Expert Redux

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-01 19:55

Hej igen Grisodlar'n,

Kommentarer på Färdigheterna per färdighetsgrupp i kapitel 9, färdigheter.
Kommunikationsfärdigheter, Konstarter och Lärdomsfärdigheter närmare bestämt.

Jag vill att du skall se mina kommentarer som förslag till finslipning.


Kommunikationsfärdigheter
Etikett:
Färdigheten borde vara dyrare, för att spegla skillnaden mellan noblessen och pöbeln.
Jag är inne på att det Sociala Ståndet skall bestämma kostnaden. Jag föreslår att Etikett och Undre Världen blir varandras motsatser och att det Sociala Ståndet bestämmer kostnaderna.Ett högt Socialt Stånd ger låg kostnad på Etikett, men hög kostnad på Undre Världen. Och tvärtom.
Tex för en Adelsman har Etikett en kostnad på 1 och Undre världen en kostnad på 4.
Kanske kan du även lägga till Specialiseringen "Duellering", då det finns en del ettiketsregler runt detta?

Handel:
Återigen tycker jag att du har lyckats koppla ihop "Köpslå" och "Värdera" på ett bra sätt! Detta var två färdigheter jag tyckte hörde ihop i EDD och DoD 4.0.
Kanske lägga till en Specialisering "Påträngande försäljning". Tänker våra tiders "specialerbjudanden" man ofta blir erbjuden via telefon: -"Du har tidigare prenumererat på vår tidning, Vi har ett special erbjudande till dig, 4 nummer av vår tidning, en DVD, en pryl, en bok och en filt till endast....". Bör vara kopplad till Övertyga :-)

Tala Språk:
Se min kommentar till Läsa/Skriva Språk

Tortyr:
Kanske lägga till denna färdighet. Den bör klassas som en Kommunikationsfärdighet, men grundegenskapen bör vara PSY (man skall vara bra jä**a hjärtlös och kall för att klara av att göra detta).
Funderade ett tag på att den kanske kundeföras in som en Specialisering till Övertyga, men att Tortera någon är så pass vidrigt att det bör inte klassas som övertalning. Tror inte att den passar in som en TJU-färdighet heller, eller kanske den gör det för att den är så hemsk.

Konstarter
Bra att du lägger konstarterna i en egen kategori!
Jag saknar "Måla tavlor" och "Skulptering". De är lite svårplacerade då de klassas som Hantverk. Kanske kan du nämna i KON-sektionen att färdigheten Hantverk skall användas för dessa och liknande färdigheter? Kanske kan du nämna olika Specialiseringar, Stileben, Olja, Akvarell etc.

Akrobatik:
Jag skulle vilja föreslå att du bryter loss Akrobatik och lägger det som en egen färdighet under KON. Jag skiljer på Akrobatik och Gyckelkonster, Circus Scala utför Akrobatik och Carl-Einar Häckner utför Gyckelkonster. Man förundras av Akrobatik men skrattar åt Gyckelkonster kan man säga. Kanske kan Clownen i Circusen använda Gyckelkonster.
I Akrobatik kan du med fördel lägga till Specialiseringar för Trapets, Trampoling, Lina etc.

Skaldekonst:
Jag gillar hur du har utvecklat denna färdighet! Antar att Bellman torde ha haft nivå 3 på Kväden!

Lärdomsfärdigheter
Boskapsskötsel:
Borde kanske ha en till Specialisering, Djurhelning

Extraktkunskap:
Detta är en bra "uppsamlare" av (EDD) färdigheter där du på ett bra och logiskt sätt lyckats knyta ihop de olika EDD färdigheterna till Specialiseringar.

Första hjälpen:
Kan med fördel få en till Specialisering, Återuppliva.
Jag tänker på våra tiders A, B, C, hjärtmassage/konstgjordandning och liknande.

Matlagning:
Borde kosta mer. Tänk oxå på att det är ett hanverk för vissa och ett konstverk för andra... :-)

Flora & Fauna:
Jag antar att du har har för avsikt att slå ihop Botanik och Zoologi. Detta är två färdigheter som är svåra att hantera. Även Geografi, Zoologi och Botanik kan läggas till i denna listan. Spontant tycker jag att de borde vara separata färdigheter. Det känns rätt så att säga. Men spelmässig känns det som overkill då jag tror att de sällan används. Jag har funderat lite på alternativ. Är lite inne på att kanske kan slå ihop dem och kalla det för Områdeskunskap/Världskunskap/Världsdelskunskap.
Exempel: Områdeskunskap Kina. I samma färdighet har du nu "täckning" för Pandor, Lotus och Three Gorges, Tibet, etc.

Världskunskap:
Se ovan. Kanske kan du ta bort Flora & Fauna och Geografi och lägga in dem i Världskunskap. Låt de olika världsdelarana bli Specialiseringar. Denna Färdighet borde i så fall vara dyrare, tex en kostnad på 5
Riktigt bra ide att man får EP genom att vara/färdas i en "del"! Behåll det.

Det var mina kommentarer, hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer.
Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-01 19:56

Hej Grisodlar'n,

Kommentarer på Färdigheterna på färdighetsgruppen Sjöfärdigheter i kapitel 9.

Jag vill att du skall se mina kommentarer som förslag till finslipning.

Sjöfärdigheter
Bra att du har skapat fler färdighetskategorier!

Simma:
Varför inte lägga till Specialiseringen Livräddning (simma med medvetslös person/icke simkunig)?
Kanske även lägga till Specialiseringen Rustningssim, RPGlab har intressanta artiklar om både vapen och rustningar

Fartyg:
Lägga till färdigheten Fartyg?
Det finns färdighet för att rida, men inte att styra ett segelskepp, styra en drakbåt, eller hantera större båtar och fartyg (och flottar?).
Jag tycker att det känns befogat att samla dessa kunskaper i en egen färdighet
Specialisering Segla, Rodd, Borda, Ramma, Bogsera
Namnet känns inte bra tyvärr, jag kommer inte på något bättre. Hoppas du förstår vad jag det är jag är försöker förklara.

Kanot/Kajak:
Kanske lägg till en färdighet som täcker hantering av mindre båtar, typ eka, kanot och kajak?
Har inget bra namn på färdigheten tyvärr.

Sjökunnighet:
Kanske ändra namn till Sjövana och hantera den på samma sätt som Stridsvana. Kanske kan delar av Sjökunnighet omvandlas till att fungera på ett sätt som påminner om Stridsvana och Världsvana. Dvs man får EP och blir bättre när man är på sjön. Men färdigheten bör i så fall byggas om till en mer generisk färdighet för sjövana.
Skall jag vara helt ärlig tycker jag att detta är en färdighet som du kan ta bort. Låt istället vissa Specialiseringar bli fullvärdiga färdigheter. Till exempel bör det finnas en "Sjökrigskonst" som täcker in taktik och strategi osv för sjökrigsföring. Se ovan för färdigheten Fartyg. Det är tveksamt om Knopar skall vara en egen färdighet, man lär sig det man behöver för sitt yrke.

Några sista ord. Det känns som att Fartyg och Sjövana behövs bägge två. Men att man på något sätt behöver få dem att passa ihop. Typiska färdighetsvärden för olika yrken behöver hittas. Hurdana värden har en Kapten, en Matros, en Styrman, en Navigatör; Marin Soldat, Pirat, Smugglare etc.

Det var mina kommentarer, hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer.
Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-01 19:57

Hej igen Grisodlar'n,

Kommentarer på Färdigheterna på färdighetsgruppen Stridsfärdigheter i kapitel 9.

Det blir ett inlägg för Stridsfärdigheter och ett för Vapenfärdigeheter. De är både stora och omfattande.
Se mina kommentarer som förslag på finjusteringar.


Stridsfärdigheter
Forcerad march/ilmarch:
En gammal klassiker. Vår spelgrupp använde den inte men jag antar att det finns grupper som använder den.

Krigsmaskiner:
Bör kanske delas upp i två separata färdigheter, Kastmaskiner och Belägringsvapen
Kastmaskiner skall gå att tillämpa även på Fartyg och bör alltså ha en Specialisering Marina kastmaskiner eller liknande
Belägringsvapen riktar mer in sig på belägring av befästa platser tex stormtorn, stormstegar, murbräckor etc

Slagsmål:
Du har lyckats hitta intressanta Specialiseringar! :-)
Kanske lägga in Knogjärn som en Specialisering?
Du kan kanske lägga till en Specialisering för Wrestling, dvs brottning som en show
I DoD Svartfolk introducerades en del "alternativa" slagsmålstekniker. Det kan kanske klumpas ihop till en Specialisering Orchisk Slagsmålsteknik. Bra att du förklarar att det är Slagsmål som skall användas för naturliga vapen. Kanske till och medta fram en Specialisering som täcker just naturliga vapen? Jag kommer inte på något bra namn för det.

Stridskonst:
Detta är en gammalt (kärt?) problembarn.
Det känns logiskt att dela upp i olika moment och ge dem kostnader. Men detta gör det samtidigt väldigt dyrt att lära sig. Tex kan man kasta omkull sin motståndare men inte slå till honom och så liknande. Skall man kunna "mycket" blir det världshistoriens dyraste färdighet.
Ett förslag jag sett lite här och där som jag gillar är att man istället sätter ett fast värde på stridskonsten och sedan är det FV/Specialiseringar som avgör vilka Tekniker man har tillgång till. Det vill säga ju högre FV man har desto fler Tekniker får man tillgång till.
Ett exempel:
Stridskonsten "Full Hand" ger tillgång till följande tekniker vid följande FV
0-5: Normalt slag. Normal spark, Obeväpnad parering
6-10: Krossslag, Fint, Rundspark
11-15: Obeväpnad parering, Dubbelspark, Dubbelslag
Datorspelet Fallout 2 använder "Unarmed" på samma sätt.
Sedan kan bygga ett par stycken olika Stridskonster som har olika inriktningar, men samma teknik kan förekomma i flera Stridskonster (tex obeväpnad parering). Jämför med Karate, Judo, Kungfu etc.
Detta kan man kombinera med Specialiseringar, tex: Dvärgisk Stridsteknik, Alvist stridskonst

Stridsvana:
Detta är något som jag oxå har funderat på att försöka införa.
Detta känns korrekt att ha som en färdighet.
Kanske kan man lägga till vissa Specialiseringar, tex Mörkerstrid och Stridsrop/Hetsning/Uppeggning
Kanske kan man även lägga in Specialiseringen Rustad Strid här, som skall täcka vanan att röra sig i en rustning.


Det var mina kommentarer, hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer.
Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-01 20:00

Hej igen Grisodlar'n,

Kommentarer på Färdigheterna på färdighetsgruppen Vapenfärdigheter i kapitel 9.

I detta inlägg ger jag enbart feedback på Vapenfärdigeheter.
Jag gillar verkligen sättet du utvecklat Vapenfärdigheterna, här kommer Specialiseringarna verkligen till sin rätt!

Se mina kommentarer som förslag på finjusteringar.

Vapenfärdigheter
Jag antar att färdigheten gäller för alla vapen inom samma kategori?
Dvs FV10 i färdigheten Svärd ger RP FV10 i Kortsvärd, Långsvärd, Bredsvärd etc.
Varje separat vapen kan med fördel finns som specialisering.
Om man använder ett svärd man inte har specialisering i ger det -3 på CL.
Tex
Pelle har Svärd FV10 och Specialiseringen Kortsvärd I.
Slåss Pelle med ett Kortsvärd har han CL 12 (10+2).
Skulle Pelle använda ett Långsvärd får han CL 7 (10-3)

Vidare antar jag att du, liksom de flesta av oss enbart har...."teoretiska" kunskaper i vapenfärdigheter. :-)
(Jag har tränat Kendo och Iaido men har svårt att jämföra det med rollspelsstrid. Man tänker inte slå, parera så att säga...)
Läs gärna igenom artiklarna om vapen och rustningar som finns hos RPG Labs.
Rustningar: http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/Strid ... RustningarVapen: http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/VapenDe är riktigt intressanta.

Får jag föreslå att du inför Specialiseringen "Avståndsbedömning" på alla avståndsvapen? Tanken är att Specialiseringen skall spela roll vid långa och extrema avstånd.

Armborst:
Är det tänkt att man skall använda Specialseringen Trickskytte när man skjuter speciella pilar, tex änterhakspilar, pilar i vilka linor skall löpa, repskärande pilar etc?
Kanske kan du lägga till en Specialsering för att använda Armorstet som tillhygge, tex dänga till någon kolven. Det känns som att det borde vara möjligt, om man vet hur man gör.
Jag föreslår att du tar bort Specialiseringen Skyddat skytte, den handlar om att skjuta ifrån en skyddad position och borde inte kräva extra kuinskaper. Lägg istället till Krigsbågskytt, men kalla den Formationsskjutning. Jag antar att du menar sitiationer där flera skyttar avlossar "volleys".
Jag ställer mig även tveksam till Krypskytte, jag antar att du menar att det skall vara en specialisering för att skjuta på extrema avstånd, kanske ifrån en dold position. Om du inför Avståndsbedömning känns det som att Krypskytte kan tas bort.

Bågar:
Se ovan, döp om Krigsbågskytt till Formationsskjutning.

Dolkar:
Ett problem jag ser men dolken är att den är i det närmaste värdelös mot en tungt bepansrad motståndare.
Det tror jag inte på, på riktigt så att säga. Om en person med dolk kommer tillräckligt nära en person i helrustning, är jag övertygad att han/hon kommer att kunna oskadliggöra sin motståndare.
Läs gärna artikeln om rustningar i RPGlab (http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/Strid ... Rustningar).
Jag tror att det borde finnas i en Specialisering Attackera svag punkt eller vad man kan tänkas kalla den. Om man tar sig tillräckligt nära inpå en bepansrad motståndare, tror jag att dolken blir riktigt användbar. Det är "bara" att hugga/sticka i alla gliport som finns i alla skarvar. Borde garanterat göra ont ont som f*n, då de flesta av dessa områden är leder med senor. Men det måste oxå finnas regler för när Specialiseringen inte går att annvända, tex Ringbrynja känns lite svårstucket eftersom att det inte har så många skarvar.
Skulle du vilja utveckla vad du menar med Specialiseringen Bryta vapen? Är det parervapen som kan användas för att vrida runt motståndarens vapen, alternativt knäcka klingan (svärd)?
Jag förstår inte riktigt Specialiseringen Nådastöt, menar du kanske Attackera svag punkt ovan?
Strupskärning: Jag föreslår att du tar bort denna, är det inte en kombinerad variant av Anfall Bakifrån och sikta på hals?

Eldvapen:
En religiös diskussion! Vår spelgrupp bannlyste eldvapen, vi ville inte ha någon Vilda Västern Fantasy. Men det kanske finns någon spelgrupp som vill.

Jaktvapen:
Nytänkande! Men jag föreslår att du tar bort färdigheten Jaktvapen, den känns överflödig.
Bummerang och Bola kan sorteras in under kastvapen
Blåsrör kan bli en engen vapenfärdighet alternativt sorteras in i Lönnmördarvapen

Kastvapen:
En fundering: Jag tycker inte att det känns som att Specialiseringen "Liggande Kast" känns tillräckligt befogad. Om man ligger ner så blir själva kastavståndet så pass kort ändå, annars hinner du resa dig och kasta. Alltså behövs ingen Specialisering för att kasta liggande (lite omvänd resonering)

Krossvapen:
Skulle du vilja förklara vad Specialiseringen Bryta vapen innebär? En attack mot motståndarens vapen i syfta att förstöra det?
Kanske kan du lägga till en Specialisering "Bedövade slag" (måste sikta, gör arm/ben temporärt obrukbart, träff på huvud innebär medvetslöshet)

Kättingvapen:
Kanske lägga till en Specialisering för att fälla sin motståndare, "Nedtagning".
I RPB Labs vapenartikel verkar det som att man ofta försökte fälla sin motståndare (http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/Vapen). Det blir ju onekligen lättare att träffa mer ordentligt då...
Kanske kan du även lägga till Kasta vapen (se i ditt inre vad ett välkastat stridsgissel kan ställa till med...)

Lönnmördarvapen:
Jag vet inte riktigt om detta skall vara en färdighet. Om den skall det kan du med fördel lägga till (stryp)snara. Vill minnas att det även fanns "fingerknivar" i DoD Tjuvar och Lönnmördare. Det jag tycker talar emot är att man ganska enkelt kan flytta in alla "vapen" i andra färdighetskategoriter eller flytta in dem till Specialiseringar. Kattklor kan tex flyttas in till Slagsmål, Lönnmördarnål och strypsnara enbart användbara om man överaskar offret. Alltså kan man tycka att man inte behöver någon färdighet.

Piskor:
Indiana Jones-stilen lever än ser jag!
Jag tycker att du kan ta bort Specialiseringen Prygling.
Men du kanske kan lägga till Snärja, då man vill snärja in sin motståndare i syfte att hålla fast/fälla sin motståndare. Detta gör ju Indy för jämnan :-)

Sköldar:
Här tycker jag att du har fått ihop det riktigt bra med Specialiseringarna! Ett praktexempel på att Specialiseringar är ett steg i rätt riktning. Jag vet inte om du skall införa Specialiseringen Sköldpadda, användes av Romarna. Alla sidor, plus ovansida skyddas av skjöldar i en formation. Kräver antagligen att alla har stora sköldar. Alternativt kan Specialiseringen Formationsstrid täcka in allt användande av sköld i en grupp.

Slungor:
Ingen i min spelgrupp har någonsin använt slungor, så jag vet inte mycket om vapnet.
Men jag antar att samma Specialiseringar för armborst och bågar borde gälla, Formationsskytte, Trickskytte, Dubbelskott, kanske till och med Hagelsskott?

Stavar:
Kanske kan du lägga till samma Specialisering som för Krossvapen "Bedövande slag"? Det känns som att Cirkelsvepning och Svepande anfall är visuella effekter. Kanske kan de tas bort som Specialiseringar. Att kasta sin stav kan kanske bli en Specialisering?

Stick & Stångvapen:
Spontant känns det som att det är lite för många Specialiseringar. Kanske kan Avståndshållning, Formationsstrid och Spjutmur slås ihop och kallas Formationsstrid. I min spelgrupp var det aldrig någon som använde dessa typer av vapen.
Kanske skall stickvärjan sorters in här?

Svärd:
Det klasiska vapnet i Fantasy! Det känns som att vissa av Specialiseringarna kanske är visuella effekter, Mordslag och Svephugg. Jag förstår inte riktigt Balansbrytning/Forcera, få motståndaren ur balans, alternativt att man efter attacken har gått förbi sin motståndare? Antar att Halvsvärd är när man håller med sköldhanden på klingan och är nära mottsåndaren? I så fall kan kanske Halvsvärd och Balansbrytning/Forcera slås ihop? Kasta vapen är klockren! Pata likaså, eftersom att Patan är så speciell. Krökta klingor och korta svärd vet jag inte, borde inte de ersättas av svärdstypen som används? Dvs en Specialisering för Kroksabel, en för kortsvärd, en för bredsvärd etc.

Yxor:
Svephugg känns som en visuell effekt. Jag är inte säker på att jag förstår Forcera och Tvinga ur balans, men jag tror att de kan tas bort. Kasta yxa är bra! Jag är oxå osäker på Sköldfångare, det känns som att man tar stora risker om man vill "rycka en sköld", du låser ditt vapen i motståndarens sköld. Kanske bättre med en Förstöra sköld Specialisering, men det kanske kan täckas upp av en siktad attack?

Vapentekniker:
Denna färdighet är liksom Stridskonster en färdighet som känns logisk, i vissa sammanhang. Men samtidigt är det svår att göra användbar, då teknikerna snabbt blir ohyggligt dyra.
Vidare tycker jag att många av teknikerna mest verkar vara "visuella effekter"
Jag föreslår att du tar bort färdigheten och istället gör om vissa Tekniker till Specialiseringar och vissa till renodlade färdigheter
Du listar en hel del tekniker som inte förekommer i Krigarenshandbok.

Anfall bakifrån: Jag tycker inte att det är en färdighet, det är en riktning ifrån vilken man gör ett anfall.
(att anfalla någon bakifrån skall däremot ge bonusar, men det borde inte behövas något färdighetsslag)

Avancera: En förflyttning?

Avväpna: Kan bli en Specialisering i vissa Vapenfärdigheter, tex kättingvapen, Piskor etc.

Balans: Kan ersättas med andra färdigheter, till exempel TJU:s Rörelse. Eller kan man anse att den täcks in a andra färdigheter tex Sjövana, Vagnsföre, Strid i luften etc

Blind Strid, Mörkerstrid, Strid i Mörker. Jag vill undvika en separat Färdighet. Jag vet inte, kanske som en Specialisering till Stridsvana?

Duellant/Holmgång: Kanske kan "Duellering" bli en Specialisering till Etikett?

Forcera: En förflyttning?

Fullknep: Jag är inte säker på vad du menar. Tex kasta sand i ögonen, detta borde inte kräva en separat färdighet, eller ens en Specialisering. Attack mot tex skrevet: detta är en "siktad attack"

Improviserad Parering: Jag antar att du menar "konsten att parera en väpnad attack med vad man råkar ha i händerna"? Borde kanske slås ihop med Undananöver? Känns intetillräckligt berättigad att bli en egen färdighet.

Nedtagning: Jagf föreslår att den blir en Specialisering i lämpliga Vapenfärdigheter

Rustadstrid: Detta bör bli en egen färdighet, av B-typ. Eller kanske som en Specialisering till Stridsvana

Strid i luften: Se VIL. Bör istället kopplas ihop med Rida.

Strid med fel hand, tror att det blir enklare med en sänkning av CL

Stridsvrål, beror lite på vad du vill att vrålet skall göra.
Skrämma motståndaren, Egga upp egna sidan.
Kan kanske bli en Specialisering i Krigskonst eller Stridsvana

Två Vapen: Detta är en färdighet som har diskuterats väldigt mycket.
(tex använde sig mina egna rollpersoner ofta av den)
Ger verkligen Två Vapen så stora fördelar jämfört med Svärd+Sköld att det är värt allt extra besvär med att förklara detta på ett lågiskt sätt?
Om inte, "Simple is beautiful". Gör det till en Specialisering till huvudvapnet.

Trängd strid/ligande strid: Kan kanske bli Specialiseringar till Färdigheten Rustad Strid? Eller FV-avdrag, eller TJU:s Rörelse

Vapenvård, borde anses att den ingår i aktuell vapenfärdighet, alternativt bör bli en Specialisering.

Vrida klinga, är detta kanske en omformulering av avväpna?

Dubbelhugg: Detta tycker jag är en visuell effekt

Dödande anfall: Hmmm, är det inte det som avses vid varje anfall? :-)

Flygande hugg: Detta tycker jag är en visuell effekt

Hugg: En attack.

Kasta Vapen: Passar bättre som Specialisering hos vissa vapenfärdigheter

Knähugg: En attack där man siktar på en viss kroppsdel

Lång Stöt: Detta tycker jag är en visuell effekt

Smärtstöt: Samma som att man siktar på en viss kroppsdel?

Undanmanöver: Kanske slås ihop med Improviserad Parering och bilda en färdighet som påminner om Mutants Undvika. Alternativt kan Undammanöver och Improviserad Parering annars bli Specialiseringar till Rörlighet.

Det var mina kommentarer, hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer.
Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-01 20:02

Hej igen Grisodlar'n,

Då var det dags att ge återkoppling på de sista färdighetsgrupperna Tjuvfärdigheter, Uppfattningsfärdigheter och Vildmarksfärdigheter

Jag vill att du skall se mina kommentarer som förslag till finslipning.


Tjuvfärdigheter
Min favoritkategori då jag gillar att rollspela tjuvar av olika slag.

Förfalskning:
Bör inte Förfalskning ställa krav på andra färdigheter? Tex läsa/skriva, målning etc? Kanske kan Specialiseringen Förfalska målningar läggas till?

Gyckelkonster:
Jag skulle vilja föreslå att du bryter loss Akrobatik och lägger det som en egen färdighet under KON. Se mer i kommentarena för KON-kategorin

Rörlighet:
En mycket bra färdighet! Här har du ännu en gång lyckats slå ihop flera färdigheter till en på ett sätt som känns rätt och istället använda Specialiseringar. Jag tror att du kan ta bort Specialiseringen Borda eftersom att den täcks i Änterhake & äntring? Kanske kan du lägga till en Specialisering för att hoppa av saker i hög hastighet. Typ hästar, vagnar etc. Jag kommer inte på något bra namn tyvärr.

Förfölja:
Kanske kan du lägga till en färdighet för att Förfölja? Jag tycker inte att Förfölja passar in i Tjuveri, det inte heller samma sak som att Smyga efter någon, alltså passar inte Förfölja som en Specialisering under Smyga/Gömma sig. Det bör bli en egen färdighet. Bra Specialiseringar är till exempel Skugga, att Förfölja osedd, Växelverkande skuggning (flera som skuggar samma person, men växlar), Bakhåll, förfölja någon för att planera ett bakhåll/överfall. Kanske kan man även lägga till Skrämmande Förföljning, dvs man gör sig sedd och försöker få den förföljda att känna sig hotad
INT bör vara GEn som Förfölja baseras på och man bör ha BC INT. Jag ser Förfölja som Spåra fast i stadsmiljö.

Smyga/Gömma sig:
Ett till bra exempel på att man kan slå ihop flera färdigheter till en och hantera dem som Specialiseringar istället. Till exempel Dölja, det kändes inte som att det borde få vara en egen färdighet.

Tiggeri:
Om detta skall vara en färdighet känns det som att den skall vara här och inte ibland KOM. Lämpliga Specialiseringar kan vara Lyte, man förställer kroppen så att man ser fysiskt skadad/invalidiserad. Tårdrypare, använder en snyfthistoria i sitt tiggande.

Spel:
Jag tror att färdigheten bör vara dyrare. Tänk på att det kan finnas rollpersoner som lever på hasardspel. Jag vet inte om varje speltyp skall vara en egen Specialisering eller färdighet. Det känns inte logiskt att en person som är bra på biljard är lika duktig i poker. Kanske kan "socitetsspel" flyttas till Etikett?

Tjuveri:
Ännu ett bra exempel på hur du har lyckats "klumpa ihop" ett antal likartade färdigheter till en och istället använda Specialiseringar. Jag föreslår att du flyttar ut Skugga och gör det till en egen färdighet, typ Förfölja, och att du även flyttar med Överfall.


Undre världen:
Kanske lägga till en Specialisering Kontakter vars syfte är att underlätta för att hitta speciella kontaktpersoner. Till exempel för att köpa olagliga varor, komma i kontakt med smugglare, yrkesmördare etc.

Uppfattningsfärdigheter
Iaktagelseförmåga:
Ytterligare ett bra exempel på vad man kan slå ihop, FDT, UTF, Lyssna och Provsmaka är här sammanslagna till en färdighet med Specialiseringar!


Vildmarksfärdigheter
Jaga:
Jag föreslår att du bryter ut Spåra och gör det till en egen färdighet. Hantera fällor är en perfekt specialisering till Jaga! Flå & Stycka likaså. Fiffigt med Specialiseringen Jaga, och kopplingen till Lockrop. Får jag föreslå att du i Specialiseringen nämner det gäller en sorts bytesdjur, tex klövdjur (rådjur, hjort, älg)? En annan lämplig Specialisering kan vara då man jagar med hund. Jag vet inte om man även skall lägga in någon om att jaga legendariksa djur, tex Drakar, Grip etc.
Huvudsyftet med Jaga tycker jag skall vara att skaffa mat.

Kamouflage:
Spontant känns det som att Kamouflage är befogat som en färdighet. Jag tror inte att den passar in som en Specialisering till Spåra. Lämpliga Specialiseringar kunde vara kamouflering av olika saker, lägerplatser/boplatser, fällor, vilseledning etc. Jag ser på Kamouflage lite grand som Gömma Sig fast i vildmarksmiljö.

Rida:
Jag vet inte om Rida är en lämplig sammanslagningsfärdighet. Tänker på Rida Best (tex Ulv), Rida Flygdjur (tex Grip) och Beriden/Uppsutten Strid. Jag vet inte vad som är lämpligast, mest logiskt; kanske att ha två färdigheter Rida och Rida Flygdjur och ha Uppsutten Strid som Specialisering till båda och ha Rida Best som Specialisering till Rida.

Spåra:
Jag tycker att Spåra är en så pass viktig kunskap at den bör få vara en egen färdighet. Spåra är en viktigt färdighet som jag misstänker används oftare än Jaga. Jag ser på Spåra som Förfölja/Skugga fast i vildmarksmiljö.

Vangsföre:
Det känns som att detta bör få vara en egen färdighet. Kanske mest då den används i stridssammanhang.

Vildmarksfärd:
En fiffigt uppsammlingsfärdighet! Men jag föreslår att du tar det ytterligare ett steg och låter Vildmarksfärd gå in i Vildmarksvana.

Vildmarksvana:
Den klassiska gamla Överlevnad! Återigen har du lyckats använda Specialiseringar på ett fiffigt sätt. Man slipper att ha en färdighet per vildmarksmiljö, istället blir de Specialiseringar.

Det var mina kommentarer på färdighetsgrupperna och de enskilda färdigheterna.
Du får inte missförstå alla mina kommentarer.
Kapitlet om färdigheter är en kronjuvel. Det är riktigt bra!

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1214
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-11-04 10:24

Det är kul att se att du har lagt ned så mycket tid på att gå igenom färdighetskapitlet. Jag har läst det du har skrivit och ska försöka göra lite återkopplingar till dina inlägg.
Tobald Lättfot skrev: Akademiska färdigheter
Arkeologi:
Detta är ju Indina Jones näst viktigaste färdighet! (efter Piska)
Lite fånigt kanske, men kanske den här färdigheten bör finnas. Det borde finnas en förhistoria även i Ereb Altor
Kan ha följande Specialiseringar tex
Legender
Åldrar (typ Stenålder etc)
Kummel & kryptor (!!! :-) )
Civilisationer som försvunnit
etc
Ett måste för Yrket Skattletare
Arkeologi är inte fånigt, men skulle nog kännas som en väldigt sentida akademisk disciplin i en medeltidsinspirerad värld. Givetvis har Altor både förhistoria och skattletare, men frågan är om inte färdigheter och Specialiseringar som Historia: Fornhistoria/Legender, Teologi: Myter & legender, etc, fyller samma funktion som Arkeologi skulle göra?

Tobald Lättfot skrev: Läsa/Skriva Språk:
Kanske borde Socialt Stånd på något vis påverka BC i modersmålet? Till exempel att man får mellan 1xBC upp till 3xBC beroende på Socialt stånd?
Lågt Stånd resulterar i BCx1, högt Stånd i BCx3.
Jag håller på att fundera lite kring skolgång (t ex i klosterskolor, katedralskolor och liknande i Altor), BC för Startfärdigheter och Socialt stånd. Jag vill däremot att läskunnighet ska vara extremt sällsynt bland de lägre stånden.

Tobald Lättfot skrev:
Esoteriska färdigheter
Slagruta:
Det känns som att man kunde ha med Slagruta någonstans men jag kommer inte på var.
Kanske kan den utökas till att gälla mer än bara hitta vatten; kanske kan man till exempel hitta metaller och annat.
Det känns inte som att det kan bli en färdighet, passar nog bättre som Specialisering, men jag hittar ingen bra färdighet.
Kanske kan Lintropi formas om till att bli en färdighet för att söka med hjälp av det okända?
Jag ska fundera lite på var en sådan färdighet skulle kunna passa in. I vår egen senmedeltid så användes slagrutor till prospektering. Om det funkade är en helt annan femma.

Tobald Lättfot skrev:Kunskap om odöda:
Jag vet inte om din spelgrupp någonsin har råkat ut för följande:
SL: "Mannen framför dig är väldigt blek, har långa hörntänder. Du känner dig hotad. På border bredvid dig ligger en spetsig träkäpp och en dolk"
RP: "Öhhh, jag tar upp träkäppen och..."
SL:"Varför då?"
RP: "Det är ju en vampyr!!"
SL: "Hur vet din rollperson det? Vad har du i Kunskap om odöda?"
RP: "öh öh öh? Noll?"
SL: "Alltså vet din rollperson inte att det kanske är en vampyr. Vad gör du?"
RP: "? öh öh öh"

För att enkelt komma undan detta borde Kunskap om odöda ha BC. Jag väljer att se det som att odöda är så pass vanligt förekommande i Ereb Altor att man får BC. Jämför gärna med "vår värld". Hur många vet hur man skadar en zombie? Väldans många, och det är ett fantasifoster! Då borde lika många veta det i en sagovärld.
Jo, visst känner jag igen spelsituationen. Naturligtvis bör normalbegåvade rollpersoner ha ett hum om de vanligaste förekommande odöda väsen från deras hemkulturs sägner och berättelser. Att inse att det troligtvis rör sig om någon slags vampyr i ditt exempel är ingenting som borde kräva ett färdighetsslag.

Men I mitt Bestiarium kommer det att finnas olika sorters vampyrer. Vissa kan inte passera över rinnande vatten, vissa kan inte passera linjer av salt, vissa kan förvandla sig till dimma, vissa är fladdermusvingade monstrum i motsats till aristokratiska blekansikten, vissa är mer likt smutsiga asätare, likätarliknande varelser som suger blod från slagfältens fallna och allehanda djur, etc. Färdigheten Kunskap om odöda ser jag som ett medel för att ge rollpersonen kunskap om vad för slags vampyr det rör sig om, och hur den t ex kan förgöras.

Tobald Lättfot skrev: Magiskolor:
Kanske saknas det några magiskolor; Krigsmagi, Stavmagi och Runmagi.
(Har inte tillgång till Magikerns Handbok i skrivandets stund men jag vill minnas att det även fanns en Portalmagi?)
Men det kanske inte är så viktigt att lista alla här.
I den magibok som jag håller på med så är Krigsmagin en av Symbolismens Aspekter. Stavmagins besvärjelser hamnar i lite olika skolor, då alla magiker ska kunna knyta sitt PSY till sin stav. Portalmagin har blivit Portalmagins Cirkel i den Allmänna magin. Runmagi kan naturligtvis kunna vara en Aspekt av Symbolismen, men något sådant har jag inte utvecklat än. I norra Ereb ska det tydligen finnas runmagiker, men någon sådan skola utvecklades aldrig av ÄS. Har du förslag på besvärjelser och liknande, så ta gärna upp det i ett inlägg.

Tobald Lättfot skrev: Pentagramritning:
Kanske kan Lintropins Skyddande Runor flyttas till denna färdigheten.
Jo, det låter vettigt. Jag funderar däremot om Pentagramritning bara ska vara sådant som demonologer kan lära sig. Vad tycker du?
Tobald Lättfot skrev: Shamanism:
Det här är ett område som har stor potential, men som inte utnyttjats av Äventyrsspel. Du har börjat utveckla området. Om du har läst Robert Jordans Wheel of time/Ödets hjul så tror jag att man med fördel kan väva in drömvärlden/Tel'aran'rhiod därifrån här.
Jag känner till författaren, men har inte läst hans böcker. Jag ska försöka utveckla shamanismen i mån av tid och ork. Kom gärna med förslag om du känner för det.
Tobald Lättfot skrev: Kommunikationsfärdigheter
Etikett:
Färdigheten borde vara dyrare, för att spegla skillnaden mellan noblessen och pöbeln.
Jag är inne på att det Sociala Ståndet skall bestämma kostnaden. Jag föreslår att Etikett och Undre Världen blir varandras motsatser och att det Sociala Ståndet bestämmer kostnaderna.Ett högt Socialt Stånd ger låg kostnad på Etikett, men hög kostnad på Undre Världen. Och tvärtom.
Tex för en Adelsman har Etikett en kostnad på 1 och Undre världen en kostnad på 4.
Kanske kan du även lägga till Specialiseringen "Duellering", då det finns en del ettiketsregler runt detta?
Intressanta tankar angående stånd och Etikett/Undre världen. Men isåfall bör man också göra samma kostnadsåtskillnad när det gäller t ex färdigheter som Jordbruk, Handel och liknande (för frälse)? Det kan bli rätt snårigt. Rätt som det är, är jag tillbaka till -91 års regler med lägre kostnad för Yrkesfärdigheter (t ex Etikett för frälset) och högre kostnad för Sekundära färdigheter (t ex Undre världen för frälset). Jag gillade Expert bättre i det fallet, då alla rollpersoner kunde lära sig allt under spelets gång, men att vissa färdigheter hade högre kostnad. I -91 års regler så var kostnaden mer kopplad till rollpersonens tidigare yrke och inte färdigheternas inbördes komplexitet.

Duellering kan med fördel bli en Specialisering till Etikett. Bra förslag.
Tobald Lättfot skrev: Tortyr:
Kanske lägga till denna färdighet. Den bör klassas som en Kommunikationsfärdighet, men grundegenskapen bör vara PSY (man skall vara bra jä**a hjärtlös och kall för att klara av att göra detta).
Funderade ett tag på att den kanske kundeföras in som en Specialisering till Övertyga, men att Tortera någon är så pass vidrigt att det bör inte klassas som övertalning. Tror inte att den passar in som en TJU-färdighet heller, eller kanske den gör det för att den är så hemsk.
Tortyr ingår i Övertyga: Förhöra. I Expert Redux gör jag ingen åtskillnad på dessa färdigheter. På medeltiden fanns tortyr eller hotet om tortyr med i alla förhör. Så ser jag på förhör i Altor också - tortyren är ett accepterat och ofta använt redskap. Spelvärlden blir lite skitigare och farligare på det sättet, och moraliska gråzoner ges mer rum. "Goda" skogsalver som torterar en fånge de förhör är ett sådant exempel.

Tobald Lättfot skrev: Akrobatik:
Jag skulle vilja föreslå att du bryter loss Akrobatik och lägger det som en egen färdighet under KON. Jag skiljer på Akrobatik och Gyckelkonster, Circus Scala utför Akrobatik och Carl-Einar Häckner utför Gyckelkonster. Man förundras av Akrobatik men skrattar åt Gyckelkonster kan man säga. Kanske kan Clownen i Circusen använda Gyckelkonster.
I Akrobatik kan du med fördel lägga till Specialiseringar för Trapets, Trampoling, Lina etc.
I början hade jag dessa färdigheter åtskillda, men jag funderade på var exakt en rollperson skulle kunna lära sig att slå volter, gå ned i spagat och göra andra akrobatiska krumsprång. Kringresande gycklarsällskap var det första jag tänkte på. Den moderna cirkusen skapades av Philip Astley på 1700-talet. Det känns som trapetskonster och liknande cirkuskonster hör till den moderna cirkusen, medan eldslukning, dresserade björnar, enklare akrobatik och jonglering passar fint i ett medeltidsinspirerat Altor. Därför så bakade jag in Akrobatik i Gyckelkonst. Borta är däremot trapetskonster, trampolinskutt, stavhopp och annat som känns malplacerat.

Tobald Lättfot skrev: Lärdomsfärdigheter
Boskapsskötsel:
Borde kanske ha en till Specialisering, Djurhelning
Med Specialiseringen Djurvård så kan man bl a påskynda djurs läkande av mindre allvarliga skador. Allvarliga benbrott och liknande leder däremot oftast till nödslakt.

Tobald Lättfot skrev: Första hjälpen:
Kan med fördel få en till Specialisering, Återuppliva.
Jag tänker på våra tiders A, B, C, hjärtmassage/konstgjordandning och liknande.
Det känns för modernt. Sådana tekniker uppkom i vår egen världs 1900-tal. Jag vill att läkekonsten ska vara mer primitiv och skitig. Trepanering, åderlåtning, böldtömning, läran om kardinalsafter och fältmässiga amputeringar bör anses vara high science i Altor. Mirakulös återupplivning får magiker och kraftfulla elixir stå för.
Tobald Lättfot skrev: Världskunskap:
Se ovan. Kanske kan du ta bort Flora & Fauna och Geografi och lägga in dem i Världskunskap. Låt de olika världsdelarana bli Specialiseringar. Denna Färdighet borde i så fall vara dyrare, tex en kostnad på 5
Riktigt bra ide att man får EP genom att vara/färdas i en "del"! Behåll det.
Kan vara en möjlig och bra lösning. Däremot fruktar jag att Jerome Monardes (sök på forumet) kommer att tvinga mig till att äta mirelsk stinkskivling om jag fingrar för mycket på Flora & Fauna. Men det skulle vara skönt att baka in fler färdigheter i varandra. För många, smala färdigheter är inte idealet. Jag ska överväga det hela noga.

Jag återkommer med fler återkopplingar till dina kommentarer lite senare.

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben » 2010-11-04 15:52

Grisodlar'n skrev:
Tobald Lättfot skrev: Läsa/Skriva Språk:
Kanske borde Socialt Stånd på något vis påverka BC i modersmålet? Till exempel att man får mellan 1xBC upp till 3xBC beroende på Socialt stånd?
Lågt Stånd resulterar i BCx1, högt Stånd i BCx3.
Jag håller på att fundera lite kring skolgång (t ex i klosterskolor, katedralskolor och liknande i Altor), BC för Startfärdigheter och Socialt stånd. Jag vill däremot att läskunnighet ska vara extremt sällsynt bland de lägre stånden.
En intressant sak, och betydligt mer realistisk, är om man särskiljer läsa och att skriva som två olika färdigheter. För oss, moderna människor, känns det som en självklarhet att man både kan läsa och skriva men egentligen är det två skilda saker och två olika tankesätt.
Som exempel kan nämnas Sverige under 1800-talet. Läskunnigheten bredde ut sig, men det var många som inte alls kunde skriva. Fast man fick lära sig bokstäver tränade man aldrig kunskapen om att göra om ljud till bokstäver. De som ändå lärde sig skrev mycket knapphändigt och i taleform, vilket leder till syftningsfel och dyl (rättstavning var inte att tänka på).
Under medeltiden fanns det också munkar som var duktiga på att kopiera böcker, men kunde inte läsa ett ord. Trotts detta var de tvungna att känna till bokstäverna annars kunde det bli fel.

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1214
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-11-04 18:50

Snibben skrev:
En intressant sak, och betydligt mer realistisk, är om man särskiljer läsa och att skriva som två olika färdigheter. För oss, moderna människor, känns det som en självklarhet att man både kan läsa och skriva men egentligen är det två skilda saker och två olika tankesätt.
Som exempel kan nämnas Sverige under 1800-talet. Läskunnigheten bredde ut sig, men det var många som inte alls kunde skriva. Fast man fick lära sig bokstäver tränade man aldrig kunskapen om att göra om ljud till bokstäver. De som ändå lärde sig skrev mycket knapphändigt och i taleform, vilket leder till syftningsfel och dyl (rättstavning var inte att tänka på).
Under medeltiden fanns det också munkar som var duktiga på att kopiera böcker, men kunde inte läsa ett ord. Trotts detta var de tvungna att känna till bokstäverna annars kunde det bli fel.
Det kan alltså vara värt att skilja på Läsa/skriva. Det skulle göra att kunskaper i olika språk (Tala/Läsa/Skriva) blir mer hårdvaluta i Altor. Bra inlägg, Snibben.

Användarvisningsbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 839
Blev medlem: 2007-05-25 13:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor » 2010-11-04 19:19

Snibben skrev: En intressant sak, och betydligt mer realistisk, är om man särskiljer läsa och att skriva som två olika färdigheter. För oss, moderna människor, känns det som en självklarhet att man både kan läsa och skriva men egentligen är det två skilda saker och två olika tankesätt.
Som exempel kan nämnas Sverige under 1800-talet. Läskunnigheten bredde ut sig, men det var många som inte alls kunde skriva. Fast man fick lära sig bokstäver tränade man aldrig kunskapen om att göra om ljud till bokstäver. De som ändå lärde sig skrev mycket knapphändigt och i taleform, vilket leder till syftningsfel och dyl (rättstavning var inte att tänka på).
Under medeltiden fanns det också munkar som var duktiga på att kopiera böcker, men kunde inte läsa ett ord. Trotts detta var de tvungna att känna till bokstäverna annars kunde det bli fel.
Tycker personligen att det är onödigt att dela upp den, bara en till färdighet man måste köpa. Visst, möjligen va det rätt för medeltiden men detta är ju Erebaltor.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/

Användarvisningsbild
Snibben
Barbisk Hövding
Inlägg: 1049
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben » 2010-11-05 17:04

Grisodlar'n skrev:
Snibben skrev:
En intressant sak, och betydligt mer realistisk, är om man särskiljer läsa och att skriva som två olika färdigheter. För oss, moderna människor, känns det som en självklarhet att man både kan läsa och skriva men egentligen är det två skilda saker och två olika tankesätt.
Som exempel kan nämnas Sverige under 1800-talet. Läskunnigheten bredde ut sig, men det var många som inte alls kunde skriva. Fast man fick lära sig bokstäver tränade man aldrig kunskapen om att göra om ljud till bokstäver. De som ändå lärde sig skrev mycket knapphändigt och i taleform, vilket leder till syftningsfel och dyl (rättstavning var inte att tänka på).
Under medeltiden fanns det också munkar som var duktiga på att kopiera böcker, men kunde inte läsa ett ord. Trotts detta var de tvungna att känna till bokstäverna annars kunde det bli fel.
Det kan alltså vara värt att skilja på Läsa/skriva. Det skulle göra att kunskaper i olika språk (Tala/Läsa/Skriva) blir mer hårdvaluta i Altor. Bra inlägg, Snibben.
Visst gör det. Det ger också makt att kunna läsa och än större att skriva.
Jag tycker att alltför många kan både läsa och skriva i Altor. När har dom tid att lära sig? och av vem lär dom sig?

Vill man dessutom gör det riktigt komplicerat kan man gör underfärdigheter till läsa så som Läsa tyst och Högläsning. Vi ponerar då att alla som läser sitter och mumlar för sig själva. Tyst läsning för sig själv är något som utvecklas under medeltiden och blir först (nåja) vanligt under medeltiden. Riktigt vanligt blir det dock först i slutet av 1400/1500-talet då man också börjar lära sig skriva själv och kan gör sådana saker som att skicka personliga brev och föra privat dagbok. (Nu talar vi Europa).
(För att göra en passus kan jag berätta om kyrofadern Augustinus en gång möte en äldre munk som läste tyst. Detta var uppenbarligen mycket svårt för honom att förstå (han mumlade fram orden när han läste) och han spekulerade i om det var något fel i huvudet hos munken)

Underfärdigheter till skriva kan vara sådana som diktering, koppiering, kaligrafi, skriva kontrakt/lagtexter därtill är det stor skillnad att skriva på pergament och papper eller med olika pennor eller kritor. Fast det här är bara om.

För att dra några exempel
Jag kan läsa lite Latin, men jag kan inte skriva latin (mer än memorerade ord, men inte göra om och böja ord korrekt) eller tala latin.
Om en Svensk, en engelsk och en italiensk latintalare möts är det inte säkert att de förstår varandra (när Katarina av Aragonien och Arthur, prins av Wales gifte sig var tanken att de skulle tala med varandra på latin, vilket de var duktiga i. De kunde dock inte förstå varandra för de lärt sig olika uttal, men de kommunicerade med varandra första tiden via brev)
Jag kan läsa lite franska och jag kan tala lite franska men jag förtsår för den skull inte alltid en franssos och inte heller kan jag skriva franska.

Jag kan hålla med om att det blir dyrt med färdigheter men jag tycker ibland att lärdomsfärdigheter är bisarrt dyra, speciellt för lärda män och kvinnor.

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-08 18:00

Hejsan Grisodlar'n,

Grisodlar'n skrev: Arkeologi är inte fånigt, men skulle nog kännas som en väldigt sentida akademisk disciplin i en medeltidsinspirerad värld. Givetvis har Altor både förhistoria och skattletare, men frågan är om inte färdigheter och Specialiseringar som Historia: Fornhistoria/Legender, Teologi: Myter & legender, etc, fyller samma funktion som Arkeologi skulle göra?
Jag håller med, jag vill undvika att en färdighet definierar yrket. Det skall helst vara en samling färdigheter. Ett extremexempel är att skapa färdigheten "Kriga" åt Krigaren.
Alltså är det bättre att inte skapa en färdighet för Arkeologi. Istället skall man säga att en Arkeolog bör ha kunskaper i bla. Historia och Teologi.

Här tycker jag att man med fördel kan göra ett omtag på Sjövana/Sjökunnighet. Detta känns som en "en färdighet definierar yrket"-färdighet.

Grisodlar'n skrev: Jag vill däremot att läskunnighet ska vara extremt sällsynt bland de lägre stånden.
Jag förstår. Men det blir svårt att kombinera med att alla skall kunna lära sig genom träning. Samtidigt håller jag med om att man skall undvika att ha olika kostnader på alltför många färdigheter. Man kanske kan man ha ett fåtal färdigheter som har dessa specialregler? Tänker mest på Etikett, Undre Världen och Läsa- resp Skriva.

Grisodlar'n skrev: I den magibok som jag håller på med så är Krigsmagin en av Symbolismens Aspekter. Stavmagins besvärjelser hamnar i lite olika skolor, då alla magiker ska kunna knyta sitt PSY till sin stav. Portalmagin har blivit Portalmagins Cirkel i den Allmänna magin. Runmagi kan naturligtvis kunna vara en Aspekt av Symbolismen, men något sådant har jag inte utvecklat än. I norra Ereb ska det tydligen finnas runmagiker, men någon sådan skola utvecklades aldrig av ÄS. Har du förslag på besvärjelser och liknande, så ta gärna upp det i ett inlägg.
Ser att du oxå har vidareutvecklat Magiskolorn, med Aspekter. Spännande! En uppdatering i magiskolor är välkommet. Jag har inte utvecklat några egna formler.
Grisodlar'n skrev: Jag funderar däremot om Pentagramritning bara ska vara sådant som demonologer kan lära sig. Vad tycker du?
Jag skulle vilja att det fanns fler färdigheter för en magiker att lära sig än magiskolan. Återigen, helst skall ett yrke definieras av mer än en färdighet. En sådan möjlig färdighet är användandet av "skyddande/förstärkande tecken". En magiker borde ha tillgång till någon slags färdighet som kan användas för att göra besvärjandet säkrare enklare. Tex rita pentagram, runor i sitt labb innan man besvärjer. Men samtidigt bör man inte utveckla alltför snäva färdigheter. Extremexempel, man bör undvika färdigheter som Knyta skor.
En magiker med enbart FV i en magiskola skall vara användbar

Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 17:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot » 2010-11-08 18:12

Hejsan Alendor och Snibben,

Intressant!
Alendor skrev:
Snibben skrev: En intressant sak, och betydligt mer realistisk, är om man särskiljer läsa och att skriva som två olika färdigheter. För oss, moderna människor, känns det som en självklarhet att man både kan läsa och skriva men egentligen är det två skilda saker och två olika tankesätt.
Som exempel kan nämnas Sverige under 1800-talet. Läskunnigheten bredde ut sig, men det var många som inte alls kunde skriva. Fast man fick lära sig bokstäver tränade man aldrig kunskapen om att göra om ljud till bokstäver. De som ändå lärde sig skrev mycket knapphändigt och i taleform, vilket leder till syftningsfel och dyl (rättstavning var inte att tänka på).
Under medeltiden fanns det också munkar som var duktiga på att kopiera böcker, men kunde inte läsa ett ord. Trotts detta var de tvungna att känna till bokstäverna annars kunde det bli fel.
Tycker personligen att det är onödigt att dela upp den, bara en till färdighet man måste köpa. Visst, möjligen va det rätt för medeltiden men detta är ju Erebaltor.
Snibben:
Helt klart en ide värd att spinna vidare på!
Alendor:
Om man vill att det sociala ståndet skall ha mer påverkan är vid framtagningen av en rollperson kan delningen av Läsa och Skriva vara en bra ide. Jag håller med dig att man bör undvika att ta fram allt för många färdigheter.

Hur många har egentligen nytta av att kunna skriva? Förutom magikerna?
:-) Så kanske Alendor har en poäng trots allt.

Alendor skrev:[
men detta är ju Erebaltor.
Här kommer en fundering; min uppfattning av Ereb Altor är att det är en "idyllisk" fantasyvärld. Det är få som svälter ihjäl, livslängden är hög, barndödligheten är låg. Eller?

Användarvisningsbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2027
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir » 2010-11-08 19:05

Kastar mig in med snabba reflektioner/funderingar;

Nyttan av att kunna skriva, förutom för trollisar:
För ädlingar är det ju ett måste. Hur annars skriva adelsbrev, länsöverskrivningar, poesi till sköna damer, hemliga meddelanden till kuppkollegor etc... Ja, dom kan använda skrivare, men det blandar också in en tredje part som inte alltid är önskvärt.

Handelsmän...

Sjökaptener (loggböcker kan ju vara önskvärt kanske?)

Många lärda, som ju säkert vill sammanställa egna skrifter framöver.

Att färdigheten sedan är mer sällsynt, ökar ju somsagt makten. Hur ofta kommer inte en fattig skrivkunnig RP kunna tjäna några slantar genom att tafatt fästa runor på pergament åt hantverkare och barder och liknande?

Pentagram:
Skyddspentagram kan nog vara önskvärt av annat än bara deonologer, även om dessa framför allt är i behov av desamma.
Jag kan tänka mig att olika pentagram kan erbjuda ett visst skydd äve mot elementarer,odöda och kanske frammanade/kallade djur. Ligger väl ganska nära symbolismen kanske? Kanske kan vissa typer av pentagram också användas som fokus och ge fördelar vid exempelvis ritualer, förtrollande av föremål etc.

Besvärjelser etc:
OM gamla systemet med besvärjelser används, så har jag en uppsjö om intrese finnes. Det jag tyckte sämst om med gamla systemet var att fler och fler SLP beskrevs med "alla besvärjer upp till skolvärde 16 med S=20-Sv+1T6" Det visade lite på hur svårt det var att bli en mäktig trollis om man följde reglerna. En spelare hade sällan mer än fyra besvärjelser med S kring 11... Tyckte nästan magikerns handbok regler för improvisead magi kändes mer på riktigt... :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1214
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-11-09 09:34

Tobald Lättfot skrev: Simma:
Varför inte lägga till Specialiseringen Livräddning (simma med medvetslös person/icke simkunig)?
Kanske även lägga till Specialiseringen Rustningssim, RPGlab har intressanta artiklar om både vapen och rustningar
Kanske Rustningssim istället kan ingå i Vapentekniker/Stridskonst som t ex Strid i vatten? Det lär ju inte vara några längre sträckor man simmar med rustning. En teknik i stil med japanernas Sui Jutsu kanske är bättre för det ändamålet? Ett alternativ är att man lägger till någon passus om att simma i rustning i regeltexten till Simma.
Tobald Lättfot skrev: Fartyg:
Lägga till färdigheten Fartyg?
Det finns färdighet för att rida, men inte att styra ett segelskepp, styra en drakbåt, eller hantera större båtar och fartyg (och flottar?).
Jag tycker att det känns befogat att samla dessa kunskaper i en egen färdighet
Specialisering Segla, Rodd, Borda, Ramma, Bogsera
Namnet känns inte bra tyvärr, jag kommer inte på något bättre. Hoppas du förstår vad jag det är jag är försöker förklara.
Fartyg låter helt ok, och dina förslag låter bra.
Tobald Lättfot skrev: Kanot/Kajak:
Kanske lägg till en färdighet som täcker hantering av mindre båtar, typ eka, kanot och kajak?
Har inget bra namn på färdigheten tyvärr.
Jag hade i och för sig Specialiseringen Båtvett i färdigheten Fiske som handlade om ekor och små fiskebåtar. Men det passar nog bättre om ekor mm ingår i samma färdighet som kanoter och kajaker.
Tobald Lättfot skrev: Sjökunnighet:
Kanske ändra namn till Sjövana och hantera den på samma sätt som Stridsvana. Kanske kan delar av Sjökunnighet omvandlas till att fungera på ett sätt som påminner om Stridsvana och Världsvana. Dvs man får EP och blir bättre när man är på sjön. Men färdigheten bör i så fall byggas om till en mer generisk färdighet för sjövana.
Skall jag vara helt ärlig tycker jag att detta är en färdighet som du kan ta bort. Låt istället vissa Specialiseringar bli fullvärdiga färdigheter. Till exempel bör det finnas en "Sjökrigskonst" som täcker in taktik och strategi osv för sjökrigsföring. Se ovan för färdigheten Fartyg. Det är tveksamt om Knopar skall vara en egen färdighet, man lär sig det man behöver för sitt yrke.

Några sista ord. Det känns som att Fartyg och Sjövana behövs bägge två. Men att man på något sätt behöver få dem att passa ihop. Typiska färdighetsvärden för olika yrken behöver hittas. Hurdana värden har en Kapten, en Matros, en Styrman, en Navigatör; Marin Soldat, Pirat, Smugglare etc.
Jo, man kanske skulle ta och göra fler separata färdigheter av Sjökunnighet/Sjövana. Jag ska fundera på hur det kan göras. Sjökrigskonst är ett bra förslag.

Tobald Lättfot skrev: Stridsfärdigheter
Forcerad march/ilmarch:
En gammal klassiker. Vår spelgrupp använde den inte men jag antar att det finns grupper som använder den.
Mina spelare använde sig av Ilmarsch hela tiden, men det känns som om rollpersonernas FYS (och Uthållighetspoäng) bör användas istället för ett FV när man försöker färdas längre än en normal dagsmarsch. Soldater, utbygdsjägare och andra bör ha högre FYS än den genomsnittlige grisbonden eller krämaren och får på så sätt en fördel.
Tobald Lättfot skrev:Krigsmaskiner:
Bör kanske delas upp i två separata färdigheter, Kastmaskiner och Belägringsvapen
Kastmaskiner skall gå att tillämpa även på Fartyg och bör alltså ha en Specialisering Marina kastmaskiner eller liknande
Belägringsvapen riktar mer in sig på belägring av befästa platser tex stormtorn, stormstegar, murbräckor etc
Marina kastmaskiner/krigsmaskiner kanske passar i en nyskapad färdighet för Sjökrigskonst?
Tobald Lättfot skrev: Stridskonst:
Detta är en gammalt (kärt?) problembarn.
Det känns logiskt att dela upp i olika moment och ge dem kostnader. Men detta gör det samtidigt väldigt dyrt att lära sig. Tex kan man kasta omkull sin motståndare men inte slå till honom och så liknande. Skall man kunna "mycket" blir det världshistoriens dyraste färdighet.
Ett förslag jag sett lite här och där som jag gillar är att man istället sätter ett fast värde på stridskonsten och sedan är det FV/Specialiseringar som avgör vilka Tekniker man har tillgång till. Det vill säga ju högre FV man har desto fler Tekniker får man tillgång till.
Ett exempel:
Stridskonsten "Full Hand" ger tillgång till följande tekniker vid följande FV
0-5: Normalt slag. Normal spark, Obeväpnad parering
6-10: Krossslag, Fint, Rundspark
11-15: Obeväpnad parering, Dubbelspark, Dubbelslag
Datorspelet Fallout 2 använder "Unarmed" på samma sätt.
Sedan kan bygga ett par stycken olika Stridskonster som har olika inriktningar, men samma teknik kan förekomma i flera Stridskonster (tex obeväpnad parering). Jämför med Karate, Judo, Kungfu etc.
Detta kan man kombinera med Specialiseringar, tex: Dvärgisk Stridsteknik, Alvist stridskonst
Jo, det kan vara ett lämpligt system. En viss Stridskonst har ett antal tekniker och ju högre FV som uppnås desto mer avancerade tekniker får rollpersonen tillgång till. Det mest basala blir då t ex rullningar, fall samt enkla slag och sparkar. Man kanske kan använda sig samma skala som för B-färdigheter? Man skulle kunna ha ett liknande system för Vapentekniker också. En viss fäktskola lär då ut x antal tekniker. Man kan också tänka sig att en rollperson kan lägga till tekniker för en viss kunskaps(B)-nivå genom att studera andra stilar.

Någon som vet om det finns något rollspel som har ett liknande system?

Tobald Lättfot skrev:
Vapenfärdigheter
Jag antar att färdigheten gäller för alla vapen inom samma kategori?
Dvs FV10 i färdigheten Svärd ger RP FV10 i Kortsvärd, Långsvärd, Bredsvärd etc.
Varje separat vapen kan med fördel finns som specialisering.
Om man använder ett svärd man inte har specialisering i ger det -3 på CL.
Tex
Pelle har Svärd FV10 och Specialiseringen Kortsvärd I.
Slåss Pelle med ett Kortsvärd har han CL 12 (10+2).
Skulle Pelle använda ett Långsvärd får han CL 7 (10-3)

Vidare antar jag att du, liksom de flesta av oss enbart har...."teoretiska" kunskaper i vapenfärdigheter. :-)
(Jag har tränat Kendo och Iaido men har svårt att jämföra det med rollspelsstrid. Man tänker inte slå, parera så att säga...)
Läs gärna igenom artiklarna om vapen och rustningar som finns hos RPG Labs.
Rustningar: http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/Strid ... RustningarVapen: http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/VapenDe är riktigt intressanta.

Får jag föreslå att du inför Specialiseringen "Avståndsbedömning" på alla avståndsvapen? Tanken är att Specialiseringen skall spela roll vid långa och extrema avstånd.

Armborst:
Är det tänkt att man skall använda Specialseringen Trickskytte när man skjuter speciella pilar, tex änterhakspilar, pilar i vilka linor skall löpa, repskärande pilar etc?
Kanske kan du lägga till en Specialsering för att använda Armorstet som tillhygge, tex dänga till någon kolven. Det känns som att det borde vara möjligt, om man vet hur man gör.
Jag föreslår att du tar bort Specialiseringen Skyddat skytte, den handlar om att skjuta ifrån en skyddad position och borde inte kräva extra kuinskaper. Lägg istället till Krigsbågskytt, men kalla den Formationsskjutning. Jag antar att du menar sitiationer där flera skyttar avlossar "volleys".
Jag ställer mig även tveksam till Krypskytte, jag antar att du menar att det skall vara en specialisering för att skjuta på extrema avstånd, kanske ifrån en dold position. Om du inför Avståndsbedömning känns det som att Krypskytte kan tas bort.

Bågar:
Se ovan, döp om Krigsbågskytt till Formationsskjutning.

Dolkar:
Ett problem jag ser men dolken är att den är i det närmaste värdelös mot en tungt bepansrad motståndare.
Det tror jag inte på, på riktigt så att säga. Om en person med dolk kommer tillräckligt nära en person i helrustning, är jag övertygad att han/hon kommer att kunna oskadliggöra sin motståndare.
Läs gärna artikeln om rustningar i RPGlab (http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/Strid ... Rustningar).
Jag tror att det borde finnas i en Specialisering Attackera svag punkt eller vad man kan tänkas kalla den. Om man tar sig tillräckligt nära inpå en bepansrad motståndare, tror jag att dolken blir riktigt användbar. Det är "bara" att hugga/sticka i alla gliport som finns i alla skarvar. Borde garanterat göra ont ont som f*n, då de flesta av dessa områden är leder med senor. Men det måste oxå finnas regler för när Specialiseringen inte går att annvända, tex Ringbrynja känns lite svårstucket eftersom att det inte har så många skarvar.
Skulle du vilja utveckla vad du menar med Specialiseringen Bryta vapen? Är det parervapen som kan användas för att vrida runt motståndarens vapen, alternativt knäcka klingan (svärd)?
Jag förstår inte riktigt Specialiseringen Nådastöt, menar du kanske Attackera svag punkt ovan?
Strupskärning: Jag föreslår att du tar bort denna, är det inte en kombinerad variant av Anfall Bakifrån och sikta på hals?

Eldvapen:
En religiös diskussion! Vår spelgrupp bannlyste eldvapen, vi ville inte ha någon Vilda Västern Fantasy. Men det kanske finns någon spelgrupp som vill.

Jaktvapen:
Nytänkande! Men jag föreslår att du tar bort färdigheten Jaktvapen, den känns överflödig.
Bummerang och Bola kan sorteras in under kastvapen
Blåsrör kan bli en engen vapenfärdighet alternativt sorteras in i Lönnmördarvapen

Kastvapen:
En fundering: Jag tycker inte att det känns som att Specialiseringen "Liggande Kast" känns tillräckligt befogad. Om man ligger ner så blir själva kastavståndet så pass kort ändå, annars hinner du resa dig och kasta. Alltså behövs ingen Specialisering för att kasta liggande (lite omvänd resonering)

Krossvapen:
Skulle du vilja förklara vad Specialiseringen Bryta vapen innebär? En attack mot motståndarens vapen i syfta att förstöra det?
Kanske kan du lägga till en Specialisering "Bedövade slag" (måste sikta, gör arm/ben temporärt obrukbart, träff på huvud innebär medvetslöshet)

Kättingvapen:
Kanske lägga till en Specialisering för att fälla sin motståndare, "Nedtagning".
I RPB Labs vapenartikel verkar det som att man ofta försökte fälla sin motståndare (http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/StridskonstFAQ/Vapen). Det blir ju onekligen lättare att träffa mer ordentligt då...
Kanske kan du även lägga till Kasta vapen (se i ditt inre vad ett välkastat stridsgissel kan ställa till med...)

Lönnmördarvapen:
Jag vet inte riktigt om detta skall vara en färdighet. Om den skall det kan du med fördel lägga till (stryp)snara. Vill minnas att det även fanns "fingerknivar" i DoD Tjuvar och Lönnmördare. Det jag tycker talar emot är att man ganska enkelt kan flytta in alla "vapen" i andra färdighetskategoriter eller flytta in dem till Specialiseringar. Kattklor kan tex flyttas in till Slagsmål, Lönnmördarnål och strypsnara enbart användbara om man överaskar offret. Alltså kan man tycka att man inte behöver någon färdighet.

Piskor:
Indiana Jones-stilen lever än ser jag!
Jag tycker att du kan ta bort Specialiseringen Prygling.
Men du kanske kan lägga till Snärja, då man vill snärja in sin motståndare i syfte att hålla fast/fälla sin motståndare. Detta gör ju Indy för jämnan :-)

Sköldar:
Här tycker jag att du har fått ihop det riktigt bra med Specialiseringarna! Ett praktexempel på att Specialiseringar är ett steg i rätt riktning. Jag vet inte om du skall införa Specialiseringen Sköldpadda, användes av Romarna. Alla sidor, plus ovansida skyddas av skjöldar i en formation. Kräver antagligen att alla har stora sköldar. Alternativt kan Specialiseringen Formationsstrid täcka in allt användande av sköld i en grupp.

Slungor:
Ingen i min spelgrupp har någonsin använt slungor, så jag vet inte mycket om vapnet.
Men jag antar att samma Specialiseringar för armborst och bågar borde gälla, Formationsskytte, Trickskytte, Dubbelskott, kanske till och med Hagelsskott?

Stavar:
Kanske kan du lägga till samma Specialisering som för Krossvapen "Bedövande slag"? Det känns som att Cirkelsvepning och Svepande anfall är visuella effekter. Kanske kan de tas bort som Specialiseringar. Att kasta sin stav kan kanske bli en Specialisering?

Stick & Stångvapen:
Spontant känns det som att det är lite för många Specialiseringar. Kanske kan Avståndshållning, Formationsstrid och Spjutmur slås ihop och kallas Formationsstrid. I min spelgrupp var det aldrig någon som använde dessa typer av vapen.
Kanske skall stickvärjan sorters in här?

Svärd:
Det klasiska vapnet i Fantasy! Det känns som att vissa av Specialiseringarna kanske är visuella effekter, Mordslag och Svephugg. Jag förstår inte riktigt Balansbrytning/Forcera, få motståndaren ur balans, alternativt att man efter attacken har gått förbi sin motståndare? Antar att Halvsvärd är när man håller med sköldhanden på klingan och är nära mottsåndaren? I så fall kan kanske Halvsvärd och Balansbrytning/Forcera slås ihop? Kasta vapen är klockren! Pata likaså, eftersom att Patan är så speciell. Krökta klingor och korta svärd vet jag inte, borde inte de ersättas av svärdstypen som används? Dvs en Specialisering för Kroksabel, en för kortsvärd, en för bredsvärd etc.

Yxor:
Svephugg känns som en visuell effekt. Jag är inte säker på att jag förstår Forcera och Tvinga ur balans, men jag tror att de kan tas bort. Kasta yxa är bra! Jag är oxå osäker på Sköldfångare, det känns som att man tar stora risker om man vill "rycka en sköld", du låser ditt vapen i motståndarens sköld. Kanske bättre med en Förstöra sköld Specialisering, men det kanske kan täckas upp av en siktad attack?

Vapentekniker:
Denna färdighet är liksom Stridskonster en färdighet som känns logisk, i vissa sammanhang. Men samtidigt är det svår att göra användbar, då teknikerna snabbt blir ohyggligt dyra.
Vidare tycker jag att många av teknikerna mest verkar vara "visuella effekter"
Jag föreslår att du tar bort färdigheten och istället gör om vissa Tekniker till Specialiseringar och vissa till renodlade färdigheter
Du listar en hel del tekniker som inte förekommer i Krigarenshandbok.

Anfall bakifrån: Jag tycker inte att det är en färdighet, det är en riktning ifrån vilken man gör ett anfall.
(att anfalla någon bakifrån skall däremot ge bonusar, men det borde inte behövas något färdighetsslag)

Avancera: En förflyttning?

Avväpna: Kan bli en Specialisering i vissa Vapenfärdigheter, tex kättingvapen, Piskor etc.

Balans: Kan ersättas med andra färdigheter, till exempel TJU:s Rörelse. Eller kan man anse att den täcks in a andra färdigheter tex Sjövana, Vagnsföre, Strid i luften etc

Blind Strid, Mörkerstrid, Strid i Mörker. Jag vill undvika en separat Färdighet. Jag vet inte, kanske som en Specialisering till Stridsvana?

Duellant/Holmgång: Kanske kan "Duellering" bli en Specialisering till Etikett?

Forcera: En förflyttning?

Fullknep: Jag är inte säker på vad du menar. Tex kasta sand i ögonen, detta borde inte kräva en separat färdighet, eller ens en Specialisering. Attack mot tex skrevet: detta är en "siktad attack"

Improviserad Parering: Jag antar att du menar "konsten att parera en väpnad attack med vad man råkar ha i händerna"? Borde kanske slås ihop med Undananöver? Känns intetillräckligt berättigad att bli en egen färdighet.

Nedtagning: Jagf föreslår att den blir en Specialisering i lämpliga Vapenfärdigheter

Rustadstrid: Detta bör bli en egen färdighet, av B-typ. Eller kanske som en Specialisering till Stridsvana

Strid i luften: Se VIL. Bör istället kopplas ihop med Rida.

Strid med fel hand, tror att det blir enklare med en sänkning av CL

Stridsvrål, beror lite på vad du vill att vrålet skall göra.
Skrämma motståndaren, Egga upp egna sidan.
Kan kanske bli en Specialisering i Krigskonst eller Stridsvana

Två Vapen: Detta är en färdighet som har diskuterats väldigt mycket.
(tex använde sig mina egna rollpersoner ofta av den)
Ger verkligen Två Vapen så stora fördelar jämfört med Svärd+Sköld att det är värt allt extra besvär med att förklara detta på ett lågiskt sätt?
Om inte, "Simple is beautiful". Gör det till en Specialisering till huvudvapnet.

Trängd strid/ligande strid: Kan kanske bli Specialiseringar till Färdigheten Rustad Strid? Eller FV-avdrag, eller TJU:s Rörelse

Vapenvård, borde anses att den ingår i aktuell vapenfärdighet, alternativt bör bli en Specialisering.

Vrida klinga, är detta kanske en omformulering av avväpna?

Dubbelhugg: Detta tycker jag är en visuell effekt

Dödande anfall: Hmmm, är det inte det som avses vid varje anfall? :-)

Flygande hugg: Detta tycker jag är en visuell effekt

Hugg: En attack.

Kasta Vapen: Passar bättre som Specialisering hos vissa vapenfärdigheter

Knähugg: En attack där man siktar på en viss kroppsdel

Lång Stöt: Detta tycker jag är en visuell effekt

Smärtstöt: Samma som att man siktar på en viss kroppsdel?

Undanmanöver: Kanske slås ihop med Improviserad Parering och bilda en färdighet som påminner om Mutants Undvika. Alternativt kan Undammanöver och Improviserad Parering annars bli Specialiseringar till Rörlighet.
Mycket av det som finns i det där kapitlet är långt ifrån färdigt. Det känns som att jag måste bli klar med stridsreglerna först. Många av vapenteknikerna måste göras om. Många av de listade vapenteknikerna kommer från Krigarens handbok, men är mer visuella effekter som du säger. Jag samlade dock allt jag kunde hitta plus lite till i det där kapitlet för att kunna sovra senare. Bryta vapen är iallafall attacker mot t ex skaftade vapen som spjut och yxor. Stridsvrål är någon slags kiai-liknande teknik, men hör bättre hemma i Stridskonst om man nu vill ha en sådan teknik.

Jag ska iallafall ha dina kommentarer i åtanke när jag ger regelavsnittet lite mer struktur. Indelningen av de olika vapenfärdigheterna är dock någorlunda klar. Färdigheten Svärd ska täcka in kortsvärd, riddarsvärd, slagsvärd, kroksabel, etc. Sedan ska man kunna specialisera sig ytterligare. Det är inte logiskt att det ska krävas två separata färdigheter för att hantera t ex en falchion och en kroksabel likt EDD och DoD4.0. Där fick man 1/3 av FV:et. Jag vill ha regler som tillåter en RP med vapenfärdigheten Svärd att plocka upp en nedgjord fiendes svärd om han förlorat sitt eget vapen, utan att uppleva att FV blir så mycket sämre.
Tobald Lättfot skrev: Förfalskning:
Bör inte Förfalskning ställa krav på andra färdigheter? Tex läsa/skriva, målning etc? Kanske kan Specialiseringen Förfalska målningar läggas till?
Jo, instämmer helt.
Tobald Lättfot skrev: Rörlighet:
En mycket bra färdighet! Här har du ännu en gång lyckats slå ihop flera färdigheter till en på ett sätt som känns rätt och istället använda Specialiseringar. Jag tror att du kan ta bort Specialiseringen Borda eftersom att den täcks i Änterhake & äntring? Kanske kan du lägga till en Specialisering för att hoppa av saker i hög hastighet. Typ hästar, vagnar etc. Jag kommer inte på något bra namn tyvärr.
Borda i Änterhake & äntring låter helt rätt. När det gäller att hoppa av saker i fart så kanske SMI-slag är enklare än att göra en så extremt nischad Specialisering?
Tobald Lättfot skrev: Förfölja:
Kanske kan du lägga till en färdighet för att Förfölja? Jag tycker inte att Förfölja passar in i Tjuveri, det inte heller samma sak som att Smyga efter någon, alltså passar inte Förfölja som en Specialisering under Smyga/Gömma sig. Det bör bli en egen färdighet. Bra Specialiseringar är till exempel Skugga, att Förfölja osedd, Växelverkande skuggning (flera som skuggar samma person, men växlar), Bakhåll, förfölja någon för att planera ett bakhåll/överfall. Kanske kan man även lägga till Skrämmande Förföljning, dvs man gör sig sedd och försöker få den förföljda att känna sig hotad
INT bör vara GEn som Förfölja baseras på och man bör ha BC INT. Jag ser Förfölja som Spåra fast i stadsmiljö.
Intressant förslag. Jag ska fundera lite kring det hela.
Tobald Lättfot skrev:
Tiggeri:
Om detta skall vara en färdighet känns det som att den skall vara här och inte ibland KOM. Lämpliga Specialiseringar kan vara Lyte, man förställer kroppen så att man ser fysiskt skadad/invalidiserad. Tårdrypare, använder en snyfthistoria i sitt tiggande.
Jag håller med om att en sådan färdighet skulle passa bäst bland TJU.
Tobald Lättfot skrev:
Kamouflage:
Spontant känns det som att Kamouflage är befogat som en färdighet. Jag tror inte att den passar in som en Specialisering till Spåra. Lämpliga Specialiseringar kunde vara kamouflering av olika saker, lägerplatser/boplatser, fällor, vilseledning etc. Jag ser på Kamouflage lite grand som Gömma Sig fast i vildmarksmiljö.
Ok. Själv har jag alltid haft problem att motivera Kamouflage som en vildmarksvariant av Gömma sig. Det känns onödigt med två färdigheter som behandlar samma sak. Kan man gömma sig i mörka stadsprång eller bakom en silltunna så torde det vara lättare att gömma sig i en snårskog eller i hög vass, oavsett om man är en stadslevande ömfoting eller en väderbiten utmarkajägare. Att kamouflera vagnar, lägerplatser och annat är dock en helt annan femma och bör åtminstone vara en Specialisering till någon färdighet.
Tobald Lättfot skrev:
Rida:
Jag vet inte om Rida är en lämplig sammanslagningsfärdighet. Tänker på Rida Best (tex Ulv), Rida Flygdjur (tex Grip) och Beriden/Uppsutten Strid. Jag vet inte vad som är lämpligast, mest logiskt; kanske att ha två färdigheter Rida och Rida Flygdjur och ha Uppsutten Strid som Specialisering till båda och ha Rida Best som Specialisering till Rida.
Jag tror att jag kan ha ändrat det där. Nedanstående version av färdigheten Rida är den senaste:

RIDA
Typ: VIL
Grundegenskap: SMI
Kostnad: 2
BC: SMI
Vem som helst kan sitta och skumpa fram på en hästrygg i stilla skritt, men att bemästra en skenande hästs framfart i snårskog är en helt annan femma. Det blir fråga om tärningsslag när man försöker sig på något mer avancerat, som t ex att hoppa med hästen, galoppera eller att strida från hästryggen. Misslyckas man faller man av riddjuret och tar skada enligt gängse fallregler (se Skador & Läkning). Ett fummelslag innebär att fallskadan dubbleras.
Varje grupp av riddjur räknas normalt som en separat färdighet. Några typiska grupper följer nedan:

Hästdjur
Kameldjur
Elefanter
Exotiska djur (grip, ulv, klomull, indrik, etc. Varje exotiskt djur är en unik färdighet)

SPECIALISERINGAR
Akrobatisk manöver (Rida FV 12, Rörlighet FV 12 el. Akrobatik B2). Specialiseringen används närhelst en RP vill utföra någon slags akrobatisk konst under rytt. Det kan röra sig om att rida sittande baklänges, stå på djurets rygg, hänga från djurets sida och använda det som sköld, hoppa från riddjuret mot ett mål, etc. SL bestämmer SG.
Djurvård. Se Boskapsskötsel: Djurvård. Specialiseringen gäller en riddjursgrupp.
Manöver. Konsten att utföra olika manövrer med riddjuret, t ex hopp, stegringar, volter och helomvändningar.
Stridsrytt. Specialiseringen används vid ridande strid, oavsett om det rör sig om strid med närstridsvapen eller projektilvapen. Vapen-CL kan i dessa fall aldrig vara högre än CL för Rida: Stridsrytt. Slag för Specialiseringen görs en gång, i stridens inledning, om man har ett stridstränat riddjur. Att hantera ett otränat riddjur i strid kräver oftast flera lyckade färdighetsslag, ett alternativ kan vara var 10:e SR eller när SL finner att situationen kräver det (om t ex riddjuret attackeras).
Om man har tillgång till ett stridstränat riddjur kan man med färdighetsslag även förmå djuret att angripa motståndarna. Mer om detta finns i kapitlet Strid.


Som tidigare, så ska jag ha dina förslag och synpunkter i bakhuvudet när jag uppdaterar färdigheterna. Det är riktigt schysst att du har tagit dig tid att ge värdefull input, Tobald.
Fafnir skrev: Besvärjelser etc:
OM gamla systemet med besvärjelser används, så har jag en uppsjö om intrese finnes. Det jag tyckte sämst om med gamla systemet var att fler och fler SLP beskrevs med "alla besvärjer upp till skolvärde 16 med S=20-Sv+1T6" Det visade lite på hur svårt det var att bli en mäktig trollis om man följde reglerna. En spelare hade sällan mer än fyra besvärjelser med S kring 11... Tyckte nästan magikerns handbok regler för improvisead magi kändes mer på riktigt... :)
Jo, du har rätt i att det tar tid för en magiker att bli skicklig om man t ex kör efter EDD-reglerna. Jag har kvar mycket av det som tidigare fanns, men jag har också med Aspekter. En magiskola som t ex Animism har aspekterna Animalia - Djurhamn, Animalia - Djurkontroll, Helandets aspekt, Naturmagins aspekt, Väderkontrollens aspekt och Plantae - Växtrikets aspekt. När man köper Aspekter i en magiskola så får man tillgång till en samling närbesläktade besvärjelser. Ju högre FV i skolan man har, desto fler besvärjelser ur Aspekten får man tillgång till. Jag har däremot inte löst hur man beräknar S/CL för en given besvärjelse/ritual. Jag vill fortfarande ha med besvärjelsernas individuella skolvärden på ett hörn.

Du får förresten gärna dela med dig av dina besvärjelser, Fafnir. Du kanske har något riktigt bra som bara ligger och skräpar?

Användarvisningsbild
Grisodlar'n
Barbisk Hövding
Inlägg: 1214
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n » 2010-11-22 04:16

Håller på att fixa med framsidor till mina pdf:er. Här är ett tänkbart alternativ (saknar dock text). Originalet är i högre upplösning. Tyck gärna till om bilden:

Bild

Skriv svar