Torshem

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Otvin Käkslite skrev:Kan det vara så att de egentligen dyrkar Tevatenu? Vore tufft med ett lite större stöd från en grupp människor. Detta skulle ju annars kunna appliceras på nåt annat folk. Kommer ju för alvernas del skapa en väldigt speciell relation till detta folk.
Nahriguhr ar inte alvernas gudinna, utan att for den delen forsoka definera vad Tevatenu ar.
Dock finns likheter och ovaterna har formodligen påverkats av alverna i soder. Alla nargurer, då de fortfarande var en någotsånar enhetlig grupp, hade också nara kontakter med alverna under den tidiga delen av Bronsets ålder. Trots att detta var mycket lange sedan finns delar av alvisk tankegods kvar hos många narguriska folk, framst bland de centralnarguriska som genom sina "Träd" har minnen som stracker sig tusentals år bakåt.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gjort en kladdkarta over Torshem dar jag modifierat granserna lite och lagt till ett delvis nytt lop for Gipulfloden.

Den roda gransen ar ovaternas område som de dengång de fortfarande kallades howather bosatte med alverna i Landoris valsignelse - Avani Yrdh (Sjolandet).

Den grona gransen går kring berendiernas koloni Torshem.

Den blå streckade linjen markerar Vandringsleden som foljer Leipterfloden norrut från Kopparhavet och vidare over Nidapasset.

De gula prickarna markerar dvargporten, munkklostret, "Kungshogarna", Santono och ovaternas tingsplats Thiwosgos.

http://img217.imageshack.us/img217/9914/torshemfc8.jpg

Vad tycks? :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kartändringar Torshem

Gammal karta
Bild

Ny karta
Bild

Ändringar och namn
Gjort en kladdkarta over Torshem där jag modifierat gränserna lite och lagt till ett delvis nytt löp for Gipulfloden.

Den roda gränsen är ovaternas område som de den gång de fortfarande kallades howather bosatte med alverna i Landoris välsignelse - Avani Yrdh (Sjolandet).

Den gröna gränsen går kring berendiernas koloni Torshem.

Den blå streckade linjen markerar Vandringsleden som följer Leipterfloden norrut från Kopparhavet och vidare over Nidapasset.

De gula prickarna markerar dvärgporten, munkklostret, "Kungshögarna", Santono och ovaternas tingsplats Thiwosgos.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad!

Bild
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Jag satt och testade den kartstil som jag sålde till Profantasy. För att göra det hela lite roligare så bestämde jag mig för att göra en ny version av den gamla Torshemskartan. Vet inte varför men Torshem har alltid legat mig varmt om hjärtat, kanske för att vi hade många roliga spelkvällar där då det begav sig en gång i tiden.

Ville också test om stilen skulle fungera till ereb altor för mindre omgivningskartor. Ni får väl avgöra själva. Kartan tog ca 3 timmar att färdigställa, så stilen är ganska enkel att jobba med.


Bild
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Härlig, klassisk fantasykarta! Tumme upp!
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Bra initiativ. Och mkt tjusigt :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Tackar mina herrar för kommentarerna. Om det skulle behövas kartor över mindre områden, typ Torshem, och du (spelknepe) vill ha lite avlastning så ställer jag gärna upp. Förutsatt att ovan visad stil fungerar.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tjusigt! :)
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Gillar kartor i alla dess former :D
clercon
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 132
Blev medlem: 2012-07-08 15:02
Ort: Eslöv
Kontakt:

Inlägg av clercon »

Tackar Patrik och Birkebeineren, alltid kul när ens arbete är uppskattat.
EmiSun
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 2
Blev medlem: 2013-03-14 01:07

Inlägg av EmiSun »

Jag håller på att utveckla en kampanj för min spelgrupp som tar avstamp i Thorshem. Jag är intresserad av förslag på platser där Kashims kult (under ledning av Kati Lôm) kan ha etablerat sig utöver det i thorshem. Funderade själv på om Nargurs skogar kan husera ett av dessa tempel? Vart i Ereb kan krigarprästerna ha missionerat med önskad effekt, jag föreställer mig antingen ett lugnt område med få konflikter i landsbygdsmiljö (fanatism) eller ett krigshärjat område som hynsolge eller möjligen i någon storstadsmiljö (undre världen, fanatism endast i de lägre leden). kort och gott något som passar in i ereb som helhet men som gärna också lämpar sig för roligt rollspelande.

min första av förhoppningsvis många poster här.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Välkommen hit!

Nargurs skogar skulle nok kunna husera ett Kashimtempel eller två. Det här på forumet skapade området Trasimo i västra Nargur skulle kunna vara en av dessa platser. Trasimo är tänkt vara ganska likt Torshem och komplettera de logiska småbristerna som fanns i hur Torsborg med kringliggande område passade in med övriga Ereb.

Torshem är än så länge bara påbörjat men följande finns i wikin: http://www.erebaltor.se/wiki/index.php?title=Trasimo

Annars låter Hynsolge som en bra plats att rekrytera Kashimdyrkare. I egen kampanj gjorde jag Kati Lom till en hynsolgisk adelsdotter och lät henna fortfarande ha band hit. Lindaros i östra Berendien ett annat förslag. Här finns mäktiga handelshus med nära band till Torsborg (vi har gjort Torshem till en berendisk koloni) och en välmående landsbygd med en talrik adel.

Berätta gärna hur du gör sen. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag vet inte om jag kommer ihåg rätt nu men jag har för mig att det pratades om eventuella vampyrer på den erebosiska ön Beyural. Om Kashimkultuen drar till sig sådana finns en grogrund. Möjligtvis var det så att de hade nära förbindelser med Monturerna och i så fall är möjligen Imarakulten en som trumfar Kashim. Vet man var Kati Lom kom ifrån? har inte torshem hemma :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vampyrerna i Erebos diskuterades här: viewtopic.php?p=16902#16902

Inte så mycket sagt men en koppling till stormännen på Beyural och Gringul finns att utnyttja. Torshem har en viss del erebosisk befolkning och handelskontakter via Handelshuset Vedort finns.

Kati Lom beskrivs inte så närgående. Jag har gjort henne hynsolgisk men det finns redan en uppsjö demoner och gudar i Hynsolge så Kashim kopplas kanske bättre till Erebos som är mera obeskrivet? Har Kati Lom en förtid på Gringuls tveksamma bakgator och gör hon kanske fortfarande enstaka hembesök? :twisted:
Skriv svar