Diplomatiska förbindelser i Ereb

Övrigt om Ereb Altor
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Diplomatiska förbindelser i Ereb

Inlägg av Bergdahl »

Med tanke på den diskussion som uppstod i stormaktstråden om bl.a. kruns och dvärgarnas diplomtiska förbindelser tänkte jag att vi här kunde diskutera hur vi ser på tabellen på sidan 23 i EA-kampanjboken.

Krun och dvärgarna har där mycket goda kontakter, andra som har detta är Alver och Berendien, Barbia och Jorduashur, och Kardien och Zorakin. Om mycket goda kontakter står det "länderna har en livskraftig allians och stöder varandra i vått och torrt". Hur ska vi tolka detta? Psipo, hur ser du t.ex. på relationen mellan alverna och Berendien?

Samma med de andra kategorierna och ska vi köra på alla relationer som de står i tabellen eller finns det plats för förändringar? Eller behövs kanske ett helt annat upplägg på de diplomatiska förbindelserna?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Re: Diplomatiska förbindelser i Ereb

Inlägg av Psipo »

Bergdahl skrev:Psipo, hur ser du t.ex. på relationen mellan alverna och Berendien?
Det där med vått och torrt känns lite för starkt och löst samtidigt som det inte låter vettigt, för vilka allianser ser ut så i en Fantasyvärld? Jag skrev lite om alliansen Landori-Berendien i en annan tråd där det mycket riktigt handlar om goda kontakter, men alver är alver och "vått och torrt" är inte något de kan applicera på människor som grupp överhuvudtaget. Landoris kung har säkert något gammalt förbund med någon sedan länge död berendisk kung. Alverna hedrar så klart sitt löfte (tänk alverna som kommer till Helms klyfta) men det rör bara specifika situationer. Vidare så misstänker jag att de faktiska diplomatiska förbindelserna är ganska få men att det helt och hållet hänger på sittande konung. Är det en "alvvän" med stora problem kan alverna hjälpa till, men rör det sig om någon alverna är misstänksamma mot så kan hjälpen utebli. Berendien kan inte utöva påtryckning på Landoris alver. Det handlar helt och hållet om vad alverna har lust med.

Tills någon plockar upp den berendiska handsken vet vi inte så mycket mer om det här.

Edit:
Ghazam har hand om Berendien. Jag ska läsa rikets historia nu...En konung hade förresten tillnamnet Alvvän. :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

I Landoris och Berendiens fall verkar det mycket riktigt handla om Goda Kontakter. Även om alverna inte lagt sig i Berendiens göranden på väldigt länge finns det ingen anledning att tro att så inte är fallet. Men intressant nog försvinner alverna ur historien samtidigt som Lysande vägen införs...
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ok... då kanske det behövs någon form av omarbetning av de diplomatiska förbindelserna, men det ger väl sig med tiden.
Men undertiden kanske man skall tolka mycket goda kontakter som om det rådit en "längre tid" av goda kontakter och iaf inte varit några större problem mellan länderna.

När det gäller Krun och dvärgarna kan man ju tänka sig att dvärgarna i Grynnerbergen använder sig av Krun (krunska hamnar) för sina handelsförbindelser. Sen har jag tänkt att krunska makthavare anlitat dvärgar för att t.ex. försöka få igång kejsar Garhues slusstrappa vid Raas narram fallen. Samt att det finns mindre dvärgiska "kolonier" i de större krunska städerna, men detta är ju bara idéer än så länge och det behövs väl någt mer för att få till den där speciella relationen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Gammal tråd men ett ämne som dykt upp i tråden för Kasyr passar bra in här:
Patrik Höij skrev:Hur är det med ambassader och konsulat (motsvarande)?

Är det någonstans på forumet som detta diskuterats?

Jag tänkte mig att Sulpira Festglade officiellt kan fungera som Erebos ambassadör i Kasyr, vad sägs om det? Borde ju vara ett utmärkt "cover" för att göra det som behövs för att driva Ordo Novas agenda också.

Den andra stat som också har en ambassad är Felicien, mycket på grund av att man insett öarnas strategiska läge. Mången depesch med hemliga observationer över erebosisk och dalkisk verksamhet går med civila feliciska slavskepp tillbaka till felicien...
Mikael skrev:ev ambassader diskuteras i varje separat tråd, men enbart avancerade enade nationer bör använda det. ett steg ner..."konsul" är nog ofta handelsmän.
birkebeineren skrev:Ämnet har diskuterats lite här och var, oftast i olika landstrådar. Följande trådar berör också ämnet:

Stormakter: viewtopic.php?t=144

Diplomatiska förbindelser i Ereb: viewtopic.php?t=146&start=0&postdays=0& ... highlight=

Politiska giftemål: viewtopic.php?t=690

Själva företeelsen med diplomatiska utsändningar borde förekomma mellan de mer välutvecklade staterna i Ereb så som Mikael skriver men det är inte troligen lite olika hur institutionaliserade de är. Benämningen "ambassadör" kanske inte är särskilt allenarådande heller utan de olika Beskickningarna kan ha namn liknande de som förekommit i våran historia: egatos, orator, nuntius, ablegatus, commissarius, procurator, mandatarius, agens eller ambaxator.

Att Sulpira Festglade är Erebos officiella representant i Kasyr tycker jag låter bra.
Patrik Höij skrev:Mikael Nja, är inte så säker på det.

I en stat kan finnas en ambassad med underliggande konsulat, dvs det kan finnas representanter på flera orter i ett och samma land. I Härnösand fanns exempelvis Franska konsulatet och det kejserliga ryska konsulatet under sent 1800-tal och tidigt 1900-tal. Båda dessa konsulat var emellertid underordnade varsin generalkonsul som höll till i den kungliga huvudstaden.

Det kan dock också vara så att det bara finns en konsul som representant, eller ingen representant alls.

Rangordningen torde vara:
Ambassadör
Generalkonsul
Konsul
Vicekonsul

Jag skulle nog se på saken som sådan att det är länderna själva, i samråd med det land det gäller, som bestämmer hur och om de vill representeras i något annat land. en god orsak till att vilja det är om man:
1. Har en omfattande diplomatisk kontakt med landet.
2. Har en omfattande handel med landet.
3. Har en större mängd medborgare verkande eller boende i landet vars intressen man måste bevaka.

Mitt förslag är följande mot bakgrund av detta; Jag ser det som högst troligt att Erebos vill ha en ambassad i Kasyr och inte nöjer sig med ett konsulat. I Feliciens fall är det inte lika uppenbart varför de skulle ha en ambassad, så där kan jag faktiskt vika mig och nöja mig med en konsul.

Notera att inga andra länder har någon representation i Kasyr, det är alltså inte så att det vimlar av diplomater där. Kasyr är litet och jag vill inte överdriva.

Det troligaste, vilket också är vanligt i det verkliga världen, är att den erebosiska ambassaden och den feliciske konsuln får hantera andra länders medborgares intressen i den mån länderna emellan kommit överens om det. Exempelvis kan Zorakiska medborgare som kommit i trångmål av en eller annan anledning vända sig till den erebosiska ambassaden för att få hjälp.

Fast nog skulle man kunna byta lite titlar på diplomaterna också väl?

Patrik Höij skrev:
birkebeineren skrev:Ämnet har diskuterats lite här och var, oftast i olika landstrådar. Följande trådar berör också ämnet:

Stormakter: viewtopic.php?t=144

Diplomatiska förbindelser i Ereb: viewtopic.php?t=146&start=0&postdays=0& ... highlight=

Politiska giftemål: viewtopic.php?t=690

Själva företeelsen med diplomatiska utsändningar borde förekomma mellan de mer välutvecklade staterna i Ereb så som Mikael skriver men det är inte troligen lite olika hur institutionaliserade de är. Benämningen "ambassadör" kanske inte är särskilt allenarådande heller utan de olika Beskickningarna kan ha namn liknande de som förekommit i våran historia: egatos, orator, nuntius, ablegatus, commissarius, procurator, mandatarius, agens eller ambaxator.

Att Sulpira Festglade är Erebos officiella representant i Kasyr tycker jag låter bra. :)
Tack för input! Bra namnförslag på titlar!

Sulpira är härmed utsedd till officiell representant i Kasyr (vad det nu ska kallas) :D
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi diskuterade hur vanligt det är med diplomatiska sändebud i Ereb och utifrån vad som står om Arno så hyser åtminstone den caddiska staten sådana i sin huvudstad:
Stadens västra del är något finare än dess östra. Här finner man bl.a. palatstadosen, rådhuset, ambassadkvarteret (Sändebudet) och landsvaktens högkvarter.
Vilka finns representerade?

Zorakin, Kardien och Monturerna med var sin ablegatus?
Magilre med en orator?
Trakorien med mandatarius?
Erebos och Berendien med ambaxatorer?
Palinor med mortador?
Krun med en sefir alt. ambaxator?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Skulle vilja ha med Trakorien också. De har ju faktiskt sändebud i Krilloan.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Felicien borde ha en bestickning som får försöka släta över alla angrepp på dalkiska skepp som lögner, olyckor eller pirater man själv inte kontrollerar.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:Felicien borde ha en bestickning som får försöka släta över alla angrepp på dalkiska skepp som lögner, olyckor eller pirater man själv inte kontrollerar.
Helt klart! Man förstår ju från feliciernas håll att man inte kan kriga mot alla samtidigt. En vass diplomatkår är ett måste
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

En litet finger tänkte jag höja (och Fraxinius kommet att tycka att nu är Rubicon igång igen med sina glädjedödande ekonomiska tankegångar) för att påpeka vissa saker.

1) Ambassader är dyra i drift och särskilt svåra att motivera före telegrafens tidsålder.

2) Permanenta ambassader dyker inte upp före 1800-talet i vår värld, dvs de är ett relativt modernt påfund.

Så angående ambassader i Ereb anser jag att de ska vara relativt ovanliga och ska ha ett syfte. Att Felicien har en ambassad i Caddo och en i Erebos som försöker så split mellan dessa nationer ser jag som ett syfte, men att Felicien ska ha en ambassad i Kardien eller Erebos i Barbia ser jag som ganska onödigt.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ledsen. De första ambassaderna kom på 1200 talet. Ambassadörerna redan på 700 talet.

Att något land alls har ambassad i Barbia är inte så troligt.
Att stort sett alla Kopparhavsländer har det är mycket troligt. Lägg sedan till Magilre och Trakorien.

Och så kan sätta priset till en ambassad mot fullskaligt krig eller att andra länder snor åt sig ett viktigt handelsavtal. Sedan skulle det t o m kunna vara så att gästlandet för ambassaden delar kostnaden med landet som etablerar den. Misstänker att det är aristokrater av hyggligt hög börd som är ambassadörer. De fungerade lika mycket som gisslan som ambassadör.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur ambassadörer och diplomati praktiseras i våran moderna värld skiljer sig från hur liknande företeelser såg ut i tidigare tider. EA kan som bekant lite beroende på vilka kulturområden det rör sig om jämföras med sen medeltid-tidig renässans, åtminstone Ereb vs Europa, men några helt raka paralleller är svåra att dra. Således borde vi kunna låta oss inspireras av hur våran diplomativerksamhet såg ut i sin tidiga och mer varierade form för att sen erebifiera det till något som passar oss.

