En lite läskigare skräcktabell

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

En lite läskigare skräcktabell

Inlägg av carlaronsson »

Vad har ni andra gjort åt den patetiska skräcktabellen där det vanligaste resultatet är "oberörd, -1 på skräcktabellen framöver".

En annan sak, har ngn gjort ngt åt snedtändningstabellen. Lite surt att drabbas av permanent hjärnskada när man lägger en finna vatten E1.

Dessutom bör värsta resultatet vara : du förvandlar dig till ett glas saft och dricker upp dig själv.
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag håller med om att Skräcktabellen inte funkar särskilt bra. Resultaten är både ologiska och löjliga. Tabellen tar dessutom bort spelarens kontroll över rollpersonen, vilket jag har märkt är en smula irriterande för vissa. Däremot inte sagt att man inte kan förlora kontrollen. Det är inte direkt många som skiter på sig frivilligt i traumatiska situationer, men det händer likförbannat. Ingen väljer att hamna i chocktillstånd, men det händer likförbannat. Folk blir skraja, det är inget snack om saken.

Hur förvandlar man då dessa realistiska skräckupplever till regler? Hur hanterar man skräck, psykisk påfrestning och galenskap i regelform? Jag vet inte. Jag skulle vara tacksam om någon kunde visa mig rollspelet med de ultimata skräckreglerna.
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Vi brukade i gamla EDD köra med att om man inte ville få resultatet på skräcktabellen fick man bränna PSY poäng istället, och beroende på hur kasst man rullade fick man bränna mer. Funkade rätt bra faktiskt vill jag minnas.
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Av en händelse kollade jag igår igenom gamla DoD-regler som jag gjort, bland annat en skräcktabell (baserad på lite efterforskning om rädsla) och en snedtändningtabell. I skräcktabellen drog man bara av gruppvärdet för Psyke istället för hela Psykevärdet, men resultat 0-10 var mest kosmetiska saker så jag antar att du inte är intresserad av det. Här är snedtändningstabellen:

1T20+antalet Effektgrader

2. Tappar luften. Står och kippar efter luften och kan inte göra något i 1T2 SR.
3. Yrsel. Världen börjar snurra för magikern och han blir omtumlad i 1T2 SR och kan inte göra någonting under den tiden.
4. Illamående. Magikern känner sig spyfärdig. Får –2 på allt han gör under de 2 följande SR:erna. Om han gör ett krafttag eller kraftig rörelse så måste han tömma ut sitt maginnehåll under 1T2 SR och kan inte göra något annat under den tiden.
5. Kraftbrist. Det bildas ett tomrum i naturen som måste fyllas ut. Besvärjelsen kostar tredubbla normala PSY-kostnaden fastän besvärjelsen misslyckas.
6. Utmattad. Av kraftansträngningen så får magikern lite mycket minus som dubbla E på alla SMI- och SMI-baserade färdigheter i 2T6 minuter.
7. Darrningar. Av kraftansträngningen börjar magikern darra. Han får –2 på alla STY- och SMI-baserade färdigheter i 2T6 minuter.
8. Utbränd. Magikern glömmer bort besvärjelsen som skulle kastas. Han måste memorera den igen.
9. Felträff. Besvärjelsen träffar en vänligt inställd varelse om besvärjelsen har negativ effekt, annars blir en fientlig varelse målet för besvärjelsen. Räckvidden är försumbar.
10. Motsatt effekt. Besvärjelsen får motsatt effekt. Skulle den hela skadar den, lysa upp så blir det ett mörker, flyga, paralyseras o.s.v.
11. Drabbar magikern. Besvärjelsen drabbar magikern istället. Om magikern var målet för besvärjelsen så inträffar resultat 9 istället.
12. Flödesfel. De magiska flödena strömmar fel och ger magikern 2T6+E i skada på totala KP samt paralyserar magikern i 1 SR.
13. Inblick i andevärlden. Andar och levande varelsers auror blir synlig inom halva besvärjelsens räckvidd, dock minst 5 meter. Alla som ser detta måste slå ett slag på skräcktabellen. Synen varar så länge besvärjelsen är aktiv, dock minst 1 SR.
14. Skrämmande syn. Magikern måste slå på skräcktabellen med +5.
15. Okontaktbar. Magikern får syner och blir helt okontaktbar i 1T8 minuter. Spela gärna upp synerna för spelaren som spelar magikern.
16. Besatt. En ande försöker ta över kroppen under besvärjelsens varaktighet, dock minst 1 SR. Sätt magikerns aktuella PSY mot andens PSY (3T6+10) på motstånds-tabellen för att se om andens ens lyckas ta över magikern.
17. Svimmar. Magikern blir avsvimmad i 1T8 h.
18. Magiallergi. Skicklighetsvärdet för alla besvärjelser halveras under 1T8 dygn.
19. Förlamad. Magikern blir förlamad i 1T8 dygn. Han kan inte lägga några besvärjelser eller minimagi under den tiden. Vilda förmågor fungerar dock.
20. Minnesförlust. Magikern tappar minnet i 1T8 dygn. Denne glömmer allt om sig själv och om folk i sin närhet och glömmer utföra de mest vardagliga sakerna som tvätta sig eller ta på sig kläder. Dessutom får denne en lätt fobi i 1T8 månader.
21. Dimensionsförvrängning. Tid och rum förvrängs där besvärjelsen skulle fram-träda. Effekterna varierar från svarta hål till tjutande ljuseffekter och portaler. Ett slag på skräcktabellen med +2 för alla parter vore nog på sin plats.
22+ Hjärnskada. Magikern får en hjärnskada och måste sänka sin INT med 1T4. Magikern glömmer också slumpvist lika många besvärjelser.

