
Jonas Ferry
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 8
Blev medlem: 2015-07-09 13:40

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Jonas Ferry »

birkebeineren skrev:Angående omdiringeringar så finns det vissa som medvetet är gjorda. [...] Innan omdirigeringen tas bort måste då alla länkar göras om till Valien VII Rättråde|Valien VII (altså med ett | mellan). Eller finns det bättre sätt?
Det är det sättet som gäller. Innan jag tar bort en omdirigering (dvs lägger den i Sidor-att-ta-bort-kategorin) så går jag till omdirigeringssidan, klickar på "Vad som länkar hit" i vänstermenyn, går in på de sidorna och skriver om länkarna till |-länkar och tar till sist bort omdirigeringssidan. Det är alltid bäst att låta artikeltiteln ha det fullständiga namnet och sedan använda |-länkar på förkortningar eller omskrivningar av dessa.

Hade det funnits Wikipedia-många sådana omdirigeringar hade det kanske lönat sig att dressera en Python-bot för att åtminstone få halvautomatisk hjälp som de gör på Wikipedia, men nu är de så få att man kan fixa dem för hand.

En sak jag upptäckte, som jag inte har tänkt på tidigare, är att om man länkar en del av ett ord så förvandlas hela ordet till en länk. Man behöver alltså inte länka [Jori|joriska], utan det går bra att skriva [jori]ska. Detta används redan i wikin, vilket är bra.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av birkebeineren »

Nu har jag jämfört Den Lysande Vägen med vad som står i Lysande Vägen och åtgärdat skillnaderna. I princip bara skrivfel som någon korrigerat i DLV istället för i LV men också några mindre tillägg. DLV har tömts och flyttats till Sidor att a bort.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Mikael »

Snyggt jobbat! Jag roar mig ibland med att slumpsurfa wikin - det är jäkligt roligt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av birkebeineren »

Bilder har nu börjat återkomma till wikin, trasiga filer som länge inte kunnat visas. Círdan Séregon har fixat. Även flera mallar som exempelvis den för Citat fungerar nu som de skall.
Mycket bra jobbat! :D

Sen har jag i varje landsartikel börjat lägga upp en karta under Geografi. På forumet finns det för varje land oftast flera kartor (samlade på respektive landtråds första sida) och jag har försökt lägga upp Spelknepes andra kartversion ( Fil:01 xxx n.jpg ) men ibland finns bara den första kartversionen ( Fil:01 xxx.jpg ). För några länder finns även en ännu nyare version, exempelvis Caddo och Palinor.

Även några spelarkartor finns upplagda.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av Albrekt »

Wikin verkar ha fått spel! Vad är det som händer?? :cry: :cry: :cry:
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9004
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Wiki - Senaste nytt

Inlägg av birkebeineren »

Vi jobbar på en uppdatering. Planen är att fixa till färgerna bl.a. Förhoppningsvis går det snabbt. /Admin.
Skriv svar