Klomellien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Benmagi... hmmm... *suck*...
Måste säga att jag inte gillar tanken på svartfolk som ägnar sig åt magi.
Satt de och söp när de skrev det kapitlet i svartfolksboken?
Jag skulle helst se att man håller sig till den magi som finns i magiboxen.
Men ni andra kanske har en annan uppfattning...
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Har ingen aning... jag äger bara skitmoduler som magikernas handbok och alver... Benmagi kanske suger apa men jag vet inte. Kom bara att tänka på att det finns i en modul så jag tänkte ni mer kunniga folk kunde diskutera frågan :)


//M
Användarens profilbild
Didra
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 94
Blev medlem: 2007-03-10 00:15
Ort: Umeå

Inlägg av Didra »

Well... personligen avstår jag gärna benmagin men det kan nog finnas andra som finner den mer intressant. Tror inte jag räknas till den skara med "kunnigt folk" du hänvisar till :D
Jag äger nog allt som kommit ut till DoD före Cronopia men det gör mig absolut inte till någon expert.

Ang svartfolken i Klomellien finner jag dem mycket intressanta och ser gärna att de kan ha en roll i det stora maktspelet. Vresiga orcher, resar och andra svartfolk som inte respekterar områdesgränser och hela tiden vill ha mest. En salig blandning av inbördes stridigheter blandat med konflikter med närliggande regioner. Kanske tom en vågmästarroll i stora politiska beslut för landet där de andra staterna tvingas till samarbeten och mutor.
En intressant fråga är varför svartfolken inte blivit bortrensade av de andra staterna? Är svarfolken för starka? Är det för stora konflikter mellan övriga stater så ett samarbete för att slå ut svartfolken är omöjligt? Kan de andra länderna ha något att vinna på att svartfolken finns kvar, tex ökade militära styrkor som skydd från andra fiender?
Möljligheterna är oändliga...
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Didra skrev:En intressant fråga är varför svartfolken inte blivit bortrensade av de andra staterna? Är svarfolken för starka? Är det för stora konflikter mellan övriga stater så ett samarbete för att slå ut svartfolken är omöjligt? Kan de andra länderna ha något att vinna på att svartfolken finns kvar, tex ökade militära styrkor som skydd från andra fiender?
Möljligheterna är oändliga...
Ser gärna svartfolket i Birkho som en rejäl böld i arslet på de övriga "staterna", och som tvingar fram svettpärlor i pannan på varje klomellisk ämbetsman när de förs på tal. Klomellerna skulle ge vad som helst för att få bort dem, de är en skam för hela regionen och tillför absolut inget (mer än oxflugor och elände) men staden är utomordentligt väl befäst och svartfolken många till antalet. Därtill ännu inre oenigheter och intriger de övriga emellan som Didra skriver, och svartfolken sitter där de sitter.
(Skamen ökas ännu av att de övriga klomellerna ibland tvingas förhandla och jämka med packet)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Låter bra Vije!
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Grom skrev: Jag tänker mig mkt långa, djupa, släta sandstränder. Långgrunt. Starkt tidvatten. Sköldpaddorna lägger sina ägg här. Människorna skyddar dom.

kanke lite sydenglands kust. Små öar en bit ut med borgar på som bara går att nå under ebb, och tidvattnet kommer fort.....

Sköldpaddorna är mästare i denna terrängen.
Gillar dethär.
Lite mera tankar om sköldpaddorna (som jag tyckte var det tuffaste som fanns när det begav sig (och det sitter väl lite i ännu...))

Kusten har också väldiga vassvidder, förrädiska sandbankar som flyttar på sig, längre in slamslätter och vattensjuka flodängar, konstanta översvämningar mm. En klomul är helt enkelt oöverträffbar som transport här.
På handelsplatserna (i skuggiga och välbevakade algsidentält) säljer de finaste köpmännen verkliga skatter; sköldpaddsägg i slemfyllda kalkstenskar. Bredvid står fläktarslavar och äggmödrar som ser till att den optimala temperaturen hålls konstant.

De lokala furstarna håller sig med specialutbildade dykare, sk skalborrare, vars uppgift är att ta sig fram till fiendeklomuler, borra hål i skalet och fylla det med salt. Detta får de sävliga och lugna djuren att löpa amok, med stor förödelse som följd.

I övrigt kunde det kanske vara skoj om klomellerna bara hade kontroll över kusten och floderna (dvs samma terräng som sköldpaddorna behärskar). Retsen av riket är i händerna på dvärgar, svartfolk osv. Klomellerna har dock med sitt sinne för affärer och avtal gjort överenskommelser med de kringliggande ofolken och har därigenom en skyddande buffertzon av allierade/lydande/jämnställda kumpaner som håller gränsen lämpligt vid bergen.
Detta krockar dock säkert lite med officiella luntor (?)
Skulle vara roligt med en ordentlig flod ut ur landet som klomellerna kunde använda för att handla med resten av kontinenten. Långsamma handelsklomuler längs slingrande dybruna floder. Paddorna är knappast särskilt bra att använda på stormande öppet hav.

PS Kan inte någon ta ämnet som sitt ansvarsomr. Jag vill se Klomellien växa fram! :) (Grom? :D )
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

vije skrev: sk skalborrare, vars uppgift är att ta sig fram till fiendeklomuler, borra hål i skalet och fylla det med salt. Detta får de sävliga och lugna djuren att löpa amok, med stor förödelse som följd.
Äsh, givetvis löper de inte amok utan söker sig istället omedelbart ner till svalkande bottendy på djupt vatten, varmed de effektivt dränker hela besättningen...
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Lysande Vije!

Är helt inne på ditt spår.

Tänker mig att kust och flodområdena var "obebodda" innan landet koloniserades. Ingen vågade sig nära de äggsjuka sköldpaddorna. Dvärgar,svartfolk och vargmän var inte heller naturliga kustfolk. Nybyggarna tämjde dem och blev mästare av kusterna och floden. Inlandet, bergen och skogarna styrs fortfarande av vargmän, orcher och dvärgar. Sköldpaddorna sköter också handeln på floden, där båtar inte kan passera pga svåra terrängförhållanden som sköldpaddorna klarar utmärkt. Dvärgarna m.m är alltså beroende av kustfolket för att transportera ut sina varor och dessa gnuggar sina händer över de fina inkomster de gör med handeln.

Framträder en bild av ett land där de riktiga klomellierna(människor och till viss del halvisar) styr genom att sitta inne med nycklarna, handeln och kontrollen över kusten(kontakten med omvärlden) och floden(landets pulsåder) men egentligen har den militära makten att styra alla regioner förutom de egna. Alla vet detta och i de möten("rådsmöten"?) man har några ggr/år är det ett politiskt ränksmideri utan dess like, men man håller sig oftast lugn då man annars blir bojkottad.

Orcherna är fortf. ett olöst problem. Gillade fortf. tanken att de är relativt accepterade. Men då behöver de något som gör att de accepteras. Silvergruvor är för åtråvärda tycker jag, varför inte kalla på ett korståg och utrota svartisarna. Eller kanske inte.

Människorna och halvisarna litar kanske en del på att de olika folken bidrar en del till områdets försvar som Vije skrev. Men vad finns bortom bergen som behöver förvaras mot?
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Grom skrev: Tänker mig att kust och flodområdena var "obebodda" innan landet koloniserades. Ingen vågade sig nära de äggsjuka sköldpaddorna. Dvärgar,svartfolk och vargmän var inte heller naturliga kustfolk. Nybyggarna tämjde dem och blev mästare av kusterna och floden. Inlandet, bergen och skogarna styrs fortfarande av vargmän, orcher och dvärgar. Sköldpaddorna sköter också handeln på floden, där båtar inte kan passera pga svåra terrängförhållanden som sköldpaddorna klarar utmärkt. Dvärgarna m.m är alltså beroende av kustfolket för att transportera ut sina varor och dessa gnuggar sina händer över de fina inkomster de gör med handeln.

