Varför fanns inte yrket Präst i DoD?

Övriga diskussioner som rör regler
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Varför fanns inte yrket Präst i DoD?

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan alla,

Jag misstänker att andra oxå har insett att ett yrke i som är vanligt Fantasyrollspel har saknats i Drakar och Demoner ända sedan början, yrket Präst.
Prästen förekommer i andra rollspel och kan väl liknas lite grand som helaren-som-är-bra-att-ha-efter-en-strid och den-som-kan-påverka-många-odöda-samtidigt. Helt ärligt, inte mycket till roll :-). Men Präster kan användas till så mycket annat! I vår medeltid var de en maktfaktor att räkna med. Hög som låg såg alltid till att vara en Präst tillags. När Prästen talade teg man.

Vet någon varför Äventyrsspel aldrig skapade Prästyrket?
Spekulationer?

Orsak till min fråga: Varför inte skapa yrket Präst?
:-)
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag tycker inte Präst i den form som den finns i Dungeons passar in i Drakar och Demoner. Magi o sådant ska hållas till magiker, tycker tom Paladin är lite gränsfall, iaf i den form den finns i nu (med Mentalism).
Vill man därimot göra en Präst åt det mer standardhållet så finns ju Munk i -91:ans regler, bara o byta namn då dom i grund är det samma.

Edit:
Om man nu skulle göra en präst som kan magi så skulle iaf jag göra en mer åt WoW-hållet, helig magi med mycke helande besvärjelser men såklart även en hel del som gör skada, speciellt mot odöda och demoner.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Alendor,

Tack för snabbt snabbt hoppar in och hjälper till att skjuta denna diskussion framåt! Jag håller med dig, D&D Prästen behövs inte i DoD.
Jag misstänker att även du tycker att "bastard-magikerna" Paladin och Utbygdsjägare behöver ett omtag. Jag tycker att:
* Paladinen borde mer riktas in på religion istället för magi. Lite grand och våra korsridare
* Utbygdsjägaren, jag saknar den renodlade jägaren. Utbygdsjägare verkar så...."Sagan om ringen" (tänk er en Halv-Orch som Utbygdsjägare med FV 10 i Animism....)

I religionens namn borde även Krigarmunken i Krigarnens Handbok inkluderas i omtaget. Man kan undra om Krigarmunken ens har en religion...

Jag ser inte Munken som en lämplig arketyp till en Präst, men jag förstår vad du menar. Jag ser Munken som en "mysig religiös gubbe", typ broder Tuck. Prästen ser jag som någon man är lite rädd för, gemene man faller gärna på knä för att visa vördnad. Jag tänker på min konfirmationspräst, men han känner nog inte ni till :-). Han var av det "gamla gardet" rakryggad, gick med pondus osv.

Jag har tänkt lite på Prästernas möjlighet att använda sin gudoms kraft. För det första skall den helst inte ens påminna om Magi. Jag har tittat lite grad på DoD 6.0 (Trudvangs) system. Det är helt klart en intressant inrikting.
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Jag skulle nog vilja ha lite egen "magi" för Paladin och Utbygdsjägare, kanske inte helt nya besvärjelser men en egen skola med besvärjelser från div skolor som skulle passa.

Och jo, ja saknar också vanliga Jägare, känns om man väljer Utbygdsjägare enbart för att få tillgång till Hela (ett måste nästan för ett seriöst äventyrande).

Och visst är det skillnad fast det är ju upp till spelaren att bestämma, en präst kan ju va som men mun även om ja ser präster mer i städer och munkar i nå issolerat kloster eller ute på landet.
Men visst, allt funkar ju.

Vet inte om ja är så förtjust i att präster ska ha nå magiska/gudommliga krafter, blir lite mycke. Magi och sådant ska va ovanligt. Möjligen kan Präster kunna lättare "magi", bota sjukdom och kanske en simpel form av hela, max ett par KP för att stoppa blödningar, lite gudomligt ljus ockjså kanske.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej igen Alendor,

Intressant diskussion!

Det som i mina ögon skiljer en Jägare ifrån en Utbygdsjägare är att Utbygdsjägaren är van vid att rå om sig själv. Lite grand som en enstöring. Han har valt att leva för sig själv och bor oxå långt ute i obygden. Den "vanliga" Jägaren jagar för inkomstens skull så att säga, bor kanske oxå själv men umgås med vanligt folk regelbundet. Med den tolkningen behöver Utbygdsjägarens Yrkesförmåga vara till nytta för enstöringar, tex att lappa ihop sig själv om man gör sig riktigt illa.

Åter till Prällen; jag hade tänkt (tyvärr?) att Prästen skall kunna använda sin gudomlighets kraft. Som en variant av Magisk kanalisering under speciella regler. Det skall vara omöjligt (== dödlig utgång) för en Präst att missbruka sin gudoms kraft. Eftersom det inte är Prästens kraft som används så måste användadet av gudakraften passa gudomen så att säga.
Mitt embryo till Gudakraft ser ut så här:

* Prästen skall inte vara som Magikern, och passa som "tungt artilleri" som på avstånd krossar motstånd.

* Prästens FV i religionen skall på något sätt bestämma hur många "Kraftpoäng" han/hon kan använda per dygn. Det skall gå att använda mer, men då drar man 1 PSY ifrån Prästens PSY för varje Kraftpoäng man använder. Om man ofta använder för många Kraftpoäng, finns det en risk att man drar till sig sin gudoms uppmärksamhet och utsätts för en kontroll. Jag tänkte mig någon sorts prov, typ Job

* Gudomen har förlänat Prästen att använda Kraften i gudomens ära och att verka för gudomen. Att missbruka detta skall som sagt vara direkt förenat med livsfara, eller ännu värre

* Det finns tre olika sorters användande:
- Välsignelser och Förbannelser
De är korta, tar en SR att uttala.
Tanken är att de skall vara lite mindre kraftfulla och framförallt påverka ett fåtal. Oftast bara en.
Exempel: Snabba kraftfulla uttal: -"Gå i Etins namn", "Vik hädan du onskans hantlangare" osv

- Böner
Tar minst en minut
Kraffullare är Välsignelser och Förbannelser. Tanken är att Böner skall påverka de som deltar i bönetillfället
Exempel: Fader vår (Tex innan äventyrsgruppen går in i och utforskar grottan ber Prästen Fader vår)

- Mässor
Minst en timme, precis som Böner skall Mässor framförallt påverka de som deltar i Mässan
Exempel: Religiösa ritualer (exorsism?), Gudstjänster

* Gudakraftens inverkan på "varelser" skall delas in i tre kategorier
- Troende: De som är troga till gudomen, tillhör religionen
- Kättare: De som tillber gudomens direkta motpart.
- Vilsna: De som vare sig tillber gudomen eller gudomens motpart

* Troende och Kättare skall påverkas den dubbelt av Gudakraften då de har erkänt sin tillhörighet. Vilsna enbart till hälften, bara för att de skall känna och förstå vad de saknar

Det svåra blir att komma på lämpliga "besvärjelser", det gäller att läsa in sig på alla gudomar i Ereb Altor och identifiera lämpliga...De skall vara lite mer än ljus- och ljuseffekter. Helst inte Eldklot och liknande.

Gudakrafterna borde påverka de som lyssnar. Kanske som olika "Auror" som finns i andra rollspell, typ "alla Troende för +2 på nånting, Vilsna +1 under en viss tid".
"Besvärjelserna" skall helst skilja sig radikalt ifrån Magins besvärjelser. Till exempel tänkte jag att det skall inte vara möjligt att lägga olika effektgrader. Istället skall FV:t i Religionen, eller Välsignelsen/Bönen/Mässan, avgöra effekten. Högt FV resulterar i kraftfullare utfall.

Men som ni ser återstår en hel del.

Under tiden mottar jag gärna återkoppling och goda ideer!
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vi brukade använda "lärdman", "munk" eller "helare" från -91 för att skapa präster.

Det skiljde sig väl beroende på kultur. "De rakade" i Jordashaur är väl magiker, shamasherna mer åt lärdman hållet. Prästerna inom "ljusa handen" är ibland nästan krigare/lönnmördare vad jag förstår men kan ju också vara åt detektivhållet (lärdman)?

Kontenta:
Kunskapsinriktade präster bör kanske dra åt lärdman medan den meditativt inriktade (finna gud inom sig) snarare närmar sig munk. Helare- var i vår värld tämligen ovanliga och sl var restriktiva med att tillåta dem som rp;s.

alla yrken med färdigheten "kunskap om religion" torde duga.

Att skapa ett eget yrke "präst" med egen, magisk yrkesförmåga är dock inte dumt även om byaprästen vi i vår spelvärld inte var mer magisk än bonden.
lawisendro
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 78
Blev medlem: 2010-07-18 21:29

Inlägg av lawisendro »

Tobald Lättfot skrev: D&D Prästen behövs inte i DoD.
Jag misstänker att även du tycker att "bastard-magikerna" Paladin och Utbygdsjägare behöver ett omtag. Jag tycker att:
* Paladinen borde mer riktas in på religion istället för magi. Lite grand och våra korsridare
* Utbygdsjägaren, jag saknar den renodlade jägaren. Utbygdsjägare verkar så...."Sagan om ringen" (tänk er en Halv-Orch som Utbygdsjägare med FV 10 i Animism....)

I religionens namn borde även Krigarmunken i Krigarnens Handbok inkluderas i omtaget. Man kan undra om Krigarmunken ens har en religion...


Jag har tänkt lite på Prästernas möjlighet att använda sin gudoms kraft. För det första skall den helst inte ens påminna om Magi. Jag har tittat lite grad på DoD 6.0 (Trudvangs) system. Det är helt klart en intressant inrikting.
De bitar jag plockat ut håller jag med om på det stora hela, men jag föredrar en renodling till ren jägare av yrket jägare och att utbygdsnissarna får förbli LOTR-inspirerade =) Paladins borde absolut ses över! (Paladins har alltid varit min favoritklass, så jag hjälper gärna till.)
Nungwam concedû
Mitt motto på Jori
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Präst, munk och Paladin

Inlägg av LoveFiction »

[inlägg 9?]

Hej!

Nykomling på forumet men SL till DoD sedan 21 år tillbaka.

Jag har själv nyligen gjort en fullständig genomgång av Paladin, dess möjliga 'magiskola' (döpt till Helig kraft), infört krav på antingen Religionskunskap eller Kulturer som Yrkesfärdighet samt beviljat dem metallrustning då de har 'divine' magi, inte 'arcane'.

Mycket har jag influerats av det utsökta spelet Neverwinter Nights, och följdaktligen, tyvärr, D&D, och deras system med feats och spells.

Paladinen blev då mycket mer fokuserad på vandöda, andar, gastar och demoner. En 'helig' krigare, helt enkelt.


Som präster används i regel antingen paladin (fast utan rustning eller tyngre vapen) eller den tidigare munk. Såg även här tidigare nämnt helare och lärd man, två utmärkta val.

Jag har påbörjat en process med att försöka skapa ett Präst-yrke baserat på NWN/D&D Cleric, men med mycket mindre 'fire-power' och mer stöd, hjälp och skydd. Även de inriktade på vandöda, andar, gastar och demoner.

Återkommer mer om detta senare, nu är det dags för sängen =)

[EDIT]
Har nu lagt in mer om mina paladiner i tråden om Solriddare här på Övrigt.
Senast redigerad av LoveFiction den 2010-12-16 11:19, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Men... visst finns Präst. I Expert, är det väl.
WarderOD
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 11
Blev medlem: 2011-03-28 15:59
Ort: Borås

Inlägg av WarderOD »

Själv skapade jag präster som hade likt fingerkonstnären magi som yrkesförmåga, vissa animism och mentalismbesvärjelser som de kunde använda till max PSY/2 varje dag. (Man hade endast halv psy-poäng per dag att spendera istället för all sin psy)

Sen att onda respektive goda präster hade olika magier som de kunde använda. Spelare fick dock aldrig vara dessa då ett av kraven var att man var tvungen att hänge sig åt guden man följde med alla dess ritualer som kommer. Inget fuskande alltså och en äventyrare har inte alltid tid att lösa sådant, så det var ingen fungerande spelkaraktär. =)
Även under de tystaste nätterna så finns det någon som smyger runt...
Användarens profilbild
skaraborgarn
Nidländsk Domare
Inlägg: 2262
Blev medlem: 2019-05-25 10:34
Ort: Skaraborg

Re: Varför fanns inte yrket Präst i DoD?

Inlägg av skaraborgarn »

Präster nämndes i Gigant och där stod det bågot om att de var så upptagna med sina arbeten som förkunnare och sköta församlingar så de hade inte tid att vara äventyrare. Yrket munk finns och borde passa bra. Skillnaden är inte alltid så stor.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Re: Varför fanns inte yrket Präst i DoD?

Inlägg av Grisodlar'n »

Munkar funkar ju bra, annars kan man ju skapa en lärd man med färdigheten Teologi?
Användarens profilbild
Albrekt
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 646
Blev medlem: 2008-11-22 14:08
Ort: Jakarta, Indonesien

Re: Varför fanns inte yrket Präst i DoD?

Inlägg av Albrekt »

Grisodlar'n skrev: 2019-06-09 18:18 Munkar funkar ju bra, annars kan man ju skapa en lärd man med färdigheten Teologi?
Prästen (eller riarken) bör också kunna lära sig Skådespeleri och/eller Bluff samt Administration/Juridik som yrkesfärdigheter. Och Religionskunskap förstås. Heraldik är något som de flesta präster bevandrade i politik och adelsintriger (många präster är lågadel) bör kunna.

Om man kollar källorna och även vår wiki för information om alla de oräkneliga religionerna som vi redan nu har i Altor, kan man också hitta (eller hitta på) rätt många intressanta gudagåvor som skulle göra en präst rolig att spela.

Alternativt kan man ge varje ny präst RP 1T3-1 slumpvis utvalda besvärjelser (SV 12 eller lägre) i skolan Spiritism. Dessa är gudagåvor som bara fungerar om prästen står på god fot med sin gudom. CL för denna besvärjelse/dessa besvärjelser är samma som prästens FV i den av Grisodlar'n redan utpekade färdigheten Teologi. SL kan justera antalet besvärjelser och ge modifikationer allteftersom kampanjen fortskrider. Ber prästen som hen borde? Efterlevs religionens värderingar? -Ge prästen en besvärjelse till! Inte? -Besvärjelserna slutar fungera!

Krigarpräster
I många religioner ses prästen inte bara som en tänkare och själavårdare, utan som en av sin guds ledare på Altor. Detta innebär att prästen förväntas själv ta till vapen och leda sin flock på slagfältet. Att ha en präst slåss vid sin sida höjer stridsmoralen för alla med samma religion. Präster av detta slag är ofta kapabla militära ledare med de färdigheter man då kan vänta sig.

Präster kan vanligtvis använda järn och stål, även om de har förärats gudagåvor, eftersom dessa är andliga, inte magiska. Många religioners texter talar dock om det goda i att "undvika blodspillan" och därför föredrar en hel del krigarpräster att använda krossvapen.
"Så framt han vill älska vår nåd och vår vrede fly."
Skriv svar