Uppväxtmiljö->Uppväxthändelser, Livsvägar och händelser

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Uppväxtmiljö->Uppväxthändelser, Livsvägar och händelser

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Med risk för att jag tar på mig dumstruten.

Jag skulle vilja få en bättre förståelse (== mer detaljerat) för hur det är tänkt att Uppväxtmiljö, Livsvägar, Uppväxthändelser och Livsvägshändelser skall användas nar man tar fram sin RP.

Uppväxtmiljö
Man väljer/köper/slumpar en Uppväxtmiljö som passar Ras och tänkt/önskad typ av RP:
- Den Otämjda Vildmarken
- Landsbygdens Åkermark
- Den Myllrande Staden
- Nobilitetens Gemak
- Den Sällsamma Alvskogen
- Dvärgrikets Salar
- Halvlingarnas Täppor
- Svartfolkens Snuskhålor
Detta gör att RPn fär BC i vissa Färdigheter
Det kan påverka Socialt Stånd lite grand
Skall man även välja/köpa/slumpa en eller flera Uppväxthändelser?

Livsvägar
I den "gamla" versionen av Expert Redux var Livsvägar ett sätt för spelaren att forma fram sin RP genom att "åldras" i olika tabeller.
Detta gav tillgång till fler Färdigheter, ställde krav på FV-nivåer, Ålder etc
Är idén att vi skall återanvända detta tillvägagångssätt?

Uppväxthändelser
Jag har inte hittat mycket information om Uppväxthändelser. Är tanken att de skall användas ungefär som DoD-91s Särskilda Förmågor? Dvs spelaren väljer/köper/slumpar Uppväxthändelser enligt en tabell för vald Uppväxtmiljö som resulterar i att RPn för Förmågor.
Har vi några exempel på Uppväxthändelser?

Livsvägshändelser
Även denna har jag lite information om. Men jag antar att den skall användas i samband med att man vandrar i Livsvägarna. Är tanken att de skall användas ungefär som DoD-91s Särskilda Förmågor? Dvs spelaren väljer/köper/slumpar Livsvägshändelser som resulterar i att RPn får Förmågor.
Har vi några exempel på Livsvägshändelser?

Huvudorsaken till frågan är att jag vill veta hur Uppväxtmiljö, Livsvägar, Uppväxthändelser och Livsvägshändelser påverkar rollpersonen?
Får man (Särskilda/Yrkes/...) Förmågor?
Får man höjningar i FV/CL?
Får man tillgång till nya Färdigheter?
Får man BC?
Får man Resurser?
etc..
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Min tanke är lite denna (som iofs kan va helt fel från vad som är tänkt från början)

Uppväxtmiljö:
- Här bestäms ras.
- Socialt stånd
- Resurser (grund)
- Grundfärdigheter
- Fördelar och Begränsningar

Livsvägar:
- "yrke", dvs det man valt att göra.
- Färdigheter (här ser ja gärna att man får några automatiskt med högre FV än BC. Detta gör ju att det blir mer karaktär, att man inte bara maxar dom färdigheter man tycker är bra som tex ett vapen utan får sådant som passar det "yrke" man valt.)
- Ålder
- Resurser (bonus) om man gjort nå för att höja sin resurs efter man lämnat hemmet?
- Fördelar och Begränsningar

Uppväxthändelser & Livsvägshändelser:
Detta låter mer som Bakgrundshistoria, något som kanske inte ger något speltekniskt till karaktären. Möjligen kan det ha hänt nå så man kan få en Fördel eller Begränsning.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Uppväxtmiljö->Uppväxthändelser, Livsvägar och händels

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan alla,

Med risk för att jag tar på mig dumstruten.

Jag skulle vilja få en bättre förståelse (== mer detaljerat) för hur det är tänkt att Uppväxtmiljö, Livsvägar, Uppväxthändelser och Livsvägshändelser skall användas nar man tar fram sin RP.

Uppväxtmiljö
Man väljer/köper/slumpar en Uppväxtmiljö som passar Ras och tänkt/önskad typ av RP:
- Den Otämjda Vildmarken
- Landsbygdens Åkermark
- Den Myllrande Staden
- Nobilitetens Gemak
- Den Sällsamma Alvskogen
- Dvärgrikets Salar
- Halvlingarnas Täppor
- Svartfolkens Snuskhålor
Detta gör att RPn fär BC i vissa Färdigheter
Det kan påverka Socialt Stånd lite grand
Skall man även välja/köpa/slumpa en eller flera Uppväxthändelser?

Livsvägar
I den "gamla" versionen av Expert Redux var Livsvägar ett sätt för spelaren att forma fram sin RP genom att "åldras" i olika tabeller.
Detta gav tillgång till fler Färdigheter, ställde krav på FV-nivåer, Ålder etc
Är idén att vi skall återanvända detta tillvägagångssätt?

Uppväxthändelser
Jag har inte hittat mycket information om Uppväxthändelser. Är tanken att de skall användas ungefär som DoD-91s Särskilda Förmågor? Dvs spelaren väljer/köper/slumpar Uppväxthändelser enligt en tabell för vald Uppväxtmiljö som resulterar i att RPn för Förmågor.
Har vi några exempel på Uppväxthändelser?

Livsvägshändelser
Även denna har jag lite information om. Men jag antar att den skall användas i samband med att man vandrar i Livsvägarna. Är tanken att de skall användas ungefär som DoD-91s Särskilda Förmågor? Dvs spelaren väljer/köper/slumpar Livsvägshändelser som resulterar i att RPn får Förmågor.
Har vi några exempel på Livsvägshändelser?

Huvudorsaken till frågan är att jag vill veta hur Uppväxtmiljö, Livsvägar, Uppväxthändelser och Livsvägshändelser påverkar rollpersonen?
Får man (Särskilda/Yrkes/...) Förmågor?
Får man höjningar i FV/CL?
Får man tillgång till nya Färdigheter?
Får man BC?
Får man Resurser?
etc..
Uppväxtmiljöerna väljs utifrån ras/folkslag och Socialt stånd. I folkslagsbeskrivningarna så tas möjliga Uppväxtmiljöer upp. Men generellt så startar t ex de från bondeståndet i Landsbygdens Åkermark och adliga rollpersoner i Nobilitetens Gemak.

Uppväxtmiljöerna ger BC i en uppsättning färdigheter, vi kan kalla dem Startfärdigheter. Färdigheterna skiljer sig åt mellan de olika Uppväxtmiljöerna.

Uppväxtmiljön berättar också i vilken Livsvägskategori (den med samma namn) man ska börja i när det är dags att välja Livsvägar.

Innan man börjar välja Livsvägar åt rollpersonen så slår man på tabellen för Uppväxthändelser. Detta är saker som ägt rum under de tidiga åren (fram till ungefär 16 års ålder). För det mesta rör det sig om händelser som är tänkta att ge rollpersonen mer kött på benen i form av en bakgrund, men tabellen innehåller även resultat som kan ge en rollperson någon form av bonus, t ex BC i helt andra färdigheter eller ökade Resurser, etc. Man kan även få ett resultat som gör att man får/är tvungen att välja en Förmåga/Begränsning. I princip påminner händelsetabellerna om de som fanns i ÄS Mutant Chronicles.

