Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev: Jag ska nysta vidare i detta och återkommer, förhoppningsvis, med mera säkra rön. Om jag inte hörs av igen, försök inte hitta mig. Jag lämnar er denna gång med det enda som magikern Kamalkus yttrade när han såg Eniaken på nära håll: "Oh nej, inte nu igen!"
/Baldyr :twisted:
Mycket bra tycker jag också - här ser man stora möjligheter till äventyrande i Lovecraftiansk anda!

Vad gäller Kamalkus så har jag knutit honom närmare intrigen i romanen. Bland annat så har han och Kaklunen utbytt kroppsdelar (det var inte ett ömsesidigt beslut) så att trollkarlen har en igel-liknande tentakel istället för vänster hand:

... de ryggade alla tillbaka, ty trollkarlens vänstra arm slutade inte i en hand utan i en brunaktigt glänsande klump som plastiskt böljade av främmande liv. Inför deras blickar, sköt den märkliga lemmen flera utskott som då en snigel skaftar ut sina ögon. Sedan tentaklerna nått en fots längd, vidgades de för att därefter sjunka tillbaka och snart ersättas av andra.

”Vi måste gå upp i kastellet, tiden konfluerar mot vargmånen”, sade Kamalkus. Han ville sätta tillbaka handsken men hans märkliga kaklunhand trivdes i frihet och återtog passform först sedan trollkarlen upprepade gånger dängt den hårt i en stolpe.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Just för den nya provinsen på Trakroiska öarna så hann man nog aldrig nå sådan storlek som motiverade oktindelning, tanken var att man skulle expandera och erövra men efter Imperiets fall blev det inte så. Iochförsig kan man då ändå ha delat in den lilla kolonin i 8 distrikt. Tänker högt här.
Jag tror att vi tänker ganska lika i det här fallet. :)

De övergivna kolonisterna kan ju ha sneglat på det fjärran hemlandet och känt att en oktader ändå är att föredra när allting kommer omkring.

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:
Baldyr skrev: En utmärkt kompromiss. Förmodligen har flera kejsare tagit sig namnet Naramsi, efter hjältekejsaren som jag nämnde.
Läste i Magilre och Hosin III gick inte, men plan B blir "Hosin Naramsi III"!
Varför skulle det gå bättre? Oavsett så tror jag att vi får inse att källan inte är kompatibel med tidigare publicerat material och byta spår. Det kanske är för sent att backa spår helt, men ärligt talat så verkar hela Ry'caril-historien synnerligen misslyckad. Löser den ens några problem med historieskrivningen eller skapar den bara nya problem?

/Baldyr
Har du ändrat dig? :wink: Du skrev ju att Hosin III gick bra samt att säkert många har tagit hjältekonungens namn också så Naramsi III uppfattade jag som OK också?

Nu löser vi det här. Enligt Magilre var han klavykernas tredje kung Hosin den förste (har jag för mig). Vi får nu göra om detta så att det passar med Trakorien. Vi vet att klavykerna hade kejsare inte kungar. Vi vet att det gått lite länge för att det skulle kunna vara endast den tredje kejsaren i en obruten linje.

:idea: Alternativen:
Hosin Naramsi III
Hosin III
Hosin ANNATNAMN III /ANNATNAMN III Hosin
Hosin I
Hosin I klavykernas tredje kung precis som det står i Magilre...därför att det tog ett tag att verkligen få det där med kejsare och adelsråd accepterat och på plats varför några starka herrar lyckades under korta perioder utropa sig till kung (king of Rome).
Fler förslag :?:

Att stryka hela historien är inte aktuellt.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Hosin I klavykernas tredje kung precis som det står i Magilre...därför att det tog ett tag att verkligen få det där med kejsare och adelsråd accepterat och på plats varför några starka herrar lyckades under korta perioder utropa sig till kung (king of Rome).
Då böjer vi väl vidare då. En möjlig väg framåt kan ju vara att klavykernas "republik" haft samma problem som romarnas dito. Alltså att de valda härskarna gärna utropar sig till kungar, fast här i meningen arvsmonarki. Antingen kan Hosin varit den tredje som försökt sig på detta genom den klavykiska historien, eller så var han den tredje "kungen" i en släktlinje som tog makten under ett kort obevakat ögonblick.

Jag tycker dock inte ens själv att det är en bra lösning, utan tar armkrok på Jan Erik och ställer mig på tvären. Bort med skräpet! :evil:

Oavsett så tycker jag inte att vi faktiskt ska lansera titeln "konung" bland klavykerna, utan eventuella arvskejsare har också kallat sig "kejsare". (Annars pajar min egen idé kring detta, nämligen.)

/Baldyr
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Desperat infall på Magillre- tråden
En annan kompromiss är att låta Hosin den förste vara den tredje kungen av landsdelen Fontra-Cilor (riket Klavykien), inom det Klavykiska kejsardömet där Naramsi var den Tredje Kejsaren (men kanske 2:e kungen av Klavykien? eller 5e av Trybra) Vilket nummer i kejsarordningen kan vara osäkert för Hosin då kanske en (Namn) av Fammaruhl var fjärde kejsare av Klavykiska kejsardömet etc.

Lite som att Kung HansII av sverige är Kung Hans III av Danmark fast ändock samma person...
DVS klavykiska riket bestod/består(?) av olika länder, fast ett enda kejsardöme.

någon som fattar?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

gtjorgo skrev:DVS klavykiska riket bestod/består(?) av olika länder, fast ett enda kejsardöme.
Jag tror att Moskorien med flera landsändar är uppdelade i hertigdömen, inte kungariken. Fast det blir ju inget vidare, då den landsflyktige adelsmannen själv var hertig...

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-11 17:44, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Mycket bra tycker jag också - här ser man stora möjligheter till äventyrande i Lovecraftiansk anda!
Att döma av nyligen upphittade dokument av självaste Cambalum Vise, ska den reva i verkligheten som uppstått i Krindenland ha koppling till De grå eminenserna i Laabne. Under deras tid uppstod nämligen stora mängder magisk spillenergi, som enligt hans teori riktades genom kristallklippan i Ziddisbar till Krindenland. I en jättelik urladdning rämnade därför själva rumtiden och någonting tog sig igenom. Enligt hans beräkningar skulle Gazela klyfta i Matagdebergen på Saphyna utgöra spåret efter varelsen som krälade sig fram mot havet. Det finns djupa fåror i marken ända fram till Järnmyrarna. Det finns fler spår att finna, däribland blodisande berättelser om en natt för länge sedan då själva stjärnorna slocknade och hela Saphyna skakade.

Den berömde vetenskapsmannen har även utfört experiment kring Ferrofagerna och menar att dessa rostiga klippor stöter bort magisk energi - enligt hans beräkningar just i riktning mot Shamash finger! När han sedan undersökte en bit magnetsten från Ferrofaterna visade den alkemiska analysen att järnet hade samma elementvärde som det järn som färgar havet rostbrunt vid Järnmyrarna.

Betänker man då att Klastobrest Dimvett, guden Remuntras profet från Krindenmaar, försvann i riktning mot Ferrofagerna med sin armada är det lätt att bli mörkrädd! Enligt viskade rykten seglade man inte mot någon fjärran kust utan nådde istället sitt ämnade mål i havsdjupen.

Än idag samlas Remuntra-dyrkare på Vindens ängar, mellan Laabne och de magnetiska reven ute i havet. Lyssnar man på deras egna berättelser så är de alla övertygade om att guden Remuntra väntar på dem i en djuphavsgrav ute i Västerhavet. Man ska heller inte missta sig på att havet bortom Ferrofagerna bär det olycksbådande namnet Vallimangraven. (Druiderna i Krindenmaar tror som bekant att deras gud Valliman är fången i underjorden och kallar ljudbävningarna över Krindenland för "Vallimans klagan".)

Det lär inte heller vara någon tillfällighet att svamphärvan som senare skulle komma att bli känd som Eniaken flöt iland i just denna trakt, endast en handfull mil längre bort. Det som döljer sig i havsdjupen har nu alltså etablerat sig i bergen i Nastrôl! :twisted:
Brior skrev:Vad gäller Kamalkus så har jag knutit honom närmare intrigen i romanen. Bland annat så har han och Kaklunen utbytt kroppsdelar (det var inte ett ömsesidigt beslut) så att trollkarlen har en igel-liknande tentakel istället för vänster hand:
Oh, underbart! Tralala!

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Det är helg och jag är ledig (igen), så det riskerar att bli en hel del postningar från mig... :oops: Huka er! :roll:
Baldyr skrev:Oh, underbart! Tralala!
Jag är farligt nära att göra en pilgrimsfärd till Ferrofagerna nu, för när jag uttalade namnet Remuntra som ett mantra i duschen förvreds mitt anlete till ett fånigt grin. Prova själv, om ni vågar! :o

/Baldyr av de fem tofsarnas fason
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-11 19:58, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Baldyr skrev:Det är helg och jag är ledig (igen), så det riskerar att bli en hel del postningar från mig... :oops: Huka er! :roll:
Baldyr skrev:Oh, underbart! Tralala!
Jag är farligt nära att göra en pilgrimsfärd till Ferrofaterna nu, för när jag uttalade namnet Remuntra som ett mantra i duschen förvreds mitt anlete till ett fånigt grin. Prova själv, om ni vågar! :o

/Baldyr av de fem tofsarnas fason
Haha.. Underbart 8) Ser fram emot det. Jag jobbar 2 nätter på rad nu så jag kommer hålla mig till att läsa och kommentera, beroende på hur mycket det är på jobbet.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev: Att döma av nyligen upphittade dokument av självaste Cambalum Vise, ska den reva i verkligheten som uppstått i Krindenland ha koppling till De grå eminenserna i Laabne. Under deras tid uppstod nämligen stora mängder magisk spillenergi, som enligt hans teori riktades genom kristallklippan i Ziddisbar till Krindenland. I en jättelik urladdning rämnade därför själva rumtiden och någonting tog sig igenom. Enligt hans beräkningar skulle Gazela klyfta i Matagdebergen på Saphyna utgöra spåret efter varelsen som krälade sig fram mot havet. Det finns djupa fåror i marken ända fram till Järnmyrarna. Det finns fler spår att finna, däribland blodisande berättelser om en natt för länge sedan då själva stjärnorna slocknade och hela Saphyna skakade.

Den berömde vetenskapsmannen har även utfört experiment kring Ferrofagerna och menar att dessa rostiga klippor stöter bort magisk energi - enligt hans beräkningar just i riktning mot Shamash finger! När han sedan undersökte en bit magnetsten från Ferrofaterna visade den alkemiska analysen att järnet hade samma elementvärde som det järn som färgar havet rostbrunt vid Järnmyrarna.

Betänker man då att Klastobrest Dimvett, guden Remuntras profet från Krindenmaar, försvann i riktning mot Ferrofagerna med sin armada är det lätt att bli mörkrädd! Enligt viskade rykten seglade man inte mot någon fjärran kust utan nådde istället sitt ämnade mål i havsdjupen.

Än idag samlas Remuntra-dyrkare på Vindens ängar, mellan Laabne och de magnetiska reven ute i havet. Lyssnar man på deras egna berättelser så är de alla övertygade om att guden Remuntra väntar på dem i en djuphavsgrav ute i Västerhavet. Man ska heller inte missta sig på att havet bortom Ferrofagerna bär det olycksbådande namnet Vallimangraven. (Druiderna i Krindenmaar tror som bekant att deras gud Valliman är fången i underjorden och kallar ljudbävningarna över Krindenland för "Vallimans klagan".)

Det lär inte heller vara någon tillfällighet att svamphärvan som senare skulle komma att bli känd som Eniaken flöt iland i just denna trakt, endast en handfull mil längre bort. Det som döljer sig i havsdjupen har nu alltså etablerat sig i bergen i Nastrôl!
Alla de här antydningarna tycker jag låter mycket bra. Mitt förslag är dock att man i Lovecraftiansk anda låter det stanna vid antydningar, delvis motsägelsefulla teorier och viskade sagor snarare än att berätta hur det faktiskt ligger till. Jag ser en frestelse att söka sig mot det fysikerna kallar "Teorin om allt" och har själv negativa erfarenheter av dylikt. Viktig är att behålla myllret, magin och de många möjligheterna såväl i teori som praktik. Som sådana är idéerna mycket intressanta.
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev: Jag är farligt nära att göra en pilgrimsfärd till Ferrofagerna nu, för när jag uttalade namnet Remuntra som ett mantra i duschen förvreds mitt anlete till ett fånigt grin. Prova själv, om ni vågar!
Jag vågar inte ens säga "Candyman" fem gånger. Remuntra kan jag knappt tänka på. Bing* tjilihopp!
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Alla de här antydningarna tycker jag låter mycket bra. Mitt förslag är dock att man i Lovecraftiansk anda låter det stanna vid antydningar, delvis motsägelsefulla teorier och viskade sagor snarare än att berätta hur det faktiskt ligger till. Jag ser en frestelse att söka sig mot det fysikerna kallar "Teorin om allt" och har själv negativa erfarenheter av dylikt. Viktig är att behålla myllret, magin och de många möjligheterna såväl i teori som praktik. Som sådana är idéerna mycket intressanta.
En teori som blåser bort all mystik från Trakoriens bakgrund är väl definitionsmässigt "sökande efter förbjuden kunskap", och jag får väl krypa till korset och erkänna mina synder. Jag söker nämligen aktivt ett sätt att förklara alltsammans, från laabniska kulturer till Krindenland och Eniaken. (Ni andra följer så att säga mitt arbete dag för dag, även om jag alltså väljer att inte avslöja allting direkt.)

