Ankor

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag skulle gissa att erebs ankor nästan till 80%+ är vita ankor. Vad tror ni?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jo åtminstone 80 %. När det gäller specifika siffror så har jag ingen uppfattning så länge andelen ankor av befolkningen inte överskrider vad som angetts i källorna.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur ser ankbefolkningen ut i Morëlvidyn och i städerna Ankorath, Dunderin (hälften anka, hälften människa) och Montagor? Finns siffror och/eller procent andelar från källorna eller forumet?

Och hur låter det för Bactulge om befolkningen består av 60 % ankor (vita) och 40 % människor (melukhier)?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

gtjorgo skrev:Jag skulle gissa att erebs ankor nästan till 80%+ är vita ankor. Vad tror ni?
Det går 4 vita på varje brun anka enl. EA Spelarboken sid. 61 så 80% ser ju på pricken rätt ut. Jag antar att antalet svarta ankor är försumbart i Ereb.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Enligt monsteboken är svarta och vita vanligast medan bruna mer sällsynta.
Enligt monsternoxen är de svarta vanligast, de vita fredligare och de bruna ganska sällsynta.
Nu behöver det iofs inte finnas så många svarta i ereb bara för att de är vanligast.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fafnir skrev:Enligt monsteboken är svarta och vita vanligast medan bruna mer sällsynta.
Enligt monsternoxen är de svarta vanligast, de vita fredligare och de bruna ganska sällsynta.
Nu behöver det iofs inte finnas så många svarta i ereb bara för att de är vanligast.
Precis. De svartas natur gör att de inte är särskilt välkomna i Erebs civiliserade länder. Piratstäderna ser dem som ett mer eller mindre naturligt inslag, Felicien har säkert kapare som använder sig av svarta ankor i vissa fall. Men Altors stora population ankor finns i Samkarna och där dominerar de svarta helt.
Så enkelt uttryckt. Vita i Ereb och Svarta i Samkarna, med lite bruna spridda här och där.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Re: Ankor

Inlägg av Snibben »

Eftersom frågan om Ankor i Furgia ställdes och jag nyligen beskrev Blåankor i Kamsun skulle jag vilja göra ett tillägg om ankorna i österled.

Jag föreslår att ankornas utbredning ser ut så här
Ankors utbredning.png
Rött är ankornas urhem och bruna ankor finns lite överallt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Ser bra ut. :) Tror inte ankor finns beskrivna källorna i några av de områden som ligger utanför det markerade.

Ett tillägg vill jag gärna ha med och det är vitankor på Bactulge. Min egna idé men den har funnits med på forumet ett tag:
Funderar på en större ansamling vassbåtar som någon gång från Krystillerna efter en översvämningskatastrof förts norrut in i Kopparhavet. Här fångades de av havsströmmar och fördes västerut. Efter stor ankspillan driver den sargade vasshärvan in bland öarna öster om Sanrita och räddningen är hittad. Efter en tid letar sig ankorna vidare och tar sig även till ön Bactulge som än i dag hyser deras ättlingar i stort antal. Tanken att det rör sig om huvudsakligen vita ankor och detta i historien ligger långt innan de svartfjädrade blev långskeppshärjare ute på Kopparhavet.
Sen så har jag lagt fram förslaget att ön Bactulge utanför Melukha har en stor ankbefolkning. Tanken har dock inte gått längre än till kustgående vassbåtar, enorma algodlingar, feta grodor och en förkärlek för koniska hattar till skydd i ett öppet och soligt landskap. Om någon vill vidareutveckla, lägga till eller ändra får ni gärna göra det. Bactulge befolkas även av folkslag nära besläktade med melukhierna och handlar bl.a. med Trakorien.
Ankorna i Blåkamsun tycker jag vi spikar. En idé jag hade om ankor i öst var följande:
Ankenland
Statsbildning helt bestående av kamsunsktalande ankor, gärna med blått i fjäderdräkten (konstfärgad eller inte?). Det är dessa ankor som handelshuset Adragoor beskrev som finansiärer till Tungoträtes expedition har hört talas om och vill etablera kontakter med. Namninspirerad av just ankor men även Arkenland i Robert E. Howards värld om Conan.
Ankenland kan då vara en liten städstat styrd av ankor inom det stora området där det finns blåankor. Om ni gillar. Jag skrev det här innan din karta över Blåkamsun kom.