Att läsa: http://sv.wikipedia.org/wiki/Diplomati#Historia

Intressant diplomati kan även beskådas i tv-serien The Tudors

En Beskickning (som förslagsvis är en vanlig benämning i västra Ereb/kopparhavsområdet) ser olika ut men det rör sig om en officiell representant från en stat/makt hos en annan, gemensamt ofta kallad Sändebud. Så som i våran värld kan vissa vara permanenta och andra tillfälliga. Angående kostnader med farsegels beskickningar kan dessa i vissa tillfällen förslagsvis lösas med att ablegatusen, mortadoren eller vad de nu olika kallas bredvid sina officiella uppgifter har en annan egentlig syssla som köpkvinna, präst eller helt enkelt utflytting/emigrant från hemlandet. I feodala länder kan det röra sig om att en tilldelad titel medför tjänst i annat land som sändebud i en beskickning. Kanske kan tjänst som sändebud medföra status och även möjligheter att bredvid de officiella tjäna egna syften och mål.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Jag tror kanske att ett "sändebud" inte alls alltid behöver härstamma från det land som de satts att representera.

Åter ett anakronistiskt exempel, som dock kan spegla detta, är att det kejserliga ryska konsulatet i Härnösand inte alls förestods av någon ryss, utan av en svensk handelsman vid namn Kempe.

Jag vill med detta bara peka på att en beskickning alltså kan utgå från en person som redan finns på plats och som den andra staten litar på och som kan gå deras ärenden. Det beror förstås på vilket syfte man har med sin beskickning, men är det inte mer känsligt än goda handelsförbindelser så kanske man använder en sådan metod, vilket bara ger ett mindre arvode i kostnad per år. Vill man sedan tillfälligt utöka sina förbindelser så skickar man en särskild representation som består av diplomater från det egna landet.

Definitivt håller jag med Birke att diplomater som verkar i andra länder mest troligt har andra sidoverksamheter som ger dem den största delen av deras inkomster.

Ett exempel på detta är Sulpira Festglade i Kasyr som har som sin huvudsakliga verksamhet att driva handel. Ambassaden är en bisyssla, som hon i de flesta rutinartade ärenden kan överlåta att drivas av någon utsedd skrivare eller liknande.

Naturligtvis kan det finnas undantag där en stat finansierar hela beskickningens och sändebudens kostnader, men det är nog mindre vanligt som redan påpekats.
Patrik Höij
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2008-03-07 11:08

Inlägg av Patrik Höij »

Har av en händelse tittat igenom vad som står i Sinkadus nr 25 om Nohstril och dessutom kikat lite på Krilloan-modulen och kan konstatera att båda dessa städer har fasta ambassader.

I Nohstril finns ambassader för Caddo, Berendien och Zorakin.

I Krilloan finns ambassadörer för Erebos, Caddo, Kardien, Hynsolge, Trakorien, Felicien och Zorakin.

I Nohstril nämns det uttalat att det finns ambassader, medan det i Krilloans fall nämns att det finns ambassadörer, vilket får mig att tänka på det som Birke och jag redan skrivit ovan att de har andra bisysslor förutom att också representera sina länder. Hur mycket egentlig "ambassad" de har är väl osäkert, troligen får man gå hem till dem där de bor om man har ett ärende till ambassadören. Huset är troligen inte ägt av staten de representerar utan är deras privatbostad (som också kanske fungerar som utgångspunkt för deras huvudsyssla).

Det synes som att det är betydligt vanligare med mer eller mindre fasta utrikes representanter än vad som kanske framkommit i tråden hittills?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

I artikeln om Dvärgars byggnadskonst i Sinkadus finns även en dvärgisk ambassad i Berendiens huvudstad Entika. Vilket dvärgarike det rör sig om är lite oklart men jag tror det beror på att detta var innan Erebs geografi var fastställd (EA-boxen) och att det mest troliga är Nidabergens dvärgrike Kihzâr-Khôn (Kvizur Kan).
Skriv svar