Först och främst skulle jag verkligen vilja knäcka alla dessa nötter för egen del - annars lär jag aldrig få någon ro. Men det betyder ju inte att jag inte skulle kunna hitta ännu bättre lösningar i framtiden. Jag skulle vilja kalla det för en arbetshypotes.

Jag tror också att projektet som sådant behöver arbetshypoteser som alla sedan kan utgå ifrån i sina egna skriverier - annars blir materialet inkompatibelt med tiden. Fast jag menar verkligen inte att allting behöver publiceras i wikin eller ens beslutas om officiellt, utan det räcker nog med just arbetshypoteser som vi för enkelhets skull kan utgå ifrån. Alltså ungefär som att Trocuspa är en skapargud eller att det finns flera olika slags banzikan, utan att en massa slutgiltiga beslut behöver tas.

I detta aktuella fall så tänkte jag alltså använda mig av min hypotes när jag skriver om Nastrôl, utan att för den sakens skull skriva någon djuplodande "huvudartikel" om Eniaken. Det skadar dock inte om det material som så småningom publiceras har mera djup än så. Jag skulle exempelvis kunna tänka mig bygga ett äventyr kring min egen teori om hur allting egentligen hänger samman, men ett äventyr är ju inte att betrakta som "officiellt" material inom projektet.

Jag ska sammanfattningsvis försöka att inte blåsa bort all mystik där jag drar fram, men samtidigt lär jag presentera någon form av arbetshypotes som jag sedan själv kommer att arbeta utifrån. Om andra sedan väljer att bygga vidare på det är en annan sak, men det kan ju underlätta om andra åtminstone är medvetna om vad jag baserat mina egna texter på.

Slutligen tänkte jag tipsa om en intressant tråd på Religions-forumet. Samma sak gäller nog även där, och jag utgår ifrån att det arbetet också stannar vid en arbetshypotes. Ämnet i sig blir dock inte mindre intressant eller angeläget för det.

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Baldyr skrev:
Mikael skrev:Hosin I klavykernas tredje kung precis som det står i Magilre...därför att det tog ett tag att verkligen få det där med kejsare och adelsråd accepterat och på plats varför några starka herrar lyckades under korta perioder utropa sig till kung (king of Rome).
Då böjer vi väl vidare då. En möjlig väg framåt kan ju vara att klavykernas "republik" haft samma problem som romarnas dito. Alltså att de valda härskarna gärna utropar sig till kungar, fast här i meningen arvsmonarki. Antingen kan Hosin varit den tredje som försökt sig på detta genom den klavykiska historien, eller så var han den tredje "kungen" i en släktlinje som tog makten under ett kort obevakat ögonblick.

Jag tycker dock inte ens själv att det är en bra lösning, utan tar armkrok på Jan Erik och ställer mig på tvären. Bort med skräpet! :evil:

Oavsett så tycker jag inte att vi faktiskt ska lansera titeln "konung" bland klavykerna, utan eventuella arvskejsare har också kallat sig "kejsare". (Annars pajar min egen idé kring detta, nämligen.)
Har gett en kommentar till detta i Magilre-tråden och upprepar här att inga källor ignoreras utan mycket goda skäl. I det här tillfället är det också endast en mycket enkel tolkning som krävs för att få in Hosin i Trakorien och Magilres historia.

Vi kan helt enkelt skriva Kejsar Hosin av Klavykiska riket :!:
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:
Baldyr skrev: Jag är farligt nära att göra en pilgrimsfärd till Ferrofagerna nu, för när jag uttalade namnet Remuntra som ett mantra i duschen förvreds mitt anlete till ett fånigt grin. Prova själv, om ni vågar!
Jag vågar inte ens säga "Candyman" fem gånger. Remuntra kan jag knappt tänka på. Bing* tjilihopp!
...re-Muntrare-Muntrare-Muntrare-Muntrare-Muntra...

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Korspollinering från Magilre-tråden:
Mikael skrev:Bra förslag Birke men med tillägget att han är "även känd som tredje Kungen av Fontra Cilor (Kung var en hederstitel staden delade ut till särskilt omtyckta borgmästare. Med tiden slets den hederstiteln ut då i princip alla borgmästare började förvänta sig att få den och korrupta stadsråd tillslut delade ut den varje gång)".
Vad tror ni? Baldyr går det att köpa?
Jag får nog vara tråkig och säga att jag inte längre bryr mig om detta. Tycker ni verkligen att det fungerar så ska jag inte vara i vägen.

Ni andra vet redan min inställning i frågan som sådan. Jag tror att man får dra en gräns någonstans, även om jag har full respekt för era strävanden i sig.

/Baldyr
Skriv svar