Högmän

Allt om raser och folkslag som inte nämns i landsbeskrivningarna
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Tycker det låter intressant. Har inte hunnit kolla mot tidslinjener och så än..

Jag ska läsa egenom mer ingående så fort jag hinner och försöka återkomma med fler reflektioner :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Att högmännen uppstått ur en blandning av Jätte- och Människostam tycker jag låter fräckt. Alternativet är annars att gudarna i tidernas begynnelse lekte runt med flera olika varianter på människo- och jättetema.

Vad gäller själva avelsakten tycker jag det vore trevligare om jättarna krävde tribut i form av människoMÄN. Det kanske var ett jättematriarkat.

Tycker genealogin med olika folkslag är överflödig: räcker det inte att säga att Högmännen bebeblandat sig med mänskliga folkslag, och i stora delar av ereb uppgåt i den vanliga människobefolkning.

Att även ge Högmännen för stor civilisatorisk roll, att ha funnit de 4 elementen etc tycker jag också det är onödigt. Låt sådana processer förlora sig i tidernas gryning istället, kanske med en vag referens till forna magikerkulturer.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Vad gäller själva avelsakten tycker jag det vore trevligare om jättarna krävde tribut i form av människoMÄN. Det kanske var ett jättematriarkat
Otroligt bra!! Hoho!! Go Peter!!
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det är eventuellt så att jättematriarkatet som kräver människomän eventuellt är mer Ereb. (DVS lite lustigare) Jag tror att jag siktade mer på kultur inspirerad av Lovecraft med kvinnor som ligger i helt vridna stenåldersmiljöer med uppsvälda magar och omkommer när de till slut spricker och andra äckligheter. Inte nödvändigtvis bättre. Bara annorlunda. Kan ju helt klart lämna själva avlingen utanför helt och hållet.

Um. Det var väl liksom meningen att de skulle vara den vagt refererade till magikerkulturen i forntiden. :) Det var dock inte meningen att de skulle vara så civiliserade. Mer att de hade börjat ha kontakt med varandra och utbyta idéer. Detta hände i vår värld väldigt långt innan den skrivna historien tar sin början.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Peter
Palinorisk dödsriddare
Inlägg: 1454
Blev medlem: 2007-03-01 13:20
Ort: Bryssel

Inlägg av Peter »

Vet inte om det känns så Lovecraftianskt (han skulle aldrig vara så gory), snarare som den gamla Alienfilmen Species.

Vad är det som är så lustigt med matriarkat?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Matriarkat i sig var inte särskilt komiskt.

Det var väl mer att små människor som sätter på jättekvinnor ser jag som en aningen komisk scen. Plus att själva födseln blir väldigt problemfri istället för en plåga. Men för all del om akten alltid slutade med att jättekvinnorna åt upp männen efteråt så var det ju ganska otäckt också.

Vad gäller lovecraft så kanske du har rätt om själva detaljerna som han skulle lämna utanför men kvinnor som dör i barnsäng när de föder monster känns som att det är väldigt mycket någonting han skulle skriva. Hursomhelst så fungerar båda varianterna.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Bara en veterinär kommentar om det här med avlandet: Hundraser kan ju vara ganska olika stora men ändå få valpar - även när hanhunden är av betydligt större ras än tiken. Grejen är att fostren är ganska lika stora och främst växer efter födseln. Motsvarande kunde gälla när jättar korsas med människor.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo det är ju väldigt sant. Men nu rör det sig om ushligt monstruösa urtidsjättar med förmodad magisk härstamning. Vår egen världs biologi kanske eller kanske inte gäller dem.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jan Erik Söderman skrev:Tolgulder
Tolgulderna är uppenbarligen betydligt ljusare än andra högmän som beskrivs som mörka i hårväxten. Detta kan eventuellt ha att göra med en beblandning med tidiga västnargurer. Kanske Belgotherna. Lämnar dock tolgulderna till folk som är mer experter på Trakorien än vad jag är.
Jag vet inte om jag ska titulera mig som någon "expert", men jag råkade just läsa om tolgulderna och hittade därefter denna postning genom sökfunktionen.

Enligt Trakorien-modulen är tolgulderna väldigt bundna vid sin hemtrakt - det verkar vara själva marken som de känner sig bundna till. De gillar inte heller att segla. Oavsett så jag har litet svårt att se hur dessa jättekrigare skulle vara besläktade med andra jättefolk på Erebs fastland. (Såvida inte öarna var en del av fastlandet för tiotalet tusen år sedan.)

Antingen har de blivit placerade på ön Palamux av sin skapare - eller så har de ett helt annat ursprung. Det skulle kunna vara övernaturligt - eller som en anpassning till nya livsvillkor. Kanske jagade man bytesdjur i mastodontformat och därmed blev själva allt större med tiden.

Jämför gärna benfynden av de så kallade hobbitarna på ön Flores. Det verkar nämligen att när djurlivet blev allt mindre (människorna jagade bland annat elefanter) så blev även människorna själva mindre. (Hobbiten var visst endast en meter hög!) Det är ett välkänt fenomen att arter som blir isolerade på en ö krymper i storlek - och i en fantasyvärld kan man tänka sig det omvända, visst?

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tycker att om vi gör tolgulderna till en sorts högmän bidrar vi på ett enkelt och snyggt sätt till att knyta det i mångt utstickande Trakorien närmare Ereb. Tolgulderna kan få vara precis som de är men vi (och kjanske Aspubran) klassar dem som en sorts högmän. Hur tolgulderna hamnat på Trakoriska öarna kan vi på något vis sen eventuellt förklara.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag startade en egen tråd om tolgulder. Kontentan är väl att om vi kopplar samman tolgulderna med övriga mänskliga folkslag på Palamux så slipper vi förklara hur högmän hamnat på ön. Jag förstår dock syftet med att försöka koppla ihop dem med högmännen, men jag ser samtidigt ett ännu större värde i att försöka förklara dem lokalt.

/Baldyr
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Baldyr skrev: Jämför gärna benfynden av de så kallade hobbitarna på ön Flores. Det verkar nämligen att när djurlivet blev allt mindre (människorna jagade bland annat elefanter) så blev även människorna själva mindre. (Hobbiten var visst endast en meter hög!) Det är ett välkänt fenomen att arter som blir isolerade på en ö krymper i storlek - och i en fantasyvärld kan man tänka sig det omvända, visst?

/Baldyr
Det omvända förhållandet existerar på riktigt också. Isolerade arter som saknar naturliga fiender kan utvecklas till riktiga bjässar:
http://en.wikipedia.org/wiki/Island_gigantism
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Att Tolgulderna av vissa av Erebs lärde sorteras in under Högmän är naturligt, men de är faktiskt människor enligt Trakorien. Just nu diskuteras deras ursprung i Palamux urtid här viewtopic.php?t=28&start=570
LoveFiction
Zorakisk Väpnare
Inlägg: 96
Blev medlem: 2010-12-15 19:16
Ort: Uppsala

Högmän + Högländare

Inlägg av LoveFiction »

Jag har gjort en sammanställning av texterna om högmän och högländare, och då rasen använts flitigt på det här hållet så är det en version jag gärna ser lever kvar.

Det mesta av texten är dock praktiskt taget avskrivet från Chronopia och Monsterboxen bok II.



