Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Samkarnisk stor stridsyxa, bärs av den fruktade legosoldaten Serek den Mörke (MoM s.56+framsidan)

Vilken kultur på Samkarna har frambringat detta vapen? Eller har den fått sitt namn av annan anledning?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Grisodlar'n »

Den väldiga yxan kanske har sitt ursprung i Morëlvidyn, bland de förslavade gropkämparna vars blodiga strider nyttjas som underhållning av många klanfurstar?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Grisodlar'n skrev:Den väldiga yxan kanske har sitt ursprung i Morëlvidyn, bland de förslavade gropkämparna vars blodiga strider nyttjas som underhållning av många klanfurstar?
Tycker det låter som en bra och trolig lösning.

Vet inte varför, men jag ser för min syn en ensam kämpe på ett skepp som röjer bordande pirater med sin väldiga yxa som som bonden slår vete. Egentligen ett klumpigt vapen för skepp, men kanske fanns det en välkänd hjälte en gång som stod mot stor övermakt?

Kanske vann vapnet viss berömmelse i de årliga spelen i Hebanon där en jättelik morëlvidynsk kämpe, känd som Sarath Samkarniern visade dess nytta?

Eller är det helt enkelt egentligen en bödelsyxa som fått namnet samkarnisk, då det främst är samkarniska pirater som fallit under dess bila runt kopparhavets länder?

Det var det största blodbadet, den mest omfattande massavrättningen någon kände till i historien. Fyra skepp hade efter det strategiska fiaskot kapitulerat. Fyra skepp samkarniska kapare. Befolkningen ville se blod, men att de samtliga i alla besättningar dömts till avrättning medelst dekapitering kunde de aldrig gissat sig till. När det första huvudet rullade var jublet stort. Men när det femtionde följde var synen överväldigande. Blodtörsten hade förbytts mot äckel. Så mycket blod. Och då var inte ens det första skeppet tömt på manskap än. Det var tydligt att budskapet var fruktan. Sänt till andra pirater, till andra nationer, men också till den egna befolkningen. Jag är er härskare. Om ni kränker mig finns intet annat att vänta än blod och död. För de som går mig emot finns inget hopp, finns ingen nåd.
Stämningen var tryckt när den siste samkarnierns huvud lämnade kropp. Solen hade för länge sedan sjunkit i havet. Stadens gator var rödmålade och klibbiga. Stadsvakterna hade börjat det mödosamma jobbet att på pikar med halvmeters mellanrum kring muren placera ut de dömda, så att tomma ögon skulle skåda mot havet och bära fram varningen, till gamma för mås och korp. Arvor pustade ut, torkandes svett och blod ur ansiktet. Hans armar värkte. Han hade varit den sista av de bödlar som i skift fått utföra sitt blodiga värv.
En skugga lösgjorde sig från mörkret, en jättelik gestalt som stegade emot honom med en otäck glöd i ögonen. Döden, tänkte Arvor. Han hade inte helt fel. Yxan, sade jätten.- Den bär blod från hundratals kroppar. Arvor fick inte fram ett ljud. -Förstår du kraften i det? Arvor teg fortfarande. -Jag tar den med mig, sa jätten i det han kastade en pung mot marken. Ljudet av silver. Yxan bytte händer utan att Arvor ville det, men vad kunde han göra? Han fick åter känslan av att det var döden manifesterad som stod framför honom, och styrkan i händerna på främlingen kändes tillräcklig för att krossa ett huvud som ett ägg. Så var han borta.


Bilder på Serek om någon mot förmodan missat vem som är hans illustrerade förebild:
https://www.google.se/search?q=deathdea ... 20&bih=969
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Läskig beskrivning. Men stämningsfull. Vart exakt kan det tänkas att denna händelse utspelade sig?

Minotaurer finns i norra Samkarna och borde också kunna använda dessa stora yxor. Eller är Sereks bödelyxa unik och bär namnet Samkarniern?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Mikael »

Jag gillar båda idéerna. Både att yxan är ett typiskt vapen för storvuxna kämpar i Morelvidyns stridsgropar, men också att en sådan korsat Kopparhavet och hamnat i Sereks händer på det vis som beskrivs i den blodiga historien…från ?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Sopodlare »

Var är förtrycket hårdast?

(För övrigt har jag aldrig förstått glädjen i att avrätta fångar, struntar inte nästkommande då i att kapitulera?)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Andreas
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 67
Blev medlem: 2007-01-31 07:15
Ort: Skåne

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Andreas »

Sopodlare skrev:(För övrigt har jag aldrig förstått glädjen i att avrätta fångar, struntar inte nästkommande då i att kapitulera?)
Att gå i strid innebär alltid en risk för nederlag. Om man vet att fienden är hänsynslös och konsekvenserna av ett nederlag ödesdigra, bättre då att knyta näven i fickan och betala lösen eller böja knä och få leva...

