Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Klomellien

Inlägg av Fafnir »

Goodie :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Klomellien

Inlägg av Mikael »

Jag älskar Klomellien. Där. Jag sa det.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Som på beställning. :) Bra att även få en sekulär inblick i Melorghs politik och inte bara religiös. Sen känner jag att det snart behövs en karta och/eller en beskrivning av staden Melorgh... :wink:
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Mina spelare skrockar när jag försöker rita kartor. Mina hus ser ut som våta pappkartonger. Mina kontinenter ser ut som Barbapappa.

En stadsbeskrivning kan nog komma med tiden. Reseskildring eller uppslagsverk?
Eller kanske hur Mercana ser (ner) på staden?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Vi har några grymma stadskartritare på forumet så ett uppslagsverk skulle kunna vara till stor nytta om någon vill ta sig an staden Melorgh. Detta skulle sen kunna kryddas med korta utdrag ur en reseskildring. Kanske är det en mercansk handlare eller en nytillträtt ambassadör som skriver?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

En kort förklaring till ett par namn jag tidigare lagt till på Klomellienkartan:

Dvärgsten
Klippa vid kusten i södra Addiaska där dvärgar tidigare bodde. Dvärgstaden Basadaz-mûh byggdes av flyktningar från det fallna Mirinohn och under tvåhundra år växte ett välmående samhälle fram här. År 380 e.O. togs dock alla dvärgar som slavar av Det Heliga Kishatet till trakoriska öarna och Basadaz-mûh lades öde. De sista dvärgarna lyckades dock försegla stadens inre delar och varken trakorierna eller de otaliga äventyrare som sedan försökt har kunnat ta sig in. Enligt sägnen så fördes stora rikedomar från Mirinohn till Dvärgsten och dessa finns troligen fortfarande där.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

En konstig fråga kan synas men jag har mina skäl: Hur bred är floden Maure?

Jag tänker huvudsakligen på bredden nära mynningen där städerna Mercana och Cvyrdo ligger på var sin sida om floden. Någon har skrivit om att städerna vid tillfälle har beskjutit varandra med stora krigsmaskiner och då bör för logikens skull avståndet inte vara större än att detta är möjligt, åtminstone inte för eventuella utstickande stadsdelars randområden. Jag har också tänkt att låta några flottor med plundrande jordukaerlar ha tagit sig upp floden under Mörkertiden (ock kanske även senare) och då bör floden också vara tillräckligt bred för att dessa skall ha kunnat slinka förbi städernas försvar. Även uppströms floden kan det vara intressant att veta hur bred den är.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Mercana och Cvyrdos bombardemang (och bro) var min skapelse. Det gick även att ropa över floden. Det betyder ju att den inte är allt för bred, hmm... Mercana har ju byggt rejäla kajer, men om de dessutom dämmer upp floden skulle det leda till alldeles för snabb strömning, inte bra det heller. Om det här leder till krångel kan jag ju alltid fuska fram goda aukustiska förhållanden och ovanligt lätt sten till katapulterna, men helst inte.

Vad gäller att smyga sig uppför Maure så ligger ju faktiskt inga städer (utom Mercana, alldeles för stort för att smyga sig förbi hur som helst) vid den faktiska floden. Hisskov och Triska ligger vid det betydligt större Jaggarack. Uppe vid Hamur är väl floden betydligt smalare.

Jordisarna kan väl för övrigt bära sina flatbottnade båtar förbi bråkiga sträckor.
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vet någon för övrigt vad en klomull gör på vintern?

Dyker de ner under Maures is och går i ide?

Kryper de in i skalet?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Harald Krokigs jordukaerler kommer över åsen i Hisskov 435 eO:
http://no.wikipedia.org/wiki/Leidang#me ... gedius.jpg
Bufkin
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2016-04-10 19:45
Ort: Uppsala

Re: Klomellien

Inlägg av Bufkin »

Jag spelleder just nu i Klomellien och har haft mycket glädje av materialet här. Jag har funderat lite på Bozsa för min egen implementering. Jag har inte alls språkets gåva som många andra här men jag tänkte iallafall snarare spela något i denna riktning:

Bosza, de 101 tornens stad, det som en gång var en centrum för den andra magokratin är delar myt, delar verklighet.