Det jag tyckte var mest buggigt i originalreglerna var att första resultatet var halverad E, vilket medförde att man kunde lyckas trots att magikern fumlade.

Utöver dessa listor hittade jag massor av hjälteförmågor och en rätt stor lista över vild magi (vilda förmågor, som jag kallade det).
Senast redigerad av Rickard den 2011-08-04 17:44, redigerad totalt 2 gång.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Vi gjorde en helt ny skräcktabell samt snedtändningstabell då den som fanns endast blev tjatig i längden och rätt svårspelad med alla de där fobierna. Ska se om jag kan rota fram dom och ladda upp dom.

//Ollonbrus.

PS kul med lite regelsnack :-)
Användarens profilbild
Rubicon
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 162
Blev medlem: 2010-06-05 18:28
Ort: Härnösand

Inlägg av Rubicon »

Rickard, det där ser mer ut som en snedtändningstabell än en skräcktabell :wink:
-Vi kåt nik och Lill-Aron? Vilka fåniga namn!
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Oj. Ja, jag menade snedtändningstabell. :) Ändrar i det första inlägget.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
carlaronsson
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 35
Blev medlem: 2011-07-26 15:46

lägg gärna upp dem här!

Inlägg av carlaronsson »

ollonbrus skrev:Vi gjorde en helt ny skräcktabell samt snedtändningstabell då den som fanns endast blev tjatig i längden och rätt svårspelad med alla de där fobierna. Ska se om jag kan rota fram dom och ladda upp dom.

//Ollonbrus.

PS kul med lite regelsnack :-)
Ignatius Loyoda - Dalkisk Inkvisitor
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Tja nu har jag rotat fram vår gamla skräcktabell. Tyvärr är den i ppt format och behöver göras om till PDF innan uppläggning. Nån som kan konvertera om den ?
Kanske passar den någon spelgrupp.

Pma mig så skickar jag över den.

/Ollonbrus
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan!
ollonbrus skrev:Tja nu har jag rotat fram vår gamla skräcktabell. Tyvärr är den i ppt format och behöver göras om till PDF innan uppläggning. Nån som kan konvertera om den ?
Kanske passar den någon spelgrupp.

Pma mig så skickar jag över den.

/Ollonbrus
Googla på "cute pdf" och gå till http://www.cutepdf.com/products/cutepdf/writer.asp :-)
Ladda ner CutePDF.
Installera det och du får en skrivare som heter "Cute PDFWriter".
När du väljer att skriva ut, blir du promptad att ange en destination för din PDF.

Gratis och enkelt!

Det enda möjliga kruxet är att det bara finns för Windows.
Kör du Linux eller Mac får du leta efter andra lösningar
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Nice

Tack för tipset

Det där ska jag testa när jag kommer hem.

/Ollonbrus
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Så nu har jag en pdf. Hur laddar jag upp den ? Nån med lite mer datavana som kan hjälpa ?

//Ollonbrus
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Använd http://easy-share.com/ eller andra liknande sidor.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Man tackar för tipset. Blir till at testa ikväll.
ollonbrus
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 25
Blev medlem: 2011-04-11 10:04

Inlägg av ollonbrus »

Tack för all hjälp. Här kommer skräcktabellen. Det ska väl tilläggas att den är framtagen för att passa just vår spelgrupp men det finns säkert någon spelgrupp den passar för. Håll till godo

http://www.easy-share.com/1917859540/1917859540

/Ollonbrus
Skriv svar