Krun

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Bergdahl skrev:skrev följande i en annan tråd:
När det gäller adelskvinnan, gamkrigaren och tempelmodern "Lejoninnan" så passar det bra med gamkrigare. Jag har tänkt mig att kruniernas begravningsritualer involverar rovfåglar, där den viktigaste är en typ av helig gamfågel. Krunierna tar sina döda till höga torn, tystnadens torn, där de förhoppningsvis äts av gamarna, vilket innebär att Mulekh tar emot den döde i väntan på den slutliga striden. Den dödes skelett tas sedan till den "långa vilans salar" katakomber där skeletten bevaras för att vid den slutliga striden åter tas i bruk av den dödes eterkraft. De döda kroppar som inte äts av gamarna anses ha begått så allvarliga synder att de inte tas emot av Mulekh och för dem återstår endast mörkret Sakhmog (kommer inte ihåg den korrekta stavningen) och dessa kroppar kremeras av krunierna för att minska Sakhmogs styrka/skaror vid slutstriden. Belv lite långt utlägg här, men iaf det jag ville komma fram till är gamens viktiga betydelse, vilket kan innebära att gamkrigare är någon form av helig krigare i Krun.
Nu när min lilla hjärna spånat vidare kring detta kom den upp med en liten ide till. Vad tror ni om man låter dessa gamkrigare som är en slags präster, heliga krigare, var de enda som kan ta över en annans synd. Om nu inte gamarna äter den döde och därav dömer honom, kan gamkrigarna genom en invecklad radda ritualer bokstavligen äta den dödes synder och ta över dessa och därav genom sitt offer låta den dödes eterkraft färdas till Mulekh. Gamkrigarna för sen hoppas att deras goda gärningar väger upp den synd de bär på vid deras hädanfärd. I vilket fall som helst skulle ju detta vara en form av i kruniernas ögon godkänd kannibalism. Är det för magstarkt? Jag tänker att detta inte är någon direkt vanlig företeelse, utan snarare mycket ovanlig. Det mest kände fallet var med kejsar Parlak den syndige, som togs av dago för sitt syndiga leverne och åts upp av gamkrigare för att förhindra att Sakhmog kunde lägga sina giriga fingrar kring den syndige kejsarens eterkraft.

Vad tror ni?

Föresten kan ju tillägga att om nu gamkrigaren/gamkrigarna skulle dö efter att de tagit över synderna ses det som ett tecken på att synderna var såpass stora att gamkrigaren inte klarade av att bära dem alt. att gamkrigaren var för vek.

Är dessa de gamkrigare vi talar om? De slåss oftast till fots men har även en liten grupp lätta- till halvlätta kavallerister med lans
http://www.kismeta.com/diGrasse/Costum ... mgran.jpg[
Senast redigerad av gtjorgo den 2009-11-21 02:56, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur blev det egentligen med religionen i Krun?

Ashîna med ändrade gudanamn till Mulekh och Sakhmug så som diskuterat här: viewtopic.php?t=64&start=0

:?
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Hmm, har glidit iväg från Krun även om jag aldrig riktigt släpper det helt. Skall börja spela lite inom en snar framtid så kanske kommer igång med skrivandet då. I alla fall, ja inom Ashinas läror, är Mulekh och Sakhmug de två ytterligheterna det goda och det onda, ordning och kaos, mellan vilka den slutliga striden kommer att ske.

Ashina är förövrigt en profettyp, som jag inte har hittat rätt sammanhang till ännu.

En del av ordningen är de fem elementen, som har en stor inverkan på det krunska samhället. Till sin hjälp har Mulekh "de fem odödliga": Engkhi; Inhana (härföraren); Marhtuk; Ninib; och Eresphigal (dommaren). En del av det gamla kruns gudar har underordnats Mulekh. Vid Sakhmugs sida finns demoner och andra onda väsen.

Krunierna jämställer dyrkandet av Etin med dyrkandet av Inhana och ser de etintrogna som vilsna själar som inte sett hela sanningen/bilden, men som i grunden är goda och dygdiga varelser, som inte är under Sakhmogs inflytande.

Ja det var väl lite av det jag tänkt, får skriva ner lite mer av mina tankar när jag får lite tid över.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Uppdaterad karta!

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Humhar Thag (KK s16)
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad tror vi, finns det några rester kvar av dvärgarnas gamla grynnerbergskultur kvar i dagens Krun i form av städer eller riken?
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

Ruiner

Inlägg av Oden »

Definitivt, frågan är bara i vilket skick och sannolikheten för att de är utmärkta på kartor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad står det om relationerna mellan dvärgar och Krun i tabellen från EA-kampanj?
Oden
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 47
Blev medlem: 2009-11-13 23:16

De giller verkligen skägg där.

Inlägg av Oden »

I tabellen står: Mycket Goda kontakter, Livskraftig allians, Stödjer varandra i vått och torrt.

