Om Expert Redux

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Vad är bästa sättet att göra om excell 2011 doc til pdf?
Dett finns en inbyggd men den är inte bra alls, strk blir tjocka och ser ine alls ut som det ska. Någon ide?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Alendor,
Alendor skrev:Vad är bästa sättet att göra om excell 2011 doc til pdf?
Dett finns en inbyggd men den är inte bra alls, strk blir tjocka och ser ine alls ut som det ska. Någon ide?
Busenkelt!
Ladda ner ett freewareprogram som heter "CutePDF Writer; http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp
Det ger dig en "skrivare" som heter CutePDF Writer och när du "skriver" ut genom den så skapar den en PDF-fil.

Gratis och allt!
Det gillar jag, gissa vad jag har installerat på min jobbedator?
(som jag använder just nu tex:-))

Ett tips är att använda Preview innan du skriver ut, för Excel kan få för sig en del lustigheter ibland. Jag brukar då gå till Page Pproperties och kanske skala ner så att det får plats på en sida. Brukar oxå gå till fliken sheet och toggla gridlines så att man ser rutsystemet
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Mea Cupla

Jag har gjort fel, jag antog; något man skall undvika.

Jag antog att katalogen "Thomas" i Dropbox var min.
Har dock varit lite undrande till varför någon lägger dokument där....

Igår när jag checkade in ett dokument i GoogleDocs och såg till att ni fick access slog det mig. Det är fler i den här gruppen som lystrar till "Thomas"

Jag skapar genast en "ThomasL"-katalog och flyttar mina grejer
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Mea Cupla

Jag har gjort fel, jag antog; något man skall undvika.

Jag antog att katalogen "Thomas" i Dropbox var min.
Har dock varit lite undrande till varför någon lägger dokument där....

Igår när jag checkade in ett dokument i GoogleDocs och såg till att ni fick access slog det mig. Det är fler i den här gruppen som lystrar till "Thomas"

Jag skapar genast en "ThomasL"-katalog och flyttar mina grejer
=)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Lätt hänt. :lol:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag har inte helt fått det klart för mig om ni utformar Expert Redux till att vara anpassad Ereb Altor specifikt eller en vilken som helst spelvärld?

Tänker ut från om exempelvis uppväxthändelser eller andra bakgrundsbeskrivningar eventuellt skall anpassar till låt säga en berendier eller en grynnerdvärg? Kanske någon slags egen liten lista för varje folkslag?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

birkebeineren skrev:Jag har inte helt fått det klart för mig om ni utformar Expert Redux till att vara anpassad Ereb Altor specifikt eller en vilken som helst spelvärld?

Tänker ut från om exempelvis uppväxthändelser eller andra bakgrundsbeskrivningar eventuellt skall anpassar till låt säga en berendier eller en grynnerdvärg? Kanske någon slags egen liten lista för varje folkslag?
Min målsättning är iallafall att spelvärlden Altor ska få större betydelse under t ex rollpersonsskapandet än vad det hade i ÄS produkter. Mer unika Uppväxthändelser (och t ex Förmågor) baserat på ras och folkslag skulle innebära oerhört mycket för själva spelkänslan, men också lite mer arbete. Man kan ju ha det som målsättning, så får man se hur krångligt det blir, kanske?

Det har diskuterats lite kring att man får välja någon Förmåga om man har ett för rasen högt värde i en GE. Det är något som skulle kunna få en altorisk prägling utan större arbete.

När det gäller t ex Uppväxthändelser så kan de både utgå från Uppväxtmiljö och ras/folkslag. Antingen genom att man har separata uppsättningar Händelser för olika folkslag, eller att man har med kulturella varianter bland en stor hop Händelser.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Jag ser oxå gärna att vi gör så att rollpersonsskapandet är knutet till Ereb. Jag tror inte att det innebär några större problem om en spelgrupp inte vill använda Ereb som spelvärld. De borde kunna modifiera reglerna (framförallt skapandet) till att passa sin egen spelvärld.

Detta är något jag tycker vi tar med under skapandet. Dvs om man väljer en Ras/människokultur så skall man automatiskt få lämpliga Uppväxtmiljöer, Religion, Förmågor och Begränsningar.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

birkebeineren skrev:Jag har inte helt fått det klart för mig om ni utformar Expert Redux till att vara anpassad Ereb Altor specifikt eller en vilken som helst spelvärld?

Tänker ut från om exempelvis uppväxthändelser eller andra bakgrundsbeskrivningar eventuellt skall anpassar till låt säga en berendier eller en grynnerdvärg? Kanske någon slags egen liten lista för varje folkslag?
Det bör ju inte va svårt o göra allternativa regler för just Ereb, göra lite extra Uppväxtmiljöer som passar för raser och länder i Ereb med krav för just det och vill man köra någon annanstans så väljer man bort dom eller anpassar dom för den man spelar.

Om vi ska göra regler för en speciell värld så måste man ju skapa den också vilket kanske är ett stort jobb och iaf jag är på en annat väg med värld än va ni är =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, men fördelen med Altor är ju att spelvärlden redan är skapad, och nu bearbetas på forumet. Vi har ju oerhörd mycket källor att ösa ur. Den som inte gillar Altor kan nog anpassa allt till sin föredragna spelvärld.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Ok, men fördelen med Altor är ju att spelvärlden redan är skapad, och nu bearbetas på forumet. Vi har ju oerhörd mycket källor att ösa ur. Den som inte gillar Altor kan nog anpassa allt till sin föredragna spelvärld.
Jo men då gäer det ju att vi inte går in för djupt i Ereb som värld i reglerna, som tex Religon och hur viktigt det är. Visst kan det va Religon i skapelseprocessen men hur viktig eller oviktig den är i världen bör ju inte beskrivas i Regleboken
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag har för övrigt kommenterat lite Färdigheter i Expert Redux -documentet.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Har ni tillgång till Excell? Office2011?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag har det iallafall, även om jag skyr det som pesten. :lol:
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Expert Redux dokumentet i google doc börjar bli segt o ladda, kanske dags o dela upp det?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar