Senos

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Senos

Inlägg av Fafnir »

Är Senos en officiel kraktär? Denna filosof tycks ha blivit mördad av sin narguriske älskarinna och därmed fått ge namn åt såväl Senoscypressen som dess dödliga sav; senos-socker.

Vad mer vet vi om honom? Är det en Jorpagnisk filosof? Namnet känns bekant...

http://www.erebaltor.se/wiki/Senos-socker
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Senos (eller möjligen Zenos/Senoz?) var en mycket betydelsefull filosof vars läror delvis ersatte tron på gudarna bland eliten i Kejsardömet Jorpagna under rikets senare tid. Han omtalas i Sinkadusartikeln om Imperium Iorpagnum och tror även Mikael skrivit något mer någonstans också...

Historien om giftet kom jag och Fraxinus upp med.

Edit: Hittade detta: http://www.erebaltor.se/wiki/Zenos
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ah... Tyckte väl att det lärt bekant:)

Således bör via alltså döpa om Senoscypress och Senos-socker till Zenoscypress/socker... Right?

Och vi kan nu lägga till dödsorsak och en älskarinna till hans profil :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Kan Zenos tankar även varit en viktig grund för religionen i det nu fallna furstendömet Garhuea/Stabul? Vad säger Berghdal?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Om Zenos tankar haft betydelse i denna del av ett "joriskt" Krun får Bergdahl avgöra men för ordningens skull har jag letat upp relevanta tidsangivelser och händelser:

Från Krun-tråden:
Och sen en annan fråga; hur länge bestod det joriske riket kring Garhuea du nävnt, och hur blev det med solfararna här och deras eventuella allians?
Jag har tänkt mig att det joriska riket var en slags allians/förbund mellan olika joriska furstar i västra Krun, med Stabul/Garhuea som nav. Allierade som skydd mot de "aggressiva" Mulekhdyrkarna. När förbundet uppstår vet jag inte riktigt än (och jag har inte bestämt mig än för hur nödvändigt det är att gå in på en massa årtal så långt tillbaka i tiden), men iaf är det mellan 3:e konfluxen och fram till tiden för första soltåget. dock har ja tänkt mig en period av mer oreda efter 3:e konfluxen (de många furstarnas era) innan det utkristaliseras till två parter. Men det är väl inte riktigt det du frågar om.

Iaf det joriska förbundet (i brist på bättre namn) ser solfararna som potentiella allierade mot de akrogaliska inkräktarna (de ser alla sina motståndare som akrogaler även om det finns lika mycket jorer i fiendeledet). Solfararna är ju efter allt jorer, om man bortser från minoriteten dalker då vill säga. Man låter således solfararna använda slussen för att ta sig mot Furgia. Då det furgiska tåget misslyckas fatalt riktar de återvändande solfararna sina lystna blickar mot Garhueas/Stabuls rikedomar och efter diverse incidenter tar man helt enkelt svekfult makten i Garhuea med omnejd. En del av furstarna i det joriska förbundet sluter nu upp med de Mulekhtrogna medan andra allierar sig med de nya herrarna i Garhuea. Solfararna håller stånd mot de Mulekhtrognas påtryckningar fram till tiden strax efter den stora schismen, då man blivit försvagade bl.a. på grund av utvecklingen i Efaro och ett ökat missnöje hos de krunska jorerna.

De mulekhtrogna krunierna tillsammans med furgiska styrkor anfaller staden runt år 280-290 eO (exakt årtal får du fria händer för om det är av betydelse) och man erövrar solfararområdet förhållandevis snabbt. Dock hinner solfararna förstöra slusstrappan innan de ger sig av från Garhuea, som får namnet Stabul av sina nya herrar och Krun är åter igen enat.
Från DHOO-tråden:
En ny sammanställning av DHOOs tidiga historia, nu med årstal, ...:

196-199 eO: Jorpagniska solfarare deltar i det Första soltåget i Efaro.
199-212 eO: Fortsatta strider i det som kommer att bli Solstaten. Jorpagnierna kämpar som egna enheter under överbefäl av solfararnas ledare hertogd Ekir av Nordmark.
214-217 eO: "Det furgiska äventyret" - Jorpagnierna bland de centrala krafterna som fortsätter ett soltåg mot Furgia. Den Heliga Odos Brödraskap bildas.
219 eO: Förlänas ön Lopenta av den nya kungen av Garhuea som blir brödraskapet huvudsäte, övriga viktiga kapitel blir staden Garhuea, staden Kwoske i Efaro och staden Margind i Jorpagna.
263 eO: Det jorpagniska brödraskapet blir ärkänt som officiell riddarorden tillhörande Lysande Vägen.
283 eO: Den krunska solfararstaten Kungariket Garhuea faller och orden förlorar kapitelet i Garhuea. Den fördrivne kungen bildar ett nytt kapitel i sin ätts forna hemland Berendien.
309 eO: Lopenta anfalls av Krun och orden tvingas lämna ön. Nytt huvudsäte blir Margind i Jorpagna.
Det finns alltså ett slags förbund av joriska furstar i sydvästra Krun från någongång tidigare i historien tills det LV-trogna solfarare som först kämpat i Efaro (Det första soltåget) och sen i Furgia ("Det furgiska äventyret" kallat) erövrar makten och etablerar det etinstrogna Kungariket Garhuea (219-283 eO). Det lär i såfall ha varit de joriska förbundsfurstarna då som eventuellt tänkt zenosiska tanker...
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Birke
Det finns alltså ett slags förbund av joriska furstar i sydvästra Krun från någongång tidigare i historien tills det LV-trogna solfarare som först kämpat i Efaro (Det första soltåget) och sen i Furgia ("Det furgiska äventyret" kallat) erövrar makten och etablerar det etinstrogna Kungariket Garhuea (219-283 eO). Det lär i såfall ha varit de joriska förbundsfurstarna då som eventuellt tänkt zenosiska tanker...
Precis!
Skriv svar