Alver

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Jag vet inte vad Psipo menade med att de inte är hantverksskickliga, men jag misstänker att det är något likt det vi disukterar här, vilket jag till 100% håller med om. Vad en alv än hänger sig åt uppnår han för det mesta en mycket hög nivå av skicklighet, på gund av sin odödlighet.

Vad gäller levnadslängd så finns det ju egentligen inte något som _är_ en alv: tittar man på alla alvkoncept som funnits genom åren så är det svårt att hitta några konstanter. Åtm. Dungeons and Dragons alver (åtm till AD&D) lever ju ett visst antal hundra år, inte för evigt. Inte därmed sagt att Ereb Altors alver inte skall vara odödliga. Enl. Psipos version är det väl så att deras livskraft är kopplad till Tevatenu, och så länge Tevatenu lever kvar i deras närhet så dör de inte av ålder.

Med referens till Snoartråden: Alver åldras inte som människor, och kan teoretiskt sett leva för evigt. De är en del av moder jord, och när de försvinner så smälter de samman med naturen, eller försvinner undan i andevärlden el dyl.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ang din tanke om snoartråden. Det var ganska exakt så jag hade tänkt mig.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Bergdahl
Barbisk Hövding
Inlägg: 947
Blev medlem: 2007-01-28 21:40
Ort: Örebro

Inlägg av Bergdahl »

Fortsättning på tråden Officiellt material. viewtopic.php?p=26395#26395

Hmm, kan väl hålla med om att silveralverna har sin plats i det officiella, men jag tycker nog inte att det behöver vara omöjligt att få in dessa alver med de övriga som de beskrivs i psipos text (om jag kommer ihåg texten rätt). Om man låter silveralvernas vingar vara en belöning av tevatenu som en alvädling (och hans folk) förärades för något stordåd någon gång när alverna var ett ungt folk. Jag föreställer mig silveralverna som betydligt ovanligare än övriga alver och då kanske det passar att göra dem lite mer unika.

Mörkeralverna ser jag dock helst att de lämnas därhän, räcker gott med blodsalverna som jag anser vara betydligt fräckare och mer "altoriska" än darkelf/mörkeralverna.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Det är inte en dum idé i sig, men jag tycker nog ändå att det då blir (minst) två olika alvraser. Visst, de skulle vara två olika folk ur samma ras, men nog skulle de bevingade silveralverna vara en annan slags alver. Därmed skulle vi införa olika alvraser på nytt.

Mitt eget förslag lyder alltså att man låter silveralverna vara någonting annat än alver. Människor uppfattar dem som bevingade alver, men en alv skulle aldrig gå med att det rör sig om riktiga alver (ty sådana finns endast på marken och trampar genast igenom någonting så flyktigt som ett moln). Man skulle snarare betrakta dem som ytterligare en aspekt av Jordmoderns kärlek till skapelsen, precis som de övriga älvfolken.

Alltså: De är inte alver, och vi använder deras namn på alviska när vi skriver om dem. Vidare så kan de endast finnas på den flygande ön, varför det blir lätt att hålla dem utanför kampanjen för den som så vill.

Vidare: Man kanske skulle kunna göra någonting mera av de bevingade alvlika varelserna? De skulle exempelvis ha kunnat stå modell för änglar inom olika kulturer, vilket skulle kunna ge dem en fördjupad roll i metafysiskt hänseende. Exempelvis att de agerar budbärare åt även andra makter än Tevatenu (vilka är allierade med Jordmodern).

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

gtjorgo skrev:Drömalverna i dälden som peter stridsberg skrev om, är detta något vi fått lov att använda?
Om vi skall använda oss av dem i detta projektet så behövs i så fall en redigering. Dälden kan dock få ligga kvar som ett mystisk område oavsett hur vi gör.
Mikael skrev:wiki Alver är väl inte uttömmande?

Saknar Melukha, Sivoa, Nordanskogen(?) i Zorakin och några till.
Artikeln är visst inte helt fullständig... Någon som vill fylla i? :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag vill som vanligt inte att vi nu går ifrån Psipos röda tråd att det finns ALVER som endast skiljer sig åt beroende på kultur osv.

Dvs Dälden och dess Drömalver är en subkultur av alver som ligger mystiskt gömd i Kardbergen.