Under det att man väljer olika Livsvägar så är det också tänkt att man ska slå på tabellen för Livsvägshändelser. Det är händelser som är mer förknippade med ens yrkesbanor och sysslor. När exakt man ska slå på tabellen har jag inte funderat närmare på. Tidigare så var tidsperioden för olika Livsvägar skiftande, men jag tror det är bättre att man kör Livsvägar i etapper om 2 år (den sammanlagda tiden för RPns Livsvägar+15-16 år ger RPns ålder). En RP kan t ex ha varit karavanvakt i 2 år, spejare i armén i 2 år för att sedan ha tjänat som livvakt åt någon handelsman i 4 år. En annan kan t ex ha spenderat 12 år som hantverkare. Det är helt upp till spelaren, förutsatt att Livsvägarna är möjliga. Vissa Livsvägar har grundkrav, t ex socialt stånd, Resurser, en viss ålder eller FV. Du kan t ex inte bli mästersmed utan att först ha varit lärling och gesäll.

Livsvägarna är också tänkta att ge Resurser. Ju "finare" Livsvägar desto mer Resurser får RPn.

Livsvägar fungerar i likhet med både Life paths i Burning wheel och Bakgrunder i Mutant chronicles.

Jag har haft lite tankar kring om Uppväxt- och Livsvägshändelser ska slumpas eller inte. Ett alternativ till en "hård" slump är att man får en liten summa poäng. Vi kan kalla dem Livsvägspoäng. För dessa kan man dels köpa Förmågor, växla till Resurser eller använda för att få slå om ogynnsamma eller helt opassande resultat på händelsetabellerna.

Hur Livsvägshändelser kan se ut finns i Indesign-filen kallad Spelarhäfte (s.53ff). Själva regeltermerna är gamla däremot, men idén tror jag framkommer ändå. Jag kan ge några saxade exempel, först några Uppväxthändelser:

11 FÖRSLAVAD. Du har som ung blivit tagen som krigsfånge, infångats av grymma slavjägare eller skränande orcher. Den första Livsvägen du väljer måste vara från kategorin Träldomens Ok. Därefter kan du följa Livsvägens Utveckling. Gäller ej en RP som är Född Slav. (0 BP)

15 TROLLTAGEN. Som spädbarn blev du kidnappad av troll. Större delen av dina barndomsår har tillbringats bland trollen där du fått leva på deras vis. Efter detta har du antingen lyckats fly eller blivit frisläppt, och på så sätt kunnat återvända till din egen ras.
Du måste spendera minst hälften av dina Tillval på Startfärdigheter från kategorin Svartfolkens hålor. Dessutom har du utvecklat kulinariska begär som kan äckla dina medmänniskor. Råa träskpaddor, skogstomteblod och proteinrika snuskkryp får det att vattnas i din mun. Gäller endast rollpersoner som startar i Den Otämjda Vildmarken/Landsbygdens Åkermark (1 BP)

34 SPÅRLÖST FÖRSVUNNEN.
Någon av dina närstående försvann spårlöst under dina unga år. Personens öde är okänt. Det gåtfulla försvinnandet väcker fortfarande känslor. (3 BP)

48–49BRÅKSTAKE. Din uppväxt har varit kantad av vilda slagsmål. Du får 1 extra Tillval för Slagsmål. (3 BP)

50–52 UNGDOMSFÖRÄLSKELSE
. Du har upplevt de tidiga tonårens stormiga förälskelse. Denna ungdoms flamma räknas som en Kontakt. Bestäm er relation tillsammans med SL. Ett dramatiskt alternativ är att också låta flammans far bli en Kontakt med en negativ relation. Kanske rörde det sig om förbjuden kärlek? (3 BP)

Här är tänkta namn på några Livsvägshändelser:
Vildhavre, Benefaktor, Olyckliga affärer, Brott, Hållhake, Änkling/Änka, Familjetragedi, Krigsoffer, Ambitiös, Edssvuren
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Hmm.. intressant med livshändelser.
Kanske dessa kan ge FV i färdigheter som man börjar med istälet för en massa Erf man fördelar hur man vill? En Livshändelse ger XX FV i YY färdigheter?
Sen får man såklart Extra erf som man får fördela hur man vill bland dom färdigheter man har? Detta skulle göra så att man får dom färdigheter man behöver för att klara av något.

Man kan inte vilja hur man vill utan vissa har krav på tidigare händeser. Du kan tex inte "lämna" Uppväxthändelser vid 15 års ålder och sen direkt va Livvakt utan att kanske va son til en soldat och/eller lärt si att hantera dom färdigheter man behöver för att kara av att va Livvakt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Alendor och Grisodlar'n,

Tack för snabba svar!

Jag skall komma med ett djupare inlägg senare.
Nu vill jag lyfta upp hur vi vill att en spelare skall skapa sin rollperson.

Det Grisodlar´n skriver passar bra ihop med ett tärningsbaserat framtagningssystem (och jag är anhängare av poängsystem som ni förhopningsvis redan känner till:-) ).

Hur som helst, detta skapar frågetecken för mig runt hur vi har tänkt att en spelarens egna önskemål skall spela in vid skapandet.
Jag har tänkt mig ett system där spelaren väljer i mångt och mycket allt och att tärning/poäng avgör nivåer/hur mycket/hur lågt.

Jag har svårt att förklara så låt mig ta ett exempel:

Spelaren Pelle vill skapa en cool dvärgkrigare, som helst skall ha ringbrynja och stridsyxa och heta DoDar Al´t :-).
(jag använder det tärningsbaserade systemet för det känns som att vi kommit längst med det)
Pelle väljer att spela Dvärg, han bestämmer kön, man, och ålder, medelålders. Får han bestämma Ålder?
Han slår fram GE, räknar ut sina Sekundära Egenskaper och bestämmer STO. Pelle slår fram Svärdshand.
Kanske väljer Pelle även en Religion (vi har inte enats om regler för detta ännu)
Eftersom DoDar är Dvärg får han Uppväxtmiljön "Dvärgrikets Salar", vilket ger:
* BC på vissa Färdigheter
* Ett slag på tabellen för GE Attribut/Förmågor (eller får han välja, eller inget alls?)
* Ett grundvärde för Socialt Stånd?
* Ett grundvärde för Status?
* Ett grundvärde för Resurser?
* Ett slag i tabellen för Uppväxthändelser för Dvärgrikets Salar? (dvs vi har en tabell per per Uppväxtmiljö)

Pelle vill ju at DoDar skall vara krigare av något slag, så han tittar på de olika Livsvägarna och finner "Stridens larm" vilken han väljer. Pelle läser igenom Livsvägen för "Stridens larm" och fastnar för "Bärsärk". Tyvärr uppfyller DoDar inte kraven för "Bärsärk" (vi låtsas att Bärsärk har krav på STY, SMY, FYS och att man måste ha uppfyllt Livsvägen "Krigare"). Pelle måste alltså först bli Krigare innan han kan bli Bärsärk. Han tittar på kraven för Krigare, han uppfyller dem. Hur går han ifrån Krigare till Bärsärk?

När slår Pelle på Livsvägshändelser? Är det när man går in på en Livsväg (i så fall skall Pelle slå två slag, ett för Krigare och ett för Bärsärk) eller när man lämnar den (ett slag för Pelle, när han lämnar Krigare).
Jag antar att det skall finnas olika tabeller, en per Livsväg?

Nu har Pelle kommit in på den Livsväg han vill att DoDar skall vara på.

Då har vi kommit fram till Färdigheterna. Hur gör vi här?
1. Pelle har genom Ras, Uppväxtmiljö, Livsvägar, Livsvägshändelser redan fått BC och kanske till och med en och annan bonus på FV för vissa färdigheter.
Nu använder Pelle en pott av EP till att modifiera Färdighetsnivåerna ibland dessa Färdigheter. Han får inte köpa FV på Färdigheter som inte finns inom hans Uppväxval och Livsval. Kanske har vi en "en valfri färdighet"?

2. Nivåer på FV bestämms genom val av Livsvägar och Livsvägshändelser (kulmulativa bonusar, tex Krigare ger +8 i FV på valfri vapenfärdighet, Bärsärk ger +8 i valfri närstridsfärdighet etc) så inga EP behövs eller används.

Förmågor och Begränsningar, antingen får DoDar olika Förmågor och Begränsningar då Pelle slår på diverse tabeller för Uppväxtmiljö, Uppväxthändelser, Livsvägar och Livsvägshändelser. Eller så har vi separata tabeller för detta.

Nu har vi kvar Socialt Stånd, Status och Resurser. Pelle har redan värden i alla dessa genom bonusar och avdrag han fick genom Uppväxtmiljö, Uppväxthändelse, Livsvägar och Livsvägshändelser. Kanske har han fått ytterligare bonusar och avdrag genom sina Förmågor och Begränsningar.
Nu slår Pelle på tabeller för att komma fram till sitt slutliga Sociala Stånd, Status och vilka Resurser DoDar får.

Dags för Pelle att se till att DoDar deltar i Introduktionsäventyret för Expert Redux!


Ber om ursäkt för alla frågor, men jag skulle vilja få en tydligare (och gemensam?) bild på Uppväxtmiljö, Uppväxthändelse, Livsvägar och Livsvägshändelser. Samt hur dessa används under framtagningen.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag kan tänka mig nå sådant här (BP system). =)

Jag här läst en bok och vill skapa en Människa som är Soldat, en ung soldat.

Jag väljer då Ras (Människa), Kön (kvinna),Ålder (ung).
Jag börjar med att välja uppväxtmiljö och väljer då Den äventyrliga bonden.

Av detta får jag:
* Sosialt stånd
* Ett fast värde på vissa Färdigheter
* Grundvärde i Resurser
* Ett val av Förmågor & Begränsningar ( Max en av varje som kostar eller ger BP).

Jag får automatiskt typvärdet i alla GE (11 för en människa.).

Jag använder mig av minna BP för att höja GE till minimumkraven för den Livsväg jag valt och lägger lite extra på STY, FYS och KAR (vill ju göra en vacker krigare så ja måste ha minst 12 i KAR för att få välja en attribut.). Jag väljer här också band dom Atributer som finns för dom GE jag har minst 1 över TY.

Jag väljer att inte spendera nå BP på svärdshand och blir Högerhänt.

Jag väljer sedan Livsväg:

Livsväg är en rad av olika Livshändelser och antalet livshändelser beror på ålder.
Man skriver upp den sista Livshändelse i Livsväg på rollformuläret, detta är det man sysslar med nu eller det senaste man gjorde. Varje Livshändelse är en tidsperiod som kan variera mellan dom olika Livshändelserna, man lägger till sin Grundålder och alla dom år man får av Livshändelser.

Då jag ville vara soldat så kollar jag upp kraven för Soldatens livsväg och ser att det finns olika, Den unge Soldaten som enbart har krav på GE och är 2 år men inte nå annat och den Erfarna soldaten som har krav på GE och att man tidigare måste varit Den unge Soldaten eller Krigaren i minst 6 år.

Då jag enbart vill ha varit soldat helatiden så väljer jag 3 nivåer av Den unge Soldaten för att nå upp till 6år och kraven för Den erfarna Soldaten.
Och av detta får jag:
* en ny Resursnivå alt. En Resurs modifikation.
* Att bonusvärde i Färdigheter vissa för varje nivå av Livsväg
* Ett val av Förmågor & Begränsningar en per Nivå av livsväg (Kostar och får BP som normalt).

Nu har ja fått dom färdigheter jag har från början och mitt grundvärde i dom.
Grundvärdet får man av att lägga ihop all den bonus på färdigheterna.

Efter detta får jag ett visst antal BonusErf (kan variera beroende på ålder men bör kanske va ett fast för alla) som ja kan fördela bland dom färdigheter jag har (man bör kanske få ett fåtal bonusfärdigheter som man får välja mellan). Jag får även en ålder som bestäms av att ägga ihop dom år som Livshändeserna har, dvs 2+2+2(6) för dom 3 nivåer av Den unge Soldaten och sen +3 för en nivå av Den Erfarna Sodaten vilket då ger mig 9 år och på det grundåldern som är 16 (?). Detta ger mig en slutålder på 25.

Jag har nu GE och Atributer, Socialt Stånd, Resurser, Svärdshand, Färdigheter. Förmågor & Begränsningar.
Jag räknar även ut min Sårtröskel, Bärförmåga,Förflyttning, Skadebonus, Stålsättning.

Jag hoppas att något vettigt och förstårligt kom ut av detta.
Detta är nog aningen annorlunda mot va ni tänkt er =)
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag vill att Uppväxt- och Livsvägshändelser fungerar med både poängköp/val och ren slump. Ofta har ju spelare ett hum om vad rollpersonen ska syssla med, ha för färdigheter, vapen och liknande, medan bakgrunden kan tendera att bli lite torftig. Då kan ett visst slumpmoment vara rätt bra. Det kan få rollpersonen att utvecklas på ett lite mer spännande sätt. Det ultimata vore att ha händelsetabeller för varje Livsvägskategori. Frågan är hur många händelser per tabell man ska ha? Skulle 20 per tabell vara för torftigt?

Exakt vilka Förmågor och Begränsningar en RP ska ha vill jag dock inte att man ska slumpa fram, utan de bör köpas/väljas. Jag vill inte ha nyskapade rollpersoner nedlusade med en massa Förmågor, speciellt inte om höga GE ger ytterligare Förmågor. Kanske kan man skaffa en Förmåga/Begränsning för varje 10-årsperiod man spenderat på olika Livsvägar? Eller kanske man enbart få välja någon sådan när man fått resultatet Förmåga eller Begränsning på händelsetabellen? Det kanske skulle vara det bästa alternativet.

När det gäller Livsvägar så tänker jag mig att varje Livsväg har en period om 2 år. Livsvägen anger en slumptärning eller en siffra för Resurser. Med Resurser skaffar man t ex utrustning (Startpaket och liknande). Dessutom ger varje upprepning av en Livsväg X antal poäng som endast kan spenderas på de färdigheter som listas samt RPns Startfärdigheter (de som man fick via Uppväxtmiljön). Varje Livsväg leder i sin tur vidare till en rad andra Livsvägar eller helt nya Livsvägskategorier (dvs en annan "tabell").

