KAP 6. FÄRDIGHETER & SPECIALISERINGAR

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

KAP 6. FÄRDIGHETER & SPECIALISERINGAR

Inlägg av Alendor » 2011-08-10 05:42

Färdigheter, Specialiseringar, Svårighetsgrader etc
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-10 05:43

Hur är det tänkt att Specialiseringarna ska funka?
Ger dom en bonus i FV och har man då enbart en fast bonus eller kan man öka den?
Kostar den FV?
Hur lär man sig dom?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2011-08-10 09:25

Förslagsvis ska de ge en bonus. Det är ju helt ok eftersom man plitar ner bonusen på rollformuläret, så man slipper räkna mid-game.

Kanske +2 eller +1?
Vi snackade också om att man får specialiseringar vid vissa FV - 10, 15, 20.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-10 10:23

Kanske göra så att kostnaden inte blir intressant förren man når till ett visst FV?


+1 kostar 10 Exp
+3 kostar 15 Exp
+5 kostar 20 Exp

Bonusen är totala man får så man kan öka en speciallisering tre steg där det 3e ger en toral bonus på +3 i CL.
Kostnaden bör ju va så att det inte finns någon anledning att köpa förren man når upp ett viss exp, eller som Spelknepe skrev, det finns krav men resultatet är ju det samma speltekniskt men rent rollspels så är det kanske mer rätt med ett FV-krav.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-10 11:09

Inser ju nu att Motståndstabellen ja pilla på inte funkar.
Jag räknar på att en Yrkesman har ett FV på runt 10-12 i ett par av hans Yrkesfärdigheter.
Man får väl sen bygga tebellen beroende på hur stor chans man tycker en Yrkesman ska ha att klara av.

Motståndstabell:
Omöjligt 35
Extremt 30
Mycket Svårt 25
Svårt 20
Medel 15
Lätt 10
Mycket Lätt 5
Senast redigerad av 1 Alendor, redigerad totalt 2011 gånger.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-08-11 11:14

Hejsan alla,

Angående Specialseringar:
Alendor skrev:Kanske göra så att kostnaden inte blir intressant förren man når till ett visst FV?


+1 kostar 10 Exp
+3 kostar 15 Exp
+5 kostar 20 Exp

Bonusen är totala man får så man kan öka en speciallisering tre steg där det 3e ger en toral bonus på +3 i CL.
Kostnaden bör ju va så att det inte finns någon anledning att köpa förren man når upp ett viss exp, eller som Spelknepe skrev, det finns krav men resultatet är ju det samma speltekniskt men rent rollspels så är det kanske mer rätt med ett FV-krav.
Jag vill minnas att Grisodlar'n hade för avsikt:
* Det skall finnas tre nivåer av Specialiseringar, I, II och III
* I ger +2, II ger +3 och III ger +4 på CL för FV kast där Specialiseringen går att använda
* Kostnaden var I == 10 EP, II == 15 EP och III == 20 EP

Jag föreslår dock att kostnaden för en Specialisering skall basera sig på kostnaden av Färdigheten. Dels för att undvika "Optning" (varför höja FV i en Färdighet med hög kostnad när man kan köpa Specialiseringarna billigare).
Tex kostar nivå I lika mycket som att köpa FV5 i Färdigheten (vilket oftast blir 10 EP då de flesta Färdigheterna har 2 i kostnad)

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-08-11 11:32

Hej igen alla,

Jag har inte läst igenom alla inlägg i forumet, så det finns en risk att jag sparkar in en öppen dörr.

Har vi enats om ett "skelett" för hur Färdighetssystemet skall se ut?
Jag antar att vi skall återanvända en del ifrån DoDE och DoD-91.
(FV-nivåer, A-B kategorier, BC, kostnader per nivå, omvandla FV till CL etc)

Men vi inför nyheter/förbättringar: Specialiseringar, Färdighetsslag etc

Jag skulle vilja att vi tar fram en FV-översikt innnan vi gräver ner oss i (de väldans intressanta) diskussionerna runt själva Färdigheterna.

Jag tror oxå att vi egentligen behöver börja "skeletta" ytterligare en abstraktionsnivå högre; Hur är det tänkt att vi "syr ihop säcken"?
Ttänker på:
* Hur man tar fram sin rollperson (två olika sätt har jag förstått)
(GE, EP, BP vad man gör av "överblivna EP/BP efter framtagning)
* Livsvägar, Uppväxtmiljö, "tidigare yrke"
* Val av FV (om det är ett val)
* Hur en RP är tänkt att utvecklas förbättras ÄP, EP, GE. Både under och mellan äventyr. Sänking av FV, GE som inte används?


Inget djup eller flersidigt. En Lite punkter räcker gott.
Bara så att vi alla är på samma sida så att säga.

(i verkligheten jobbar jag som projektledare, så jag är lite trög kan man väl säga... :-) )

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-11 11:44

Tobald Lättfot skrev:Hej igen alla,

Jag har inte läst igenom alla inlägg i forumet, så det finns en risk att jag sparkar in en öppen dörr.

Har vi enats om ett "skelett" för hur Färdighetssystemet skall se ut?
Jag antar att vi skall återanvända en del ifrån DoDE och DoD-91.
(FV-nivåer, A-B kategorier, BC, kostnader per nivå, omvandla FV till CL etc)

Men vi inför nyheter/förbättringar: Specialiseringar, Färdighetsslag etc

Jag skulle vilja att vi tar fram en FV-översikt innnan vi gräver ner oss i (de väldans intressanta) diskussionerna runt själva Färdigheterna.

Jag tror oxå att vi egentligen behöver börja "skeletta" ytterligare en abstraktionsnivå högre; Hur är det tänkt att vi "syr ihop säcken"?
Ttänker på:
* Hur man tar fram sin rollperson (två olika sätt har jag förstått)
(GE, EP, BP vad man gör av "överblivna EP/BP efter framtagning)
* Livsvägar, Uppväxtmiljö, "tidigare yrke"
* Val av FV (om det är ett val)
* Hur en RP är tänkt att utvecklas förbättras ÄP, EP, GE. Både under och mellan äventyr. Sänking av FV, GE som inte används?


Inget djup eller flersidigt. En Lite punkter räcker gott.
Bara så att vi alla är på samma sida så att säga.

(i verkligheten jobbar jag som projektledare, så jag är lite trög kan man väl säga... :-) )
Är helt med =)
Va ju inte med från början så kanske en "lathund" hur man bygger en karaktär. En enkel text hur dom olika stegen och kapitlen fungerar så man har nå att bygga runt? En enkel sammanfattning helt enkelt.
Ha en egen Klistrad tråd som man kan uppdatera allt efter som regler blir "klara"?
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2513
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe » 2011-08-11 12:39

Google Docs - Expert Redux talar nog ganska tydligt om hur man skapar en rollperson samt vilka olika steg man går igenom.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1170
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-08-11 13:09

Det här är väl vad vi har i korthet:
  • En Specialisering ger en fast bonus (+2) på ett FV. Tidigare hade jag tänkt att Specialiseringar kunde ha 3 steg med olika bonus.

    Man får välja en Specialisering när man uppnår FV 5, 10, 15, 20, 25, etc. Med FV 10 kan man alltså ha två Specialiseringar för en färdighet.

    Svårighetsgrader är baserade på FV 10+medelvärdet av 2T10. SG Normal är alltså 20. Sedan ökar eller minskar det med 5-stegsintervaller, t ex Svårt är SG 25. Slår man lika eller över lyckas man.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-25 13:03

Skissa på en FV-kostnad.

Kostnad per steg.
FV Kostnad
1-3 1
4-6 2
7-9 3
10-12 4
13-15 5
16-18 6
19-20 7

Får ju ändra alt efter som men det kanske är nå att grunda på, hur mycke EP man får i Uppväxten, per Livsväg och Bonus.

Jag är iofs inte helt imot att öka kostnaden med mer än 1 per steg efter FV 13.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1170
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2011-08-25 14:03

Bara ett litet inflik: Ni tycker inte att kostnadstabeller innebär lite jobbig huvudräkning? Inga spelare som tyckt att det varit jobbigt att räkna ut kostnaden?

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-25 14:09

Grisodlar'n skrev:Bara ett litet inflik: Ni tycker inte att kostnadstabeller innebär lite jobbig huvudräkning? Inga spelare som tyckt att det varit jobbigt att räkna ut kostnaden?
Är ju inte svårt att göra om til nå enklare,jobbar ju på en i Chans-dokumentet i googedoc.

Där ser man vad man har och vad man vill köpa så ser man totakostnaden direkt.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2011-08-25 19:28

Hejsan alla,
Alendor skrev:
Grisodlar'n skrev:Bara ett litet inflik: Ni tycker inte att kostnadstabeller innebär lite jobbig huvudräkning? Inga spelare som tyckt att det varit jobbigt att räkna ut kostnaden?
Är ju inte svårt att göra om til nå enklare,jobbar ju på en i Chans-dokumentet i googedoc.

Där ser man vad man har och vad man vill köpa så ser man totakostnaden direkt.
Jag håller med Alendor, lite räkning skadar inte :-)
Om vi lägger in en multipeltabell blir räkneövningarna superenkla
Kanske är någon av oss guru på Excel och kan skapa ett snajsigt Excelark som kan används vid skapandet. Vill även minnas att det finns någon i något annan fora som har skapat något liknanande for DoD. Kanske kan vi fråga honom/henne om det är möjligt att ta fram en sådan för Expert Redux?

PS
Minns ni inte pillet man hade med att färdigställa sin rollpersons färdighetsnivåer med en portion nostalgi?
DS

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2011-08-28 08:33

En idé om Två Vapen som en Speciallisering.
TVÅ VAPEN
Typ: Speciallisering

Om du har två vapenfärdigheter med denna Speciallisering kan du använda det lättare vapnet i din sköldhand.
Vid en träff läger du till FV-bonusen (+vapenskadan?) för sköldhandvapnet till din skada.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Skriv svar