Hemliga skuggspelare till 'Den femte konfluxen'? PBEM?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Hemliga skuggspelare till 'Den femte konfluxen'? PBEM?

Inlägg av Gabriel »

EDIT:

Vi har kommit ganska långt och upplösningen, the big finale, närmar sig.

Tack för alla som deltagit, jag har för övrigt bestämt mig att de som vill hänga på i vidare kampanjer är mycket välkomna att via några epostmeddelanden i månaden dirigera eventuella fientliga och vänskapliga organisationer.

Ex: En av rollpersonerna är Solriddare och för tillfället ute ur kampanjen, han har lyckats hamna tillbaka i Torshem p.g.a kreativt användande av magiska föremål i en nödsituation som involverade ett vulkanutbrott. Men han, liksom fler av äventyrarna är trogna (i alla fall på papperet) Den Lysande Vägen. Så någon kommer förhoppningsvis fortsätta agera den Aidniska grenen av kyrkan.

Alla som är nyfikna kan skicka mig PM, samt få tillgång till den fabulösa bloggen rörande kampanjen. ;)


EDIT: Har stängt för nya Skuggspelare.

Tack alla

Spelmöte 1 och 2 har inträffats, spelarna har redan påverkats av Skuggspelares ideer men vi har inte kommit särskilt 'långt'.

Spelmöte 3 har spelats, spelarna har varit 1,5 månader på Marjura.







------------

Hej

Spelare sökes att via epost strategiskt styra en (av flera) fraktion/grupp som är del av Den Femte Konfluxen (en äventyrsserie) som spelas av en rollspelsgrupp. Drakar o Demoner/Ereb Altor.

Jag har en spelargrupp som kört igenom Maktens portar, Nidlänska Reningen och nu har gett sig på [b]Den femte konfluxen[/b] serien. Bara två rollpersoner återstår av den ursprungliga gruppen.

[b]För den som inte känner till Den Femte Konfluxen:[/b]
Kort så är det så att en astrologisk konflux ska inträffa, den som lyckas 'stjäla' denna händelse blir jättemäktig och 'greppar ödets tyglar'. Många grupperingar är intresserade bl.a. en mäktig magiker och yoga/klonings mästare Shagul, olika Trakoriska fraktioner, representanter för olika raser, vandöda representanter för en 'utdöd' civilization som jobbar för att komma tillbaka etc. Det finns en spelargrupp som träffas regelbundet, men deras motståndare (kanske samarbetspartners) kan spelas lite strategiskt via epost och blogg av andra personer för att göra det lite mer spännande.

Som del av den femte konfluxen så rekommenderas att man har en/flera 'hemliga' spelare som styr Shagul etc.

Om någon skulle vara intresserad att på ett strategiskt sätt styra Shagul eller andra grupperingar i den femte konfluxen så hör gärna av er.

Ödet är naturligtvis till förmån för spelargruppen, men jag garanterar en chans för den gruppering 'du' styr att vinna. Det beror lite på spelarna. Kanske du kan vända någon av dem till din sida? Självklart är målet att alla ska ha kul. Inte för seriöst. Inte spela för att vinna.

Grejen är att det skulle nog ge kampanjen mycket om Shagul och andra grupperingar gjorde saker som jag inte har tänkt på. Injicerar lite extra intelligens i spelarnas motståndare.

För närvarande har spelarna precis kommit till Majura och delen 'Svavelvinter' har påbörjats. Det finns en blogg med fullständig info, bakgrund etc.

Funktionellt så får du rapporter från dina spioner/undersåtar och sen får du skicka ut instruktioner. Vi kör lite 'när det är funkar för mig' angående hur korrespondansen går.

Vi som spelar är i princip alla gamlingar, närmare 35-40 än något annat. Rollpersonerna är relativt hårda men mycket olika - det finns en stor och stark barbar men sen glider det isär från normalkoncepten. Tre av de fem rollpersonerna är (i alla fall officiellt) Berendiska adelsmän.

Skicka PM om du är intresserad eller ställ frågor i tråden!

Vet du något annat ställe Drakar och Demoner / Ereb Altor nördar samlas? Du får gärna sprida detta via länk eller ge mig tips.



:D

EDIT:::

- Ransarderna är upptagna
Senast redigerad av Gabriel den 2014-02-01 15:33, redigerad totalt 5 gång.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter jättekul! Använde själv mig av två externa spelare när jag spelade Oraklets fyra ögon för över två decennier sedan och det var mycket lyckat. Tyvärr tror jag att jag har för mycket av äventyren i ryggmärgen för att kunna spela oberoende. Lycka till!
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

[quote="Mikael"]Låter jättekul! Använde själv mig av två externa spelare när jag spelade Oraklets fyra ögon för över två decennier sedan och det var mycket lyckat. Tyvärr tror jag att jag har för mycket av äventyren i ryggmärgen för att kunna spela oberoende. Lycka till![/quote]

Jag tror att om man tar bort dem som vet saker de inte bör veta, så finns det inte så många kvar. :P

En hel del kritiska punkter i kampanjserien har ändrats, dessutom får man särskåda sig själv (som jag kommer att göra) rörande handlingar om man agerar utifrån IC information eller sina egna kunskaper från gammalt rollspelande.

Tack ska du ha.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Vart i detta avlånga land ni finns förtäljer inte inlägget;)
Eller är det tänkt att spelaren körs via mail?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag blir vansinnigt sugen. Frågan är om jag kommer hinna med. Hur ofta är det tänkt att interagera? Och hur ofta planerar nu ha era möten?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Någon plats man kan läsa mer om kampanjen?
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

[quote="leinder"]Vart i detta avlånga land ni finns förtäljer inte inlägget;)
Eller är det tänkt att spelaren körs via mail?[/quote]

De skuggspelare jag söker kommer alltså att strategiskt styra sin fraktion via epost - de kommer att få läsa en blogg som innehåller mycket info om hur det går för rollspelsgruppen. Dock kommer de att vara tvingade att mycket hårt kontrollera sig själva (för de kommer de fakto inte att veta en hel del av vad som finns på bloggen).

De info de får agera på, kommer via rapporter från deras agenter/underlydande som följer på epost. Om man vill kan man låta bli att läsa bloggen men jag tror det kan vara mycket underhållande.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

[quote="Fafnir"]Jag blir vansinnigt sugen. Frågan är om jag kommer hinna med. Hur ofta är det tänkt att interagera? Och hur ofta planerar nu ha era möten?[/quote]

Vi är gamlingar med barn, så vi hinner med ca 1.8 spelmöten i månaden. Oftast Lördagar eller Söndagar.

Vi kan interagera över epost efter tycke och smak, mest info kommer dock mest troligt stötvis efter spelmöten.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

[quote="birkebeineren"]Någon plats man kan läsa mer om kampanjen?[/quote]

Det finns en blogg.

OBS. Om ni vill spela 'skuggspelare' och inte kan hantera spoiler-info bör ni undvika denna blogg.

Jag har väl mer eller mindre tänkt att -inte- dela ut länken till bloggen vilt till allmänheten. Ni kan få den via PM.

EXEMPEL på inlägg:

Under Gibens studier har han haft brevkorrespondens med många individer - en av dessa föreslog en avlägsen sekt som kallades Shaguliter långt bortom den kända världen som verkade huvudsakligen fokusera på kroppens och sinnets perfektion. En av dem hade nått goda resultat med ingen mindre än Trakoriens Kejsare, trots att det är välkänt att dennes bekymmer kommer från ett överlångt liv i vällevnad och nått dennes gunst.

Giben påbörjade en brevväxling med denne Shaguliten som refererade honom till sin mästare, Malek Magus på den avlägsna ön Majura. Denne skrev ett ganska enkelt och okomplicerat brev, misshandlat av sjöluft och stinkande av svavel och sälspäck.


[i]Bäste Giben Solvände

Era kunskaper och ert rykte som alkemist har nått även våra öron, vi har hört om era och er väns svårigheter - med stor säkerhet kan jag säga att våra läror kan övervinna era problem och även hos den som bemästrar dem till fulländning läka tillbaka förlorade lemmar. Ni är välkomna att som Noviser i vårt sällskap lära er av vår filosofi och dela våra framsteg.

