Heraldik i västra Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Silver var också en bra tanke. Särskilt som det finns ett gyllene Entika så låter det poetiskt fantasieggande med ett silverne Ventimiglia.
Fanns det inte tankar på att Ventmiglia hade en huvudposition under imperiets dagar också? Namnet var väl bibehållet från dessa tider iaf, vill jag minnas.
Då är det ju särskilt passande om de nu är silver när Entika är guld. Ngt som Entikabor gärna påpekar för sina sydliga landsmän ;)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

*Den fria staden Kandras vapen är en gudluggla med sin vänstra vinge utsträckt över en silverfärgad böljande bjälke under på röd bakgrund.

*Familjen Björnestams vapen är en stående silverfärgad björn med röda ögon, tänder och klor ovanför en silverstam.

*Kungariket Berendiens vapen är mot blå bakgrund en guldnyckel och ett stående guldlejon med röda ögon, tänder och klor på varje sida av en silverstolpe.

(Alla vapnen finns i Kandra-modulen, dock utan färger)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:*Den fria staden Kandras vapen är en gudluggla med sin vänstra vinge utsträckt över en silverfärgad böljande bjälke under på röd bakgrund.

*Familjen Björnestams vapen är en stående silverfärgad björn med röda ögon, tänder och klor ovanför en silverstam.

*Kungariket Berendiens vapen är mot blå bakgrund en guldnyckel och ett stående guldlejon med röda ögon, tänder och klor på varje sida av en silverstolpe.

(Alla vapnen finns i Kandra-modulen, dock utan färger)
Färgerna finns på kartorna om jag minns rätt.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

*Väntar med spänning på Snibbens förslag...* :wink:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ventimiglias heraldik diskuteras fn i Berendientråden...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bild

Vilken färg på Björnestams vapen skall det vara
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Yay!
Välkommen åter. Kika gärna och få lite rätsida på mina heraldiska plumpar i Berendientråden också :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Björnestams vapen är svart.

Ugglan brukar ta större plats med bjälken skjuten nedåt i vapnet. (vad betyder sinister vinge?) "ovan stamvis en bäljande bjälke av silver" står det. Vet inte riktigt vad som menas men den har iaf 3 lager...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Fafnir skrev:Yay!
Välkommen åter. Kika gärna och få lite rätsida på mina heraldiska plumpar i Berendientråden också :)
Jag har väl inte varit borta från forumet i egentlig mening, bara från den här tråden. Min Ordens heraldik har håll mig fullt sysselsatt med vapen under det senaste halvåret men nu är allting på plats efter ca 4 års arbete (nu har jag bara nya sköldar att tillverka).
Fafnir skrev:Björnestams vapen är svart.

Ugglan brukar ta större plats med bjälken skjuten nedåt i vapnet. (vad betyder sinister vinge?) "ovan stamvis en bäljande bjälke av silver" står det. Vet inte riktigt vad som menas men den har iaf 3 lager...
Då blir det en sänkt bjälke, om det är viktigt, vilket beror på blasoneringen, i det här fallet så skulle jag säga att det är sänkt då bjälkar inte kan gå stamvis (stamen är neder delen på en tredelad sköld).

"Sinister vinge" är mycket dålig svensk heraldisk terminologi. Sinister betyder helt enkelt vänster och används i utrikisk heraldik. Motsvarighet till sinister är dexter. I heraldik är dessutom höger och vänster omkastat från betraktaren.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Bild Bild Bild
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag har väl inte varit borta från forumet i egentlig mening, bara från den här tråden. Min Ordens heraldik har håll mig fullt sysselsatt med vapen under det senaste halvåret men nu är allting på plats efter ca 4 års arbete (nu har jag bara nya sköldar att tillverka).
Låter spännande. Berätta gärna mer :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Snibben: Har du möjlighet att göra vapensköldar till Zorakins hertigdömen om vi assisterar med utseende och motiv? :)
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Snibben: Har du möjlighet att göra vapensköldar till Zorakins hertigdömen om vi assisterar med utseende och motiv? :)
Ja. Med ett aber och det är att jag kanske inte har tillgång till alla bilder.

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9003
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Låter strålane, även med aber tagit i betrakning. :)

Zorakins hertigdömen

Slättebo
Dreverike
Amtefjärd
(Pendonien)
Likermark
Pharynx
Inberg
Indarrike
Yttersol
Salamora
Gredelmark

Vi kom väl också fram till att vissa hertigdömens vapen är synonyma med sin respektive hertigfamilj? :?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:Låter strålane, även med aber tagit i betrakning. :)

Vi kom väl också fram till att vissa hertigdömens vapen är synonyma med sin respektive hertigfamilj? :?
Eller en den ätt som en gång var regerande i hertigdömet.

Sedan kan man ju fundera på om hur långt det skall gå innan en riddare tar sig en ny vapensköld.
Skriv svar