Zorakin

Samlingsplats för alla länder och platser
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Zorakin

Inlägg av Mikael »

Träslag från Aidne? Finns i Pendons slott: http://erebaltor.se/forum/viewtopic.php?p=37416#p37416
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Angående vart Zorakins kungar är begravna så har jag (i mitt äventyr) gjort så här:

Pendons första soltempel byggdes 63 eO under kung Alexeris regering (59-107 eO) men det var först med kung Karolu XI som traditionen att infördes att begrava medlemmar av den kungliga familjen här. Tidigare hade kungarna låtit sig begravas bredvid kung Valien I Rikesbyggare i de grottor som finns längst ut på Kastelludden nedanför slottet i Pendon (man kan se ingången till dessa grottor som en rund öppning på kartan över Pendon i Aidne-modulen). Undantaget kung Arviden I Hårdhändte som lät sig begravas vid familjen Grijps säte i hertigdömet Salanora.

När kung Valien IV den Store dog 330 eO infördes tratitionen att begrava de kungliga i valv under den nyuppförde Kora-katedralen i centrala Pendon. Här vilar således alla kungar och deras drottningar efter den tid, inklusive den berömde Valien Kronprins som aldrig hann bestiga tronen. Kung Arviden IV Enhand lät 527 eO flytta de kungliga gravarna från Kastelludden till ett nyuppförd valv under solkatedralen. Detta på grund av gravplundrare som brutit sig in i grottorna och stulit lämningarna efter kung Alexeris (Zorakins sjätte kung, 59-107 eO). Varken kropp eller sarkofag hittades innan gravplundrarna avrättades. Man upptäckte vid flytten även att kung Inegrid (12-44 eO) inte var begraven här men efter noggrana studier av skrifter både i Biblioteket i Pendon och vid katedralskolan lyckades en enkel adept avslöja att kung Inegrid,som var den första av Zorakins kungar som följde Lysande Vägens enligt Odos Sanna Lära, låtit sig begravas på Caddo i staden Arno.

De gamla gravarna på Kastelludden står nu tomma men en bönepemod är rest utanför grottöppningen. Munkar och solvandrare, även många av de Enkla, brukar gå hit för att be på soliga dagar. Vakterna som står posterade i Kungstornet i Slottet uppe på udden håller ett särskillt öga på gravgrottorna och är alltid utrustade med skjutvapen om någon skulle försöka gå in i grottorna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Zorakin

Inlägg av Mikael »

Funkar för mig Birke. :D
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Fungera för mig också.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Det står i EAK att Zorakin har "Sporadiska kontakter", att viss handel sker men att ingenting riskeras i en konflikt, med Hynsolge. Vilka varor är zorakierna intresserade av? Hästar som hynsolgierna exporterar (åtminstone innan Upproret) känns troligt men finns det någonting annat? Och har Hynsolges nära band med Felicien någon betydelse i det hela?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Zorakin

Inlägg av Albrekt »

Ja, i sådana här fall är det lätt att glömma indirekt handel. Det är ju mycket troligt att Zorakin inte bara handlar varor från Hynsolge, utan även genom Hynsolge, från länder som antingen är (eller har varit) närmre Hynsolge geografiskt eller politiskt, eller båda.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
SrednaS
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 90
Blev medlem: 2012-08-04 19:20
Ort: Göteborg

Re: Zorakin

Inlägg av SrednaS »

Problemet med den indirekta handeln är att det finns så få länder där Hynsolge är närmre geografiskt. Egentligen är det bara Cereval och möjligen Barbia, eftersom Hynsolge annars är geografiskt och/eller politiskt inspärrat i öst. Zorakins relationer till Berendien och Krun får jag erkänna att jag inte vet så mycket om. Dessutom är bilden av Hynsolge just nu att borgerligheten där är väldigt liten, varför antalet köpmän torde vara begränsat.
Iofs skulle Felicien kunna vara en indirekt handelspartner via Hynsolge, då de verkar vara en av Hynsolges få verkliga handelspartners.

Felicien exporterar följande till Hynsolge enligt wikin: vin, hantverk, tyger, olivolja, fisk, marmor, kryddor, skepp
Och Zorakin listas i EAK som en importör av tyger. Så feliciska tyger skulle kunna vara en lämplig kandidat till indirekt handel via Hynsolge.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Zorakins relationer till Berendien är väldigt goda. Zorakin bygger sitt förtroende i Berendien på att det var det enda landet som ( av misstag) gick in i på Berendiens sida mot Felicien. Ett krig som ledde till en ekonomisk katastrof för Zorakin och att man förlorade kolonin Hakkai till Felicien efter att den Zorakiska flottan näst intill blivit tillintetgjord vid Salamis. Feliciernas landstigningar på Zoraisk jord slutade dock inte heller så lyckligt för Felicierna så de lade Zorakin under marin blockad vilket till slut väckte Erebos och Caddo.

Zorakin är också en av de tre stora länderna inom Lysande Vägen. En religion med växande trossskara i Berendinen. Båda länderna är också feodala länder med kungar och riddare och allt.

Handel spelar också en viss roll. Om jag minns rätt importerar Zorakerna framförallt ylletyg från Berendien. Den andra stora tygexportören till Zorakin är Kardien. Även de exporterar ylle men möjligen också linne (eller om det var tvärt om). Det enda tyg som Zorakerna tillverkar är tagelskjortor, grova arbetskläder för husbehov och en speciell vältillverkad luksilisk mantel samt de fantastiskt färgsprakande pampiska yllemattorna. De båda sistnämnda utgör undantagen i ett annars kompakt zorakiskt tygmörker. De luksiliska mantlarna går dock nästa enbart till den inre zorakiska marknaden och de pampiska mattorna knapt det ens.

Zorakerna exporterar stora mängder vin samt en del järn och vapen till Karderna. Till Berendien exporterar Zorakerna möjligen järn, tenn och koppar vilket de har mycket stora kvantiteter av. Liksom vapen so de närmast massproducerar. Zorakin är Kopparhavets kornbod och vapensmedja.

Från Klomellien importerar Zorakin salt och ädelmetaller, sannolikt i utbyte mot timmer, vin och spannmål.Till Hynsolge vet jag att Zorakerna tillsammans med Berendier och Jorpagner exporterar vapen och rustningar (inbördeskriget håller i gång handeln där). Zorakerna har också en ganska stor massproduktion av handelsfartyg (enligt officilella källor vill jag minnas).

Till Caddo och Erebos exporterar Zorakin spannmål vilket de har enorma kvantiter av (kopparhavets största skördar tillsammans med Krun) liksom järn, vapen. timmer och tenn. Spannmålsprducenterna runt kopparhavet är framförallt Krun och Zorakin. Sedan kommer sannolikt Berendien som trea.

Caddo och Erebos säljer i sin tur lyxvaror som kryddor, parfym, marmor, ädelstenar och siden mm till Zorakin. Sidentyg till Zorakin är sannolikt en mycket lukrativ handel. Som krydda på striden mellan Erebos och Felicien kan man slänga in detta som en allvarlig stöttesten mellan dessa länder. Med tanken på att Zorakin har en väldigt stor armé så vore det bra för Felicien att förbättra sina relationer med Zorakin rent diplomatiskt men de vill säker också också få tillgång till mer av handeln med Zorakin. Dels för att själv få mer av dessa handelsintäkter. Dels för att förstöra för Erebos (och Caddo). Zorakins lyxkonsumtion är Caddos och Erebosernas kassako. Sannolikt en stor del av sidenhandeln över Krun. Men Zorakin handlar sällan med Krun direkt längre. Snarare så är det Felicien, Caddo och Erebos som sköter mellanledet mellan krun och österns länder och Zorakin. Och jag misstänker att Felicien försöker ta kontroll öer dessa handelsvägar.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Re: Zorakin

Inlägg av Fraxinus »

Vad som skulle vara intressant för Zorakin som handelsvara från hynsolge är möjligen hästar men där har redan Zorakin ganska stor kompetens inom landet. Både själva och genom Pamperna.

Jag tror mer på ädelmetall som silver, en stor bristvara i Zorakin. Kanske salt. Kan Hynsolge ha varit en konkurrent till Klomellien i Silver och bergsaltproduktin?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Hynsolge ligger långt bort från Zorakin och handelsvaror måste korsa Berendien över land via Lindaros-Kandra-Atrema då felicierna spärrar sjövägen söder om Tolan. Hela Berendiens handelssystem är dock uppbyggd kring dessa förutsättningar och då Zorakin har goda relationer med landet borde inte detta utgöra något problem. Karavaner kan färdas landvägen genom Jorpagna till Atrema och skepp kan lägga till på västkusten i Atrema, Entika och Ventimiglia. På östkusten har Lindaros etablerade handelsvägar över Echatiska havet till norra Hynsolge och vidare genom Grynnerpasset till länderna kring Masevabukten och till Akrogal.

Lyxvaror från Akrogal som endast färdas via Hynsolge borde kunna hitta köpare bland Zorakins adel men då har förmodligen hynsolgiska handlare lite med det hela att göra. Tanken är enligt tidigare diskussioner att det är lindarosiska handelshus som med kontakter bland Hynsolges bovarer sköter dessa affärer.

Hynsolge själv kan bidra med avelshästar men handeln är troligen begränsad de med tanke på Upproret och om Zorakin själv har stor kompetens här (vilken sorts hästar är förresten vanliga i Zorakin enligt de som är listade i wikin?)

Fiiin citronlikör från mellersta och södra Hynsolge borde också kunna fresta adel och halvlängdsmän i Zorakin.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Kartändringar Zorakin

Jag tror Zorakin är uppdaterat till den senaste kartstandaren ...fast .utan namn?

viewtopic.php?p=33915#p33915

Här finns alla namn från Fraxinus långa lista:

viewtopic.php?p=37212#p37212

Sen har jag följande önskemål:

-Blotferpasset markeras där Jostefloden rinner ut från bergen och ner mot Pharynx. Båtburna svartfolk kom den här vägen 126 eO då hela Grindanu satters i brand av hertig Miskrun (Aidne s. 53)

-Pharynx lås som befästning/stad som bevakar Blotferpasset

-S:t Dericusklostret markeras som plats fyra mil norr om Indarsol på centrala Indar

Ändringar enligt följande kladdkarta: viewtopic.php?p=37369#p37369

-Zygofloden ritas som ny flod i gränslandet Östermarken mot Nostratiet.

-Zygosunds bro som liten plats

-Timrandels stenar som vadställe (om så små detaljer skall med på kartan)

-Halvevad som vadställe (om så små detaljer skall med på kartan)

-Birfraxpasset som ett bergspass över östra Aidnebergen (ungefär där man hamnar om man drar en linje rakt norrut från Ereno (syns som en av de röda stigarna/vägarns på följande gamla kladdkarta: http://img75.imageshack.us/img75/2179/h ... ietrn4.jpg))
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Zorakin

Inlägg av Spelknepe »

Vi kör fortfarande på "gamla" kartan enligt denna: https://www.dropbox.com/s/0hkl2wcgxenxd ... W.jpg?dl=0
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Zorakin

Inlägg av Spelknepe »

Här kommer en klippt version av ovanstående.
Aidne_norr.jpg
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: Zorakin

Inlägg av Spelknepe »

Zorakin med ändringar!
zorakin_101.jpg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Zorakin

Inlägg av birkebeineren »

Snyggt! Och nu har jag inget att anmärka. :wink:

Angående grevskapen så finns alt (tror jag?) material samlad här: http://erebaltor.se/wiki/index.php?title=Zorakiska_län

Några frågor kvarstår men de hoppas jag Fraxinus kan svara på. Alternativt bestämmer du utifrån de förslag som finns.

Magilre nästa? :D
Skriv svar