____________

HÖGLÄNDARE
____________

TARBANS ÄTTLINGAR

Högländarnas härkomst är fortfarande omdiskuterad, även om
de själva ofta framhåller att de är ättlingar till en
kultur som i urtiden upphöjdes genom närvaron av en gud de
kallar Tarban. Genom årtusendena har dock deras ringa antal
ytterligare minskats genom uppblandning med vanliga
människor, så att de nu för tiden är mycket ovanliga.
I nutid är det allmän kunskap att deras kultur härdats
genom århundraden i de otillgängliga högländerna runtom i
Ereb. De är ett storvuxet, stolt, hästburet folk som i alla
tider tvingats kriga för att behålla sitt land. De handlar
mycket med dvärgarna och de högländare som syns i mänskliga
städer runtom i Ereb är oftast äventyrare eller köpmän som
inte blir lurade i första taget.
En säregen sak de är kända för är att alla högländska
ungdomar, både män och kvinnor, får genomgå en
myndighetsrit när de fyller 16 år. På sin 16-årsdag får den
unga högländaren ett höftskynke, en kniv och en påse råg.
Detta ska högländaren klara sig på i en vecka uppe i
högländerna utanför byn. Att detta frambringar mycket
självsäkra och kapabla individer behöver kanske inte
tilläggas.
De bor tillsammans i klaner, där varje klan har sin
hövding och sin styrka av soldater. I krig slåss kvinnorna
tillsammans med männen och är lika farliga. De är tystlåtna
och försiktiga. Deras melodiska dialekt är unik och lätt
att känna igen. En högländares högst värderade ägodelar är
hans svärd och hans häst.
Högländarnas svärd kallas hederssvärd. De är stora vapen
och mäter upp till två meter i längd. Varje svärd är
individuellt tillverkat och av högst möjliga kvalitet.
Varje högländare får sitt svärd av sin klanhövding som ett
tecken på att han blivit vuxen. En del svärd är
nytillverkade, men det finns också många som har gått i arv
från förfäderna och har en lång ärorik historia och ett
eget namn. Det kan delvis förklara högländarnas egendomliga
vana att tala med sina svärd. Att förlora sitt svärd är en
högländares värsta mardröm, för det innebär att han
samtidigt förlorar all ära och blir förvisad från sin klan.
Att vidröra någon annans hederssvärd är en grov
förolämpning och kräver omedelbar, blodig hämnd.
Högländarnas hästar är de största i världen, väldiga djur
som passar sina ryttare. De är också de snabbaste och
uthålligaste av alla hästar, och den ringaste bland dem kan
springa en dag och en natt med en fullt rustad krigare i
sadeln.

Utseende: Högländarna är större och kraftigare än vanliga
människor och bär ofta stora, svarta skägg. De har mörka
ögon och mörkt hår. De klär sig enligt det lokala modet,
även om deras förkärlek för högländer och kalla klimat gör
att de ofta bär tjocka, grova yllekläder. De använder
sällan juveler utan dekorerar sina kläder med desto mer
silver-, guld- och mässingdetaljer, ofta med vackert
stiliserade djur- eller gudamotiv från de olika klanernas
namn.

Uppträdande: En vanlig egenskap bland högländarna är att de
anser sig lite förmer än vanliga människor och sålunda
arroganta och hänsynslösa, men detta är givetvis
individuellt. De är medvetna om att deras folk håller på
att dö ut och drabbas därför ofta av skräck inför döden
redan i unga år. En sådan dödsskräck tar sig uttryck
antingen genom att de ständigt söker utmana döda (de blir
mycket djärva, näst intill dumdristiga, äventyrare) eller
att de flyr döden (de blir folkskygga eremiter).
De är ett stolt folk som styrs av en sträng hederskodex.
Ärlighet och en särskilt sorts 'sportslighet' i strid hör
till självklarheterna för en högländare med hedern i
behåll.

Förmågor: Livslängd 100-120 år.
* Högländare får välja en valfri vapenfärdighet som Primär
färdighet. Stjäla föremål och Bluffa är och andra sidan
Sekundära färdigheter.
* Högländare får en extra bonus på +5 på sitt CL i Rida
när de skapas.



----


Tarban har jag gjort väldigt lik Crom som Conan stundtals använder som utrop:¨
"Den som reder sig själv ser Crom på med godkännande, de som ber honom om hjälp föraktar han." (ungefär)

Högländska stridshästar har jag nyligen samfört med pansarhästen i Monsterboxen bok I-kampanj.

Mognadsprovet är nog ganska likt det som framkommer en kort stund i filmen 300.

Så en kombination av Cimmerier och Spartaner. Blir inte mycker hårdare än så? :D
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Hmmm...du sa C-ordet. :wink:

Högmän och Tolgulder har diskuterats som besläktade, men nu tror jag konsensus är att Tolgulder är en ras/art i sig.

Monsterboxens status som källa är diskuterad och ifrågasatt. Jag ska ta och titta igenom tråden, boxen och det du skrivit. Jag återkommer.

C*?¤&% är inte en källa (även om även jag har stulet en del material där ur, främst då ur Altors Baksida.
Skriv svar