Våra krav är tre. Ni skall hjälpa oss i vissa studier där vi behöver er expertis, Ni ska om ni väljer att stanna och studera hos oss göra en ansenlig donation i guld samt ni ska lämna alla förutfattade och trångsinta åsikter på fastlandet.

Det första kravet är för att vi anser att kunskap ska delas, det andra kravet är för att täcka våra utgifter för er samt det tredje kravet ligger hos själva hjärtat av vår orden. Intellektuell frihet ohindrad och ej fjättrad av olika sedvänjor och gudomliga bud. Perfektion av kropp och sinne genom de medel som individen själv väljer att använda i sitt sökande.

Det dyrkas få Gudar på Majura, och inget tempel går att finna i den enda staden värd att nämna. Det sägs att det beror på att de Gudar som en gång dyrkades av urtidens bosättare, uråldriga och svartsjuka fortfarande vaktar sina domäner.

Malek Magnus[/i]

Efter ett möte mellan Giben och Balin så bestämde man att det var värt att utforska, om man fann att denna sekt inte tålde närmare granskning eller var lurendrejare så skulle man bege sig av tillsammans. Man påbörjade och förberedde en resa till detta fjärran Majura.

Corrin hade mycket att bevisa sedan hans misslyckade försök att visa sin storhet på slagfältet, han ansåg att de största stordåd han åstadkommit varit i sällskap med sina gamla vänner - när han hörde om en lång resa till fjärran land så såg han en möjlighet att åter igen lyfta sig över mängden.

Maximus hörde även han om resan, det han tänkte på var naturligtvis det lilla rike av Halvlängsmän som sökte självbestämmande. Även om politiken i det avlägsna Trakorien var honom främmande så förstod han att en av dessa Shaguliter hade Kejsarens öra. Kanske kunde han göra något för sina fränder, eller kanske besöka och lära av dem vad de gjort som så framgångsrikt hade gett den enighet och oberoende nog att kämpa för självständighet. Han behöver även rejäla finansiella medel för sin kamp, kanske finns det skatter dolda på Majura?

Även Malasti nåddes av rykten om resan, han infann sig ganska snart och erbjöd sin hjälp och sitt sällskap. Tydligen fanns det intressen för Kalmurri i det fjärran Majura, men ingen ansåg det troligt att han skulle förklara särskilt utförligt. "Järtecken måste undersökas, jag berättar vad jag kan när det är möjligt."

Den siste som hörde av sig var en gammal Berendisk adelsdam av fin släkt. Hon begärde privat samtal med Balin där hon berättade om sin son. Han var det enda barnet hon hade kvar och tre månader sedan hade han gripits för spioneri i Trakorien, samt skickats till slavarbete på Majura i Svavelbruken. Det sägs att man sällan överlever mer än två år där, hon bad Balin att för hennes och sina barnbarns räkning att försöka frita hennes son med alla medel han kunde tillåta sig. Hon överlämnade ett mindre skrin fyllt med smycken och juveler, ifall mutor skulle bli nödvändiga samt visade upp bilder på de tre små barn som han hade här i Berendien. Hon bad honom i Moderns namn, bevekad så lovade Balin att göra det han kunde.

Det lilla man visste om Majura var att det var en kall och ogästvänlig plats som hade snö och glaciärer som bet sig fast även under sommaren, med som enda näringar var det mycket kostsamma Svavel som utvanns genom mycket mänskligt lidande av straffångar ur stinkande iskalla träsk - samt fiske och valfångst.

Det har funnits någon sorts fornkultur på ön, antagligen dog den ut när ön fick kallare klimat. Ett kortare besök bland bibliotek leder till ord som 'Ithilgrom' och 'Cruri' samt referenser något sorts verk kallat 'Codex Altoria Linguae in antiqua et hodierna' av Broder Ebodae som ingen tycks ha någon kopia av.

Maximus källor i Trakorien har nämnt det kejserliga Dymra-Traktatet som ett prejudikat på vad de själva vill åstadkomma, där 'De Shaguliter sig kalla och äro tillkända av gruppens ledning må på alla sätt utföra sina läror och sedvänjor i fullständig frihet som ett friestående rike så länge de respektera Trakorisk lag och inte föra olycka eller drabba finansiell förlust över annat än slavar och halvmänniskor som vara infödingar'. Rent praktiskt så får de göra precis vad de vill och svarar inte under någon eller behöver betala skatt, så länge de inte skadar någon person (som betyder något) eller några viktiga finansiella intressen.

