KAP 16. ERFARENHET & TRÄNING

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

KAP 16. ERFARENHET & TRÄNING

Inlägg av Alendor »

Fick en idé om träning när ja cykla hem.
För att träna måste man hitta en tränare som har minst ett FV som är 3 högre än ditt i den färdighet du vill träna i.
Varje vecka slår man 2T10:
* Slår man Under sitt FV får man 1 erf.
* Slår man Över sitt FV får man 3 erf.

Vid ensamträning eller träning utan tränare (med kamrat) slår man ett slag vart annan vecka istället för varje.

GE & Atributer:
Varje GE kan man få Atributen Lättlärd, denna ger då:
alt. 1) Minus på slaged, dvs man har större chans att få 3 FV istället för 1.
alt. 2) Ett extra FV, dvs 2 och 4.

Man måste ha Atributen Lättlärd i den GE som färdigheten är baserad på för att på bonusen.


Funderingar:
Tränare med FV över studenten: Detta är jag lite kluven till, en fotbollstränare är ju inte den bästa spearen i laget, en boxningstränare behöver ju inte va bätre i boxning än vad boxaren är etc.
Antalet FV får man ju justera när vi kommer på hur mycke erf det kostar att höja en Färdighet och hur mycke man får vid äventyrande.
Senast redigerad av Alendor den 2011-09-04 01:37, redigerad totalt 2 gång.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Rent spontant gillar jag det där med att slå över sitt FV, eftersom det blir lätt att lära sig i början, men svårare och svårare ju högre FV man har. Hade du tänkt dig att man skulle slå med 2T10? Eller skulle ens nuvarande FV användas likt en SG-siffra man måste slå över? Slår man enbart med 2T10 kan man tänka sig att 10/10 (1% chans) alltid ger EP/höjer FV, oavsett vad för extremt FV man har.

Jag föreslår att Förmågan/Attributet Lättlärd ger plus på tärningsslaget, t ex +2. Om vi använder Attribut, så bör det kopplas till INT.

Angående tränare och deras FV. I verkliga livet så har du ju rätt i att t ex fotbollstränare, hockeytränare och liknande inte har samma skicklighet rent tekniskt som avancerade spelare, men däremot så är träning mycket mer än ren teknik. Tränaren kan ha lång erfarenhet av den taktiska biten. Detta torde ju också vara en del av ett FV.

Jag skulle iallafall vilja se ett slags minimikrav på FV hos folk man tränar hos. Som jag hade skrivit tidigare i träningsavsnittet så hade jag FV 16 som ett minimikrav (plus INT 13). Dessutom skulle tränarens FV vara minst 3 steg högre än elevens. Det kanske är onödigt meckigt.

Vi måste fundera kring om vem man egentligen kan ha som tränare och vad den personen bör ha i FV. Vad sägs om att man i praktiken kan lära sig en färdighet hos vem som helst med högre FV (5 steg högre FV som ett krav?), men att den mest effektiva träningen fås hos någon som är en mästare (FV 21+)? Där kanske man får två träningsslag per vecka istället för ett?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jo, 2T10 och man får alltid minst 1 erf men "misslyckas" man med slaget, dvs slår under sitt FV så får man 3 erf. Har man då 20+ i FV så kan man enbart få 1 erf genom träning.

Attributen Läromästare kan ju också finnas men det lär ju finnas ett minumim i INT för att kunna va lärare men då ja tänkt att man inte kan få Attributer förren man har över typvärdet så kan man ju säga att kravet är INT 12?

Men ska det ju inte gå att hitta en Lärare överallt men mycke beror ju på färdigheten. Att lära sig Jaga bör ju va enkare att hitta en tränare till utanför städer än i.

Man kan ju skissa på lite Skolor som finns och vad dom lär ut och Max FV?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan på er,

Jag gillar Alendors idé på hur träning med lärare skall gå till, med att slå under eller över sitt befintliga FV.

Jag gillar oxå Grisodlar'ns förslag på hur GE Attributet/Förmågan Lättlärd skall tolkas med plus på tärningsslaget

Man kan även i vissa fall låta läraren ge bonusar på tärningsslaget. Vill minnas att i något av ÄS material fick man mer än 2 poäng i veckan om man tränade för en viss mästare
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Alendors system är en kopia av RuneQuest II när det kommer till att öka färdigheter, dock med en viss modifikation.

Man lägger till sin INT-grupp till slaget.
Slår man över = 1D4+1 steg
Slår man under eller lika = +1
Senast redigerad av Spelknepe den 2011-08-17 23:59, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Spelknepe skrev:Alendors system är en kopia av RuneQuest II när det kommer till att öka färdigheter, dock med en viss modifikation.

Man lägger till sin INT-grupp till slaget.
Slår man över = +1 steg
Slår man under = 1D4+1 steg
Möjligt men jag har aldrig spelat RuneQuest II så det är inte medvetet.
Där imot Call of Cthulhu kör med att man slår ett färdighetsslag i den färdighet man använt och misslyckas man så höjer man ett steg, men där kör man med % och max är 99%.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Sååååå, då har vi en stomme för träning med lärare.

Hur gör vi med ensamträning?
Skall det vara möjligt att ensamträna alla Färdigheter?
Skall vi ställa krav på ensamträning? Tex att man måste ha viss utrustning/tillbehör etc för att kunna ensamträna.
Skall man enbart kunna ensamträna upp till ett visst max FV?
Tex Rollpersonens GE i den Färdigheten?
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

EP genom Ävantyrande:
Varje gång en Rollperson lyckas med ett färdighetsslag i en "skarp situation", dvs i en situation där ett lyckat är avgörande, får han kryssa i EP-rutan för den färdigheten på rollformuläret.

En skarp situation är:
* En Strid.
* En övertalning för att komma innan för stadsmurarna en sen kväll efter att Portarna stängts.
* Hitta viktig information för att komma vidare i äventyret.
En skarp situation är inte:
* Hugga med svärdet på ett träd.
* Övertala Värdshusvärden att få ett rum för 8 km istället för 9 km.

När äventyret är slut, eller mellan Kapitel, får spelarna EP att fördela på dom ikryssade färdigheterna.

Man får max höja en färdighet med GE-gruppen som färdigheten tillhör.
Mitt förslag till att få EP.
Jag skrota EP för varje gång utan man får fördela EP på slutet från en klumpsumma och sen ha ett max FV man kan öka med.
Anledningen till detta är ajj ja fingra lite på Grisodlarn's ide om att ha kostnaden 1 på alla färdigheter upp till GE och 3 efter det men jag ändra till 1 upp till 8 och sen öka med 1 för vart 4e FV.
Går in i mer detalj med detta i annan tråd (SKAPA ROLLPERSON eller linkanade).
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Skriv svar