Hur gammal skall man vara första gången....?

Tala, klottra, viska, konspirera...
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Hur gammal skall man vara första gången....?

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag misstänker att jag inte är ensam i min situation;
Jag började rollspela under ÄS storhetsperiod i slutet på 80-talet och vår spelgrupp höll väl på i en så där 5-6 år. Sedan kom andra prioriteringar in i livet.
Då var jag var i slutet av tonåren/början av de 20.

Nu har jag barn och har sett att det finns inget utbud alls av rollspel(!?).
Så jag rotade fram mina gamla ÄS-prylar i garderoben, googlade lite och hittade hit...

Jag vill givetvis att mina barn skall få uppleva rollspel!
Men hur gammal bör man vara? Min son är elva år, han har sett LOTR (mamman ställde sig tvekande, men ibland är det bättre att berätta vad man gjort i efterhand...) Stjärnonas krig, PoC och andra "matinéfilmer".

Hur gamla var andra i forat när de började spela rollspel? Hur bra gick det? I Sinkardus förekom det en del häcklande mot fjortisar ibland insändarna...
I en början kommer det mest att vara monsterjakt etc men med tiden är jag övertygad om att det kommer övergå till att spela en roll.
Frågan är bara när är det lämpligt att börja rollspela?

Finns det andra i forat som redan har introducerat rollspel åt sina barn? Hur gamla var de? Hur gick det? Vad var bra, vad bör man undvika?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Allt beror väl på vilken nivå man lägger spelet på. Ifall dina barn kan leva sig in (vilket jag tror), och kan greppa regelsystemet någorlunda (vilket jag också tror), så är det ju bara som en rolig saga/teater, där dina barn har huvudrollen. Jag hade älskat ifall min far hade varit spelledare när jag var 11! :)
Kane
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2011-01-24 15:48

Inlägg av Kane »

Jag var 10 år när jag 1985 började spela rollspel med ett par kompisar. Som du säger var det från början monsterjakt och övergick med tiden till mer och mer rollspel, även om det inte är något fel på monsterjakt...

Så tidigt hade ingen rollspelsskräck ännu satt igång, så det var inga vuxna som tyckte det var konstigt att spela spel med sina kompisar :). Hade och har iofs väldigt förstående föräldrar, som mest tyckte att det var bra att jag 1) hade kompisar och 2) hade en hobby.

Din son är 11 så han borde alltså redan börjat med rollspel :D. Kan omöjligt vara några problem. Och är han som mig har han en kreativ hobby i 25+ år framåt!

Har också barn, men har inte tänkt introducera dem själv, utan snarare låta dem upptäcka rollpel själva. Om de vill.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Var åtta när jag började med några vänner, i och för sig tog det en fyra år ungefär innan det blev lite mer 'seriöst' (hatar att egentligen använda det ordet, men kommer inte på något bättre). Men om det är en vuxen med så är den nog inga problem att lägga det på rätt nivå på spelandet.

Sen såg jag Star Wars när jag var tre och den gick på Kanal 1! Dagisfröknarna gillade det inte, men det var inga som helst problem för mig.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag började i fjärde klass, så 11 år.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Jag började när jag var runt sju. Min äldre bror spelledde mig.

En krönika med barn som spelare

Kika in Äventyr för ett rollspel för barn. Finns nedladdningsbart på Stank.nu
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Började 88 när jag var 11-12. Då kom norska Drager og Demoner ut!
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

hejsan alla,

Tack för snabba svar!
Då vet jag vad jag antagligen gör nästa helg....
Skriv svar