Traditionen säger att de 101 familjerna styr staden gemensamt från sina torn men verkligheten är blekare, flera av stolarna är tomma, deras familjer är utdöda eller övergivna, många andra saknar helt magisk makt och är idag snarare hantverkare, administratörer, handelsmän eller lärare i mer värdsliga ting. Man upprätthåller traditioner och ledaren för varje familj förväntas vara en magiker men många familjer saknar någon med magiska färdigheter över minimagin. En del cyniker menar att det inte ens fanns 101 familjer från början, det är en del myt en del maktspel. Trots att många familjer är utdöda krävs det 51 röster för att ett beslut som rör staden som helhet, särskilt i relation med främmande makt, något som är mycket svårt.

Magin i Bosza är mer praktiskt än äventyrlig. Dels finns det givetvis magiker med färdigheter som motsvarar de traditionella skolorna, men ofta är de inte speciellt kunniga eller kan endast enstaka formler. Faktum är att de flesta ser ett lågt värde i att kunna magi som går fort att kasta och har omedelbar effekt, det är mycket tidskrävande att lära sig, är oerhört farligt och blixtar sätter inte mat på bordet. Många lär sig någon enstaka besvärjelse som man behöver för att kunna ta ut sina gillesbrev men efter några år har man snarare glömt dem än bemästrat fler besvärjelser.

Många familjer har istället magiker med en tillämpning som är helt oanvändbar i traditionell mening, man kanske är bra på djuravel, spådomar eller väderfärdigheter. Många andra har stora kunskaper OM magi men kanske inte direkt i magi.

Flera skolor finns etablerade i staden, de flesta ägda av flera familjer gemensamt. Det sägs att förr hade varje familj sin egen skola, men även det är mer myt än sanning. Skolorna och klasserna är små, tänk filosofisk undervisning under antiken snarare än engelska universitet. Lärarna är ofta privatlärare som betalar avgift till skolan för att få verka där. Att hitta en lärare som är kompetent när man kommer till staden är en snårskog och många har blivit besvikna genom åren.

Faktum är att efterfrågan på magiker inte är så hög som man kan tro, ingen ifrågasätter deras effektivitet, problemet är att det inte är enkla personer att anställa, det är lynniga individer eller lydiga okreativa nickedockor och man får vad man betalar för. Det är dessutom svårt att hitta bra praktisk tillämpning som ger direkt avkastning och när det går fel har det katastrofala effekter. Det är både en och två väderkvarnar som har fått en elementar installerad och som har fungerat utmärkt i några månader för att sedan när sigillen bryts, på grund av bristande och ofta kostsamt underhåll, släppt lös krafterna med död och lidande som direkt följd.

Däremot är magiker väldigt populära att ha som rådgivare, administratörer eller som vittnen och skrivare vid tex kontraktsskrivningar. De är också populära vid tillverkning, en stor del av Klomelliens handelsvaror kan konkurrera med att man använder sig av magiska subtila färdigheter, träd odlade för att användas till möbeltillverkning växer klart med ovanligt vackra mönster i träet, tyger har ovanligt klara färger och hållbarheten på ett bränt lerkrus är ovanligt starkt. De får ofta, utanför Bosza, snarare en religiös funktion, man helgar fälten, underhåller en smeds ugn eller ansvarar för bryggandet av ölet.

Är man utbildad i Bosza och har gillestecken så kan man lätt hitta jobb i klomellien, om inte annat för att man bevisat att man har tålamod att sitta stil och läsa och skriva i flera år utan att klaga en färdighet som uppskattas betydligt högre av handelshusen än att kunna göra någon tex extra stark, det är ändå billigare att bara hyra en bärare till.

Det finns givetvis även "klassiska" äventyrar magiker med högre kompetens och de tar sig ibland lärjungar på ett mer traditionellt maner. Många av dem är besvärliga typer som ofta inte kommer överens med sina familjer, talang och framgång går verkligen inte hand i hand. Att kunna redogöra för klassiska principer och tala forntida språk är viktigare än att kunna flyga, skapa energiblixtar och öppna låsta dörrar, för många är det bara en effektfullare och farligare variant på gycklarens enkla konster, underhållande men med lågt värde.