“Supreme excellence consists of breaking the enemy's resistance without fighting.”
― Sun Tzu, The Art of War
Andreas
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Sopodlare »

Men om avrättning är det normala, då hjälper det ju varken att böja knä eller betala lösen?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

En ny piratflotta i samma situation hade nog hellre kämpat till siste man än att kapitulera, ja.
Men förhoppningen av terrorvälde är väl att den inte hade vågat sig dit i första hand.

Samkarnisk stridsyxa är naturligtvis inspirerad av minotauryxorna! Bra tänkt där. Tillräckligt storvuxna kämpar använder den gärna då den är badass, men i regelrätta strider är den ovanlig då den är stor och tung. Att bära den som vapen visar att man är stor och stark tillräckligt för att nyttja den och det kan vara tillräckligt för att sätta respekt i sitt motstånd.
Mest berömmelse har den nått i stridsgroparna och som bödelsyxa.

Om stycket hur Serek får sin gillades, kan den slipas lite och agera stämningsfluff i texten om densamme.

Massavrättningen är inspirerad av Stockholms Blodbad, och om hur bödelsvapnet får kraft av de som dräpts ur ngn bok jag läst för länge sedan. Skulle kunna vara ur bokserien; Lyckans tärning, Argan list, Ärans tinnar och Domens dag av Rune Pär Olofsson.

Var den kan tänkas utspela sig överlåter jag till de som kan kopparhavets omnejd bättre än jag. Jag lät medevetet beskrivningen vara lite flytande då jag inte vet vilken nation som skulle kunna tänkas lämplig.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Kan det tänkas att händelsen utspelade sig i staden Klostro på den erebosiska ön Targero? Här finns en lång kust mot sydväst och piratvattnen norr om Samkarna. Och det kan noteras att piraterna omtalas som "samkarniska" och som alla vet ( :wink: ) är detta i östra Kopparhavet en vanligare benämning än i väst där sådana oftast kallas "morëlvidynska", oavsett härkomst.

Händelsen skulle kunna kallas Bödelyxan i Klostro och vara en ofta återberättad historia på hamnkrogar Kopparhavet runt. Hur det kom sig att Serek ville ha den här yxan? Tja, han verkar på något otäckt vis kunna känna på sig vart blod utsöndras och i det här fallet stämmer ju det. Eller hade yxan redan ett rykte som Serek hört? Kanske efter att ha burits vid Spelen i Hebanon av en minotaur vid namn Sarath Samkarnoer?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Sopodlare »

Jag har en förkärlek för att föremål BLIR magiska. Det där vapnet/verktyget har dräpt fler krigare än vad de allra flesta hinner med under si livstid.

Kanske är den så att säga döpt i blod och "bättre" än andra.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Samkarnisk stridsyxa:
Även kallad samkarnisk storyxa. Vapnet har med största sannolikhet sitt ursprung bland de fruktansvärda yxor som favoriseras av Sanritras minotaurkrigare. Vidare så är det också sannolikt via dem som yxan vunnit anhängare i Morëlvidyns smutsiga stridsgropar. Vapnet är stort och respektingivande men kräver avsevärd styrka för att nyttjas i strid. Det har på så sätt blivit status bland särskilt storvuxna kämpar att visa sig atletisk nog att använda yxan i bataljer. Främst utnyttjas den i stridsgropar och för spektakulära tvekamper.
Den imponerande tvåhandsyxan har också vunnit visst rykte på annat vis, då den rönt popularitet bland skarprättare.


EDIT: Rödmarkerad samt editerat upprepningar
Senast redigerad av Fafnir den 2015-04-30 10:26, redigerad totalt 1 gånger.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Kort och bra förklaring som passar med att yxan kallas samkarnisk, att den gillas av minotaurer och andra storvuxna samt att den oftast syns i stridsgropar och på avrättningsplatser.

Gillar förövrigt det här med stridsgropar. Utmärkt tillfälle för RP att öva sig i vapenkonst och kanske vinna silver som kombatant eller vadslagare. Vanliga i hela Morëlvidyn, Sanrita, östra Sivoa och kanske även bland ankorna på Bactulge?

Bra också Fafnir hur du utökat wikin med information om vapen och rustningar generellt på sistonde. :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Då rödmarkerar jag ovanstående beskrivning.

Med jämna mellanrum lägger jag in ny vapen, sköldar och rustningar på följande platser;

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Vapen

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Sk%C3%B6ldar

http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Rustningar

Då de flesta rör den historiska, verkliga världen har jag inte frågat forumet om alla detaljer, utan skrivit in fakta och påhitt i blandade doser. Vissa försvenskade namn är egna fantasier, då långtifrån alla rustningsdelar tycks ha svenska namn. Bacinett känns inarbetat exempelvis men många klingar allt för hårt på franska, italenska eller tyska för att rakt av passas in utan att störa den erebska illusionen. Läs gärna och kom med åsikter. Kapitlen är inte huggna i sten utan kan editeras även på wikin :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Sopodlare »

Vapen och rustning fungerar förmodligen på samma sätt i Ereb som i vår verkliga värld, så jag har inga problem alls med att fakta läggs in. Det blir såklart roligare om vi DESSUTOM lägger in Altoriska exempel.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Skriv svar