Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Rakma, Trinsmyra skrev:Skrivaren satt böjd över ett nästan färdigställt brev som inkommit under morgonen. Hans öga föreföll enormt som gapet på ett av västerhavets vidunder genom förstoringsglaset - något som skrämde varelsen i cellen bredvid. Skrivaren hade nämligen installerats i fängelset sedan han förstått att det knappt fanns plats för mycket annat i ett milackiskt palats. Den dåliga belysningen plågade honom, liksom handstilen hos brevets författare.

En lättnad var dock den lönngång som självaste Hiatus Neffro låtit rita in mellan tortyrkammaren och ett rum i anslutning till audienssalen. De allt mer världsfrämmande regenterna fann större nöje i att övervaka pinande, än hålla ryggen ren från adeln. Nu var dock trakorierna inblandade, och som sådan kunde skrivaren utnyttja genvägen fritt.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Gunther skrev:Jag känner att jag behöver få styret i Milacke klart för mig. Under Trinsmyras svaghetstid övergick styret alltmer till adeln eftersom det dåvarande styret blev allt svagare. Ättlingar till Neffro? Som för övrigt var en vald diktator över Trinsmyra.
Gunther, jag förstår ditt behov men kan egentligen bara säga att jag inte har haft anledning att fundera djupare i ämnet. Trakorien har (tror jag) den för- och nackdelen att mycket bara är antytt men för det mesta skrivet på ett sätt som inbjuder till fördjupning när så känns intressant och motiverat. Jag är ganska övertygad om att jag skulle kunna bygga ut Milacke och dess historia men saken är den att jag känner trycket att skriva klart romanen vilken bara utspelar sig i Kark, Hymbergond och Isakra och därför inte prioriterar att först läsa på om och sedan vidareförädla Milacke. Samtidigt vill jag inte bara slänga ur mig lite ogenomtänkta svar för att hålla dig på gott humör eftersom jag känner att "De galna Milackerna" och landet på det hela taget har stor potential att göras spännande. Hoppas du förstår situationen utan att tycka jag är arrogant.

Kanhända blir det nödvändigt med en mer detaljerad beskrivning av Milacke till det rollspel som vi håller på att utveckla parallellt med boken.

Det positiva ur din synvinkel är att det blir ganska fritt fram att spekulera om Milacke. Detta sagt ska jag försöka att komma med de ofullständiga svar jag kan ge på dina frågor utan att säga för mycket.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Brior skrev:...Samtidigt vill jag inte bara slänga ur mig lite ogenomtänkta svar för att hålla dig på gott humör eftersom jag känner att "De galna Milackerna" och landet på det hela taget har stor potential att göras spännande. Hoppas du förstår situationen utan att tycka jag är arrogant.
Jag har verkligen inga sådana tankar. Frågorna var ställda till alla på forumet i förhoppning om att informationen redan finns någonstans eller att någon som är bättre på ämnet kan hitta på något. All hjälp vi kan få av dig är uppskattad, men jag ser också hellre att du skriver klart nästa roman! :D
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

För att ytterligare bidra till min förvirring läste jag följande:
Trakorien, sid 48 skrev:Det berättas att Ganfryd Åålskalle upprättade kungamakten...

...Men under ett missnöje året 428 eO spikade Ganfryd Åålskalle, som då var konungens härförare...

...men konungen av Kark var gammal och Ganfryd Åålskalle blev snart hans efterträdare.
Så...Åålskalle upprättade konungamakten, men blev inte den första kungen av Kark? 8)

EDIT: ...eller är det kanske helt enkelt upprätta som i återupprättelse, att öka den kungliga makten. Äsch då, jaja då stämmer det iaf! :roll:
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Gunther skrev: EDIT: ...eller är det kanske helt enkelt upprätta som i återupprättelse, att öka den kungliga makten. Äsch då, jaja då stämmer det iaf! :roll:
Här ska det definitivt vara "återupprättade" vilket väl också antyds av sammanhanget om man tar hela citatet:

"Det berättas att Ganfryd Åålskalle upprättade kungamakten sedan styret alltmer övergått till adeln ..."
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Ja, klart det ska vara så. Åålskallarnas ätt regerade 405-530 eO i Kark. Ganfryd Åålskalle blev kung något år efter det adliga missnöjet 428 eO. Tror vi att Åålskallarna var de första kungarna av Kark och att Kark styrdes av milackernas regim innan dess? Jag antar att folket i Kark inte heller haft ett organiserat styre så länge, med tanke på att de också är trinsmyrier?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Karta, Rakma

Inlägg av Gunther »

Började skissa lite på Rakma utan att ha allt klart för mig, men det blev rätt bra ändå. :)

Bild
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Får vi en liten kartförklaring också? :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Beskrivning av Rakma
1. Palatset på främmande kullen. Här residerar för närvarande Hertig Monduron da Riakme. Palatset har ett omfattande fängelsekomplex som används av trakorierna. Det finns även kvar tortyrkammare sedan de galna Milackernas tid. Vem vet, kanske även lite bortglömda rum...

2. Det gyllene torget, konstruerat till den enväldige hjältehärföraren Hiatus Neffros ära. Runtomkring torget bor de mer inflytelserika personerna i Rakma; t ex pimperkorkspatroner och festlighetsmagnater.

3. Stadshamnen där de största ankommande fartygen lägger till. Främst handlar det om skepp från HOXOH eller Palamux i övrigt. Vissa varor är starkt reglerade för att de inte ska komma i händerna på de rungliska rebellerna. Varor från Paratorna tas därför normalt om hand i södra hamnen (11).