En lärd blåanka?
Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankor

Inlägg av Mikael »

Snibben skrev:Eftersom frågan om Ankor i Furgia ställdes och jag nyligen beskrev Blåankor i Kamsun skulle jag vilja göra ett tillägg om ankorna i österled.

Jag föreslår att ankornas utbredning ser ut så här
Ankors utbredning.png
Rött är ankornas urhem och bruna ankor finns lite överallt.
Nja, ser inte riktigt vitsen med kartan. Ogillar den faktiskt. Ankor är ett sjöfarande handels folk (och pirater), de bör finnas på många ställen men med sin koncentration till Samkarna och Ereb. De har under tiotals århundrade spritt sig från urhemmet/en och kan finnas överallt, även om jag helst ser koncentrationer i vissa områden och enstaka lycksökare på andra platser. Liksom många andra omtyckta fenomen behöver de inte finnas överallt. Att ankor förekommer i Jordushur är dock sant, men det är sin egen säregna myt. :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Ankor

Inlägg av Mikael »

Blåankor a la herr Blom helt ok i österlandet.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Ankor

Inlägg av birkebeineren »

Tycker mig bestämt ha sett den där kartan i Första appendix till kapitel 6 i Aspubran av Hafsorts De humanoida varelserna. Det var ett exemplar införskaffad på Lycèeplan i Pendon där unga lärde finansiera sina studier genom försäljning av egenhändigt gjorda kopior av kända bokverk och i dessa ganska vanligt förekommande utgåvor av De humanoida varelserna är appendixen gärna fulla med kartor over utbredning och folkförflyttningar. Alla är inte källkontrollerade av Mandelorden och felaktigheter kan förekomma, både existerande och påstådda, men då autenticiteten till ett pendonska böcker anses som mycket stor är detta sällan något som bekymrar köparna. Åtminstonde de flesta som inte är av kardisk ursprung, echterna fnyser föraktfullt åt utgåvor belamrade med appendix, kommentarer och bifogade notater.

Jag gillade kartan. :wink:
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Som ny på forumet säger jag bara en sak: Ankor är Drakar och Demoner!
Ankorna som man antingen gillar eller irriterar sig på är en del av DoD. De kanske inte riktigt passar in i någon episk fantasy a´la Tolkien men de fyller en funktion.
Det var vill jag säga ankorna som gjorde DoD till vad det var.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ankor

Inlägg av Grisodlar'n »

skaraborgarn skrev: 2019-05-25 12:16 Som ny på forumet säger jag bara en sak: Ankor är Drakar och Demoner!
Ankorna som man antingen gillar eller irriterar sig på är en del av DoD. De kanske inte riktigt passar in i någon episk fantasy a´la Tolkien men de fyller en funktion.
Det var vill jag säga ankorna som gjorde DoD till vad det var.
Ja, själv har jag väl aldrig varit ett stor fan av våra plattfotade vänner, men visst är det DoD allt. Fast det fanns tydligen ett annat, och kanske tidigare, rollspel som också hade ankor? Någon forumit kanske sitter inne på det svaret? Hursomhelst, välkommen ännu en gång! :)
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Ankor

Inlägg av skaraborgarn »

Tackar!

Men ankorna är ju det som stucker ur ur mängden.
Alver, dvärgar orcher ja det har vi hos Tolkien. Hans tvist är ju hober.
Alver, dvärgar orcher har vi i drakar och demoner här är tvisten anka.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Ankor

Inlägg av Grisodlar'n »

Ankor finns tydligen i Glorantha också:

https://static2.paizo.com/image/product ... 6_500.jpeg
Skriv svar