(Förövrigt tror jag att jag lovade sammanställa Blodsalvernas historia med koppling till Dälden/Drömalverna...eller gjorde jag det?)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Även jag delar denna uppfattning Mikael.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:(Förövrigt tror jag att jag lovade sammanställa Blodsalvernas historia med koppling till Dälden/Drömalverna...eller gjorde jag det?)
Ja tiita det gjorde jag. :)

viewtopic.php?p=22503#22503
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9015
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Hittad om Sivoa och Melukha i Samkarnatråden ...fast något oklart vad som rör alver och vad som rör mäniskor? :?
Mikael skrev:Sivoa
Sivoa ädelskogar i Morginnerskogens västra ände gränsar mot Morëlvidyns sydvästra gräns och var en gång ett mäktigt alvrike som utgjorde hela nordvästra Samkarna. Riket har tappat i styrka, men befolkas ännu av skogsalver i de ädelträskogar som utgör Sivoas hjärta. Morelverna hyser sedan flera hundra år en vidskeplig fruktan för Sivoa, och låter alverna vara ifred. Från skogarna går en svårfunnen led ner till havet och den gömda gråalvshamnen Amon Taris. Sivoas djungler befolkas inte bara av älvfolk utan också av en ursprungsbefolkning som är släkt med både alver och människor kallade Sivoer. Sivoerna lever av jakt och viss handel i ädelträvaror med morelvidynerna. Men alverna döljer något...

Melukha och Bactulge
Paradisön väster om Sivoa som av många lärda anses vara alvernas och mänsklighetens vagga. En rik och fredlig kultur som lärt sig leva i harmoni, förädla de sköna konsterna och njuta av livets goda. Bactulge följer Melukhas styre, men har visst självstyre då de i vissa punkter skiljer sig från moderön.
Sopodlare
Erebosisk Köpman
Inlägg: 384
Blev medlem: 2007-06-13 21:39
Ort: Kallhäll, Järfälla, Stockholm

Inlägg av Sopodlare »

Vill bara påpeka att de inte alls behöver vara fantastiskt megaduktiga på någonting bara för att de hållit på med det länge.

De hänger förmodligen inte med i utvecklingen. En alvsmed som lärde sig bronssmide för tusentals år sedan har kanske svårt att hänga med, kanske att ens övergå till järn, eller för den skulle lära sig det senaste sättet att härda stål.

De uppfinner liksom hjulet själva, varenda en.
A fat man brings a cushion wherever he goes
Ignatius Loyoda
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2010-02-05 12:15

Erfarenhet/religion§

Inlägg av Ignatius Loyoda »

Sopodlare skrev:Vill bara påpeka att de inte alls behöver vara fantastiskt megaduktiga på någonting bara för att de hållit på med det länge.

De hänger förmodligen inte med i utvecklingen. En alvsmed som lärde sig bronssmide för tusentals år sedan har kanske svårt att hänga med, kanske att ens övergå till järn, eller för den skulle lära sig det senaste sättet att härda stål.

De uppfinner liksom hjulet själva, varenda en.
Som jag uppfattar det hela borde en 80-årig alvsmed vara sämre än en 25-årig människosmed.

Detta av 2 anledningar:

- En person som vet att hon är odödlig lever troligen i ett lägre tempo än dödliga.

- Tänker mig att alverna lägger mkt tid på musik, dans, umgänge, meditation osv. SÅDANA färdigheter tycker jag de kan och SKA vara överlägsna människorna.



Ogillar moder jord-tanken som känns för mkt hippie. Dessutom har jag svårt att se att de skulle angripa en bonde som tar ved för husbehov, däremot dvärgar som börjar skövla stora ytor....


Ser hellre en koppling till stjärnorna och havet och ngn slags stjärngud typ Varda i LOTHR.

Tycker att de ska vara de främsta stjärnskådarna med sin syn, vakna nätter osv. Kanske ser de svaga stjärnor som ingen annan ser?

Dragningen till havet bör vara ngt i stil med att alla från början kommer från alvön i sydväst (kommer inte ihåg namnet) som är ett paradis som alla alver drömmer om.

Har alltid gillat att spela alver men gör det alltmersällan, brukar vara svårt att motivera deras äventyrande och svårt att göra dem till annat än en Legolaskopia.

En ung bekymmerslös silvan(lothr)-alv funkar dock bra. En Sorgsen skogslevande alv som drabbats av längtan till havet funkar också.

Tycker alver kan vara en halvtillåten spelarras dvs tillåten när SL vill och då kan SL anpassa äventyret till alv RP.

En riktigt rolig RP var en Noldo-Riddare som spelade MERP- Gundabad och dog tillsammans med en drake vars buk han spetsade med svärdet då draken lade sig på RP.

Astaldo, må du vila bland stjärnorna.
Ignatius Loyoda. 2e´ Häxmästarjägare i den Heliga Dalkiska Kyrkans Illuminati
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Enligt pergament från klosterruinen på Ûmas skiljer sig alvfolken beroende på den miljö deras bosättningar finns.

Liksom människorna är olika beroende på om dem kommer från södra ereb eller soluna eller norra ereb.

Undertecknad ska se om han kan finna dessa pergament när han avklarat de dagliga sysslorna att döma ihassiska förrädare :twisted:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vackra kvinnliga alvkrigaren Ziosiana i Kandra, s 25.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Quizil - (skogsalv) örtmästare hos Ordo Magica i Krilloan s 63

Gibdil
Belvariel
Mykeldofin - äger värdshuset Harpan och Lyran i Krilloan
(s 66)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Alvnamn,

Gendolin

Trilion
EAS 56
Skriv svar