4. Den sydligare änden utgörs av hamnkvarter med magasin, tavernor och saluhallar. Närmast västra porten (A) bor en del av stadens fiskare. Närmare torget finns mer nöjesinrättningar och oorganiserad massdyrkning av gudinnan Inashtar.

5. Sångande torget, som är till för allmänheten. Torget sjuder oupphörligen av musik och spelmän dansar ideligen utmed de intilliggande gatorna. Trakorierna avskyr stället och sätter aldrig sin fot där.

6. Hantverkskvarter med hästuthyrning o.s.v.

7. Köpmannakvarteren med finare värdshus och allmän paratornafientlighet.

8. Arbetarkvarter, fattigkvarter, pimperkorksbrukarkvarter, småfiskare, o.s.v. De östligare delarna av bebyggelsen skyddas av en träpallisad som byggts till skydd mot Rung.

9. Småbåtshamn för fiskare, kustseglare och pimperkorksfrakt.

10. Utkikstorn mot Rung, upprättade av trakorierna. På grund av det eviga oväsendet har man ordnat fri sikt till utkiken så att signaleldar kan användas.

11. Södra hamnen, som huvudsakligen används av trakoriska köpmän. Här ligger också en mindre trakorisk flotta under kondottiärens befäl. Garnisonen tar emot sina varor här också.

12. Köpmannakvarter för endast trakorier. I anslutning till detta ligger soldatkvarteren och hamnmagasinen.

13. Prokurator Kakralgus Piknäsas fort där även soldaterna drillas när härföraren har tråkigt. Officersbostäderna ligger även de innanför fortets pallisad.

A. Västra porten, som används flitigast av ägare till skepp i lilla hamnen (9).
B. Norra porten, som används av de flesta arbetare, köpmän o.s.v.
C. Port som används av de finare folket som bor i kvarteren runt Gyllene torget (2).[/b]


Nått sånt kanske?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Hur ser styret ut i Milacke i dag egentligen? Har det fornstarka landet splittrats i hertigdömen sedan imperiets (?) förfall och Karks självständighet? Styret är ju svagt, så i så fall bör väl hertigarna göra lite som de vill. Kan man tänka sig att Monduron av Rakma innehar titeln storhertig eller något liknande? Kan någon som begriper sig snälla hjälpa mig? :oops:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Har inte min Trakorien-modul tillgänglig men vill minnas att adeln i Milacke lider av depraverad blod från den cruriska tiden och det kanske kan låtas sippra upp här eller där i historien för att färga den trinsmyriska politiken på något sätt?
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Trakorien, sid 55 skrev:Runt 400 fO byggde Crurerna staden Esachra (nuvarande Isakra) på Trinsmyra, men kom genast i krig med rungler och milacker, ättlingar till de isbarbarer som bosatt sig på ön. Urbefolkningen kuvades aldrig i de tidiga krigen, men lyckades heller inte driva bort inkräktarna. Med tiden blandades istället kulturerna. Ädlingar av blandad crurisk börd byggde fästningar i Milackes berg och skapade med tiden egna små furstendömen.
Brior Brådfot nämner ju även dessa befästa borgar som byggts på berg som spjutspetsar. Dessutom finns det ju åldriga gravsättningar i Milacke som kanske härstammar från den tiden.

Tror vi att dessa furstendömen kvarstår och i vilken form?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Furstendömerna kanske inte finns kvar så som de en gång såg ut men på olika vis tycker jag de skal vara en högst levande del av den milackiska kulturen. Saker som namnbruk, titlar, gränsdragningar, skrivtecken, byggnader/ruiner, högtider och liknande kan vara alldagliga saker som ingen egentligen tänker på att härstammar från en död(!) kultur men innom vissa kretser eller möjligens familjer/furstehus vore det trevligt om ett mer tydligt minne är levande, om än i något förvanskad form.

En fråga som dyker upp från dessa funderingar:

Hur drabbades crurierna i kolonier och eventuella andra utposter farsegels Marjura när Svavelvintern drabbade folket (eller hur det nu kan uttryckas)? :?

-tvingade Ottar dem alla tillbaka till hemön innan de "somnade"?
-dog de helt enkelt ut med tiden då barnlösheten inte var begränsad till Marjura?
- ...eller levde de kvar för att ha gått andra öden till mötes, till exempel i Milackes berg?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kargomiterna och Runglierna är väl uppblandade med Crurierna om jag minns rätt. De som inte fanns på Marjura drabbades nog inte av svavelvintern så som jag förstår det.

Gudarna straffar alltså kanske crurierna snarare som kultur och inte efter etnicitet i ren biologisk form
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

gtjorgo skrev:Kargomiterna och Runglierna är väl uppblandade med Crurierna om jag minns rätt. De som inte fanns på Marjura drabbades nog inte av svavelvintern så som jag förstår det.

Gudarna straffar alltså kanske crurierna snarare som kultur och inte efter etnicitet i ren biologisk form
Så har jag också tänkt det. När det väl var dags för svavelvinter (200 år senare) fanns det nog inte kvar några rena crurier på Trinsmyra.

För övrigt så använder man sig av annorlunda titlar på Trinsmyra:
Trakorien, sid 30 skrev:I slutskedet av kriget mot Trinsmyra året 440 eO, hände det att en invationsstyrka närmade sig Albarunzia under befäl av Ganfryd Åålskalles högste vattenvandrare Kiarlakom d'Isakre (trinsmyrierna plägade bruka sådana märkliga benämningar på sina ledare).
Skriv svar