Rollpersonens ålder är alltså något som man räknar ut efter eller medan man går igenom Livsvägarna. För varje hopp mellan olika Livsvägstabeller kan man lägga till +1 år, eller ett halvår, så att det även är möjligt att få ojämn ålder. Vill man göra en medelålders RP så får man helt enkelt se till att gå igenom tillräckligt många Livsvägsperioder.

Ibland har jag funderat kring GE och Livsvägar. Hur skulle det vara om man vid 16 års ålder (mänsklig RP) har Typvärdena som GE-värden. Sedan ger Livsvägar plus på passande GE. En RP som då har arbetat med smide kanske får plus på STY, en magiker plus på PSY?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:Jag vill att Uppväxt- och Livsvägshändelser fungerar med både poängköp/val och ren slump. Ofta har ju spelare ett hum om vad rollpersonen ska syssla med, ha för färdigheter, vapen och liknande, medan bakgrunden kan tendera att bli lite torftig. Då kan ett visst slumpmoment vara rätt bra. Det kan få rollpersonen att utvecklas på ett lite mer spännande sätt. Det ultimata vore att ha händelsetabeller för varje Livsvägskategori. Frågan är hur många händelser per tabell man ska ha? Skulle 20 per tabell vara för torftigt?
Visst kan det va ett slumpmoment men då tycker ja inte det ska va specielt avgörande, inte förstora modifikationer eller förmågor. När ja gör en karaktär så vet ja ju vad jag vill ha och om ja då sumpar så kan det ju gå helt mot, visst kan man säga att det ger lite rollspel och att man inte kan bestämma vad som händer i livet men jag säger bara att jag inte gillar det.
Man kan ju köra med att dom kostar och vill kam köpa fördelar för 2p så måste man ha Begränsningar för 2p också (som då kan va 2st för 1p).
Grisodlar'n skrev: Exakt vilka Förmågor och Begränsningar en RP ska ha vill jag dock inte att man ska slumpa fram, utan de bör köpas/väljas. Jag vill inte ha nyskapade rollpersoner nedlusade med en massa Förmågor, speciellt inte om höga GE ger ytterligare Förmågor. Kanske kan man skaffa en Förmåga/Begränsning för varje 10-årsperiod man spenderat på olika Livsvägar? Eller kanske man enbart få välja någon sådan när man fått resultatet Förmåga eller Begränsning på händelsetabellen? Det kanske skulle vara det bästa alternativet.
Beror ju lite på.
Om man kör med GE som vi pratar om under här att man inte fördelar utan får för varje Livsväg man väljer så kan man ju köra ett helt poänglöst och allt beror på val av ivsvägar och förmågor om vad man får för GE, Resurser,Svärdshand etc. Sen Attributer gör GE kan ge bonus.
Sen kan man ju köra att man får en Förmåga & Begränsning per Livsväg man tar men att det finns ett max poäng man får ta, tex 10. Det gör ju att om man kör 10 ivsvägar så kan man om man vill välja 10st 1p förmågor och eller kanske 1st 5p 1st 3p och sen 2st 1p men det betyder ju då att man måste ha 10p Begränsningar.
Grisodlar'n skrev: När det gäller Livsvägar så tänker jag mig att varje Livsväg har en period om 2 år. Livsvägen anger en slumptärning eller en siffra för Resurser. Med Resurser skaffar man t ex utrustning (Startpaket och liknande). Dessutom ger varje upprepning av en Livsväg X antal poäng som endast kan spenderas på de färdigheter som listas samt RPns Startfärdigheter (de som man fick via Uppväxtmiljön). Varje Livsväg leder i sin tur vidare till en rad andra Livsvägar eller helt nya Livsvägskategorier (dvs en annan "tabell").
Resurser bör ju va fast och man avslutar med den Resursnivå som den sista Livsvägen har. Men om enns Uppväxts nivå är högre kör man med den. Sen kan det ju finnas en Begränsning som kanske säger att man är Bastard vilket kanske gör att man får en sänkt Resursnivå eller något annat som gör att den sänks.
Man bör ju få Färdigheter av Livsvägar också och olika Livsvägar tycker ja kan ha olika år man åldras men man får kanske mer Erf för en som är längre. Vill man studera vid en akademi till något så kanske det tar längre tid än två år men man får då också mer Erf för dom åren.
Grisodlar'n skrev: Rollpersonens ålder är alltså något som man räknar ut efter eller medan man går igenom Livsvägarna. För varje hopp mellan olika Livsvägstabeller kan man lägga till +1 år, eller ett halvår, så att det även är möjligt att få ojämn ålder. Vill man göra en medelålders RP så får man helt enkelt se till att gå igenom tillräckligt många Livsvägsperioder.
Bör ju va samma ålder som Livsvägen anger men det bör ju finnas dom som enbart är 1år.
Sen bör man ju kunna avbryta en Livsväg mitt i och då få mindre Erf.
Den bör ju då inte deas upp hut mycke som helst utan man räknar med 1/3 del av erf eller nå(kan stå en siffra innom () som säger hur mycke Erf man får om man avbryter den).
Grisodlar'n skrev: Ibland har jag funderat kring GE och Livsvägar. Hur skulle det vara om man vid 16 års ålder (mänsklig RP) har Typvärdena som GE-värden. Sedan ger Livsvägar plus på passande GE. En RP som då har arbetat med smide kanske får plus på STY, en magiker plus på PSY?
Inte helt tokigt, eller att man får 2st GE att väja mellan. En smed får FYS och STY att välja att öka.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Alendor skrev: Visst kan det va ett slumpmoment men då tycker ja inte det ska va specielt avgörande, inte förstora modifikationer eller förmågor. När ja gör en karaktär så vet ja ju vad jag vill ha och om ja då sumpar så kan det ju gå helt mot, visst kan man säga att det ger lite rollspel och att man inte kan bestämma vad som händer i livet men jag säger bara att jag inte gillar det.
Man kan ju köra med att dom kostar och vill kam köpa fördelar för 2p så måste man ha Begränsningar för 2p också (som då kan va 2st för 1p).
Ok, både du och Tobald är för köp av Uppväxt- och Livshändelser. Vi kör på det, om inte Spelknepe misstycker. Man kanske skulle dela upp händelserna i positiva och negativa sådana. Det är iallafall mer praktiskt om man måste spendera lika mkt poäng på negativa som positiva händelser.

Fråga 1:
Ska vi ha lite specialsydda händelser för de olika Uppväxtmiljöerna/Livsvägskategorierna? D v s att en person med Uppväxtmiljön Den Otämjda Vildmarken får typiska vildmarkshändelser att välja bland? Det ger större känsla än riktigt generella händelser i mitt tycke.

Fråga 2:
Hur många Händelser per miljö/kategori ska vi ha? Räcker det med 20 för att få varierade RP? Detta bör få en egen tråd där vi listar en massa Händelser.

Alendor skrev: Beror ju lite på.
Om man kör med GE som vi pratar om under här att man inte fördelar utan får för varje Livsväg man väljer så kan man ju köra ett helt poänglöst och allt beror på val av ivsvägar och förmågor om vad man får för GE, Resurser,Svärdshand etc. Sen Attributer gör GE kan ge bonus.
Sen kan man ju köra att man får en Förmåga & Begränsning per Livsväg man tar men att det finns ett max poäng man får ta, tex 10. Det gör ju att om man kör 10 ivsvägar så kan man om man vill välja 10st 1p förmågor och eller kanske 1st 5p 1st 3p och sen 2st 1p men det betyder ju då att man måste ha 10p Begränsningar.
Ok, men jag tror att GE modifierade av Livsvägar blir för krångligt när jag tänker efter. Det blir en massa eftersatta GE på det sättet, och RPna blir likartade.

När det gäller poäng till Förmågor grundade på antalet Livsvägar, så kan det vara en rätt så bra idé, men tycker att halva den summan skulle vara mer i linje med vad jag vill se. Det känns fel med t ex medelålders, nyskapade RP med 10+ st 1-poängsförmågor, hur triviala de än må vara. Om ålder ska vara inblandad på något vis, varför inte köra med att man får x poäng att köpa Förmågor för per åldersgrupp? Motsvarande poängsumma måste sedan också spenderas på Begränsningar, i enlighet med ditt förslag.
Sedan tycker jag att Förmågor och Begränsningar man väljer ska ha en slags anknytning till de valda Livsvägarna. En RP som har varit köpman sedan tonåren torde inte ha Förmågor som Vapenexpert, Blodhund och liknande.
Alendor skrev: Resurser bör ju va fast och man avslutar med den Resursnivå som den sista Livsvägen har. Men om enns Uppväxts nivå är högre kör man med den. Sen kan det ju finnas en Begränsning som kanske säger att man är Bastard vilket kanske gör att man får en sänkt Resursnivå eller något annat som gör att den sänks.
Man bör ju få Färdigheter av Livsvägar också och olika Livsvägar tycker ja kan ha olika år man åldras men man får kanske mer Erf för en som är längre. Vill man studera vid en akademi till något så kanske det tar längre tid än två år men man får då också mer Erf för dom åren.
Först, angående Livsvägar och färdigheter. Livsvägar är det som ger en RP färdigheter. Livsvägarna bör så långt det är möjligt ha en primär färdighet som man MÅSTE köpa FV i, d v s inga smeder utan Hantverk: Smide alltså. Sedan är det upp till spelaren att välja vilka färdigheter (av Livsvägens valbara) han vill spendera poäng på.

Syftet med en viss variation (läs tärning) när man beräknar Resurser är att det bör finnas skillnader mellan olika RP. Tänk dig en situation där båda RP är köpmän. Med fasta värden skulle de ha samma summa Resurser. Men om man lägger till någon slags slumpfaktor så kan deras Resurser skilja sig åt. En kanske har haft betydligt större framgång, eller kommer från en något mer inflytelserik släkt. Livet är trots allt orättvist, och det finns inga garantilöner i Altor. Jag kan tänka mig sätt man kan få in ett visst mått av slump i det hela, men först vill jag korta ta upp min syn på Resurser/Resursnivå:

Resurser/Resursnivå
Jag tror vi alla är överens om att RPns Sociala stånd ska ge ett grundvärde i Resurser. Jag tänker mig att Resurser har en skala på 0 - 20, så att det både motsvarar FV-skalan och den skala som används för SLPs (t ex Kontakter) Maktvärde. En mäktig kung eller envåldshärskare har Maktvärde 20. En spetälsk råttfångare har Maktvärde 0. Deras Resurser torde vara liknande. För att ta ett mer genomsnittligt exempel säger vi att en förmögen och inflytelserik handelsman (borgare) har Maktvärde/Resurser 10. En RP som då är dennes son startar med halva detta värde i Resurser, dvs 5. Detta är startvärdet för den nu 16-årige RPn. Resurser kommer sedan att förändras beroende på valda Livsvägar, Livsvägshändelser, etc.

Nu till själva regelkruxet:

Varje Livsväg har en viss tärning eller tärningskombination som används för att se om Resurser förändras. Slår man högre än det nuvarande värdet i Resurser (5 för handelsmannasonen ovan), så ökas Resurser (förslagsvis med ett steg). Slår man lägre så sänks Resurser med 1 steg. Slår man lika med värdet (en femma för sonen i exemplet) så förblir Resurser oförändrade.
Ju "finare" Livsväg desto mer fördelaktig är tärningskombinationen. Tvärtom gäller också. Om RPn t ex är sonen till en hertig och absolut väljer att leva sitt liv som spelare bland strupskärare och hormånglare i Munzgas undre värld så kommer RPns värde i Resurser garanterat att sjunka.

Dessutom kan det finnas en rad Händelser som kan påverka Resurser positivt eller negativt. Den spelande hertigsonen kanske väljer ngt liknande Spelvinst för att öka sina Resurser. Vad tycker ni?
Alendor skrev: Bör ju va samma ålder som Livsvägen anger men det bör ju finnas dom som enbart är 1år.
Sen bör man ju kunna avbryta en Livsväg mitt i och då få mindre Erf.
Den bör ju då inte deas upp hut mycke som helst utan man räknar med 1/3 del av erf eller nå(kan stå en siffra innom () som säger hur mycke Erf man får om man avbryter den).
Om alla Livsvägar körs i 2-årsperioder så är det lätt att avbryta dem mitt i, dvs efter 1 års tid. Man får helt enkelt halva antalet poäng till Livsvägens färdigheter. Man kan tänka sig att vissa Händelser kan avbryta en Livsväg, som t ex Förslavad, Krigsoffer, Ruinerad och annat man skulle kunna tänka sig.
Man kan också tänka sig att Livsvägen måste avbrytas och ersättas med t ex Livsvägen Tiggare eller ngn kriminell Livsväg som t ex Stråtrövare eller Ficktjuv om Resurser skulle nå värdet 0.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev: Ok, både du och Tobald är för köp av Uppväxt- och Livshändelser. Vi kör på det, om inte Spelknepe misstycker. Man kanske skulle dela upp händelserna i positiva och negativa sådana. Det är iallafall mer praktiskt om man måste spendera lika mkt poäng på negativa som positiva händelser.

Fråga 1:
Ska vi ha lite specialsydda händelser för de olika Uppväxtmiljöerna/Livsvägskategorierna? D v s att en person med Uppväxtmiljön Den Otämjda Vildmarken får typiska vildmarkshändelser att välja bland? Det ger större känsla än riktigt generella händelser i mitt tycke.

Fråga 2:
Hur många Händelser per miljö/kategori ska vi ha? Räcker det med 20 för att få varierade RP? Detta bör få en egen tråd där vi listar en massa Händelser.
Visst kan det hända både positiva och negativa saker i livet men frågan är ju om det blir för många. Kanske en dålig händelse även kan ge en bonus på något?

Fråga 1:
Det tycker jag men dom ska nog inte listas och kategoriseras efter dom utan dom har istället krav och ett av dom kan va en viss Uppväxtmiljö.

Fråga 2:
Vi kan ju börja med 20 och sen får vi se om vi måste lägga till (eller dra ifrån?).
Grisodlar'n skrev: Ok, men jag tror att GE modifierade av Livsvägar blir för krångligt när jag tänker efter. Det blir en massa eftersatta GE på det sättet, och RPna blir likartade.
Nja, jag är nog inte helt o hålet med där. Om man får välja mellan 2st GE så blir det ju lite variation och ja tror den stora varianten är vilka Livsvägar man väljer, vill man inte köra en likadan så behöver man ju bara välja andra vägar?
Grisodlar'n skrev: När det gäller poäng till Förmågor grundade på antalet Livsvägar, så kan det vara en rätt så bra idé, men tycker att halva den summan skulle vara mer i linje med vad jag vill se. Det känns fel med t ex medelålders, nyskapade RP med 10+ st 1-poängsförmågor, hur triviala de än må vara.

Om ålder ska vara inblandad på något vis, varför inte köra med att man får x poäng att köpa Förmågor för per åldersgrupp? Motsvarande poängsumma måste sedan också spenderas på Begränsningar, i enlighet med ditt förslag.
Sedan tycker jag att Förmågor och Begränsningar man väljer ska ha en slags anknytning till de valda Livsvägarna. En RP som har varit köpman sedan tonåren torde inte ha Förmågor som Vapenexpert, Blodhund och liknande.
Jo ja slängde bara upp ett nummer, vi får väll testa oss fram senare när grunden för rollpersonsskpande är klart.
Förmågor & Begränsningar får väl också ha krav, är ju löjligt om mat tex är Jägare och sen har man Insektsfobi eller nå annat.

Man kan ju välja dom sits, efter man räknat ut sin ålder och får se vilken åldersgrupp man tillhör, den gruppen kan ju också avgöra antalet bonusErf man får?
Grisodlar'n skrev: Först, angående Livsvägar och färdigheter. Livsvägar är det som ger en RP färdigheter. Livsvägarna bör så långt det är möjligt ha en primär färdighet som man MÅSTE köpa FV i, d v s inga smeder utan Hantverk: Smide alltså. Sedan är det upp till spelaren att välja vilka färdigheter (av Livsvägens valbara) han vill spendera poäng på.
Jo, ja tycker också dom ska ha krav men kan man inte ge dom en fast FV-bonus som kanske inte är så hög runt 1-3 kanske? Det gör ju att dom färdigheter man måste ha för yrket blir höga och sen får man fördela Erf för att variera sig. Problemet är ju att FV kansek blir för hlgt i medel nu när FV är så viktigt med 2T10. En hög färdighet ska ju trots allt va runt 10-12 i FV.
Grisodlar'n skrev: Syftet med en viss variation (läs tärning) när man beräknar Resurser är att det bör finnas skillnader mellan olika RP. Tänk dig en situation där båda RP är köpmän. Med fasta värden skulle de ha samma summa Resurser. Men om man lägger till någon slags slumpfaktor så kan deras Resurser skilja sig åt. En kanske har haft betydligt större framgång, eller kommer från en något mer inflytelserik släkt. Livet är trots allt orättvist, och det finns inga garantilöner i Altor. Jag kan tänka mig sätt man kan få in ett visst mått av slump i det hela, men först vill jag korta ta upp min syn på Resurser/Resursnivå:
Man kanske kan variera denna beroende på Färdigheter efter att man valt alla Livsvägar. Man slår ett FV-slag eller att FV kan modifiera slaget. Det bör ju inte va allt för högt. En rik köpman är ju rik för att han arbetat mycke på det och bör ju då ha kunskapen för att göra det. Men det bör ju va en maxgräns. Att man är rik pga ens uppväxt är ju lungt för då är det ju igentigen familjen som har resurserna men är man tex en köpman så kan man ju inte springa runt o äventyra om man har högt i Resurser för då lär dom ju sänkas?
[/quote]
Grisodlar'n skrev: Resurser/Resursnivå
Jag tror vi alla är överens om att RPns Sociala stånd ska ge ett grundvärde i Resurser. Jag tänker mig att Resurser har en skala på 0 - 20, så att det både motsvarar FV-skalan och den skala som används för SLPs (t ex Kontakter) Maktvärde. En mäktig kung eller envåldshärskare har Maktvärde 20. En spetälsk råttfångare har Maktvärde 0. Deras Resurser torde vara liknande. För att ta ett mer genomsnittligt exempel säger vi att en förmögen och inflytelserik handelsman (borgare) har Maktvärde/Resurser 10. En RP som då är dennes son startar med halva detta värde i Resurser, dvs 5. Detta är startvärdet för den nu 16-årige RPn. Resurser kommer sedan att förändras beroende på valda Livsvägar, Livsvägshändelser, etc.
Jo Sociala ståndet bör ju bestämma grundnivån och 1-20 funkar för mig men jag tycker 20 på sin höjd ska va Länsherre eller nå, en kung har ju en outömlig källa av resurser i teorin. Skalan bör ju va nå som RP:na själva kan va? Att en förmögen och inflytelserik handelsman har 10 i Resurser är ja helt med på för då håler det ju sig till motsvarande FV på 10-12 som denne bör ha.
Grisodlar'n skrev: Nu till själva regelkruxet:

Varje Livsväg har en viss tärning eller tärningskombination som används för att se om Resurser förändras. Slår man högre än det nuvarande värdet i Resurser (5 för handelsmannasonen ovan), så ökas Resurser (förslagsvis med ett steg). Slår man lägre så sänks Resurser med 1 steg. Slår man lika med värdet (en femma för sonen i exemplet) så förblir Resurser oförändrade.
Ju "finare" Livsväg desto mer fördelaktig är tärningskombinationen. Tvärtom gäller också. Om RPn t ex är sonen till en hertig och absolut väljer att leva sitt liv som spelare bland strupskärare och hormånglare i Munzgas undre värld så kommer RPns värde i Resurser garanterat att sjunka.

Dessutom kan det finnas en rad Händelser som kan påverka Resurser positivt eller negativt. Den spelande hertigsonen kanske väljer ngt liknande Spelvinst för att öka sina Resurser. Vad tycker ni?
Jag tycker chansen att det är oförändrat ska va större men sen kanske vissa val förändrar mer beroende på uppväxt, är du en Ading så bör ju dit val att bli Stråtrövare ha större inverkan på dinna Resurser än om tex en Egendomslös gör det. Kan u va nå resurskrav, under 10, över 5 osv. ?
Grisodlar'n skrev: Om alla Livsvägar körs i 2-årsperioder så är det lätt att avbryta dem mitt i, dvs efter 1 års tid. Man får helt enkelt halva antalet poäng till Livsvägens färdigheter. Man kan tänka sig att vissa Händelser kan avbryta en Livsväg, som t ex Förslavad, Krigsoffer, Ruinerad och annat man skulle kunna tänka sig.
Man kan också tänka sig att Livsvägen måste avbrytas och ersättas med t ex Livsvägen Tiggare eller ngn kriminell Livsväg som t ex Stråtrövare eller Ficktjuv om Resurser skulle nå värdet 0.
Hmm, jo kanske.... då är man lite tillbaks till det där med Bra och Dåliga händelser. Jag kan gå med på att man väljer en ”dålig” enbart för att det ger karaktär men den bör ju ge nå positivt också för att ge lite motivation, kanske en extra Förmåga som man inte behöver betala för? Den ska då inte va en helt valfri utan ska ju va nå som passar in.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Grisodlar'n skrev: Ok, både du och Tobald är för köp av Uppväxt- och Livshändelser. Vi kör på det, om inte Spelknepe misstycker. Man kanske skulle dela upp händelserna i positiva och negativa sådana. Det är iallafall mer praktiskt om man måste spendera lika mkt poäng på negativa som positiva händelser.
Nu är det min tur att bli lite jobbig. Jag vill att regelsystemet skall stödja båda delarna, och helst även göra det möjligt för spelgruppera variera så att vissa moment använder tärning och andra poäng.
Alltså tycker jag att vi delar upp skapandet i moment.
Grisodlar'n skrev: Fråga 1:
Ska vi ha lite specialsydda händelser för de olika Uppväxtmiljöerna/Livsvägskategorierna? D v s att en person med Uppväxtmiljön Den Otämjda Vildmarken får typiska vildmarkshändelser att välja bland? Det ger större känsla än riktigt generella händelser i mitt tycke.
Jag tycker att vi skall ha en Uppväxthändelse tabell per Uppväxthändelse
OBS, jag tycker att samma Händelse skall kunna förekomma i flera tabeller om det känns logiskt
Men det måste finnas Händelser som är unika i varje tabell, annars försvinner syftet med olika tabeller
Grisodlar'n skrev: Fråga 2:
Hur många Händelser per miljö/kategori ska vi ha? Räcker det med 20 för att få varierade RP? Detta bör få en egen tråd där vi listar en massa Händelser.
Hmmm, minst 20 men inte mer än 80.
(detta kan bli en sann utmaning :-) )

Fråga 3: Jag ser dessa tabeller som något som är bra för Rollpersonen. Typ Förmågor som RPn får. Vad säger ni om att ha tabeller för Begränsningar som eventuellt inträffade under uppväxten?
(ännu mer jobb)

Fråga 4: Vad säger ni om att man enbart skall kunna använda Uppväxttabellerna vid framtagning av en ny rollperson?

Förslag: Jag föreslår att man får slå/köpa något ifrån den valda Livsvägens tabell när man uppfyllt den. Dvs efter två år?
I dessa tabeller kan vi lägga in saker som STY höjd med 1 för Livsvägen där Smeden passar in

Mer om att skaffa Förmågor för Livsvägar, vi kan kanske skapa tabellerna på ett sådant sätt om man går om samma Livsväg kan man välja att inte slå/köpa mot att man får en ordentlig bonus när man går ut Livsvägen nästa gång. Tex kostnaderna halveras (man får fortfarande baraköpa en) eller man får slå med dubbelt antal tärningar. På så vis kan det löna sig att gå om en Livsväg. I Alendors exempel då spelaren väljer "Den Unge Soldaten" tre gånger. Kan han får ordentliga bonusar (== dyra Förmågor) om han avstår ifrån att slå varje gång han går ut Livsvägen Ung Soldat, utan kanske väljer att ett slag närhan går ute Den Unge Soldaten för den tredje gången.

Angående att välja att avbryta en Livsväg. Det bör ju resultera i:
* Man får inte skaffa ny Förmåga i Livsvägstabellen
* Man måste måste få ny Begränsning
* Halv FV
* Halverade till inga andra bonuar
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Fråga 3: Jag ser dessa tabeller som något som är bra för Rollpersonen. Typ Förmågor som RPn får. Vad säger ni om att ha tabeller för Begränsningar som eventuellt inträffade under uppväxten?
(ännu mer jobb)
Jag ser tabellerna som något som ger intressanta uppslag till en RPs bakgrund, skiljt från Förmågor och Begränsningar (även om man kan ha med sådana Händelser, typ välj en Förmåga). Det behöver nödvändigtvis inte vara en massa plus- eller minusmodifikationer, extrapoäng till färdigheter och liknande. Det kan lika gärna röra sig om Händelser som ger rollpersonen mer krydda och färg. Händelserna kan sedan användas när man t ex bestämmer Karaktärsdrag och Livsmål.
Tobald Lättfot skrev: Fråga 4: Vad säger ni om att man enbart skall kunna använda Uppväxttabellerna vid framtagning av en ny rollperson?
Jag måste svara JA här, eftersom det var min ursprungliga tanke. Förmågor och Begränsningar är sådant som kan köpas efter äventyr, precis som Hjälteförmågor i EDD.

Tobald Lättfot skrev:Förslag: Jag föreslår att man får slå/köpa något ifrån den valda Livsvägens tabell när man uppfyllt den. Dvs efter två år?
I dessa tabeller kan vi lägga in saker som STY höjd med 1 för Livsvägen där Smeden passar in
Ok, vi kan köra på det så länge, så får vi testa hur det fungerar i praktiken senare. GE-höjningar kan finnas som Händelser, ja.

Tobald Lättfot skrev: Mer om att skaffa Förmågor för Livsvägar, vi kan kanske skapa tabellerna på ett sådant sätt om man går om samma Livsväg kan man välja att inte slå/köpa mot att man får en ordentlig bonus när man går ut Livsvägen nästa gång. Tex kostnaderna halveras (man får fortfarande baraköpa en) eller man får slå med dubbelt antal tärningar. På så vis kan det löna sig att gå om en Livsväg. I Alendors exempel då spelaren väljer "Den Unge Soldaten" tre gånger. Kan han får ordentliga bonusar (== dyra Förmågor) om han avstår ifrån att slå varje gång han går ut Livsvägen Ung Soldat, utan kanske väljer att ett slag närhan går ute Den Unge Soldaten för den tredje gången.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Om man får en summa poäng att köpa Händelser för, så borde man väl kunna välja att spara poängen för ett par Livsvägsrepetitioner åtminstone. Men själva anledningen till och tanken bakom att upprepa Livsvägar är ju för att kunna skaffa högre FV i Livsvägens färdigheter. Det är ju det som är själva belöningen. Det är ju ingen som blir mästerhantverkare efter bara två år (historiskt sett tog det runt 7- år, om man nu hade råd och fick tillfälle att utföra mästarprovet).
Tobald Lättfot skrev: Angående att välja att avbryta en Livsväg. Det bör ju resultera i:
* Man får inte skaffa ny Förmåga i Livsvägstabellen
* Man måste måste få ny Begränsning
* Halv FV
* Halverade till inga andra bonuar
Jag vet inte riktigt vad du menar med nya Förmågor och Begränsningar, men annars ser det väl ut att vara ganska rimligt. Vill du att vi införlivar Förmågor i Händelsetabellerna?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, utifall att det missas, så ställer jag frågan till er i en ny post.

Vill ni att Förmågor och Begränsningar införlivas i Händelsetabellerna (Uppväxt/Livsvägshändelser)?
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,
Grisodlar'n skrev:Ok, utifall att det missas, så ställer jag frågan till er i en ny post.

Vill ni att Förmågor och Begränsningar införlivas i Händelsetabellerna (Uppväxt/Livsvägshändelser)?
Generellt tror jag att det kan vara en bra idé att ta upp frågor i enskilda inlägg. Det blir lätt att man glömmer bort att svara/kommentera något i ett inlägg med många olika saker i. Men å andra sidan så blir det ju då en mängd undertrådar i tråden så att säga...