Edit: Inom parantes står dock att dvärgarna lever utspridda (över hela världen) och lokala skillnader kan förekomma men detta är den allmänna synen.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Vad tror vi, finns det några rester kvar av dvärgarnas gamla grynnerbergskultur kvar i dagens Krun i form av städer eller riken?
Definitivt, frågan är bara i vilket skick och sannolikheten för att de är utmärkta på kartor.
När det gäller städer och andra lämningar är frågan hur mycket av det som finns ovan jord. Misstänker att det inte är så mycket. Sen så kan jag tänka mig att det under jord kan finnas kvar en och annan lämning. Grynnerbergen är det ju inte heller otroligt att det finns kvar ruiner av övergivna försvarsanläggningar osv.
I tabellen står: Mycket Goda kontakter, Livskraftig allians, Stödjer varandra i vått och torrt.

Edit: Inom parantes står dock att dvärgarna lever utspridda (över hela världen) och lokala skillnader kan förekomma men detta är den allmänna synen.
För Krun hade jag idéer om en gemensam krunsk/grynnerbergsdvärgisk stad, i krun benämnd Bemirkhapi - Järnporten. Detta skulle vara en gränsstad där den sydligaste dvärgaporten låg. Runt denna port hade under århundraden, ända sedan kriget med dvärgarna, en blomstrande handelsstad vuxit fram. I och med grynnerdvärgarnas självvalda isolering har järnporten stängts, men då dvärgavaror inte tycks sina på stadens många marknader tyder allt på att dvärgarna kanske ändå inte stängt alla portar gentemot sina bundsförvanter krunierna.

Sen så har vi ju dvärgakolonierna i Arkhaz och i Stabul. Jag har dock aldrig funderat över hur dvärgarna i Grynnerbergen är organiserade. Är det ett rike eller flera osv?


När jag letade efter vad jag skrivit om "Järnporten" hittade jag lite andra texter med viss grynneranknytning. Kara khymun är det lilla bergsmassiv som ligger sydväst om Grynnerbergen.

Den första är en bearbetning av en text av felix falk:

Halvlängdsmännen i Kara khymun
Beläget mellan Garkhiyislätten och Grynnerbergen står i ensam majestät berget Kara khymun - det svarta fåret. I tidernas begynnelse hem åt vättar, men ända sedan det Jorpagniska imperiets era hemvist åt ett krunskt halvlängdsfolk. Ett halvlängdsfolk något mer aggressivt än övriga halvlängdsfolk. Måhända är det det karga bergslandskapet eller hotet från vättarna som gjort dem ettriga och snara till vrede. Återkommande anfall från vättar och annat svartfolk har tvingat Kara khymuns halvlängdsmän att bygga sina byar otillgängligt och att skydda dem med en uppsjö listiga fällor, allt från förnedrande gyttjepölsfällor, till dödliga stenskred. Om inte fällorna är avskräckande nog, använder sig halvlingarna med stor effektivitet av stavslungor, ett vapen deras skicklighet att bruka nått ryktbarhet långt utanför Kara khymuns branta bergssluttningar.

Dessa vilda halvlingars byar utgörs av små stenhyddor, klädda med de allra vackraste små handknutna mattor. Deras odlingar hittar man uppbyggda på platåer, där de odlar allt från snövete till krunsk knödel. I de gamla vättegruvorna odlar de gryftelsvamp, eller så lagras där delikata ostar och välsmakande snövetemjöd. Sina odlingar till trots är detta halvlängdsfolk främst herdar. I deras hjordar hittar man både pälsget, vinterlöpare och krunsktfår, av vilkas mjölk man tillverkar den i Krun mycket eftertraktade osten - Kyhshyk, den starke. Av djurens ull görs varma tyger och vackra mattor.

I mångt och mycket klär sig Kara khymuns halvlingar som krunier i gemen, men de sätter stort värde i att smycka sina kläder med blomstergirlander, särskilt de svarta västar som de alla bär. Sedan det jorpagniska imperiets tid låter Kara khymuns halvlingar av hävd pryda sina hjässor, med den i resten av Krun endast för präst- och adelskastet avsedda, cylinderformade hatten shaphkha. Dessa hattar kompletteras hos männen vanligtvis med en respektingivande slokmustasch.

Vättarna i tårarnas skog
Ända sedan de sveks av människorna och fördrevs från sitt urhem av det Jorpagniska imperiet och dess nya bundsförvanter dvärgarna, har tårarnas skog givit skydd åt vättarna. Det en gång i tiden mycket stolta och listigt folket, som lyckades stjäla dvärgarnas största hemlighet, har nu förvandlats till ett folk präglat att hämnd och en brinnande lust att återvända till sitt berg, av vars märg Graawk skapade dem. Det berg människorna kallar Kara khymun.

I skydd av den snåriga ogästvänliga skogen har vättarna vuxit sig allt starkare och är idag lika mångtaliga som under deras glansdagar...
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Dvärgar och Krun. Efter järnkriget slöts ett avtal mellan krunierna och de besegrade dvärgarna där dvärgarna erkände kruniernas rätt till slättlandet och även skulle ”stötta” vid behov, samt handla med människorna. De skulle också årligen erlägga en tribut på X (lämplig viktenhet) järn, betydelsefull summa då men symbolisk nu. Utöver detta skulle man också skicka ”gisslan” på X antal dvärgiska ädlingar till det kejserliga hovet i Arkhaz eller som staden då kallades Hysix. Avtalet slöts under överseende av Hysix överstepräst och så länge detta ämbete finns kvar i Krun känner sig dvärgarna tvungna att hedra avtalet. Översteprästens roll har traditionellt varit att även kröna kruns kejsare, och Ashinas söner lät det ”hedniska” ämbetet finnas kvar även efter övertagandet av Hysix och kejsartiteln, för att få med sig den joriska befolkningen. Idag finns inte många kvar som dyrkar de ”gamla” gudarna men ämbetet har institutionaliserats och dvärgarnas avtal ser inte ut att upplösas under en överskådlig tid. Förbindelserna mellan dvärgar och människor har med tiden blivit allt mer vänskaplig och runt den dvärgiska ”gisslan” har det med tiden vuxit upp en liten dvärgkoloni i Arkhaz. Dvärgagisslan har med tiden allt mer kommit att fungera som ambassadörer och rådgivare till kejsaren och när dvärgagisslan byts ut när en ny kejsare tillträder tronen, tar de som inte väljer att stanna i dvärgakolonin med sig sina kunskaper om människorna på slätten, och inte sällan sina vänskapsband till hovet, till dvärgriket Tharath-Khôn.
Hittade detta och tycker det låter interessant. Tror du som skrivit Bergdahl?

Vi har tidigare kommit fram till att den gamla Grynnerkulturen inte är synonym med Tarat-Khôn utan att detta rike endast är ett av flera dvärg-riken/kulturer/grupper i Grynnerbergen. Det finns flera, exempelvis det nyskapade men ej beskrivna riket Imiht-da-Khôn under(bokstavligen) norra Hynsolge, men taratdvärgarna är kanske den mäktigaste kulturen som nu fyller de seremoniella funktionerna med Krun så som ovan beskrivet. Annars får gärna flera riken eller kulturer finnas som delar på uppgifterna (eller som inte alls involverar sig i dem utan kanske rentutav försöker avskaffa det hela och återupprätta den makt som Targald Karskfot drömde om!!)?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag vill bara poängtera hur tuffa Halvlängdsmännen i Khara kymun är! Love it!
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Ja, det är jag som skrivit det birke, och det är väl fortfarande aktuellt med det scenariot, även om som jag skrev tidigare inte har koll på olika dvärgriken.

När det gäller halvlängdsmännen i Khara kymun så håller jag med, de är sköna. Men som sagt det är Felix falks förtjänst, gav dem bara ett hem i Krun.

Har lite mer tankar kring dem, vättarna och Khara kymunsom inte satts på pränt än. Bland annat funderade jag på om det inte kunde vara så att en del vättar flydde ner i djupen under Khara kymun, när de fördrevs av människorna och dvärgar. Dessa vättar skulle då ha sökt sig längre ner än man någonsin tagit sig tidigare i sin flykt undan sina förföljare. Långt under jorden stöter sedan flyktingarna på en portal. En portal ur vilken Plehmigon träder fram och resten är historia. Eller så kan man köra på berättelsen i Svartfolk, men i vilket fall som helst skulle det innebära att långt ner under Khara kymun finns en massa illvättar. Dessa har sedan spritt sig underjorden, bl.a. norrut till Grynnerbergen där de tagit över urgamla dvärgastäder.

Ett lite äventyrsfrö jag till Khara kymun jag lekte med var att gruvgångarna till de djupaste regionerna förseglades av dvärgar innan halvlängdsmännen gjorde berget till sin boning. En äventyrlig halvling tar sig lämpligen igenom förseglingen i jakten på ära och spänning strax innan äventyrarna kommer till området. Istället för att vinna ära väcker istället Halvlingen illvättarnas lust att bege sig uppåt, då de märker att den uråldriga förseglingen är bruten. Eller så är det äventyrarna som bryter förseglingen i jakt på legendariska rikedomar som det ryktas om skall finnas under berget.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Låter bra Bergdahl!

PS. När det gäller Grynnerriket så var det väl så att vi kom överens om att Tarat-Khôn anses som überriket av dvärgarna i Ereb, även om dess kung har liten eller enbart symbolisk makt över andra riken. I Grynnerbergen är man väl isf mer benägen att inte öppet kalla sig för egna riken även om de rent faktiskt är oberoende...eller hade jag missat något Birke?
Skriv svar