Undantag finns, som alltid, enstaka familjer har medlemmar som är kompetenta men de är mycket ovanliga.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Vi har inte helt bestämt hur vi vill ha Bosza men det du skriver passar in med en föreslagen tolkning. :)

Berätta mer, och välkommen hit!
Torquemada
Barbisk Hövding
Inlägg: 1164
Blev medlem: 2007-12-29 10:14

Re: Klomellien

Inlägg av Torquemada »

Vad roligt att någon gör bruk av Klomellien! Jag kollade just om landet fortfarande sov lugnt.

En av Bozsas största industrier är magiska drycker, framförallt helande drycker av olika slag.

Även om inte Bozsa är mäktigt idag, så förvaltar de ett otrevligt arv, som de till nöds kan släppa ut ur pentagram och källare.

Frågan om Bozsa har tillgång till mäktiga magiker är en statshemlighet, och måste så förbli. Om Bozsa är fullt med ärkemagiker så måste staden bekämpas - inga andra klomellier vill riskera att styras av magiker. Om Bozsa å andra sidan inte har tillgång till mäktiga magiker så kan översittare som Triska och Addiaska sätta sig på dem. Följaktligen spelar Bozsa med dolda kort, och grannarna försöker då och då provocera dem.

Spelare bör aldrig få någon klar uppfattning om hur mycket magi som finns i Bozsa. Rykten, däremot, finns det många.
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Klomellien

Inlägg av Albrekt »

:idea: Idé: Kan man tänka sig att de kardiska intressen som stödjer Addiaska i konflikten med Mercana är länkade med Greverydska Orden (GO) på något sätt? GO utgörs av utvalda grevar och hertigar i Kardien, Magilre och norra Zorakin som försöker öka sin makt (och nu inflytande i Klomellien?). Svepskälet är (antar jag) att främja aidnisk LV och civilisationens utbredelse. På detta sätt undviker vi att det är hela det kardiska kungariket som är involverat, vilket alltid synts mig lite för mäktigt, även om Trakorien hotar att gå in på Mercanas sida.

GO motarbetas alltid politiskt och i det tysta av Sydzorakiska brödraskapet (SZB). Dessa herrar utgör en liknande organisation bestående av vissa utvalda sydzorakiska, jorpagniska och caddiska adelsmän (även berendiska, kanske?). Deras motiv är också egen politisk makt (kanske är de för starkare kungahus, medan GO vill styrka adeln??), men de säger utåt (antar jag) att de är förkämpar för ett fredligt Kopparhav, samt förbättrade internationella relationer och handelsförbindelser.

Jag ser för mig diplomater, spioner och vapensmugglare involverade i ett proxykrig i Klomellien mellan Mercana och Addiaska, i vilket de andra stadsstaterna dras in. RPna skickas dit av SZB (eller av trakoriska intressen) för att antingen stoppa Addiaskas framfart genom sabotage eller lönnmord, eller för att bryta Addiaskas lojalitet till GO...
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Klomellien

Inlägg av birkebeineren »

Tycker jag absolut det går att tänka sig. Finns redan en koppling mellan Addiaska och Greverydska orden då den addiska änkedrottningen Lauressa Måne tillhör adelssläkten Måne i Kardien vars överhuvud Hertig Riddar Chestiern Måne av Satgherin är Banérförare av Greverydska orden. Kanske är Lauressa faster eller gammelfaster till Chestiern och då någon sorts kusin till de syskonen Friman som tvistar om Addiaskas kungakrona? Addiaskas nyaste historia är enligt wikin inte helt tydlig men det kan vi bättra på.

Inblandad i tävlingar som rör religion och maktspel i Klomellien lär kerisgass Ozymandias Pietas också vara. Och kanske Solorden?

Det vore mycket kul att nysta vidare i den här politiska härvan... :twisted:
Skriv svar