När spelarna frågar sjömän om Majura så får de höra skrönor om guldfynd i uråldriga ruiner och drakar som drivit dvärgar på flykten. Men inget direkt trovärdigt eller tydligt. Vad som är uppenbart är att alla seglatser är farliga eftersom Ransard regelbundet är i krig med Trakorien till sjöss, det finns också få värre havsbanditer än Ransardiska långbåtar. De är ingen fara om man upptäcker dem i tid - men många skepp har förlorats av att man i dimma eller om natten plötsligt upptäcker Ransarder som klättrar ombord och går bärsärk med vilda skrik till sina skoningslösa nordiska gudar.

Det finns även många och underliga gudar som tillbes i Trakorien samt sedvänjor och seder som kan döda eller orsaka lång fångenskap för den okunnige. Man pratar om den stränge guden Shamash som inte tillåter speglar eller mycket av något som kan anses leda till synd, eller om Inshtar som tillåter kvinnor att en dag på året göra precis vad de vill och inte kunna påverkas av lagar, eller Trocuspa som förordar mästerskap med vapen, eller Ereshkigal dödsguden .. eller Kastryke som är penningens gud och älskar den som lyckas oavsett medel .. det verkar som de har fler gudar än städer i denna ögrupp som löst hålls ihop av Kejsarens makt och dennes 'hemliga' polis Dieta Longa.

Ett lyckokast är att det officiella språket i övärlden är Jori, samt är det språk som alla officiella dokument och handel utförs på.

Efter en tre månaders resa och ett kort uppehåll i en av Trakoriens största hamnar tar man ett av de få skepp mot Majura, det som för strafffångar dit och svavel tillbaka. Trots detta går skepp bara två gånger om året, en månad på hösten och en månad på våren - däremellan gör antagligen en säsong för cykloner, havsormarnas parningsperiod eller enorma drivande isberg resan så farlig att inga kaptener gör resan.

Spelarna anländer till Majura på våren, den begynnande värmen har precis börjat få livet att spira.
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Förslag på skuggspelare är:

- Shagul, magiker och förfogande över lönnmördare och vandöda
- Pranz de Kaelve, Dieta Longa (Trakoriens hemliga polis/underrättelsetjänst)
- Ransardiens andre högste runpräst, broder till konungen och den som styr vad som kan räknas som underrättelsetjänst/spioneri - är även lite av utrikes ambassadör.

Detta är naturligtvis bara förslag. Någon högt uppsatt individ i Det heliga Kishatet (Shamash) är lämplig.

Det bör vara (1) en individ som sitter på en maktposition (2) inte den absolut högst hönset (3) som har en närvaro i Trakorien och (4) har tillgång till militära/semi-militära styrkor.

Naturligtvis, den jag primärt vill fylla upp är [b]Shagul[/b]. Som är lite spelarnas huvudmotståndare.. eller liknande. Sen de andra tillför mycket intressant..
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Det verkar ju superskojigt!
Har själv aldrig kört järnringens svavelvinter med skuggmakter.


Andra intressenter kan ju vara:
Åålskallarna i Rung.
Furst Blååtryne av Kharasma, Lasemos
Saphynska ädlingar (Ättlingar till exempelvis Harlevold Hakeborst)
Klostren i Nastrôl
Nya sfären
Magillre
Klomelliska stadsstaten Mercana
etc :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Ascool idé att ta in någon okänd. :)
leinder skrev:Vart i detta avlånga land ni finns förtäljer inte inlägget;)
Eller är det tänkt att spelaren körs via mail?
Det står "PBeM" i ämnesrubriken, vilket står för Play By E-Mail. Det kunde ha förtydligats dock. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Upptagna fraktioner atm är:

- Ransardien
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Också sugen! Ska fundera och se över om jag kan stjäla tid någonstans....är lite sugen på en roll som magiller (ambassadör någonstans i Trakorien?).
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Och jag som trodde att alla skulle slåss om att få vara Shagul!

Jag har mycket låga krav på folk som skuggspelare.
Skriv svar