EP

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

EP

Inlägg av Otvin Käkslite »

Jag skrev nyss ett PM och började i vanlig ordning ordbajsa en massa regelsnack, ang. EP när man skapar en ny rollperson.

Diskussionen jag förde med mig själv (som jag brukar göra, jag gillar att prata med mig själv. Jag får så bra svar och ställer så bra frågor) :lol: rörde hur som helst magiker och varför magiker blir så "dåliga".

om vi tänker oss en klassisk magiker, vitt skägg, spetsig hatt, kåpa med stjärnor på, en gammal man.

Sen tar vi den ny-utexade magikern. 20 bast, fjunigt skägg och fräsch i branschen.

Vi skippar helt att man kan omvandla BP till EP. Det rör bara till det för tillfället. Vi förutsätter att våra två nyskapade RP har gjort av med alls sina BP och ska nu välja ålder.

Vi har en 21-åring som hamnar under "mogen"- och vi har en 65-åring som hamnar under "gammal" -åldersgruppen.

Vår fjunis får 200 EP och vår vise "ärkemagiker" får 300 ep.

Det är ju helt galet. Skillnaden i levnadsår är över 40 år. på 40 år borde man skrapa ihop lite mer än 100 ep.

Okej säger ni, magiker får låga FV och S eftersom besvärjelser är dyra att köpa och det SKA vara svårt att bli magiker. Men om våran "ärkemagiker" har liksom spenderat 40 år mer än fjunisen på att förfina sina konster (förutsatt att de gick ut skolan vid samma ålder).

Vad kan man göra åt detta? Jag gjorde en RP som var magiker, ålder 64. hans högsta besvärjelse har han S11 i och det är typ en besvärjelse med skolvärde 3.

Finns det några smarta lösningar?

Jag har tänkt lite på att räkna ut något smart med hjälp av reglerna för Träning med lärare som står sist i nån grundbok (DoD91 pratar jag om btw). Men då blir istället problemet att vilket annat yrke som helst som inte har jättedyra besvärjelser att köpa blir super-bäst med typ FV32 i Långsvärd och Fv28 i sköld osv...

Nu ska jag sluta föra diskussion med mig själv, jag är nyfiken på om nån kan skina lite ljus på det här.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Nu såg jag att den här diskussionen i princip redan förs här: viewtopic.php?t=236. Med vissa skillnader dock.

Men en fråga ang. EP kvarstår. Finns det någon bra lösning på att göra distrubitionen av ep lite mer "verklig".



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Jag kör en enkel men samtidigt inte trivial:

EP = GRUND+100*rotenur(ÅLDER)

Rotenur bidrar till att man blir dubbelt så bra om man är fyra gånger så gammal (eller ungefär 40% bättre (mer EP) för dubbelt så gammal). Bonus är att jag även låter alver använda den här.
GRUND används lämpligen för att balansera beroende på system eller husregler, alternativt konverterade BP. (Jag kör GRUND=1000, men då har man inga BP, gratis särskilda förmågor, primära- eller yrkesfärdigheter).
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: EP

Inlägg av Rickard »

Otvin Käkslite skrev:Det är ju helt galet. Skillnaden i levnadsår är över 40 år. på 40 år borde man skrapa ihop lite mer än 100 ep.
Fokus i systemet ligger i att man ska vara ute och äventyra, så därför får man inte lika många EP om man är "stillasittande". Spelet går även ut på att man ska "börja med låga FV:n och sträva efter höga FV:n". Det är väl vad jag har i försvar angående det gamla systemet.

Själv har jag ändrat så att folk får lika många EP från början. Jag menar, man kommer inte bara ihåg allting, utan ju mer man lär sig desto mer glömmer man. Jag hade gärna sett ett system där man började som rutinerad (beroende på kampanjnivå eller åldersgrupp) och sedan skiftade man bara värden mellan olika färdigheter.
Senast redigerad av Rickard den 2007-06-19 11:07, redigerad totalt 1 gånger.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Kaigon skrev:Jag kör en enkel men samtidigt inte trivial:

EP = GRUND+100*rotenur(ÅLDER)

Rotenur bidrar till att man blir dubbelt så bra om man är fyra gånger så gammal (eller ungefär 40% bättre (mer EP) för dubbelt så gammal). Bonus är att jag även låter alver använda den här.
GRUND används lämpligen för att balansera beroende på system eller husregler, alternativt konverterade BP. (Jag kör GRUND=1000, men då har man inga BP, gratis särskilda förmågor, primära- eller yrkesfärdigheter).
Jag gillar det här. Det är en "enkel" formel som löser problemet. Även alver gynnas vilket jag gillar. OM man ska spela en alv som är riktigt gammal då ska man fanimej ha EP för det också. Inte för att jag främjer nån form av koboldrollspelande där man väljer att spela 12'347 år gammal bara för att få mycket EP. Ska man va så gammal så ska man kunna spela det också.

I mina regler som jag håller på att skriva så har jag sagt att man förutom grundvärdet får sin ålder i extra ep. Det är inte mycket men det var det jag skrev då. Detta gäller dock inte för alver över 300 år gamla, de delar sin ålder på tio och får det i EP. dvs en alv mellan 300 och 3000 år får 300EP, en alv som är 5000 år får 500EP.

sen en liten fotnot som inte har med ep diskussionen att göra men med alver i mina regler. och det är att alvers ålder står med i min ålderstabell och att alver påverkas av att ligga i kolumnen för medelålders och gammal precis som alla andra raser. Dock kan jag tillägga att alver är i åldersgruppen mogen mellan 80 år och 10'000 år, så de får leva en stund innan de blir medelålders =P



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Re: EP

Inlägg av Otvin Käkslite »

Rickard skrev:Jag hade gärna sett ett system där man började som rutinerad (beroende på kampanjnivå eller åldersgrupp) och sedan skiftade man bara värden mellan olika färdigheter.
Onekligen en intressant tanke. Kan bli svårt att faktiskt göra dock.

Men jag tänkte lite på det och kom på att man kanske skulle kunna göra nånting i stil med B-färdigheter. Säg att man skapar en RP som är krigare. Man får då ett gäng färdigheter att välja på precis som vanligt men det första man gör är att välja nivå på gubben precis som Rickard säger beroende på kampanjnivå och/eller åldersgrupp.

Säg novis, rutinerad, mästare eller nåt sånt. Vi väljer Mästare som nivå på vår krigare och då får man välja: Valfritt antal vapenfärdigheter (B5), Dra vapen (B4), hantera fällor (B2), Ett valfritt hantverk (B3), Avväpna (B4), Bärsärkagång (B4), Geografi (B2), hasardspel (B3), kulturkännedom (B2), Simma (B4), stridskonster (B3), två vapen (B4)

Och sen om man låter bli att slåss på ett år eller nåt sånt så sänks B-värdet med 1, men man har hajkat omkring istället hela året med en expedition. Det ökar B-FV i Geografi och Simma med 1 plus att man har lyckats tillskansa sig Överlevnad Skog B1 och Kulturkännedom alver B1. Dessa två sistnämda glömmer man fortare än de andra.

typ... jag freestylar lite.

Med det här skulle man kunna eliminera tärningsslag helt och hållet också. Vi kanske har kommit på nåt här.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Re: EP

Inlägg av Rickard »

Otvin Käkslite skrev:Säg novis, rutinerad, mästare eller nåt sånt. Vi väljer Mästare som nivå på vår krigare och då får man välja: Valfritt antal vapenfärdigheter (B5), Dra vapen (B4), hantera fällor (B2), Ett valfritt hantverk (B3), Avväpna (B4), Bärsärkagång (B4), Geografi (B2), hasardspel (B3), kulturkännedom (B2), Simma (B4), stridskonster (B3), två vapen (B4)
En tanke kan ju vara att du släpper valen fria, så att spelaren kan placera ut sina B-val på de färdigheter denna tycker är vettiga. Om du har någon smart uppsättning, så blir det enkelt att komma ihåg.

Mästare: 1 B5, 2 B4, 3 B3, 4 B2
Rutinerad: 2 B4, 3 B3, 4 B2
Dålig: 3 B3 4 B2

Om du vill ha alla färdigheter indelade i B-nivåer, så har jag en liten lista (där B5 i regel innebär smått övernaturliga förmågor). Dock har jag tagit bort och sammanfört en massa färdigheter, för att minska tiden det tar att göra en gubbe, så det är bara 36 färdigheter. Jag har också tagit bort yrken och man går istället efter mallar (sida 2) som ger i princip fria färdighetsval.
Otvin Käkslite skrev:Och sen om man låter bli att slåss på ett år eller nåt sånt så sänks B-värdet med 1, men man har hajkat omkring istället hela året med en expedition. Det ökar B-FV i Geografi och Simma med 1 plus att man har lyckats tillskansa sig Överlevnad Skog B1 och Kulturkännedom alver B1. Dessa två sistnämda glömmer man fortare än de andra.
Ett enklare alternativ är att lämpa över all motivering till spelarna. Säg att de kan sänka en (eller flera) färdighet(er) ett steg efter äventyrets slut och höja en annan, om de kommer på någon motivering om detta.
Otvin Käkslite skrev:
Rickard skrev:Jag hade gärna sett ett system där man började som rutinerad (beroende på kampanjnivå eller åldersgrupp) och sedan skiftade man bara värden mellan olika färdigheter.
Onekligen en intressant tanke. Kan bli svårt att faktiskt göra dock.
Ja, jag lyckades inte, eftersom jag ville behålla BRP-systemet där färdigheterna fungerade som de gör. I andra system så har det lyckats, bland annat mitt Nattdjur (se sida 1 av 2 sidor), Oskrivna blad (se sida 24 av 48 sidor) och Nyx (se sida 7 av 14 sidor).
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Re: EP

Inlägg av Otvin Käkslite »

Rickard skrev: En tanke kan ju vara att du släpper valen fria, så att spelaren kan placera ut sina B-val på de färdigheter denna tycker är vettiga. Om du har någon smart uppsättning, så blir det enkelt att komma ihåg.

Mästare: 1 B5, 2 B4, 3 B3, 4 B2
Rutinerad: 2 B4, 3 B3, 4 B2
Dålig: 3 B3 4 B2
Skulle annars kunna säg att man får 30 poäng (t.ex.) att fördela på färdigheter som mästare, 25 som rutinerad och 20 som novis. Kanske...

för att förhindra för många "övernaturliga" färdigheter (B5) kan man också säga att en "lv1" -gubbe (novis) får ha max 1 B5, en lv2-gubbe max 2 B5 och en lv3-gubbe max 3 B5.

Eller
Mästare max 1st B5
Rutinerad max 2st B4
Novis max 3st B3

nåt sånt... Skulle också kunna finnas fler än tre "nivåer" på ett yrke/en sysselsättning.
Rickard skrev: Om du vill ha alla färdigheter indelade i B-nivåer, så har jag en liten lista (där B5 i regel innebär smått övernaturliga förmågor). Dock har jag tagit bort och sammanfört en massa färdigheter, för att minska tiden det tar att göra en gubbe, så det är bara 36 färdigheter. Jag har också tagit bort yrken och man går istället efter mallar (sida 2) som ger i princip fria färdighetsval.
Det här gillar Otvin. Den listan kanske vi stjäl.
Rickard skrev: Ett enklare alternativ är att lämpa över all motivering till spelarna. Säg att de kan sänka en (eller flera) färdighet(er) ett steg efter äventyrets slut och höja en annan, om de kommer på någon motivering om detta.
Det gillar Otvin också.
Rickard skrev: Ja, jag lyckades inte, eftersom jag ville behålla BRP-systemet där färdigheterna fungerade som de gör. I andra system så har det lyckats, bland annat mitt Nattdjur (se sida 1 av 2 sidor), Oskrivna blad (se sida 24 av 48 sidor) och Nyx (se sida 7 av 14 sidor).
Sjyst idé: Nattdjur. Otvin gillar även detta.
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Detta gör det hela lite som White-Wolf's regelsystem tycker jag.
Som i sig inte är dåligt men personligen gillar jag Drakar och Demoners system. Det skapar orginella karaktärer, eller iaf möjlighet till det då allt är en egen färdighet.
Det enda ja har att klaga på är just Magin som ja tagit upp i en annan tråd.

Och det där med EP och ålder är ju svårt. Är ju lätt som sagt att det blir lite Munchkin över det hekla enbart för att få EP.
jag tycker personligen att det är bra som det är. Visst bör en gammal karaktär ha mer EP men det är ju inte många som passar som det. Ålder bör ju va en Karaktärs sak och inte för att få mer EP. Rollpersonerna i sig blir ju inte så gammla, kanske har åldrats ett par år efter att ha kört alla äventyr men mer än så är det ju inte.
Användarens profilbild
Otvin Käkslite
Ransardisk Gripryttare
Inlägg: 205
Blev medlem: 2007-03-03 22:34
Ort: Stockholm

Inlägg av Otvin Käkslite »

Alendor tycker att DoD's färdigheter skapar mer orginalitet? Vad kan bli mer orginellt än att varje spelare personligen tolkar varenda färdighet.


Jag håller med Alendor om att ålder är ett karaktärsdrag. Jag väljer iallafall inte att göra en gammal karaktär för att få mer EP, att man får det tycker jag faller sig hyfsat naturligt. EP står väl för erfarenhetspoäng och är ett mått på hur mycket erfarenhet i sina färdigheter en karaktär har.

Då borde ju någon som levt längre lämpligtvis ha mer erfarenhet.


Alendor (igen) : Att rollpersonerna inte blir så gamla är väl ett konstigt påstående, det beror väl på hur mycket man spelar med en gubbe och hur långa äventyren är. SL kanske bestämmer att det tar tre år för dig att komma fram, sen letar du efter skatten i två år, sen åker du hem igen. Extrem-exempel visst men jag tyckte bara att det lät konstigt att säga att rollpersoner inte blir så gamla.



//M
"Do not meddle in the affairs of dragons, for you are crunchy and good with ketchup..."
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Otvin Käkslite skrev:Alendor tycker att DoD's färdigheter skapar mer orginalitet? Vad kan bli mer orginellt än att varje spelare personligen tolkar varenda färdighet.
Där tänkte ja mer på White-Wolfs system. Om man vill skapa 2 krigare så blir färdigheterna och Egenskaperna oftast samma eller iaf mycket lika då det enbart finns 3 färdigheter, Närstrid, Avstånd och undvika. Lika så är det gällande dom andra färdigheterna istort.
Otvin Käkslite skrev:Alendor (igen) : Att rollpersonerna inte blir så gamla är väl ett konstigt påstående, det beror väl på hur mycket man spelar med en gubbe och hur långa äventyren är. SL kanske bestämmer att det tar tre år för dig att komma fram, sen letar du efter skatten i två år, sen åker du hem igen. Extrem-exempel visst men jag tyckte bara att det lät konstigt att säga att rollpersoner inte blir så gamla.
Självklart kan SL säga att det går 3 år men i min grupp går det aldrig så lång tid om det inte är vissa årtal som det ena äventyret utspelas och slutar och det nya tar sin början.

Jag som spelare vill inte att min Karaktär ska åldras 3år bara för att han reser ut till en av platserna som man ska "äventyra" på. Det förstör möjligen min bid av karaktären. Kanske jag gör en medelålders magiker eller krigare sen pga att det tar 3 år så åldras han in i nästa åldersgrupp och förlorar en massa i grundegenskaper och färdigheter, Jag skulle då inte bli så glad då.

Fast om jag väljer att träna i 5 år så ska ja självklart åldras 5 år men då är det ju mit egna val och träna gör ja nästan enbart om det är ett vist årtal som äventyr börjar och slutar så man har en del tid över då inget händer.
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Ålder och EP

Inlägg av LoveFiction »

Själv har jag tillämpat en lite mer för karaktären personlig och exakt lösning på EP.

Ålder ger först en grundsumma EP (i grunden baserat på de olika åldersnivåern i Chronopia, då de gav lämpligast intervaller för de lägre åldrarna (15-200), men ändrat så varje åldersgrupp ökar med 50 EP.
Dock använder jag enbart exakta tal för varje separat år. Så det blir skillnad för varenda år du ger din karaktär.
Efter det tar jag en tiondel av INT (egentligen Långtidsminne, från artikeln om underegenskaper i Sinkadus 11) och multiplicerar det med den summa karaktären fick från ålder.

Exempelvis får en karaktär av 21 år med INT 13
202x1,3 = 262,6 EP

Utöver detta har jag med något jag kallar Grundegenskapsbonus (talang).
Detta ger RP en kostnadsminskning på färdigheter beroende på vilken nivå hans grundegenskap är på.
I grunden är det att har RP 10 i en grundegenskap är kostnaden oförändrad, givetvis.
Sedan sökte jag bland multiplicering, division och subtraktion efter en lösning och fann den i division av tjugondelar ^^

8 = /0,9
10 = /1,0
12 = /1,1
13 = /1,15
16 = /1,3

Inte nog med att sänkningen i kostnad inte blev astronomisk (som vid delad av tiondelar eller någon konstig multiplicering jag testade >.<), dessutom gav det ökade kostnader för låga grundegenskaper också.

Effekten har varit mycket uppskattad.
Det har även medfört att spelare är mer försiktiga om sina karaktärers liv och väl, då det tar en stund att räkna på färdigheterna, och varför skulle karaktärerna vara mer benägna att utsätta sig för döden, bara för att spelaren lätt kan skapa en ny? >;-]
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

LoveFiction, är du Zimmerman som brukade häcka på Rollspel.nu? Han hade liknande matematiska uträkningar i sitt Chronopia-system. :)
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Inlägg av LoveFiction »

Rickard skrev:LoveFiction, är du Zimmerman som brukade häcka på Rollspel.nu? Han hade liknande matematiska uträkningar i sitt Chronopia-system. :)
Svar nej ^^
Har aldrig kallat mig Zimmerman.
Likväl har jag nog aldrig gästat Rollspel.nu :D
Eller spelat -i- C för den delen >.<
Användarens profilbild
Kaigon
Jordakisk Bärsärk
Inlägg: 36
Blev medlem: 2007-05-13 20:57
Ort: Chronopia, så ta det med en gnutta salt

Inlägg av Kaigon »

Rickard skrev:LoveFiction, är du Zimmerman som brukade häcka på Rollspel.nu? Han hade liknande matematiska uträkningar i sitt Chronopia-system. :)
Haha, vilket fint avtryck man lämnat bakom sig.

En epok då perfekt simulationism och spelbalans var ledorden och excelarket den bästa uppfinningen någonsin. :D

Men även jag tröttnade!
Skriv svar