Expert Redux

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej igen Grisodlar'n,

Loggade in via jobbet lite snabbt under lunchrasten och såg att du svarat.
Brandväggar och/eller policies låter mig inte att gå till Megaupload, så jag laddar ner hemifrån senare ikväll.

Tack för beskrivning av Livsvägar, förstår att du om möjligt vill låta dem ersätta yrkena.

Håller med dig om att RP-framtagningen bör läggas i eget dokument, se hur man gjorde i DoD 4.0. Jag anar att du oxå gärna vill "väva" ihop ras, ålder, yrke/livsvägar, socialt stång, "start"-utrustning, så att olika val ger olika Färdigheter, Förmågor, Socialt stånd, "start"-utrustning etc.
Utöver det vill jag även att framtagningsystemet skall kunna vara fritt ifrån tärningsslag (spelaren och spelledaren väljer/betsämmer allt) eller att nästan allt bestämms med tärningsslag. Tanken är att dela in framtagningen i olika delmoment och att det skall vara möjligt att antingen välja eller slå tärning. På så vis kan varje spelgrupp ta fram det som passar dem bäst.

En kommentar på att våga få spelare att välja utmanandebegränsningar: "Slätstrukna val av begränsningar skall resultera i tillgång till slätstrukna förmågor". Till en viss gräns, jag tycker inte att man skall tvinga spelare att forma sin RP till något han/hon inte vill rollspela.
Det är en balansgång, det som passar en spelgrupp som rollspelat tillsammans i 10+ år spelar på ett sätt, unga nybörjare spelar på ett annat. Det vore toppen om bägge kan använda sig av samma regelverk,
Expert Redux!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ska bli kul att se det du har klurat kring. Jag har iallafall påbörjat en spelarbok/ett spelarhäfte där momenten i rollpersonsskapandet+rollformulär kommer att ingå.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

Dé é mycké nu...

Jag har läst igenom alla alster, de är imponerande i både innehåll och mängd! Just nu håller jag på att "idisla" dem samtidigt som jag försöker ställa samman lite återkoppling till dig. Det går lite långsamt då jag först vill försöka förstå hur du tänkt och varför. Jag vill inte komma med förändringsförslag som inte passar in så att säga.

Jag tror nog att jag började med det mest komplexa kapitlet, Färdigheter.

Parallellt med detta har jag börjat plita ner ett skelett för framtagning av RP. Det är indelat i flera steg, där man väljer om man vill använda tärning eller poäng, och ibland finns även ett tredje alternativ.
Jag skall prioritera upp detta och siktar på att i kunna presentera något i slutet av veckan.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev:Hejsan Grisodlar'n,

Dé é mycké nu...

Jag har läst igenom alla alster, de är imponerande i både innehåll och mängd! Just nu håller jag på att "idisla" dem samtidigt som jag försöker ställa samman lite återkoppling till dig. Det går lite långsamt då jag först vill försöka förstå hur du tänkt och varför. Jag vill inte komma med förändringsförslag som inte passar in så att säga.

Jag tror nog att jag började med det mest komplexa kapitlet, Färdigheter.

Parallellt med detta har jag börjat plita ner ett skelett för framtagning av RP. Det är indelat i flera steg, där man väljer om man vill använda tärning eller poäng, och ibland finns även ett tredje alternativ.
Jag skall prioritera upp detta och siktar på att i kunna presentera något i slutet av veckan.
Ok, det låter bra. De filer jag laddade upp tidigare är långt ifrån allt material jag har däremot, utan endast små utdrag.

Här har du det påbörjade spelarhäftet:

http://www.speedyshare.com/files/244627 ... x_test.pdf

Mer av ursprungsmaterialet, där jag endast beskrivit hur man slår fram grundegenskaper. Detta är tänkt att vara en del av det nya spelarhäftet, kanske som en tänkbar alternativ metod till ditt poängsystem:

http://www.speedyshare.com/files/244628 ... g_test.pdf
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

(Varning; långt inlägg)
Hmmm, det var krångligare än jag trodde att "slänga ihop" en beskrivning över hur man skapar en rollperson.
Mitt alster befinner sig fortfarande i ett tidigt stadium och är lång från klart.
Istället för att copy/paste:a det här, beskriver jag i detta inlägg vad jag tänkt.
Hör av dig om du vill att jag skall skicka det till dig.

Framtagningssystemet jag jobbar på bygger i första hand på ett poängbaserat system där man inte använder tärningar under själva framtagandet av sin rollperson. Jag vill att spelaren skall ha full frihet att bestämma och prioritera allt till sin rollperson. I min spelgrupp "fuskade" alla med framtagningen, vad gäller tärningsslag. Vi spelade en variant av DoD 4.0 (1991) men inslag av EDD och Magiboxen, vi använde DoD 4.0s färdighetssystem med Primära-, Yrkes- och Sekundära färdigheter. Om ett tärningsslag blev helt galet så slogs detta om, ibland flera gånger. Vi ansåg att det var viktigare att spelaren (inom rimliga ramar) tog fram den rollperson som han önskade. Det är med detta i baktanke som gör att jag vill utveckla ett framtagingssystem som helt bygger på poäng. Slumpen har ingen som helst inverkan, utan allt är upp till spelaren att själv välja och prioritera. Till exempel: -"skall min RP vara ambidextriös eller ha SMI 17? Jag har inte BP för båda.". Dessutom blir det svårare att "fuska" i ett poängsbaserat system. Man kan höja BP eller sänka kostnader men inte mycket mer.

Men jag förstår att många vill att slumpen skall spela in, alltså har jag försökt väva in momemt där man kan välja om man skall använda poäng eller tärning.
Där har det inte gått lika lätt, det som passar i ett poängsystem fungerar ibland inte lika bra/smidigt i ett tärningssystem. Jag tror att det återstår en hel del kreativt tänkande.

Det första jag vill att en spelare skall göra är att ha en klar bild på vad det är han/hon vill ta fram för rollperson. Annars kan man använda färdiga rollpersoner.

Min ide bygger på att skapandet delas in i flera moment (ingen stor nyhet där inte... :-).
De olika momenten går att dela in i tre olika kategorier, Val, Bestämmande och Uträkningar.
Val är val helt enkelt, det spelar ingen roll om man använder poäng eller tärning. Ett exempel på ett Val är vilket kön din rollperson har. Vid Bestämmande gör man enligt framtagingsmetod, spenderar poäng eller slår tärning. Uträkningar är helt enkelt att räkna ut härledda värden, tex förflyttning.
Vad som är Val och Bestämmande är inte helt färdigtänkt. Jag tycker att det finns en del saker som inte känns helt bra.

De olika momenten, och den ordning jag (ännu så länge) tycker att de skall göras i är:
(Ordningen av moment känns inte helt synkad med typ av moment; kanske skall ordningen av momenten bero på vilket system man använder)

Bestäm framtagningssystem

Välj typ av Karraktär
- Välja kön
- Välja ras
- Välja ålder
- Bestämma Svärdshand

Bestämma Bakgrund
- Bestämma Välja Yrke
- Bestämma Yrkesförmåga
- Bestämma Särskilda förmågor

Personliggöra Rollpersonen
- Välj hemort
- Välj Religion
- Välja utseende
- Välj Karaktärsdrag
- Välj Livsmål
- Bestämma Begränsningar
- Bestämma socialt stånd

Bestämma grundegenskaper
- Bestämma STO

Välja Färdigheter
- Välj Yrkesfärdigheter
- Välja Startfärdigheter

Räkna ut härledda värden
- Räkna ut KP och SP
- Räkna ut skadebonus
- Räkna ut förflyttning
- Räkna ut Socialt rykte
- Räkna ut reaktionbonus
- Räkna ut Stridsrykte
- Räkna ut Heder

Bestämma startutrustning

Förklaring till de olika momenten.

Bestäm framtagningssystem: Jag tycker att det är viktigt att alla i spelgruppen använder samma tillvägagångssätt. Skall gruppen använda poäng, tärnning eller något mellanting? Kort sagt; alla skall fuska lika mycket och på samma sätt!

Välj typ av Karraktär: Ganska rättframt. Detta är saker som jag tror att man känner till tidigt.
Som jag skrev innan vill jag att man skall veta vilken typ av karraktär man vill spela, "vanlig", "extraordinär" eller "hjälte". Typ av karraktär ger olika bonusar vid skapandet men kräver i sin tur mer av spelaren. En "hjälte"-karraktär måste spelas som en hjälte.
För Raser tänkte jag att man skall köpa ifrån de raser som anses lämpliga. Jag har runt 100 i en tabell, de olika länderna i Ereb anses som olika raser. Tabellen är långt ifrån redo. Vissa raser har modifikationer på grundegenskaperna, färdigheter, förflyttning etc. Det vanliga så att säga. Men jag vill oxå att valet av ras skall lägga grunden för socialt stånd. I Krilloanboxen finns en ståndstabell som jag tänkt använda som grund, men utöka i antal stånd och se till att den gäller för alla raser.
Ålder är som tidigare, det påverkar grundegenskaper, antal EP. Men jag hade inte tänkt sätta någon maxgräns på FV. Jag hade tänkt att Åldern oxå påverkar socialt stånd och startutrustningen, men har inte blivit färdigt där.
För Svärdshand hade jag tänkt använda förjande tabell.
Kostnad i BP Svärdshand
-1 Högerhänt
1 Vänsterhänt
7 Dubbelhänt
12 Ambidextriös
Dvs man får en BP om man väljer att vara högerhänt

Bestämma Bakgrund: Här skall spelaren bestämma vad rollpersonen gjorde innan han/hon blev äventyrare. Jag har tänkt att man skulle kunna välja mellan två olika tillvägagångsätt. Det första är att helt enkelt välja ett yrke. Den andra är att man beskriver vad rollpersonen gjort ifrån födseln och framåt. Jag tänkte att man skulle svara på en del frågor över rollpersonens liv vid vissa åldrar. Först tänkte jag att det helt enkelt skulle vara vid vart tredje år, 0, 3, 6, 9, 12, 15, 18 osv, men det hade blivit för mycket. Så jag tror att vart sjätte år räcker, 0, 6, 12, 18 etc. Tanken var att genom att beskriva rollpersonens liv vid dessa tidpunkter skulle man får tillgång till etc. Ålderssättet antar jag påminner lite grand om Uppväxtmiljö och Livsvägarna som du har beskrivit i ett av dina kapittel. Men jag har inte lyckats få ihop det, så ännu så länge har jag enbart valt att använda "det gamla vanliga" yrkesättet.
Val av yrke resulterar oxå att man får en Yrkesförmåga (ala DoD 4.0), det begränsar vilka Särskilda förmågor man kan välja ifrån och det kan påverka Social status. Tanken är att man skall köpa sina särskild förmågor.

Jag tänkte lite på att man kanske skulle göra som i MT2 och helt avskaffa yrkena och istället ge spelaren full frihet i att välja färdigheter. Ännu så länge har jag valt att inte göra det (fastän det skulle passa bättre i hop med full frihet vid skapandet....)

När man väljer yrke så binder man sig till att uppfylla de krav som gäller för yrket. Viktigt att komma ihåg när man kommer till att bestämma Grundegenskaperna.

Personliggöra rollpersonen: Detta moment är lite svårplacerat. Det skulle kanske göras innan man väljer bakgrund, men då behöver Socialt stånd flyttas. Hur som helst, syftet med momentet är att man skall personliggöra sin rollperson. När man väljer Ras väljer man vilket land rollpersonen kommer ifrån, här skall man välja en hemort. Religion var något som vi inte använde vidare mycket i vår spelgrupp. Jag tycker att man bör har ett inslag av religion i rollspelandet. Dels kan gudomen användas av spelledaren för att "guida" spelaren alternativt hjälpa spelaren i ett äventyr (gudomliga ingripanden). Dels bidrar religionen till att ytterligare göra en rollperson unik. Därför tänkte jag att det skall vara belönande att vara "måttligt" religiös. Sättet jag tänkt använda är att när man bestämmer sin religiositet så får man en faktor som man skall använda på sina EP. En måttligt religiös person får en mulltiplikator över ett (för tillfället 1.2) och för en över/under-religiös person kan multiplikatorn bli ända ner till 0.75. Men, jag är inte helt nöjd med detta ännu så jag antar att det kommer att behövas ändras. Jag anamade dina Karaktärsdrag, Livsmål och Begränsningar rakt av. De bidrar till att skapa en roll. Val av Karaktärsdrag och Livsmål kommer mest att påverka mängden EP en rollperson får efter ett äventyr, men kanske kan "svåra" val ge BP. Jag har inte tänkt färdigt. Begränsningarna tänkte jag skulle ge spelaren BP och på något sätt även möjlighet till fler Särskilda Förmågor.

Jag hade tänkt att Socialt Stånd skulle bygga på skalor. Man får ett visst värde när man väljer Ras. Detta värde ändras av Yrke och Ålder, man skall oxå kunna använda BP för att "köpa upp" Socialt Stånd, eller sänka det mot att man får BP. Varje Ras skulle sedan ha en tabell som visar vilka värden som gäller för de olika Sociala Stånden. De olika stånden skall vara Adel, Överklass, Medelklass, Underklass, Egendomslös.
Ett exempel:
En Dvärg börjar med "45 poäng" och skalan för Dvärgar ser ut så här:
Adel 93-99
Överklass 81-92
Medelklass 41-81
Underklass - (det finns ingen underklass ibland dvärgar)
Egendomslös 1-40

Bestämma grundegenskaper: Detta är den enkla delen... köp de nivåer du vill ha/ måste ha för yrket. Lägg till modifikationer för Ras och ålder. Ålder skall räknas bort vi yrkeskrav. För STO gäller att man får Rases medelvärde gratis. Vill man vara större kostar det BP, vill man vara mindre får man BP.

Välja Färdigheter: Som sagt, jag har inte lyckats klura ut ett enkelt sätt att gå ifrån Åldrar till Färdigheter. Så hittils är det bara Yrken som ger tillgång till Färdigheter.
När man väljer ett yrke så får man tillgång till ett antal färdigheter som passar just det yrket. Jag hade tänkt att man skulle välja ut 10 (eller annan lämplig mängd) färdigheter och kalla dem Yrkesfärdigheter. Tanken var sedan att man skulle få BC i dessa färdigheter. Om man redan hade BC så fick man 2 x BC. Tex en Magiskola har BC 0, väljer man den som Yrkesfärdighet får man INT-gruppen som BC. Första Hjälpen har BC INT-grupp, väljer man Första Hjälpen som Yrkesfärdighet får man 2 x INT-grupp som BC. Till varje yrke skulle man få välja en eller två valfria färdigheter, om man kan motivera dem. Detta för att göra det möjligt att ytterliga göra sin rollperson unik.
Jag hade tänkt att speciella regler skulle gälla för Etikett och Undre Världen. Kostnaden för dessa bestämms av det Sociala Ståndet. Högt Socialt Stånd ger låg kostnad i Etikett men hög kostnad i Undre Världen. Och tvärtom.

Räkna ut härledda värden: Detta är oxå ett enkelt moment. För KP, SP, Förflyttning, reaktionsbonus och skadebonus adderar man Grundegenskaper lägger till Rasmodifikationer och ser i tabeller. Socialt Rykte, Stridsrykte och Heder påverkas av Karraktär, Ras, Yrke och Socialt stånd.

Bestämma startutrustning: Jag skulle vilja försöka undvika att man skall lägga lång tid på att skaffa startutrustningen. Dvs helst inte lägga ett par timmar på att använda en viss summa pengar för att köpa all utrustning. Istället skulle Yrke och Socialt Stånd ge olika startutrustning. Exempelvis:
Krigare, Adel: Full helrustning, Mästersmitt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), valfritt avståndsvapen (om färdighet finns), dolk, stridstränad häst, packåsna, proviant för två veckor och 1000 SM
Krigare, Överklass: Full helrustning, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, häst, packåsna, proviant för en vecka och 700 SM
Krigare, Medelklass: Full ringbrynja, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, häst, proviant för en vecka och 500 SM
Krigare, Underklass: Full nitläder rustning, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, häst, proviant för en vecka och 300 SM
Krigare, Egendomslös: Full läderrustning, valfritt huvudvapen, valfritt parervapen(sköld), dolk, proviant för en vecka och 100 SM
Alternativt skulle man kunna dela in Startutrustningen i olika delar, tex Rustning, Huvudvapen, Riddjur etc och sedan ha en skala för varje del. Tex Fullhelrustning, Fullringbrynja, Full Nitläder. Det Sociala Ståndet anger var på skalan man börjar. Vill man sen kan man använda BP för att köpa upp sig.
Efter ett par äventyr är för det mesta inte pengar något större problem för spelaren.

Summa sumarum, det här med att skapa ett framtagningssystem var inte så lätt.

Jag vill att framtagningssystemet skall passa många. När jag blir mer färdig tänker jag "torrköra" den på några olika sorters spelare:
* Nybörjaren Nicklas som vill ta fram en Minotaurkrigare som använder två tvåhandssvärd (Minotaur finns inte bland Raserna. Rollpersonen är väldigt fokuserad runt krig ochvapenfärdigheter)
* Djupa David som vill skapa en Alv, både lytt och döv, som är Trädgårdsmästare där bästa stridsfärdigheten är "Blomsterpinne" FV5 (systemet måste klara av "udda" rollpersoner)
* Ordinarie Olof som vill skapa en Erebosisk handelsman (en "normal" spelare så att säga)

Nu skullejag uppskatta om jag kunde få lite återkoppling på det lilla som nämns ovan.
Vilka delar verkar vara i störst behov av vidareutveckling?
Vad är "helt fel"?
Vad är otydligt/svårförstått etc?

Tack för ordet!
Användarens profilbild
Alendor
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 840
Blev medlem: 2007-05-25 14:44
Ort: Västerås
Kontakt:

Inlägg av Alendor »

Tobald Lättfot skrev: Välja Färdigheter: Som sagt, jag har inte lyckats klura ut ett enkelt sätt att gå ifrån Åldrar till Färdigheter. Så hittils är det bara Yrken som ger tillgång till Färdigheter.
När man väljer ett yrke så får man tillgång till ett antal färdigheter som passar just det yrket. Jag hade tänkt att man skulle välja ut 10 (eller annan lämplig mängd) färdigheter och kalla dem Yrkesfärdigheter. Tanken var sedan att man skulle få BC i dessa färdigheter. Om man redan hade BC så fick man 2 x BC. Tex en Magiskola har BC 0, väljer man den som Yrkesfärdighet får man INT-gruppen som BC. Första Hjälpen har BC INT-grupp, väljer man Första Hjälpen som Yrkesfärdighet får man 2 x INT-grupp som BC. Till varje yrke skulle man få välja en eller två valfria färdigheter, om man kan motivera dem. Detta för att göra det möjligt att ytterliga göra sin rollperson unik.
Jag hade tänkt att speciella regler skulle gälla för Etikett och Undre Världen. Kostnaden för dessa bestämms av det Sociala Ståndet. Högt Socialt Stånd ger låg kostnad i Etikett men hög kostnad i Undre Världen. Och tvärtom.
Ett Allternativ kan ju va att en Ung krigare får tillgång till ett begränsat antal färdigheter som är mer inriktat till just Krigare men ju äldre han blir så får han tillgång till andra färdigheter som normalt inte ingår i Krigaryrket.

Detta resulterar ju att en äldre krigare kanske får sämre grundegenskaper men han får fler färdigheter.
Clay of my clay, thou shall not kill! Thou shall not die!
Utrustningslista: http://rpg.malgol.se/drakar/utrustning/
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Vi ansåg att det var viktigare att spelaren (inom rimliga ramar) tog fram den rollperson som han önskade. Det är med detta i baktanke som gör att jag vill utveckla ett framtagingssystem som helt bygger på poäng. Slumpen har ingen som helst inverkan, utan allt är upp till spelaren att själv välja och prioritera. Till exempel: -"skall min RP vara ambidextriös eller ha SMI 17? Jag har inte BP för båda.". Dessutom blir det svårare att "fuska" i ett poängsbaserat system. Man kan höja BP eller sänka kostnader men inte mycket mer.

Men jag förstår att många vill att slumpen skall spela in, alltså har jag försökt väva in momemt där man kan välja om man skall använda poäng eller tärning.
Jag vill börja med att säga att jag gärna tar del av de anteckningar du har angående ditt system. Ladda gärna upp sådant material någonstans. Det är alltid intressant att läsa.

Tillgången till två olika metoder, en poängbaserad huvudmetod och en slumpbaserad alternativmetod, bra att ha med i en regeltext. När DoD-91 kom så gillade jag systemet med poängköp, men märkte också tendenser till att spelarna "optade" sina rollpersoner så långt det gick. T ex handlade det om att köpa vissa GE-värden så att man precis fick en viss SB, fick precis en viss BC i färdigheter, etc. Spelarna studerade helt enkelt tabellerna för noga.

Det finns en lockande aspekt av en obönhörlig slump, speciellt om man har sådana saker som uppväxthändelser, yrkeshändelser, etc, med i reglerna. Slumpen gör att rollpersonen kan få ett helt annat djup och mer kött på benen. Någonting har hänt personen, som kanske inte spelaren ens skulle ha tänkt på att ha med i en bakgrundsbeskrivning. Rollpersonen blir under idealiska förhållanden mer komplex och får mer kött på benen.

Nackdelen är givetvis om slumpresultat helt förstör spelarens bild av den rollperson han vill skapa. De flesta spelare vill nog inte starta spelet som fysiskt eller psykiskt handikappade, som landsförrädare eller bortbytingar. Vill man vara realistisk så händer det ju oss alla (eller nära och kära) saker av varierande negativitet, saker vi inte önskat skulle ha hänt och liknande. Men i och med att rollspel i mina ögon gärna ska vara en form av eskapism, där en spelare kan gestalta en person som är stor, stark och framgångsrik trots att han själv inte är någonting alls i den stilen. Problemet är alltså en fråga om balansgång när man använder slumpmetoder.
Tobald Lättfot skrev:Det första jag vill att en spelare skall göra är att ha en klar bild på vad det är han/hon vill ta fram för rollperson. Annars kan man använda färdiga rollpersoner.
Något i stil med de Schabloner jag har tänkt att ha med i Expert Redux kanske kan vara ett hjälpmedel för de som inte riktigt vet vad för slags rollperson de vill skapa?

Tobald Lättfot skrev:Bestämma grundegenskaper
- Bestämma STO
Något jag har funderat kring de senaste dagarna är att köp av GE grundas på något liknande som STO-köp i -91 års regler. Utgångspunkten är rasernas typvärden. Att höja en GE över detta typvärde kostar BP och vid en sänkning så får man några poäng istället. Jag har inte bestämt mig för hur många poäng (Bakgrundspoäng/Skapelsepoäng eller vad man nu vill kalla det) man ska tilldelas från start. Får man en större summa (t ex 125, likt -91 års version) så bör en ras Typvärde kosta typ 10 poäng. 70 poäng för en genomsnittlig individ, alltså. Annars kan man tänka sig att en mindre summa poäng delas ut (vilket kanske underlättar matematiken också för vissa) och att Typvärden inte kostar någonting alls.

Tobald Lättfot skrev:I Krilloanboxen finns en ståndstabell som jag tänkt använda som grund, men utöka i antal stånd och se till att den gäller för alla raser.
Den tabellen minns jag inte. Måste kolla igenom Krilloanböckerna igen. Det är inte tabellen i Ereb Altors kampanjbok du tänker på?
Tobald Lättfot skrev:Ålder är som tidigare, det påverkar grundegenskaper, antal EP. Men jag hade inte tänkt sätta någon maxgräns på FV. Jag hade tänkt att Åldern oxå påverkar socialt stånd och startutrustningen, men har inte blivit färdigt där.
Jag har också tänkt att behålla Ålderstabellen och modifikationer p g a ålder. Ingen maxgräns på FV låter också rimligt om man vill ge spelaren full frihet. Däremot så vill jag inte ha en koppling till ålder och socialt stånd. Jag skulle gärna vilja ha en kallare och skitigare värld, där socialt stånd betyder extremt mycket. Under årens lopp har det figurerat alltför många rollpersoner som t ex har varit egendomslösa, utan att vare sig jag eller spelarna har gjort särskilt mycket kring detta. Jag skulle vilja skapa något slags system där en spelare med en rollperson ur lägre stånd verkligen känner att det är svårt att avancera uppåt i samhällshierarkin. Jag har också funderingar på att införa någon slags regler kring Status (likt Mutant UA), där Status representerar det inflytande man har i sin samhällsklass (på en skala mellan 0-20?) men vars värde också avgör om man kan avancera uppåt på samhällsstegen eller inte. Kanske kan man koppla det till Socialt rykte på något finurligt sätt?

Tobald Lättfot skrev:För Svärdshand hade jag tänkt använda förjande tabell.
Kostnad i BP Svärdshand
-1 Högerhänt
1 Vänsterhänt
7 Dubbelhänt
12 Ambidextriös
Dvs man får en BP om man väljer att vara högerhänt
Ser ingenting fel med tabellen förutom att ÄS språkmiss har smugit sig in. Det heter ambidexter. Under flera år trodde jag också att det hette ambidextriös. Det är för övrigt precis samma sak som dubbelhänt. Så tabellen borde innehålla kostnaden för Högerhänt, Vänsterhänt och Ambidexter (dubbelhänt). Om man ska vara petig dvs.

ne.se skrev:
ambidextri´ (nylat. ambidextri´a, av lat. ambi- 'dubbel-', 'på två sätt' och de´xter 'höger'), ambidexteritet, tvåhänthet, förmåga att arbeta lika bra med vänster som med höger hand. En person som saknar klar handpreferens kallas ambidexter. Ambidextri beräknas förekomma hos ca 3 % av befolkningen.

När jag googlar lite angående ambidextri så verkar det inte handla så mycket om att använda båda händerna samtidigt. Det är nog få människor som klarar av det. Sedan finns det tydligen någonting som heter ambisinister, där man är lika dålig på att använda båda händerna. Kanske ingenting man vill ha i tabellen, däremot.

Tobald Lättfot skrev:Jag tänkte lite på att man kanske skulle göra som i MT2 och helt avskaffa yrkena och istället ge spelaren full frihet i att välja färdigheter. Ännu så länge har jag valt att inte göra det (fastän det skulle passa bättre i hop med full frihet vid skapandet....)
I MT2 har de egenskapen UTB. Det kanske är något liknande man skulle ha med i Expert Redux? Varje färdighet har då ett UTB-krav (eller vad man nu väljer att kalla det. Skolning?). Man kan även tänka sig att olika sociala stånd startar med ett visst UTB-värde, där t ex adel har högre värden än t ex livegna bönder. Detta för att gestalta den grundutbildning adelsbarnen brukar få i adelshoven. För att kunna höja UTB under spelets gång måste man helt enkelt plugga vid ngt av Erebs lärocentra, t ex mandelmunkarnas lycéer, katedralskolor eller liknande.


Tobald Lättfot skrev:Jag tycker att man bör har ett inslag av religion i rollspelandet. Dels kan gudomen användas av spelledaren för att "guida" spelaren alternativt hjälpa spelaren i ett äventyr (gudomliga ingripanden). Dels bidrar religionen till att ytterligare göra en rollperson unik. Därför tänkte jag att det skall vara belönande att vara "måttligt" religiös. Sättet jag tänkt använda är att när man bestämmer sin religiositet så får man en faktor som man skall använda på sina EP. En måttligt religiös person får en mulltiplikator över ett (för tillfället 1.2) och för en över/under-religiös person kan multiplikatorn bli ända ner till 0.75. Men, jag är inte helt nöjd med detta ännu så jag antar att det kommer att behövas ändras.
Jag håller med om att rollpersonernas religiositet bör prägla spelet mer. Jag vet dock inte om extra EP är det bästa sättet. De som vill optimera sina rollpersoner väljer nog någon slags religion bara för att få extra poäng. Det allra bästa vore om en rollpersons religiösa övertygelse ger någon slags bonus under spelets gång istället (i vissa situationer), likt Livsmål, Karaktärsdrag och liknande.

Alendor skrev: Ett Allternativ kan ju va att en Ung krigare får tillgång till ett begränsat antal färdigheter som är mer inriktat till just Krigare men ju äldre han blir så får han tillgång till andra färdigheter som normalt inte ingår i Krigaryrket.

Detta resulterar ju att en äldre krigare kanske får sämre grundegenskaper men han får fler färdigheter.
Låter vettigt. Jag ska klura på om jag kan ha med något i den stilen i Expert Redux.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan.

Tack så mycket för konstruktiv återkoppling Grisodlar'n och Alendor!

Jag vill klura på skapandet i ett par veckor till, sedan kan jag lägga upp det någonstans.

Alendor: Tack för en bra ide! Genom att använda Ålder så som du föreslår tillför det faktiskt en dimension till i skapandet. Min ide är att man vid vissa Åldrar skall ha en bild över rollpersonens levnad och kunna använda för att hitta en "sterotyp". Ett exempel:
Halvalven Albar föds som frukten av ett hemligt kärlesmöte mellan den trakoriska tjänarpigan Kari och den lågadlige Alven Eldrin. Kari arbetade som tjänstepiga i ett herrgåd tillhörande en adlig släkt i Trakorien. Vid födseln lämnas Albar över till Karis bror Olof. Olof är en bonde som bor en liten by i västra Trakorien, i utmarken. Albar stannar vid Olof gård tills han är åtta år. Då flyttar han tillbaka till Kari. Albar tillbringar dock sommrarna på Olofs gård ända upp till 20 års ålder. På gården får ha hjälpa till att arbeta, han leker oxå med Olofs två jämnåriga söner Mikel och Alf. Bland annat jagar de ofta småvilt tillsammans. Albar gillar jaktens tjusning, det skall helst vara lite farligt, Albar vill helst jaga lite farliga djur som vildsvin och björn. På herrgården får Albar jobba som alltiallo och springpojke. Vid ungefär 16-17 årsålder upptäcker Albar att jämnåriga flickor dras till honom. Han är vacker helt enkelt. Detta smickrar honom och han börjar kurtisera med tonårsdöttrar till gäster i herrgården. Någon gång i 20-års åldern börjar Albar även att stjäla småsaker under sina kärleksmöten. Först små saker, men han attraheras av spänning så Albars stölder blir mer och mer våghalsiga. Det hela får dock ett abrupt slut då Albar vid 25-års ålder tvingas lämna herrgåden då han råkat göra dottern till en greve gravid.
(detta är ihopslängt, det borde vara mer genomtänkt)
När man gjort en beskrivning som ovan vill jag att man skall använda olika slags tabell över "stereotyper", liknande Grisodlarn's Livsvägar/Schabloner:
* Albars unga barndom var på en utmarksgård => Då skall han få tillgång till typiska färdigheter
* Albar bör ha FV i ett "jaktvapen": => Han väljer lätt armborst
* Albars tonår var på en herrgård om tjänare => Typiska färdigheter
* Albar gillar kurtiserade => Ger tillgång till typiska färdigheter
* Albar är en tjuv => Ger tillgång till typiska färdigheter
* Albar gillar spänning => Om spelaren vill kan han börja med en Extraordinär rollperson
Ur levnadsbeskrivningen skall man även hitta lämpliga:
* Karaktärsdrag: riskbenägen, extrovert, lustdriven
* Livsmål: kanske vill han hitta sin biologiska fader? etc
* Begränsningar: Kanske jagas Albar av Greven vars dotter han gjorde gravid
Genom att använda ålder kan man begränsa vilka färdigheter rollpersonen har tillgång till i sina "sterotyper". En rollperson som är krigare i flera Åldrar skall få tillgång till fler "krigarfärdigeheter" än en rollperson som varit krigare i en Ålder. Fiffigt Alendor!
Men jag har inte tänkt färdigt här som sagt. Jag tror däremot att om man skapar sin rollperson på detta sättet (beskriver uppväxten) så bilr det lättre att rollspela karaktären. Det blir oxå väldigt lätt att introducera sin rollperson för de andra i spelgruppen, det ä ju bara att läsa upp vad man skrivit.



Alla människor optar vid skapandet :-) Det ligger i den mänskliga naturen. Men jag förstår vad du menar.
Jag vill att regelverket skall ta hänsyn till det på olika sätt, tex bör det vara små "hopp" i tabeller. Istället för 1T6, 2T6, 3T6 kanske kan man ha 1T3, 1T4, 1T6 osv.

Jag håller med dig Grisodlar'n att antalet BP/SP måste kalibreras. Helst skall poängen inte räcka till för att bygga en superduper rollpersonen. Spelaren skall tvingas välja och försaka. Inte välja allt så att säga. Därför tror jag att DoD 4.0 med sina 125 BP är lite för mycket i förhållande till systemet som används.

Minns du inte din Krilloan? :-)
Jag åter-mindes det själv för ett par veckor sedan när jag bläddrade i Kampanjboken. Jag tror däremot att alla minns äventyret rätt så väl. Utan att avslöja något här kan jag väl säga att de flesta säkert minns de "udda" SLPerna.
Krilloas Kampanjbok är riktigt bra, den släpptes efter DoD 4.0 så den bygger på DoD 4.0 regelverk med BP.

Angående Ålder och Socialt Stånd. Jag förstår vad du menar, att Ålder inte bör påverka. Jag hade tänkt att det skulle påverka i en liten grad. Jag vill ju använda en skala, där varje Sociala Stånd spänner över vissa värden som beror på Ras, se Dvärgexemplet i mitt förra inlägg. Tanken med Ålder var att om man valde Ung skulle man modifiera Socialt Stånd med -1, Mogen med 0 osv. Dvs valet av Ålder ger inga stora förändringar i Socialt Stånd. Detta är delvis för att motverka optande, i min spelgrupp va det många som valde Ung då det gav bonus på SMI.
Jag tror inte att du behöver införa Status i Expert Redux, klura ut en logisk koppling mellan Socialt Stånd och Socialt Rykte. Kanske borde Åldern påverka det Sociala Ryktet? Alla visar större respekt till en äldre man istället för till ett barn i 10 års åldern?
(jag skall försöka ta en titt på framslagningssystemet i Mutant UA)

Tack för tillrättavisningen att det heter Ambidexter!
Då vet jag inte om man skall ha kvar Dubbelhänt. Återigen, det har med Optande att göra, misstänker att många väljer Dubbelhänt som en sorts genväg till Två Vapen. Kanske är det bättre att ta bort Dubbelhänt och höja kostnaden för Ambidextri..Ambidexter till 20 :-)

Att använda någon liknande MT2s UTB kan kanske vara något. Framförallt om man vill införa riktiga klyftor mellan de olika Sociala Stånden. En bra ide som definitivt är värd att spinna vidare på. frågan är om det skall vara en Färdighet, en GE eller ett värde typ Socialt Stånd.. Det kommer antagligen påverka Färdigheterna. kanske påverkar "UTB" FV kostnadera?

Religion, det bör vara en blandning. det bör påverka EP vid start och . Återigen, för "counter"-opting. Alla vill ha så många EP som möjligt. Genom att ställa krav på rollspelandet (och antal EP vid slutet av ett äventyr) så kommer spelaren att välja det som passar honom/henne bäst. För om man inte rollspelar sin religiositet korrekt skall man straffas, tex genom att få färre EP vid slutet av äventyr, men kanske oxå av sin gudom.

Ojdå, detta blev ett långt inlägg igen.
Jag kommer att fortsätta pula på framtagningssystemet.
Men jag kommer nu att börja ge återkoppling på de delar Expert Redux som publicerats. Jag ser Expert Redux som DoD 7.0, dvs nästa generation regelverk för DoD.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ja, ta bort Dubbelhänt. Det är samma sak som ambidexter.

Angående Krilloan så minns jag den naturligtvis. Jag ska kolla igenom den igen för att se om jag kan hitta det där med socialt stånd. Det där med att koppla samman socialt stånd, ålder och socialt rykte lät inte så dumt, förresten.
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Skojar bara med dig

Raserna hittar du i en liten anspråkslös tabell på sidan 27 i Kampanjboken

Men däremot får jag erkänna att jag antagligen misstagit mig vad gäller tabellerna för Socialt Stånd. Jag hittar den inte....

Jag lovar att nästa gång jag "skryter och häcklar" åtminstonde skall vara påläst.
:-)
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n,

Här är lite återkoppling till ditt material som du hittils lagt upp på Megaupload.
Jag kommer att dela upp återkoppling och förändringsförslag i flera inlägg. Dels för att jag tror att det är bättre att ge återkoppling per PDF, dels för att det hade blivt ett för mycket om jag skrev allt i ett inlägg.
I detta första inlägget får du återkoppling som rör alla kapitel på en generell nivå.

Till att börja med vill jag säga wow! Detta är det bästa jag har läst i regelverk på länge. En mycket bra vidareutveckling av DoD/EDDs regelverk. Du har förbättrat frärdighetssystemet på ett sätt som känns logiskt. Du har fört in nya delar som utökar möjligheterna i rollspenet av DoD; tänker främst på Karaktärsdrag, Livsmål och begränsningar.

Jag skall redan nu säga att jag kommer att göra vad jag kan för att uppmuntra dig att publicera Expert Redux så att alla kan få tillgång till dem. Vi behöver ett uppdaterat regelverk för DoD. Jag kan oxå avslöja att det finns en del småsaker som jag kommer att föreslå ändras lite grand.

Malldokument
(jag kan ytterst lite om layout, alltså är det stor risk att jag använder felaktiga termer)
Jag tycker att du har tagit fram en mycket bra mall för Expert Redux!
De olika sektionerna hör ihop på ett logiskt sätt, det är inga problem att snabbt få en överblick, eller hoppa till önskat avsnitt.
Du använder marginalen på ett bra sätt genom att ha exempel så som återkopplar sig till det man läser i brödtexten.
I och med denna uppdelning så tycker jag att det inte finns något behov av bilder.
Jag antar att du redan känner till att det går att skriva ut i A5-format, dvs två stående sidor på en liggande A4.
Något som underlättar om man vill göra ett eget häfte.

Upplägg
Kapitelindelningen (på de delar du publicerat )och val av rubriker är både tydliga och logiska.
Det är lätt att se vad som är underkapitel till vad, underlättar när man läser igenom det hela.
Det blir inga problem att använda som uppslagsverk.

Skrivsätt
Ditt har ett skrivsätt som är både lättläst och lättfattligt. Ingen risk att man förlorar fokus eller har svårt att förstå vad det är man läser.
Något som är viktigt för regelverk.
Du har delat upp textmassan på ett bra sätt, inga stycken är för långa.

Det är inte på många ställen jag har fått läsa om för att få full förståelse (de näms i andra inlägg :-).
Du har kollat stavningen, vilket är mer än man kan säga om mycket man läser nu för tiden. (jag har fortfarande inte hittat någon bra rättstavningskontroll till dessa inlägg, något som märks...)

Jag hoppas verkligen att du har för avsikt att publisera Expert Redux till alla som är intresserade.
Vi behöver ett uppdaterat regelverk för DoD!
Detta kommer att ställa lite ökade krav på Expert Redux. Man märker att du är erfaren inom rollspel. Det kan komma att behövas att "bre" ut vissa delar för att förklara för nybörjare.
Det borde inte vara några problem för dig!
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hejsan Grisodlar'n

Återkoppling på "Kapitel X: Erfarenhet & Träning"

Kanske borde du försöka dela upp Erfarenhetsstycket i två "huvudstycken"; ett stycke som förklarar hur man får EP under ett äventyr och ett som förklarar hur man får EP efter ett avslutat äventyr.

Det framgår på ett lättfattat sätt att man får EP varje gång man lyckats med ett svårt slag, perfekt eller fummel. Det står inte så tydligt att man får EP på det "gamla vanliga sättet"; första gången man lyckas med ett färdihetsslag per dygn. Det nämns senare fast lite kortfattat. Jag föreslår att du börjar beskriva detta och sedan går över till svåra, perfekta och fummel.
Bra ide att svåra/perfekta färdighetslag ger extra EP! Fummel är jag lite mer tveksam till. Jag tror att jag förstår orsaken (om man misslyckas grovt lär man sig av misstaget). 2 EP känns dock lite mycket.

En bra ide att man kan växla i EP om det uppstår en "paus" i äventyret! Det känns logiskt.

Ett förslag: Du kan med fördel använda marginalen (där det står bla bla...) att summera "så här får man EP under ett äventyr i en liten lista. Följt av en liknande lista som beskriver de här punkterna skall gås igenom efter avslutat äventyr (uppfyllda livsmål, bra karaktärsspel, religiositet, hanteringa av begränsningar, livsvägar etc).

Bra att du föreslår hur många EP en spelare skall för för varje "del" av sitt rollspel. Det hjälper osäkra SLPs.

I nästa sektion tar du upp vad man använder sina EP till.
Höja GE är nytänkande! Förtsa gången jag läste det blev jag lite tveksam, då jag såg framför mig att alla spelare kommer enbart att använda de generella EPna till att höja GE och till slut bli för mäktiga. Optning helt enkelt. Men med regler som begränsar Optning blir det en bra sak. Framförallt för de RP som får GE sänkta under äventyr, via besvärjelser eller annat. Jag skulle vilja föreslå att man max kan höja GE tre steg, utom INT (två steg) och PSY (oändlig). Vidare tycker jag inte att höjningen skall resultera i höjda FV. Optning => det är bättre att investera generella EP i GE-höjning då det höjer alla FV för den GEn. Genom att skriva att en höjning av GE inte höjer FV, kommer kanske många att istället att välja att investera generella EP på att höja FV. FV där man har BC bör dock höjas om man går upp en BC-grupp. Kanske borde du lägga till att en GE-höjning tar tid, förslagsvis BC-gruppantal veckor och att man under denna tid inte kan göra något annat är aktiviteter som behövs för höjningen. Dvs det går inte att träna, eller höja två GE paralellt.

Jag vet inte vad du hade tänkt om höjning av FV över 20 skall resultera i något. I DoD/EDD fick man HP. Om du tänkt dig att något liknande skulle hände i ER kan du med fördel beskriva det i detta kapitlet.

Detta är första gången jag såg Äventyrspoäng. Skulle du vilja beskriva ÄP lite grand? Anar att det kan vara något som påminner om Bakgrundspoäng (BP) men är inte säker. Det framgår inte i kapitlet om man skall få ÄP på andra sätt än växla dem mot EP. Kanske får män även ÄP efter avslutat äventyr, uppfyllda livsmål etc?

Jag har inte heller sett kapitlet om Förmågor, som man kan köpa med EP.Jag gissar på att dessa Förmågor påminner om DoD 4.0 Särskilda Förmågor. Tänk på Optning här oxå, vissa Särskilda Förmågor är mäktiga, tex de som ger +-bonusar på CL. De bör vara ruskigt dyra.

Du inleder träningsdelen mycket bra med att utförligt beskriva ensamträning. Det täcker upp det mesta som berör ensamträing.

Det är bra at du skriver att man bör rollspela letandet efter lämpliga läromästare, framförallt om man vill nå högre FVn. Du skriver att Intryck måste lyckas, antar att även Socialt Rykte, Socialt Stånd spelar in. Kanske till och med Religion.
Jag vill minnas att det i några moduler till DoD nämndes att man under vissa omständigheter kunde få fler än två GE slag i veckan. Jag gillade den iden. Vet inte vad du tyckte om det. Tror att det bland annat stod i Krigarens Handbok. En sak jag tycker borde spela vid träning är nuvarande FV-värde. Kanske borde även elevens befintliga FV påverka GE-slaget. Det är lättare att lära sig grunderna så att säga.

Att behålla skärpan, där har vi nytänkade igen!
Jättebra ide.

Det var alla mina kommentarer på kapitlet. Hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer. Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!
Tobald Lättfot
Magillersk Fogde
Inlägg: 234
Blev medlem: 2010-08-24 18:25
Ort: Sölvesborg

Inlägg av Tobald Lättfot »

Hej igen Grisodlar'n

Här mina kommentarer på kapitlet om Begränsningar.

Jag måste börja med att säga att det är jättebra!
Äventyrsspel började med detta lite grand i och med "egenheterna" som drabbade Magiker. Men du ser till att införa det som en del som skall finns för alla.
Super! Jag tror att jag oxå sett "One-Armed Swordsman", under en jobbresa till Kina -98 såg jag en dyster/reslistisk film om en enarmad man som med ett halvt svärd lärde sig att fäktas. Den filmen var riktigt bra, har inte hittat den. Tack för namnet!

Det finns många begränsingar att välja mellan, både vad gäller typer av begränsningar och de poäng de är värda. Du beskriver dem bra, du har lyckats väva in dem i ER, så att det står om de påverkar Startkapital, Rykte etc. Det gör att de kommer att bli en del i spelet så att säga.

Du har kopplat dem till att man skall slå en T10. Får jag föreslå att för poängbaserade system använder man deras poäng på så sätt att man får den summan i BP vid framtagning av rollperson? På så vis ger man spelaren att få fler BP mot att han/hon skaffar Begränsningar till sin rollperson.

Det var alla mina kommentarer på kapitlet. Hör gärna av dig om du har kommentarer på mina kommentarer. Framförallt om jag varit otydlig någonstans.

Tack för ordet!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Jag antar att du redan känner till att det går att skriva ut i A5-format, dvs två stående sidor på en liggande A4.
Något som underlättar om man vill göra ett eget häfte.
Jo, jag vet, men A5 är i minsta laget. Just nu är formatet A4 och jag tror inte att jag kommer att ändra på det. Sidantalet blir ju minst det dubbla med A5.
Tobald Lättfot skrev: Upplägg
Kapitelindelningen (på de delar du publicerat )och val av rubriker är både tydliga och logiska.
Det är lätt att se vad som är underkapitel till vad, underlättar när man läser igenom det hela.
Det blir inga problem att använda som uppslagsverk.

Skrivsätt
Ditt har ett skrivsätt som är både lättläst och lättfattligt. Ingen risk att man förlorar fokus eller har svårt att förstå vad det är man läser.
Något som är viktigt för regelverk.
Du har delat upp textmassan på ett bra sätt, inga stycken är för långa.

Det är inte på många ställen jag har fått läsa om för att få full förståelse (de näms i andra inlägg :-).
Du har kollat stavningen, vilket är mer än man kan säga om mycket man läser nu för tiden. (jag har fortfarande inte hittat någon bra rättstavningskontroll till dessa inlägg, något som märks...)

Jag hoppas verkligen att du har för avsikt att publisera Expert Redux till alla som är intresserade.
Vi behöver ett uppdaterat regelverk för DoD!
Detta kommer att ställa lite ökade krav på Expert Redux. Man märker att du är erfaren inom rollspel. Det kan komma att behövas att "bre" ut vissa delar för att förklara för nybörjare.
Det borde inte vara några problem för dig!
:lol:

Jo, tanken har alltid varit att släppa allt i några pdf som folk kan ladda ned och läsa gratis. Jag har försökt att vara tydlig när jag skriver, men fler exempel för nybörjare skulle kanske vara på sin plats. Spelarboken/häftet har fler exempel, och dessutom en lite annorlunda layout. Hoppas att du tar dig en jämförande titt på den också. Jag vet inte vilken layout som är den bästa. Sidmarginaler är bra för exempel och kuriosa, men drar också upp sidantalet (plus att det är lite extra arbete om man vill lägga till en sida till något redan färdigt).
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Tobald Lättfot skrev: Kanske borde du försöka dela upp Erfarenhetsstycket i två "huvudstycken"; ett stycke som förklarar hur man får EP under ett äventyr och ett som förklarar hur man får EP efter ett avslutat äventyr.
Jag förstår vad du menar. Du har nog rätt i att det blir en bättre uppdelning.
Tobald Lättfot skrev:Det framgår på ett lättfattat sätt att man får EP varje gång man lyckats med ett svårt slag, perfekt eller fummel. Det står inte så tydligt att man får EP på det "gamla vanliga sättet"; första gången man lyckas med ett färdihetsslag per dygn. Det nämns senare fast lite kortfattat. Jag föreslår att du börjar beskriva detta och sedan går över till svåra, perfekta och fummel.
Bra förslag. Jag ska ändra det.
Tobald Lättfot skrev:Bra ide att svåra/perfekta färdighetslag ger extra EP! Fummel är jag lite mer tveksam till. Jag tror att jag förstår orsaken (om man misslyckas grovt lär man sig av misstaget). 2 EP känns dock lite mycket.
Mitt resonemang var att det inte är så ofta man fumlar. 2 EP är egentligen inte så mycket, speciellt inte om man använder reglerna för köp av FV som finns i pdf:n samt i ÄS regler (har inte ändrat något där).

Tobald Lättfot skrev:I nästa sektion tar du upp vad man använder sina EP till.
Höja GE är nytänkande! Förtsa gången jag läste det blev jag lite tveksam, då jag såg framför mig att alla spelare kommer enbart att använda de generella EPna till att höja GE och till slut bli för mäktiga. Optning helt enkelt. Men med regler som begränsar Optning blir det en bra sak. Framförallt för de RP som får GE sänkta under äventyr, via besvärjelser eller annat. Jag skulle vilja föreslå att man max kan höja GE tre steg, utom INT (två steg) och PSY (oändlig). Vidare tycker jag inte att höjningen skall resultera i höjda FV. Optning => det är bättre att investera generella EP i GE-höjning då det höjer alla FV för den GEn. Genom att skriva att en höjning av GE inte höjer FV, kommer kanske många att istället att välja att investera generella EP på att höja FV. FV där man har BC bör dock höjas om man går upp en BC-grupp. Kanske borde du lägga till att en GE-höjning tar tid, förslagsvis BC-gruppantal veckor och att man under denna tid inte kan göra något annat är aktiviteter som behövs för höjningen. Dvs det går inte att träna, eller höja två GE paralellt.
Det finns ju inga hjältepoäng längre i Expert Redux. Däremot finns det Äventyrspoäng, men de används till andra saker, som att klara rollpersoner ur knipor. EP blir då det enda man kan använda till GE-höjningar. Ditt förslag om tidsåtgång vid GE-höjningar är riktigt bra. Ska försöka införliva dina tankar i texten.

Tobald Lättfot skrev:Detta är första gången jag såg Äventyrspoäng. Skulle du vilja beskriva ÄP lite grand? Anar att det kan vara något som påminner om Bakgrundspoäng (BP) men är inte säker. Det framgår inte i kapitlet om man skall få ÄP på andra sätt än växla dem mot EP. Kanske får män även ÄP efter avslutat äventyr, uppfyllda livsmål etc?
Jag kan ladda upp kapitlena Äventyrspoäng och Förmågor, så att du kan få titta på det.
Tobald Lättfot skrev:Jag vill minnas att det i några moduler till DoD nämndes att man under vissa omständigheter kunde få fler än två GE slag i veckan. Jag gillade den iden. Vet inte vad du tyckte om det. Tror att det bland annat stod i Krigarens Handbok. En sak jag tycker borde spela vid träning är nuvarande FV-värde. Kanske borde även elevens befintliga FV påverka GE-slaget. Det är lättare att lära sig grunderna så att säga.
Jag ska kolla i handböckerna om jag kan hitta något om extra GE-slag. Det där med FV kanske är en bättre idé än GE. Varje tärningsslag ÖVER FV kan kanske rendera 1 EP vid träning? För de RP med FV 20+ så kan tärningsresultatet "20" räknas som ett lyckat slag.

Med ett liknande system skulle det då bli lättare att få EP om man har ett lågt FV och är nybörjare. Man kan också tänka sig några slags plusmodifikationer på tärningsslaget om man har en extra skicklig läromästare.
Skriv svar