Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tror att olika geometriska former förekommer med tanke på dvärgars fascination av geometri, men huvudsakligen används nog runda sköldar då det torde fungera bäst i underjorden?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Rund, fyrkantig eller trekantig. den sistnämnda är lättast att föra i trånga gruvgångar men täcker samtidigt bra mot hugg kommande uppifrån då den där är lika bred som en välvd sköld. Däremot är den klen mot alla former av avståndsvapen.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag tänker vara lite kontroversiell.

Dvärgarna använder inte yxor.

Yxor känns som det sämsta vapnet i en trång tunnel, det som behövs är ett stickvapen.

Dvärgarna har alltså sina tunga rustningar, ansiktsmasker och hårda sköldar, och de använder armborst, korta svärd och spjut.

Det första ledet av dvärgar (tre i bredd, inte mer behövs i de klaustrofobiska gångarna) använder gladiusliknande svärd och sköldar, som de går i extrem närkamp med, och de avancerar över motståndare som faller. Bakom dem finns två led av spjutbeväpnade dvärgar som utdelar stor mängd skada med sina långa vapen. Efter dem kommer de dvärgar som faktiskt har yxor, eller hackor. De är vapen plockade från smedjor och gruvgångar. De har ihjäl de fiender som skadats och trampats ned av de första leden.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag tycker du beskriver strid i de mindre gångarna väl, men jag föreställer mig att de flesta dvärgarna bor kring större salar och att det finns salar och breda gångar vid viktiga portar stora nog för att man ska kunna svinga de klassiska dvärgyxorna. Yxorna är också förstahandsval i strid vid ytan. Så yxan har sin plats.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag är böjd att hålla med, det finns ju salar och liknande där man kan svinga fritt.

Hur bra är för övrigt dvärgiska tunga armborst?

Skjuter de igenom sköldar?
A fat man brings a cushion wherever he goes
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Dvärgarnas vapen bör nog ses i relation till dess huvudsakliga fiender. Vilka är hoten mot dvärgstaden? Vättar och andra svartfolk såklart. Drakar och underjordiska monster.

Svartfolkens vapen och rustningar är knappast imponerande, istället är det deras antal som är farligt. Ett dvärgvapen skär säkert som smör genom de flesta sköldar och rustningar svartfolken knopat ihop, men samtidigt måste dvärgens skydd hålla mot slag och hugg han inte hinner parera.

Mot monster är det nog i första hand tunga vapen som krävs från mer defensiva positioner. Så frågan är kanske: Kan ett mästersmitt dvärarbalest tränga genom en drakes pansar? 8)
Användarens profilbild
Gabriel
Magillersk Fogde
Inlägg: 237
Blev medlem: 2011-06-13 12:31

Inlägg av Gabriel »

Yxan är så ingrott Dvärgiskt att det är svårt att plocka bort den. Dock rent praktiskt måste jag hålla med Sopodlare.

Dock står det så i ex Svartfolk att bergs och grott - levande orcher och svartfolk anpassat sig i viss mån till Dvärgarna och använder tyngre rustning etc.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag måste än en gång uttrycka min kärlek för Svartfolksboken, så mycket bra saker i den.

Jag kan hålla med om att den är extremt dvärgisk...yxjäveln. Det är precis vad folk tänker då de ser en. Jag viker mig självklart för övermakten, men vill gärna slå ett slag för andra dvärgiska vapen, av högre teknologisk nivå, och att man kanske öppnar upp för andra yxor. Pålyxan kan haka sköldar, man kan sticka med den, och då utrymme ges kan man svinga den som ett domedagsinstrument.

ALLA armborstskyttar och pikenerare har kanske yxor i bältet, det är det traditionella vapnet, så kanske är det helt enkelt det vanligaste (jämför engelska bågskyttar som förutom långbågen hade en liten handyxa eller hammare i bältet)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Min teori:

Enligt dvärgarna skapade Karkôr världen genom att separera jorden från luften med ett väldigt hugg av sin enorma yxa. Dessa två--jord och luft--ses därför av dvärgarna som huvudelementen (i stället för de fyra: eld, jord, luft och vatten, som de flesta människor i Ereb ser som bas-elementen). Alla andra element skapades enligt dvärgarna som biprodukter av Karkôrs hugg.

Det är av denna teologiska anledning som dvärgar envisas med att smida yxor, bära yxor, använda yxor som prydnadsföremål på väggarna och, inte minst, öva sig i stridskonst med yxor. Ju större och ju mer vackert smidd yxan är, desto bättre. Detta trots att, som Sopodlare påpekat, yxor, och speciellt stora tvåhandsyxor, inte ofta är det mest praktiska vapnet för en dvärg.

Många dvärgar lever hela sitt liv utan att någonsin få praktisk användning för sin färdighet med tvåhandsyxan, men övar denna stridskonst ändå, dag ut och dag in, av religiösa och kulturella skäl.

Det är i underjordens naturliga jättegrottor (som det finns relativt gott om i Altor) och när dvärgarna går i strid "där ute" tillsammans med sina överjordiska allierade som yxorna kommer bäst till pass. Dvärgar använder dem även i formell envig och om fiender någonsin tar sig in i dvärgarnas egna salar som de gillar att göra stora och förvånansvärt höga i tak.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gillar teorin om Karkôrs hugg, inte bara som bidragande förklaring till dvärgarnas använding av yxor men även som religiöst och kulturellt begrepp.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Jag gillar idén att alla dvärgar kan använda yxa, det är dvärgiskt. Det är lite som att det var en gentlemannasport i England att skjuta långbåge, men i strid skulle man spränga fram på en häst och nedgöra fienden i närstrid.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

+1

Yxoan är en religös plikt att lära sig nyttja. I regelrätt krig kan yxan defenitivt kompletteras med vad situationen kräver, varesig vi talar om spjut, svärd, pålvapen, armborst eller för all del kättingvapen (dvärgdräpare ngn?)
Men alla förväntas kunna hantera en yxa.
Hammare har naturligtvis också en status...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Och hacka!

Dvärgiska vapen stoppas i princip inte av rustningar. Kraften slår rakt igenom.

Kanske kämpar en del mot dvärgar, nakna och smidiga, istället för att ta på sig plåtrustning
A fat man brings a cushion wherever he goes
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av birkebeineren »

Vi har kommit fram till att Erebs vapenteknologi på ett ungefär kan jämföras med europeisk 13-1400-tal. Många har kanske inte full koll (däribland jag själv) på hur detta såg ut och vilka vapen och rustningar som då fanns och därför kan det vara svårt att hitta rätt nivå när ett land eller liknande skall beskrivas. Jag efterlyser därför bilder/illustrationer som på ett så korrekt sätt som möjligt återger vapen och rustningar från denna tid. Dessa skulle så kunna postas i en klistrad tråd på forumet, och i wikin, så att man lätt kan hitta passande inspiration. Tråden skulle kunna kallas Ereb Altors vapen eller liknande.

Kan någon vara behjälplig? :)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Re: Vapen och teknologi

Inlägg av Fafnir »

Lite bilder har jag redan länkat in i wikiartikeln vapen.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar