Felicien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Innan Golwyndhavet kan ju en massa intressant ha hänt, när väl kîmzonerna kommer till golwynda skulle man ju kunna tänka sig en liten sjöjungfruhistoria, där den stora hjälten ramlar överbord och blir räddad av en sjöjungfru ochde blir sjävlklart förälskade i varandra. Hon tar med honom med hjälp av magi till sin faders undervattensrike (hon är ju självklart någon form av prinsessa!) och där lever de ett tag. Under tiden har kîmzonerna gått iland i Krun och där grundat ett litet rike. Sjöjungfrun ser dock saknaden i sin älskades ögon och hon ger honom det finaste av allt och lämnar havet och blir en männsika med sin faders hjälp. Han ställer dock som krav att de måste lämna golwyndområdet, då han inte vill ha henne så när men ändå så långt borta, sorgen skulle bli för stor. Hjälten och hans käresta återvänder till kîmzonerna och dessa bryter upp och ger sig av in i kopparhavet. Självklart för de två sedan en massa barn och detta sjöjungfrublod hos kîmzonerna är anledningen till deras kärlek till havet eller nått sånt. Självklart behöver det ju förfinas och broders ut betydligt men vad tror ni om något liknande det här upplägget som en del i berättelsen?
Jag tänkte göra ett grundupplägg av typen: Kalameikiden består av 22 sånger, varje sångs handling beskrivs med en mening, sen kan man brodera ut efter det. Hela alltet känns som ett utmärkt wikiprojekt...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Homeros och Odysséen har fått konkurens.

Gillar ideen med att Raas narrams sluss slutligen förstörs i en konflikt mellan kîmzoner och krunier.

En annan källa till förvecklingar under resan kan vara den mellan felicier och farkhoner (tror de stavar sig så)?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Här är ett litet urdrag från kruns historietext om när felicierna anländer, som jag arbetar på. Det är alltså ingen färdig text:

År XXX fO siktas skepp av aldrig tidigare skådat slag vid kruns östkust. Efter att ha seglat längsmed kruns golwyndakust ankrar de slutligen upp vid Aramviken, där skeppens besättningar landstiger och grundar ett kortlivat rike. De farsegels benämner sig som kîmzoner eller kalameiker och deras rike Kalameikos Cruvi, av jorerna i området förkortat till Cruvi. Flera försök av joriska krigsherrar att driva ut inkräktarna i havet misslyckas, men lika plötsligt som de en gång dök upp vid horisonten överger kîmzonerna plötsligt sitt rike och ger sig av mot Kopparhavet. Vid Raas Narram uppstår stridgheter mellan kîmzonerna och den i (Stabul) styrande joriske befälhavaren Plotiuz Thrak’s trupper, när han vägrar kîmzonerna tillträde till staden och dess slusstrappa. Under kîmzonernas desperata försök att ta sig ut i Kopparhavet, förstörs slusstrappan, men övervägande delen av kîmzonerna klarar sig trots allt igenom och seglar vidare västerut.

Stabul är inom parantes då jag funderar på ett joriskt namn på staden som användes innan den fick sitt nuvarande namn.

Vad tror ni om detta lilla stycke om Feliciernas första kontakt med Ereb och dess folk? Funderar även på om det kanske är lite för mycket text om Felicier, med tanke på att det ju är om Krun det i slutändan skall handla om. Men det är väl iofs beroende av hur mycket utrymme vi skall ge varje land.

Sen är ju frågan när detta skall ske, det är efter tredje konfluxen 599 fO och innan 210 eO, vilket blir ett tidspann på 800 år, några åsikter?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Mycket bra skrivit... lite frågor

När "Felicierna" kommer ut till Kopparhavet, koloniserar de Felicien då?
Isåfall borde det antingen vara riktigt många skepp, eller så har de tagit sig igenom Raas Narram fler än en gång...
Funderar även på om det kanske är lite för mycket text om Felicier, med tanke på att det ju är om Krun det i slutändan skall handla om.
Historien är ju ganska neutral, varken Krunsk eller Felicisk, så den bör väl egentligen hamna under båda länders historia. Dock skulle man kunna ändra perspektivet. Att under Kruns historia så ser man det ur Kruns perspektiv, medan ur Feliciens historia ser man det ur Feliciens perspektiv...

T.ex. ur den Feliciska historien.

År XXX fO når Felicierna slutligen efter flera veckor till sjöss, fastlandet. De ankrar upp vid Aramviken, där ett kort rike skapas. Mycket snart får Felicierna kontakt med urinvånarna - Kruniern, som raserar "Phortas" och tvingar tillbaka Felicierna till sjöss...

Och, snabbt skrivit för att ge ett exempel.
Kort och gott, samma sak kan skrivas på två olika sätt.
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Bergdahl skrev:Gott, då får vi väl bara vänta på de andra och se om de håller med oss om att denna ändring är nödvändig.

Angående fler exempel på detta så är väl hela kimzonernas seglats lite underlig de seglar ju förbi både Grelgifallen och Rass Narram, men iom att de bara har tre skepp får väl man anta att de kan transportera dessa landvägen förbi dessa hinder på något sätt. Sen kan man ju tycka att det måste ha skett en fruktansvärd befolkningsexplosion (har de feliciska kvinnorna en hög fertilitet kanske?) i Felicien med tanke på de få kimzoner som kommer till Tolan efter tredje konfluxen och hur de sedan sprider ut sig, men det är ju ett annat problem.
Det står ju igentligen 12 skepp och att det ibland säjs att det bara var tre skepp
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Var står det 12 skepp?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

sitter på jobbet nu men jag läste det igår
i nån av ereb boxen böckerna som sista stycke om Felicien
Rubrik typ Hur Felicierna kom till Ereb
The Artist Formerly Known as Boris
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm... hade helt missat den texten, den ger ju en hel del info om felciernas resa, bla. att resan från Garumo till Krun tog åtta månader, att det var 12 sivlerne skepp (men att somliga mena att blott tre skepp undkommo), och det kanske viktigaste av allt att felicierna flydde från Garumo ungefär vid tiden för Odos födelse, alltså ca 27 fO. Hmm... kanske får ändra på en hel del när det gäller Krun då...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skulle det kunna vara så att 12 flottor seglade ut från Garumno, var och en under ledning av en familj/hus, men bara tre nådde fram till dagens Felicien?

Detta skulle förklara hur endast tre skepp (som då egentligen är tre flottor) kan befolka ett helt land.

De tre flottorna under ledning av husen Sidon, Tyros och Elikon lägger till i Koalintviken och grundar var sin stad?
Användarens profilbild
Adragoor
Mirelsk Ramkrigare
Inlägg: 1761
Blev medlem: 2007-03-12 20:26
Ort: Lund

Inlägg av Adragoor »

Annars är det inte säkert att det behövs mycket mer än 12 skepp för att göra vad kîmzonerna gjorde. De kanske tog över det nya landet rätt lätt trots sitt ringa antal i bästa conquistadorstil med jämförelsevis överlägsen vapenteknologi och organisationsförmåga... Antalet "äkta" kîmzoner kanske fortfarande inte är så fantastiskt stort.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra skrivet, lovande och intressant diskuss.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Instämmer, ser bra ut. Vem är ansvarig för Felicien? :)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag skulle vilja skriva om Felicien (har redan en del material), men skulle också vilja skriva om Monturerna och Barbia... :?

Kanske jag skal koncentrera mig om att göra klart Nargur först... :oops:
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Kanske jag skal koncentrera mig om att göra klart Nargur först...
Det verkar vettigt Birke... ;)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

birkebeineren skrev:Jag skulle vilja skriva om Felicien (har redan en del material), men skulle också vilja skriva om Monturerna och Barbia... :?

Kanske jag skal koncentrera mig om att göra klart Nargur först... :oops:
Ja, vi bör ta ett område i taget. Men kul att du vill ta på dig mer. 8)
Skriv svar