Wiki

Tala, klottra, viska, konspirera...

Ska ErebAltor.se ha en Wiki?

Omröstningen slutade 2007-04-01 12:22

Ja det vore bra!
16
76%
Ser ingen nytta med det...
1
5%
Vet inte...
4
19%
 
Antal röster: 21

Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Wiki

Inlägg av Spelknepe »

Vad säger ni?
Vill vi ha en wiki?
Vad är fördelarna mot nackdelarna?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Re: Wiki

Inlägg av Mikael »

Spelknepe skrev:Vad säger ni?
Vill vi ha en wiki?
Vad är fördelarna mot nackdelarna?
Ja förklara det för mig. Vad är fördelarna?
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Som det är nu så tenderar en tråd om ett ämne se ut ung så här (jag tar länder som exempel)

Post 1: Spelknepe har knåpat ihop en karta och sporadiskt skrivit in lite fakta).
Post 2...x: Lite diskussion om hur det ska börja+utse någon som tar hand om ämnet.
Post x+1: Ämnesansvarige postar ett första utkast direkt i tråden.
Post x+2...y: ytterligare diskussion.
Post y+1: Ämnesansvarige postar ett stycke som ändrats.
Post x+2...z:Ovanstående repeteras ad infinitum.


Det här gör att det inte alltid är lätt att ha koll på när saker ändrats och framför allt vad som för närvarande gäller.

Dessutom har vissa lagt upp worddokument/pdf:er på egna webbplatser och använt sig av sina egna stilar när dom utformat dokumentet.


Med wikin får man all information på samma ställe, alla kan använda sig av samma mallar, om en mall saknas eller behövs utökas kan man lätt göra det.

Med wikin kan man dessutom länka mellan olika ämnen, så man kan enkelt navigera mellan t.ex. Felicien och Felicisk klädstil.

Med wikin (åtminstone mediawiki) kan man spåra ändringar i varje ämne, så man kan lätt se vad som är ändrat senast.

Jag tror att ErebAltor.se har möjligheten att bli ett väldigt bra uppslagsverk över Ereb med omnejd och utnyttjandet av wiki skulle göra det väldigt trevligt för en användare att utnyttja.
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Bra sammanfattat Ilmarinen! :)

Ilmarinen har även varit vänlig att erbjuda sin hjälp med att lägga upp (och sköta?) en eventuell Wiki.
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Frågan som jag ser det är, vad krävs det av oss? Det kan vara väldigt tidsödande att skiva ett uppslagsverk, även om man bara ansvarar för ett ämne. Eller hur detaljerat blir det? Blir alver ett ämne eller ska varje känd företeelse beskrivas? Exakt hur blir utformningen?

Jag kanske låter kinkig men många wikis jag har sett är väldigt detaljerade, och att skriva beskrivningar av varje maträtt, småby m.m. tar väldigt lång tid.

Jag vill nog veta hur mallen ser ut först. Blir det bara rubrikerna på landmallen (och liknande för folkslag) så funkar det bra.
ilmarinen
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 95
Blev medlem: 2007-03-10 09:43
Ort: Linköping

Inlägg av ilmarinen »

Spelknepe skrev:Bra sammanfattat Ilmarinen! :)

Ilmarinen har även varit vänlig att erbjuda sin hjälp med att lägga upp (och sköta?) en eventuell Wiki.
Det ska nog gå bra, men innehållet i wikin är ju som sagt allas ansvar :)
Däremot tror jag att den som har kontroll på servern (är det du spelknepe?) får göra en del grovjobb vad gäller installation osv.



Psipo skrev:Frågan som jag ser det är, vad krävs det av oss? Det kan vara väldigt tidsödande att skiva ett uppslagsverk, även om man bara ansvarar för ett ämne. Eller hur detaljerat blir det? Blir alver ett ämne eller ska varje känd företeelse beskrivas? Exakt hur blir utformningen?

Jag kanske låter kinkig men många wikis jag har sett är väldigt detaljerade, och att skriva beskrivningar av varje maträtt, småby m.m. tar väldigt lång tid.

Jag vill nog veta hur mallen ser ut först. Blir det bara rubrikerna på landmallen (och liknande för folkslag) så funkar det bra.
Vad jag menade med mall i andras dokumentvar egentligen själva typsnitten, radsvstånd osv. Det kommer per automatik att bli lika i wikin. Sedan finns det andra typer av mallar som man kan föra in i wikin. Wikipedia har t.ex. infoboxar om länder som jag är väldigt förtjust i.

Själva mallarna på hur t.ex. ett land ser ut så räcker det nog med sunt, t.ex. är det rimligt med en Geografidel och en Historiedel.

Vad gäller detaljnivån så har vi redan nu ganska detaljerade beskrivningar på vissa företeelser, medans andra inte är det. Jag tycker att vi kan bestämma sånt efter hand.


Om vi upptäcker att någon sida börjar bli väldigt stor kan vi besluta senare om vi ska lägga upp det som ett eget ämne.


Om vi kan få upp wikin så kan jag pilla lite så minsta möjliga missnöje uppstår :)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Ok, kör på en wiki. Jag är ingen bakåtsträvare. Säger ni att det är bättre så litar jag på det. :)
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Låter som en redig uppställning.

Men är det tänkt att wikin ersätter de slutliga pdf:erna eller fungerar de sida vid sida eller är wikin bara ett redskap under arbetets gång?
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Wikin är ett redskap och ett komplement till en framtida PDF.
Självklart ska en grafisk snygg och innehållsrik PDF tillverkas. :)
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

ilmarinen skrev:Det här gör att det inte alltid är lätt att ha koll på när saker ändrats och framför allt vad som för närvarande gäller.
För att komplettera och/eller förtydliga det som skrevs.

