Vapen och teknologi

Övrigt om Ereb Altor
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ser mycket fint ut med wikin Fafnir, tror det blir bra med denna mix av faktisk vapenhistoria och erebifiering. :)

Ett annat stort vapen är den såkallade Nordyxan som används i Jorduashur.
Klassas som en egen regional typ tvåhandsyxa eller som namnet på en skäggyxa alt. pålyxa i Jorduashur?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Baserat på utseendena på bilden i EA spelledarboken (sköldmuren), skulle jag gissa att det är en tvåhandsyxa, då den saknar skäggyxornas skäggutväxter.
Jag skulle åandra sidan nästan vilja påstå att tvåhandsyxan bara är ett annat namn på tvåhands stridsyxa...
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har inte EA-boxen tillgänglig men tror yxan (och tekniken som krävs?) omtalas både i texten och i en vapentabell under Jorduashur i SL-boken, samt i den reseberättelse från landet som finns i Spelarboken. Bilden med sköldmuren behöver sen heller inte visa en nordyxa utan en annan typ tvåhandsyxa kanske?

Sen kan jag inte låta bli att visa upp detta: Exempel på norsk Bondeøks
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag tror att det är nordyxan som avbildas, men jag ska kika i mina böcker och se om beskrivningen är motsägelsefull.

Det kan röra sig om en pålyxa också, då den har ett långt skaft.

Och påtal om det så såg jag en pålyxa "in action" igår. Fruktansvärt effektivt vapen. Dom körde blandannat två sköld-svärd kämpar mot en pålyxekämpe. Svärdsnissarna var chanslösa. :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Får man fråga var du såg detta?

(Får man dessutom förmoda att pålyxekämpen var bättre än svärd och sköld kämparna, trots att mitt favoritvapen någonsin är just pålyxa, lyssna bara på namnet)
A fat man brings a cushion wherever he goes
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Jag såg det på medeltidsmarknaden i kungsträdgården i fredags. Jag tror alla kämparna kom från Canisbröderna.

Jag tror dom var ungefär jämnbra, men pålyxan tar sig med enkelhet förbi sköldarna. Nästan alla träffar var i huvudet... Detta trots att han inte använde yxan för att haka sköldarna, vilket annars är en trvlig taktik. Jag har själv tidigare testat hillebard och den är ännu elakare. Vi var ett helt gäng som körde reenactment, och de flesta av os var väl ungefär jämnbra. Men den som höll i en hillbard vann jämt :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

birkebeineren skrev:Kan Nordyxan tänkas vara en lochaberyxa?

Bild: http://www.tierracelta.com.ar/militaria ... axe_gr.jpg
Beskrivning: http://en.wikipedia.org/wiki/Lochaber_axe
Jag vet inte riktigt...
Jag vet att vi försökt avvikingasera jorduashur en smula, men lochaberyxan känns så ...icke-nordisk? Även om vi viker av en smula från vikingar så skulle jag gärna se en mer nordisk prägel på nordyxan. Finns det måhända ngt tjusigt i riotminds versioner av DoD? Mycket av de illustartioner jag sett därifrån andas jorduashur och ransard, så som jag föreställer mig det.
Vad säger ni andra? :?

Ska fö försöka samanställa texten om glamorgen i dagarna. :)

EDIT: Jag skulle gärna utgå från typ den här:http://www.moviepropshopuk.com/images/S ... xe_600.jpg Men kanske fantasyfiera den en aning :S

Rohan tycker jag också har en del intressanta prylar för västnargurerna:
http://www.alleycatscratch.com/lotr/Hum ... RArmor.htm
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Håller med Fafnir, när det gäller yxorna i Jorduashur vill jag gärna behålla den nordiska/skandinaviska "vikingos"-prägeln.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Rohanyxorna såg tjusiga ut. :)

Har tidigare beskrivit yxan som det huvudsakliga vapnet nargurerna i Nargurs skogar använder men inte riktigt fördjupat vilken typ det rör sig om. Tanken är en tomahawkliknande yxa som är närmast identisk över hela skogsområdet eftersom den utgår från dvärgiska förlagor (se Nargurs historia). Ett mycket heligt föremål för nargurerna och ett vapen endast de skickligaste krigarna bär. Skall försöka skriva en liten text och även ge ge yxan ett narguriskt namn.

Sen har jag funderingar på att koppla franciscan, den frankiska kastyxan, till antingen nargurerna i Nargur då de kämpade mot Kejsardömet Jorpagna under Tharawghos eller till dagens västnargurier i Narim/Gauland. Inte helt överens med mig själv men lutar åt att låta narimerna vara de som använder den klassiska franciscan och att de har utvecklat den från mer primitiva kastyxor i sten som är ett mer ur-narguriskt vapen och ett som Tharawghos endast använde med stor framgång mot jorerna.

Francisca:
http://en.wikipedia.org/wiki/Francisca
http://www.etsy.com/listing/19764988/fr ... anglosaxon
http://therionarms.com/reenact/therionarms_c399.html

...om jag då får lov av Fafnir att använda Narimcan mot de klena ranerna vill säga? :twisted:
Senast redigerad av birkebeineren den 2010-06-05 06:40, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

franciscan är en mycket vacker yxa, och jag har ingenting emot att se den importerad i erebs värld. :D
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Då låter jag franciskan vara ett vapen i Narim, väl använt mot slutna formationer av markstridande ransarder. Kastyxan studsar tack vare sin svängda form när den träffar marken och utgör ett uförutsägbart vapen att skydda sig emot även långt bakom dets fört tilltänkta mål.

Hur ser förresten vapentillverkningen ut i Ransard? Lokala klansmeder eller finns det någon form av centrum för vapenproduktion med mer standariserade tillhyggen? Utvinns järn ur gruvor eller hämtas det i myrar och sjöar? Handlas det med järn, från dvärgar eller andra?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

glöm inte att när narimcan väl sitter i skölden så för sköldbäraren problem med att blockera lika smidigt som tidigare.

Därtill skall man inte underskatta det faktum att man tvingar fram sina egna linjer då dessa måste framåt för kunna plocka upp sina egna vapen och bruka dem igen.
Salvianfrankerna var experter på att trycka fram sina linjer via fransiscan trots att trupperna i huvudsak bestod av vanliga bybor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tror att krunska legosoldater och möjligens även krunska vapen engång diskuterades men minns inte vart. Någon? :?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Krunska legosoldater diskuterades väl i Jorpagna tråden tror jag.
Skriv svar