Har inga problem med det Mikael skriver....min fantasi brukar skena iväg. Men som jag skrev behöver inte en by/bro ligga innanför område som Zorakin hävdar som sitt om den bosättningen ligger på flodens östra strand. Zorakin hävdar enbart överhöghet över västra flodstranden minus ett dvärgiskt brotorn. Två befästa brotorn. Ett värdshus på östra sidan, ett hovslageri, kanske ett kapell, några få boningshus. Några bryggor med bodar för omlastning.Mikael skrev:Har återgått till Källorna avs bron.
Den ligger öster om Zorakin på vägen mellan Fristaden och dvärgriket, i gränslandet mellan kullar och berg. Den korsar en mindre flod. Av brons fundament kan utläsas att den äldre stenbron är från 79 eO, byggd av dvärgar. Bron restaurerades 520-522 eO av Fristaden och dvärgarna. Det var tänkt som viktig handelsplats men det hindrades av Zorakin. Sedan Fristaden erövrades av Zorakerna har handeln skiftat och bron används inte längre lika frekvent. Bron bemannas idag enbart av dvärgar.
I Svartfolk finns inga floder markerade i området, enbart vägar. Inte heller Aidne hjälper oss.
Jag tycker Fraxinus förslag att den mindre floden Zygå rinner ner från bergen och mynnar i Ereno. Små flodbåtar kan dras upp till bron och seglas nerströms. En by med stadsmur krockar med källorna och jag ser hellre att bron ligger som ett ensamt fäste i ödemarken, men visst kan man alternativt lägga till ett värdshus, ett kapell, ett par torpare/fiskare... men fortfarande obyggden. Zorakins nyvunna Östmark tycker jag inte ska gå ända fram till bron, så bron kanske kan ligga längre norröver, ex rakt norröver från den nu markerade platsen? I övrigt gillar jag vad både Fraxinus och Birke föreslår.
Två frågor:
1. Varför byggde dvärgarna en bro där 79 eO? Passerar Via Aidne där och de restaurerade bara den äldre joriska bron?
2. Varför har jag på min karta antecknat Gitalde som alternativt namn på Ereno?
Fördelen med en sådan lösning är att det ger en naturlig förklaring till både Zorakins "nya" östra landsgräns. Det försvårar i någon mån också för Zorakiska expansioner österut och försörjningen till Kalband. Det skulle kunna ge upphov till konflikter mellan dalkiska handelsmän som vill ha fria transportleder över floden och en zorakisk önskan att ta tull på samma transporter....exempelvis. Och ju mer källor till konflikter desto bättre.
På din fråga 2 så kanske det har funnits en liten hamnstad på platsen där Ereno i dag ligger. Den hette Gitalde och fanns på plats redan 79 eO. Eventuellt har den utplånats i något av många svartfolkskrig i området. Bron förblev dock ganska viktig då Via Aidne gick via bron. Fristaden ersatte så småningom Gitalde som handelsplats och blev viktig som mötesplats mellan dvärgar och dalker. När Fristaden blev Zorakiskt beslöt dalker åter bygga en stad på platsen där Gitalde legat. Denna stad döptes till Ereno