Framträder en bild av ett land där de riktiga klomellierna(människor och till viss del halvisar) styr genom att sitta inne med nycklarna, handeln och kontrollen över kusten(kontakten med omvärlden) och floden(landets pulsåder) men egentligen har den militära makten att styra alla regioner förutom de egna. Alla vet detta och i de möten("rådsmöten"?) man har några ggr/år är det ett politiskt ränksmideri utan dess like, men man håller sig oftast lugn då man annars blir bojkottad.
Och så blev töntiga Klomellien ett fränt rike att använda! Tackar! Köper hela konceptet med skal och allt!
Grom skrev:Orcherna är fortf. ett olöst problem. Gillade fortf. tanken att de är relativt accepterade. Men då behöver de något som gör att de accepteras. Silvergruvor är för åtråvärda tycker jag, varför inte kalla på ett korståg och utrota svartisarna. Eller kanske inte.
Guerillakrig i svartfolkens berg är nog inget drömscenario för de klomelliska mecenaterna (ett bra ord att använda för Mercanas handelsfurstar?). De har säkert försökt, men det gick inte så bra. Jag vill minnas att silver nämns i EA´s spelarbok, eller bara metaller? Och de kan ju vara accepterade ändå? Ett svartfolk är ju inte värre än en jävla sur och stark människa och de är ju accepterade, om än inte populära. Svarfolken kontrollerar bergen (finns nästan inga dvärgar här (längre?)) och även silvergruvorna. Som f.ö bli otäcka slavhålor för stackars vättar och krigsfångar.
Grom skrev:Människorna och halvisarna litar kanske en del på att de olika folken bidrar en del till områdets försvar som Vije skrev. Men vad finns bortom bergen som behöver förvaras mot?
Staden O är inte långt borta men jag tror att vad Klomellien främst måste skydda sig ifrån är sig själv!
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Nu vet jag inte riktigt vad jag tänker men ingen kanske vågar fixa svartisarna för då kommer någon annan å hugger en i ryggen

Nu kommer nått förvirrat men jag tänker kalla kriget, upprustning där svartisarna är bomben ingen vågar riktigt att ta itu med problemet förman vet inte hur det slutar
och på grund ut av denna ställning får även svartisarna en hel del att säga till om
:?
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Fick en ide, Boris. Kanske det kryllar av svartfolk på andra sidan bergen. På "insidan", just vid brikho har de en tungt befäst bastion. Dock är orcherna här av en ovanligt vettig stam. De tar avstånd från barbarorcherna på andra sidan bergen och skyddar klommellien mot dessa. Detta innebär också att de har ensamrätt på handeln västerut genom brikhopasset. På så sätt är de bomben i kalla kriget. Gå på orcherna och klomellien riskerar bli invaderat av svartfolk.

Dvärgarna finns i bergen i söder och står för en hel del metall och hantverk som exporteras via sköldpaddorna på floden. Vargmännen finns i skogarna.

Konstigt att floderna i söder inte mynnar ut i sjön eller?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

Grom skrev: Dock är orcherna här av en ovanligt vettig stam.
sluga hellre men det låter bra :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Grom skrev:Fick en ide, ...
Yes! perfekt. Orcherna är klomellernas skydd mot orcher. Givetvis intogs Brikho av orcherna under blodiga stridigheter, men klomellerna förhandlade strax läget till att passa dem (eller nästan iaf) Orcherstamen är säkert också billigare i drift än legosoldater.

Allt annat du skrivit är också utmärkt.

Konstiga floder minsann, verkar inte rinna ut nånstans. Kanske området mellan sjön och kusten är sankmark/blötdelta där sköldpaddorna tillbringar parningstiden.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Grom: Gillar dina idéer skarpt! :D Skriver du Klomellien?
Grom
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 20
Blev medlem: 2007-03-15 16:52
Ort: Göteborg

Inlägg av Grom »

Ett lurigt träsk. perfekt.

Och sluga orcher, kanske megalomana, "vi är bättre än alla andra orchstammar",, vi samarbetar med klomellerna ett tag och sen erövrar vi alla andra orchstammar, och sen klomellien, och sen hela vaddetnuheter, erbeb.

Kan tänka mig att skriva klomellien.
Skriv svar