För att svara på din fråga: Jag vet inte. Det känns inte som att de går att förena, om jag har förstått hur du vill använda Uppväxthändelsetabellen.
Rätta mig om jag har fel men jag tolkar det som att du vill att Uppväxthändelsetabellens huvudsyfte är att ge kött på benet så att säga, och inte nödvändigtvis resultera i någon Förmåga/Begränsning
Om det är meningen tycker jag att vi håller dem separerade. Istället skapar vi en tabell för Uppväxthändelseförmågor och en tabell för Uppväxtbegränsningar. En per Uppväxttyp (j*dra vad med tabeller vi skall ta fram)
Jag vill gärna att vi tar fram tabeller som man använder enbart vid skapandet och att dessa innehåller Förmågor som är bättre än genomsnittliga Förmågor. Ungefär som Yrkesförmågorna är i förhållande till de Särskilda Förmågorna i DoD-91.
Exempel på dessa "framslagnings-Förmågor" kan vara att vi återanvänder Yrkesförmågorna i DoD-91. (jupp jag gillade DoD-91s Yrkesförmågor, de flesta av dem i alla fall)

Det samma gäller Begränsningar vid skapandet.
Exempel på "framslagnings-Begränsningar":
Rädsla för Svartfolk: I din barndom blev du på något sätt anfallen av Svartfolk och detta har satt mycket djupa spår i dig. Du har -x i allting du företar dig då Svartfolk är i din omedelbara närhet. Detta gäller även Stridsfärdigheter

Kanske räcker det att vi har en tabell för "framslagnings-Begränsningar", jag insåg just att Begräsningen ovan passar in i många Uppväxtmiljöer och inte bara "Den Otämjda Vildmarken, som jag tänkt mig.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev: Fråga 3: Jag ser dessa tabeller som något som är bra för Rollpersonen. Typ Förmågor som RPn får. Vad säger ni om att ha tabeller för Begränsningar som eventuellt inträffade under uppväxten?
(ännu mer jobb)
Jag ser tabellerna som något som ger intressanta uppslag till en RPs bakgrund, skiljt från Förmågor och Begränsningar (även om man kan ha med sådana Händelser, typ välj en Förmåga). Det behöver nödvändigtvis inte vara en massa plus- eller minusmodifikationer, extrapoäng till färdigheter och liknande. Det kan lika gärna röra sig om Händelser som ger rollpersonen mer krydda och färg. Händelserna kan sedan användas när man t ex bestämmer Karaktärsdrag och Livsmål.
Jag tycker att Förmågor och Begränsningar får en egen lista/tabell och sen står kraven där som då kan vara en Upväxt, Livsväg, GE, FV och även en annan förmåga, lite som Feats i Dungeons.
Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:;]
Fråga 4: Vad säger ni om att man enbart skall kunna använda Uppväxttabellerna vid framtagning av en ny rollperson?
Jag måste svara JA här, eftersom det var min ursprungliga tanke. Förmågor och Begränsningar är sådant som kan köpas efter äventyr, precis som Hjälteförmågor i EDD.
Det trodde jag va självklart, när man börjar äventyra så är man ju uppväxt.

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:;]Förslag: Jag föreslår att man får slå/köpa något ifrån den valda Livsvägens tabell när man uppfyllt den. Dvs efter två år?
I dessa tabeller kan vi lägga in saker som STY höjd med 1 för Livsvägen där Smeden passar in
Ok, vi kan köra på det så länge, så får vi testa hur det fungerar i praktiken senare. GE-höjningar kan finnas som Händelser, ja.
Då kanske inte GE ska va nå krav för Livsvägar? Du måste ju inte va stark för att lära dig smide men efter ett tag lär du ju bli stark eller iaf uthållig.
Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:;]
Mer om att skaffa Förmågor för Livsvägar, vi kan kanske skapa tabellerna på ett sådant sätt om man går om samma Livsväg kan man välja att inte slå/köpa mot att man får en ordentlig bonus när man går ut Livsvägen nästa gång. Tex kostnaderna halveras (man får fortfarande baraköpa en) eller man får slå med dubbelt antal tärningar. På så vis kan det löna sig att gå om en Livsväg. I Alendors exempel då spelaren väljer "Den Unge Soldaten" tre gånger. Kan han får ordentliga bonusar (== dyra Förmågor) om han avstår ifrån att slå varje gång han går ut Livsvägen Ung Soldat, utan kanske väljer att ett slag närhan går ute Den Unge Soldaten för den tredje gången.
Jag vet inte riktigt vad jag ska svara på det. Om man får en summa poäng att köpa Händelser för, så borde man väl kunna välja att spara poängen för ett par Livsvägsrepetitioner åtminstone. Men själva anledningen till och tanken bakom att upprepa Livsvägar är ju för att kunna skaffa högre FV i Livsvägens färdigheter. Det är ju det som är själva belöningen. Det är ju ingen som blir mästerhantverkare efter bara två år (historiskt sett tog det runt 7- år, om man nu hade råd och fick tillfälle att utföra mästarprovet).
Ska ivsvägar verkligen kosta nå? Förstår inte riktigt det. =/
Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev:;]
Angående att välja att avbryta en Livsväg. Det bör ju resultera i:
* Man får inte skaffa ny Förmåga i Livsvägstabellen
* Man måste måste få ny Begränsning
* Halv FV
* Halverade till inga andra bonuar
Jag vet inte riktigt vad du menar med nya Förmågor och Begränsningar, men annars ser det väl ut att vara ganska rimligt. Vill du att vi införlivar Förmågor i Händelsetabellerna?
Om vi nu kör med en Förmåga per Livsväg så bör ju inte den fås om man avbryter en Livsväg.
Hur många förmågor man får bör ju bero på hur bra dom är. Kanske kan kraven för förmågor va att man måste ha tex 2 ”nivåer” av en Livsväg för att kunna få den och ju mer krav på Livsvägar ju bätre blir den. Är det inget krav så ör det bara nå minimal bonus men har den tex 2 så kan det va nå mer avgörande.

Tänkte lite på det där med Händelser.
Är det olika tabeller för Upväxt och Livsvägar när det gäller Händelser för dom bör ju kunna va samma? Jag är lite för slump här men igentligen tycker jag Val är bätre.
Min idé är följande:
Varje Händelse kostar ett antal poäng beroende på vad det är och som Uppväxt får man ett visst poäng som man måste ”köpa” händelser för och det är då saker som hände när man växte upp, bör ju inte va allt för många då man enbart skulle va 15-16 när man går över till Livsvägar.Man får sen fler poäng för varje Livsväg man väljer som man sen måste köpa Händelser för.
Sen är det ju det där med Bra eller dåliga händelser. Man kan ju köra här lite som med Förmågor och begränsningar men inte lika extremt, man får lite Poäng först att köpa Händelser för som då kanske leder till nå bra coh vill man sen ha mer så måste man köpa en Dålig händese för att få mer poäng att köpa bra. Detta gör då att är man inte girig och vill ha en massa bra händelser så kanske det enbarthar hänt nå speciellt ett par 3 gånger under ens Uppväxt och Livsvägar innan.
Bra saker bör ju även kunna va föremål, man kanske har snott ett trolls skatt, eller är man Tjuv så kan man ha snott något från någon rik man eller liknande. Detta kan ju då även göra att man får Händelsen Efterlyst.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar