Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Sedan kan ju kanske efariska furstar hyra in krunska legosoldater i interna strider?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Inför uppdateringar av vapensektionen på wikin insåg jag att vissa av vapnen i grundreglerna är ganska sparsamt omnämnda. Kanske dags att binda dessa till regioner eller folk? En del vapen är helt klart allmängods, medans vissa kanske borde nischas ngt...

Morgonstjärna: Är trots allt ett ganska speciellt vapen, och ngt mer komplext än stridsklubban. Vart är den mest nyttjad?

Treudd: Sannolikt utvecklad från fiskeljuster. Felicien vill jag minnas hade ngt liknande, samt vagnsfolket från sinkadus. (but why?) Någon merstans? Traditionellt gladiatorvapen om vi vill ha med det där också...

Pik: Den moderna piken blev väl tillsammans med handeldvapen början på slutet för kavalleri, varför jag anser att den ska nyttjas sparsamt. Framsprängande riddare tycker jag fortfarande ska vara det tyngsta vapnet, och inte stoppas av blåmålade, kjolklädda william-wallace-tjommar med "spjut längre än män". (Filmen inte den riktiga karaktären)

Partisan: Var?

Spetum: Var?

Glav: Var?

Blåsrör: Var?

Stavslunga: Var?

Får återkomma med vapnen ur krigarens handbok...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har låtit herdar i tex Zorakin och Berendien ibland beväpna sig med stavslungan.

Blåsrör är förutom lönnmördarnas favorit också vanligt i Samkarnas djungler.

Spetum (minns inte riktigt hur den ser ut) är väl vad vakten på Kandras omslag bär eller?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Morgonstjärna: Kanske först började användas bland dvärgar, men används idag av riddare och enkelt fotfolk (tvåhandsversion) i Kopparhavsregionen där rustningssmidet är mer utvecklat?

Treudd: Borde vara tämligen ovanligt. Mer primitiva treuddar kan ju användas av reptilmän, medan smidda varianter förekommer i Morëlvidynska gladiatorgropar och på den krilloanska arenan.

Pik: Håller med om att piken bör vara sällsynt på slagfälten, om vapnet förekommer överhuvudtaget.

Partisan & spetum: Allmängods som främst används i Kopparhavsregionen.

Glav: Allmängods. I princip en svärdsklinga på ett skaft likt naginatan. Används väl i de flesta trakter där där man behöver en ökad räckvidd gentemot fienderyttare och liknande.

Blåsrör: Samkarniska djungelfolk och diverse lönnmördare

Stavslunga: Bondevapen som även används under sjöstrid och belägringar. Mer eller mindre allmängods, eftersom den är en utveckling av den vanliga herdeslungan. Vapnet kan ju också vara populärt bland enkelt folk som bor på slätter och liknande öppna ytor. Vagnsfolket från Sinkadus borde hellre ha stavslungor än treuddar.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

birkebeineren skrev: Tror att krunska legosoldater och möjligens även krunska vapen engång diskuterades men minns inte vart. Någon?
Mikael skrev:Krunska legosoldater diskuterades väl i Jorpagna tråden tror jag.
gtjorgo skrev:Sedan kan ju kanske efariska furstar hyra in krunska legosoldater i interna strider?
Krunska legosoldater har mycket riktigt diskuterats i samband med stridigheterna i Jorpagna. Vet inte om jag nämnt det här på forumet, men jag har också tänkt mig att krunska legosoldater finns i Hynsolge, då främst på adelsmännens sida. Att de strider åt olika efariska furstar är också något jag tänkt mig, då främst för att främja krunska intressen i Efaro.

När det gäller vapen, så kommer jag inte på något mer än den krunska månsabeln som jag tror fafnir nämnde i något inlägg för en evighet sedan. Det kan vara så att även andra vapen nämnts. Har alltid tänkt mig att bågskytte är populärt i Krun. Detta kom med de akrogaliska nomaderna som invaderade landet. En följd av detta är att man i Krun är duktiga på att tillverka bågar, främst mindre bågar som t.ex. ryttarbågar.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Alltså. Piken existerade långt innan riddarnas kavalerichock. Makedonierna använde tex pikar runt Alexander den stores tid. De förlorade dock mot romarna som inte använde pikar. I allmänhet använder alla inom ett och samma område (om detta område är krigiskt det vill säga) vapen som är anpassade för att kunna döda de man strider emot.

Det är således troligt att kulturer runt Aidne och Magilre som inte själva har riddare skulle använda sig av lätt kavalleri, bågskyttar och stångvapen i ganska stor utsträckning och inte undvika dem. Att idiotförklara befolkningen i en miljö bara för att få till en viss stämning är inte vanligtvis någonting som känns särskilt produktivt.

Det fanns ganska mycket faktorer som gjorde att man slutade med tunga riddare. De flesta av anledningarna var nog ekonomiska och inte baserade på vad som var bra och dåligt. På samma sätt som man förmodligen gick över från ringbrynja till plåtrustning för att man med vattenhjulet lättare kunde banka plåt.

Faktum är dessutom att kavalleriet fortsatte att vara avgörande på slagfältet fram till Krimkriget någon gång. Napoleon använde ryttare med lans och bröstplåtar runt 1810-talet på ett relativt effektivt sätt. Därför finns det ingen anledning att försöka punktförbjuda enskilda vapen för att parera socioekonomiska utvecklingar.

Dessutom är Hillebarden redan väldigt etablerad i miljön tror jag (eller?) och denna är även den en väldigt bra "riddardödare" om den används av skickliga soldater.

I allmänhet tror jag att de allt tyngre rustningarna som bars av riddare och legosoldater innan de började fasas ut snarare var en effekt av enskilda individers ovilja att dö än något medvetet tänk ifrån härskare om att de skulle ha en viss rustning på sina soldater.

Det var snarare återinförandet av det tunga infanteriet i allmänhet som gjorde riddarna mindre effektiva. Det gör förbaskat ont att rida rakt in i en hög med tätt packade människor i full fart om inte dessa har för avsikt att flytta på sig. När man inte länge planerar att använda den taktiken i varenda slag så börjar man prioritera rörlighet över att ha upp till 40 kilo metallskrot på kroppen.

Hursomhelst. Poängen var väl att piken i sig inte är en så stor orsak till riddarens försvinnande och att den gott kan få finnas i någon kultur om det passar in och deras traditionella fiender slåss på ett sätt som piken kan vara bra mot. Vad som snarare bör undvikas är stäppnomader som slåss till fot mot tungt kavalleri i sina hemländer eftersom dessa antingen skulle lära sig väldigt fort att anta en annan taktik, assimileras helt eller utplånas.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En inte helt oviktig aspekt rörande piken är också makthavarens vilja att låta folket beväpna sig. Att skapa väldrillade pikenerare kräver en del tid för härföraren ifråga. En furste med stor andel förtryckta undersåtar anser att det skulle utgöra en stor fara att träna upp en styrka som hotar hans egen makt, den som ryttare. Därav (åter-)uppstod även pikenerarna i vår värld främst i de italienska och flamländska städerna, inte sällan i kamp med franskt, Tyskromerskt eller lombardiskt kavalleri
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eller i skottland mot engelsmän då. I Schweiz använder man hillebarder mot burgundiskt kavalleri med ungefär samma effekt vad jag förstår.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Fraxinus
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1634
Blev medlem: 2007-05-10 01:12
Ort: Stockholm

Inlägg av Fraxinus »

Och mot Habsburgarna från österrike. Armborst och så oridderliga metoder som att låta stockar och stenar rulla ner från sluttningarna över motståndarna var också effektiva. Men det är korrekt att det schweiziska edsförbundet i grunden besegrade den burgundiska hertigens härer i en serie om tre slag huvudsakligen med hjälp av pikar, hillebarder och armborst.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Stämmer. Även skottarna och schweizarna använde pikar och stångvapen. Scweizarna i edsförbundet bestod till stor del av bönder som ville kasta av sig oket från furstarna.

Problemet är väl skottland där de lågländska pikenerarna kämpade sida vid sida med adeln, detta trots att härens ökade makt även kunde innebära att folket fick ökad makt i det "fria! skottland
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Morgonstjärnan kopplades tidigare till Fingalbröderna i Hynsolge: viewtopic.php?p=22657#22657

Hur bruken av pikenerare har (åter)uppstått på åtminstone en plats:
För att kunna mäta sig med sina välrustade motståndare har Nya armén blivit tvungen att använda sig av en annan taktik än densamme. I krigets början undviker man så långt det är möjligt att bjuda fienden motstånd på öppna fältet, utan håller sig istället till bakhåll, nattliga räder och kuperad terräng. Senare i konflikten när fienden inte längre låter sig luras så lätt blir man tvungen att ta till fältet och nu anammas täta långspjuts- och pikformationer för att få bukt med fiendens tunga rytteri. För att uppnå maximal defensiv effekt sammarbetar pikformationerna nära med bågskyttar eller andra enheter med avståndsvapen. En ny och för fienden frustrerande taktik som den Nya arméns generaler använder sig av är att låta sina pikenerare bilda fyrkantsformationer med pikarna pekandes åt alla sidor i flera leds djup när de hotas ryttarchocker bakifrån eller från flanken. Pikenerarna är även utmärkta offensiva trupper. De anfaller i samma täta formationer genom att under tystnad marschera upp mot fienden för att sedan göra våldsamt anlopp med sin vägg av pikar under stridsropet ”För Enhörningen!”.
Utdraget från en text om Hynsolges krigsmakt som bortsett från en nedgradering av rustningarna allmänt gillades: viewtopic.php?p=22617#22617
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om bruk av Bardisan/Partisan: viewtopic.php?p=27128#27128
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hur står det till med användandet av armborst i EA?
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Dvärgar är väl givna.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag anser att armborstet är reltivt spritt, särskilt då det lätta armborstet. Om man kikar på de varianter som syns i regelböckerna så skulle jag nog se det vanligaste av dem som ngt enklare/lättare än det lätta där.

Armborstet ser jag som ganska kostsamt, och därför inte så vanligt bland allmogen. Det är betydligt lättare att lära sig hantera armborst än båge, varför det ses på med avig blick av bågskyttar, som inte sällan tränat under större delen av sina liv för att uppnå träffsäkerhet.

Många ser det som ett simpelt vapen just därför. Men dess effektivitet och enkelhet gör att populariteten ökar succesivt. Jag kan tänka mig att det används framför allt i länder som sätter effekt före "ära".

(Erebos, Trakorien mfl? Röner alltjämt nya framgångar i Zorakin? Föraktas av hynsolger,dalker och karder?)

Dvärgarna var de som satte stålbågar och vindspel på och skapade de första tunga armborsten, arbalesten och ballistorna? Idag efterapade men inte överträffade.

Min syn på det hela :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar