Fyrkorsbröderna

Information om religionerna och dess utbredning
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Fyrkorsbröderna

Inlägg av Fafnir »

Då de kommit på tapeten kände jag att de behövde en egen tråd att samla alla funderingar i :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

411 e.O.
Korstes brödraskap bildas i Alerien som skydd mot framtida invasioner.
414 e.O.
Alerien som påverkats oerhört av de läror som Korsets brödraskap lär, omvandlas av en konverterad kung till en teokratisk monarki. Tanken är att endast stark gudatro kan skydda mot ett annat folks starka gudatro.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Relevant är även denna sammanfattning (med förklaringar och funderingar) som finns i wikin:
Alerien
Geografiskt stort land (större delen av det forna Timolerien) som dock huvudsakligen består av skog. Landet var tidigare en teokrati(?) men är numera ockuperat av Ransard.

392 eO
Alerien utropas som en självständig rike. Fred sluts med Timora vid hjälp av förhandlare från Ransard. (ransarderna vill ha ett enat rike mellan sig och Palinor som buffertzon?)
410 eO
Palinor går överraskande(!) till angrepp på Timora. (något innan som tydligt indikerat att palinorerna inte ville gå i soltåg denna gång?) Palinorerna är allierade med dvärgar från Kûlkres och hotar även Alerien (se nästa årtal).
411 eO
Fyrkorsets brödraskap bildas med uppgiften att skydda Alerien mot fiender.
599 eO
Alerien anfaller Narim. Samtidigt går Röda Månens svartfolk i härnad och plundrar alvbosättningarna i Kardskogen. (är alerierna på något vis allierade med svartfolken?) Den aleriska invasionsarmen hindrar ransarderna att hjälpa alverna (den hamnar mellan).
600-605 eO
Ransarderna slår tillbaka anfallet på Narim (som ransarderna kallar Gauland) och invaderar Alerien. Trakoriska spioner har förmodligen en aktiv verksamhet i området och händelserna. (varför?)
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Var fanns diskutionen om vilken korstyp det rörde sig om, elementarer, vindar etc som var uppe på tapeten för ngt år sedan?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vara så att frågan diskuterats flera ställen men hittade iallafall detta:

viewtopic.php?p=23862#23862
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Just den delen åsyftades. Och i ransardtråden minsann... Snacka om att leta som en kille... :oops:
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Har dessa korsbröder någon nu levande ledare? En "mullah Omar" i bergen som organiserar spillrorna eller agerar de som celler utan toppstyre?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vi kom väl fram till att den aleriske kungen är överhuvud för Fyrkorsbröderna och således borde iallafall deras högste ledare vara borta. Men kanske en kronprins, eller kungens tidigare närmast underlydande lever i bergen och ute i den djupa aleriska skogen?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tror att fyrkorsbröderna lever vidare under ranerna, men degraderade till ngn form av "tempelväktare"

Men jag tycker absolut att det bör finnas rester av "de sanna fyrkorsbröderna" som fortfarande hoppas återupprätta Aleriens storhet och kasta ut de självgoda ranerna.

Ranerna hatar och respekterar dem. De är sina ideal trogna och har inte lagt ner sina vapen. De förtjänar att dräpas i strid.

De som nu svurit tro och loven och räknas som sarder har lika tydligt bevisat att de inte förtjänade sin roll som krigare...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ranerna hatar och respekterar dem. De är sina ideal trogna och har inte lagt ner sina vapen. De förtjänar att dräpas i strid.
Love it!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/c ... Gehrts.jpg

Är detta möjligens en scen där vi ser fyrkorsbröder samlade kring en av sina präster, kanske rentutav sin kung? Är det i så fall själva Fyrkorsets tecken vi ser avbildat på skölden till vänster? Och vad betyder svärdet i trädet?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag vet att typen av kors diskuterades och vi funderade på Andreaskorset.
men med FYRkors... Är det inte ett sånt här då?

Bild
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag gillar båda era kors, men lutar kanske åt birkes (sköld i trädet).
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vad kan det sen tänkas att fyrkorset symboliserar? Har det att göra med ett fyrtal eller kan det också/eller ha att göra med fyra i betydelsen eld?

Kan "Aesirs fyra eldar" vara något att utveckla? :?

...och igen, vad med det eventuella svärdet i trädet?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Jag tror att fyrkorsbröderna var påverkade av högmännens elementardyrkan. När belgotherna kom till alerien inkorpererades denna elementarkult in i aesirläran. Om jag minns diskussionen rätt.

Det var väl Jan-erik som hade störst koll på dessa skäggklädda elementardyrkare om jag inte missminner mig.
Skriv svar