Fördelarna
Det hela blir mer överskådligt för nytillkomna.

Det blir mer struktuerat.

Det hela blir mer påtagligt, för att istället (som med trådarna) komma med tankegångar och diskussioner, så kan man ha något handfast. Nackdelen med forumen är att folk gräver ner sig i vissa detaljer. Det är mode för felicierna, det är odöda för palindorerna etc. Det blir inget konkret utan bara en massa fluff.

Istället för att man har allting spritt i egna delar, så finns allting online på ett gemensamt ställe, så att folk kan ta del av det direkt.

Ta del av... och påverka. Alla har tillgång till det och inget går att radera, då man alltid (i de Wikis jag stött på) kan gå tillbaka till tidigare ändringar.

Nackdelarna
Det ser oftast rätt tråkigt ut.

Spambottar kan komma och sprida sina spam.

Kräver en vettig struktur från början?

---

Skymningshem är ett projekt som drogs igång via en Wiki och sedan kom i tryck. Nu används Wikin för att utveckla det som inte står i böckerna.

Det finns även en Wikiavdelning på RPGLab för fler exempel på hur saker kan hanteras.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev:Nackdelen med forumen är att folk gräver ner sig i vissa detaljer. Det är mode för felicierna, det är odöda för palindorerna etc. Det blir inget konkret utan bara en massa fluff.
En wiki utan forum är ju som en bil utan däck, eller nått. Att just kunna spåna om detaljer är det fina med forum. Ur fluffet växer wikin fram. Är det inte så det är tänkt?

Jag börjar förstå hur det funkar (kanske), men är milt skeptisk än så länge. Det har nog mest att göra med att:
Det ser oftast rätt tråkigt ut.
Sedan begriper jag inte hur det funkar men det ger väl sig.
Användarens profilbild
Rickard
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-02-06 00:42
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Rickard »

Psipo skrev:En wiki utan forum är ju som en bil utan däck, eller nått. Att just kunna spåna om detaljer är det fina med forum. Ur fluffet växer wikin fram. Är det inte så det är tänkt?
Fast jag börjar bli trött på att läsa nålhålsdiskussioner, där diskussioner kring månsilver och vilka subraser man ska ha sträcker sig över flera sidor. Det hela blir inte konkret förrän någon tar sig för och skriver ihop något.

Forum är väl ett bra stöd, men inte en nödvändighet till Wiki. Jag tycker alla forum under rubriken Ereb Altor är oöverskådliga och hade sett bättre ut med en Wikistruktur. Spelknepe har ju redan gett förslag till (Wiki)struktur i forumen, men den är svår att efterfölja i just forum.
Sedan begriper jag inte hur det funkar men det ger väl sig.
Alla Wikis hanteras i princip på samma sätt. Har man lärt sig en, så har man lärt sig alla. Här är tre hjälpguider, där två är från sidorna jag länkade i förra inlägget.

http://www.foxtail.nu/shi2/ow.asp?Hj%E4lp (svenska)
http://rpglab.net/wiki/pmwiki.php/Main/HomePage (engelska)
http://www.filo2.net/rollspel/norra/?WikiGuide (egenskriven)

I korthet kan man säga: "Om du behöver något, så skapa en sida om det. Vill du kommentera något, editera sidan och skriv det". Man kan betrakta en Wiki som en massa arbetsdokument som alla har tillgång till.
Ni har en spelvärld, men har ni ett regelsystem?
Matiné (läs reglerna)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Rickard skrev: Fast jag börjar bli trött på att läsa nålhålsdiskussioner, där diskussioner kring månsilver och vilka subraser man ska ha sträcker sig över flera sidor. Det hela blir inte konkret förrän någon tar sig för och skriver ihop något.

Forum är väl ett bra stöd, men inte en nödvändighet till Wiki. Jag tycker alla forum under rubriken Ereb Altor är oöverskådliga och hade sett bättre ut med en Wikistruktur. Spelknepe har ju redan gett förslag till (Wiki)struktur i forumen, men den är svår att efterfölja i just forum.
Som sagt, jag köper det som komplement, men jag vill engagera mig i nålhålsdikussioner. Jag skapar det lilla ur det stora snarare än tvärtom, men det är ju en smaksak. Funkar wikin så har jag inget alls emot den. Kikade lite på Skymningshem och tyckte det såg bra ut.

Jag ska så klart sätta mig in i det bättre. Jag hoppas bara att det blir tillräckligt dynamiskt.

Så om jag fattat det rätt. Istället för att flumma med en massa detaljtyckande på forumet så skriver man en artikel om ett ämne. Alla kan kommentera och ändra artikeln. Rätt så?
vije
Erebosisk Köpman
Inlägg: 372
Blev medlem: 2007-03-07 20:46

Inlägg av vije »

Inte skulle väl wikin ersätta forumet? Eller..?

Det lösa utslängandet av tankar och ideer på forumet är ju kanon, sätter inspiratiosgnistor i gång osv. (Nålhålen är ju också givande)
Användarens profilbild
Spelknepe
Admin
Inlägg: 2518
Blev medlem: 2007-01-25 20:26
Ort: Helsingborg
Kontakt:

Inlägg av Spelknepe »

Forum: Förblir oberört. Här diskuterar vi allt möjligt, precis som vanligt.
Wiki: Här läggs färdigt (eller pågående) arbete upp
Skriv svar