Wiki

Tala, klottra, viska, konspirera...

Ska ErebAltor.se ha en Wiki?

Omröstningen slutade 2007-04-01 12:22

Ja det vore bra!
16
76%
Ser ingen nytta med det...
1
5%
Vet inte...
4
19%
 
Antal röster: 21

Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Forum: Förblir oberört. Här diskuterar vi allt möjligt, precis som vanligt.
Wiki: Här läggs färdigt (eller pågående) arbete upp
puh! :shock:
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Tror att ett forum och en wiki kan komplementera varandra bra, även om det går att föra diskussioner på en wiki också så är ett forum att föredra enligt min ringa erfarenhet av wikis.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi vet ju inte hur det blir innan vi evt provar...!

Gillar det där med struktur.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

jag håller med om att vi borde ha en grundläggande struktur innan vi fyller på med material. Så fort spelknepe installerat den så kan jag börja titta på det.
Lazarous
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 48
Blev medlem: 2007-03-02 15:08

Inlägg av Lazarous »

Tror absolut det skulle vara bra. Det finns trådar som redan nu är rent oöverskådliga. Att få allt material samlat skulle ge bättre översikt samt möjlighet att ta upp passerade punkter för diskussion. Nu kan ett förslag vara mycket populärt men ändå vara bortglömt tio sidor senare.
Johanfk
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 10
Blev medlem: 2007-03-18 18:09
Ort: Hyllinge (Helsingborg)

Inlägg av Johanfk »

Jag skulle väl vilja säga som så att utan en Wiki så lär det nästan bli omöjligt att dra allt i hamn för hur vet man då (utan en massa listor då) hur långt man kommit, vad är klart och vad ska göras?
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:Så om jag fattat det rätt. Istället för att flumma med en massa detaljtyckande på forumet så skriver man en artikel om ett ämne. Alla kan kommentera och ändra artikeln. Rätt så?
Typ. Är det några saker som man är osäker på hur det ska hanteras, så kan det ju tas på forumet. Det vore vettigt med hänvisningar till den tråden som har gett upphov till texter, för annars kan diskussioner gå i cirklar.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
bomberclaad
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 1
Blev medlem: 2007-03-23 04:00

Inlägg av bomberclaad »

En wiki ger en konkret bild av det samlade materialet för stunden och sporrar på så sätt både författare samt spontana besökare.

Att som författare få sitt material sammanställt med övriga och direkt publicerat är väldigt drivande för ett projekt. Man slipper diskussioner kring vem/ när/ hur, alla enkelt publicerar/ korrigerar/ editerar/ varandra direkt, i en otroligt närande publikationsmiljö.

Att som besökare få mängden information direkt serverad framför sig och kunna använda materialet innan det är helt färdigt är oxså väldigt inspirerande. Som det är nu förstår man inte alls vidden av det ni har lyckats åstakomma, man får ingen inblick i materialet.

Wiki är en levande dynamisk bok som alla skriver tillsammans i en ständig utveckling. (Visst låter det bra? :mrgreen: )

Är jag för en wiki? JA! Ge oss dödliga wiki och släpp in oss för att sätta segel över alla Erebs outforskade bakvatten.

---
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Nu är det väl klart det blir väl en wiki eller
The Artist Formerly Known as Boris
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Japp. Ska först grejja med lite inställningar och så. En grundförutsättning är att detta ska bli så enkelt som möjligt.
JorjanKlykan1973
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-03-02 16:52

Inlägg av JorjanKlykan1973 »

Det kommer per automatik att bli lika i wikin. Sedan finns det andra typer av mallar som man kan föra in i wikin. Wikipedia har t.ex. infoboxar om länder som jag är väldigt förtjust i.







--------------------------------
Installera Dator Programvara
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Inlägg av Albrekt »

Skulle någon kunna uppdatera Landsfakta-boxen för användning av stadsstater?

Jag wikifierar Klomelliens stadsstater och skulle vilja ha den ändrad så att ”Huvudstad” tas bort och att befolkningsinformationen ges i två delar: ”stadsbefolkning” och ”landsbygdsbefolkning” (fast det sistnämnda inkluderar eventuella mindre städer under stadsstatens kontroll - kan någon komma på ett bättre namn?).

Jag skulle gissa att detta skulle göra denna info-box mer användbar för alla Erebs stadsstater, eller vad säger ni som arbetar med Kasyr, Krilloan och Montagor?.
Skriv svar