Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ja min orginalidé om den sjunkna kontinenten var ju att det skedde vid första konfluxen men det behöver ju inte vara samma idé. Öarna i västerhavet kanske alla har en tendens att vilja sjunka förr eller senare. :)

Om jag ska vara lite mer seriös så är väl egentligen det enda kravet om det nu är så att Jih Punerna också ska fått idéer därifrån i forntiden att detta skedde innan detta rikes historia börjar också. Jih Mono (DVS det vanliga folkslaget på Jih Pun) Kom dit för 7900 år sedan enligt historian i den boken. Detta var alltså innan bronsåldern och de förde endast med sig kunskaper om båtbyggande, fiske och jordbruk. Man kan dock tänka sig att de redan även förde med sig stenhuggandet och de många gudarnas lära. Dessutom tänkte jag i deras fall att det snarare var deras skyddsandar än de själva som var arvingar till det sjunkna "Erdir"

I Trakorien kan det ju även där röra sig om små folkslag som far runt och för med sig olika skyddsandar. Dessa blir i princip utrotade av svartfolk och andra otäckheter och finns knappt kvar när jorer och andra civiliserade folk anländer men som sagt finns deras stentavlor och andra småföremål kvar. Dessa innehåller så pass mycket kunskap om det gamla språket och de gamla andarna att de nya trakorierna (jorerna vid denna tidpunkt) börjar undersöka ruiner, kontakta skyddsandar, prata med alverna etc. På detta sätt finns det ett arv utan att detta urtidsfolk någonsin behöver ha träffat de "moderna" jorerna.

Det folkslag som verkligen kallades Erdir som väl bodde i sydvästra Ereb är väl helt enkelt en annan folkgrupp som har påverkats av samma familj av skyddsgudar och lärt sig att dominera de andra stenåldersmänniskorna omkring dem. Dock finns PGA LV och andra religioners spridning i allmänhet inte lika mycket kunskap om dessa gamla sätt kvar bland gemene man även om givetvis Mandelorden och andra lärde försöker forska om dem.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Erdir får nog min röst också av de förslag som hittills förekommit. Kombinerar det med mitt förslag om överlevande skrifter i sten och lera, men erdirerna dog ut. Magiker, mystiker och till viss del Trocuspaprästerna lyckas med alvernas hjälp (de har ett "rosetta-träd" naturligtvis) översätta och tolka texterna och vissa ord, främst namn, smyger sig in i kolonisternas jori.
Egentligen behöver vi ju inte hugga någonting i sten, utan en arbetshypotes torde räcka långt i detta skede. Jag är inte helt förtjust i Lovecraft-lösningar där någon hittar reliefer på väggar och får genast insikt i tusentals år av pre-mänsklig historia, typ. Jag tycker alltså inte att det räcker med några stentavlor (eller liknande) för att bygga upp ett utdött språk (var får man fonetiken ifrån?), men det borde ändå gå att lösa med fantasy-inslag av lämplig slag. (Det kanske inte ens behöver förklaras i klartext.)

Jag föreställer mig i så fall att någon (det kan ju fortfarande handla om främmande mystiker som hamnar i Lasmosia) gör ett fantastiskt fynd bland gamla ruiner i Laabne. Detta ger upphov till de magiker och den akademi i Voag Aspede som sedermera blir mera kända som de Grå Eminenserna. Detta fenomen behöver nästan någon form av förklaring, känner jag. Dels är de hiskligt duktiga i sitt värv (väl?) och dels verkar det handla om en främmandet typ av magi (som suger ut kraften i omgivningen).

Det kanske rent av är så att en mäktig främmande entitet levde (och kanske fortfarande lever kvar) i Laabne, och i utbyte mot kunskap fick mystikerna som väckt den ur sitt slummer betala med sina själar. För utomstående kan det ju ha sett ut som att magikerna "gick så upp i sitt arbete att de glömde allt annat, också själva livet som de isolerat sig från" (Trakorien, sid 55). Sanningen kan ju varit att de Grå Eminenserna själva var fångar i sin stad och på sin akademi.

Det enda som lever kvar av denna "utomvärldsliga kunskap" är just det språk som uppstod i Laabne under denna tid. Den pre-klavykiska kulturen i Lasmosia kallas därför allmänt för den "laabniska kulturen", efter språket. Eventuellt kan vissa kulturella inslag som blir svåra att härleda till Jorpagna också härstamma från det som nu fanns i Laabne innan kolonisterna anlände.

Observera att ovanstående torde gå att kombinera med Erdir-spåret, om man så vill, men fungerar också självständigt. Det behövs inte heller någon koppling till Trocuspa och banzikan, om man inte absolut vill.

/Baldyr
Senast redigerad av Baldyr den 2009-09-09 18:18, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag yrar vidare om Nastrôl och dagens tankegång handlar om någonting som jag läste härom dagen:
Trakorien (sid 28) skrev:"...hypherermunkarna (...) tappar all sin näring från Eniaken."
Det låter ju... ohälsosamt. Genast sätts fantasin i rörelse och man undrar vilken effekt en sådan kost skulle kunna ha. Jag skulle faktiskt vilja föreslå att man är vad man äter, och att munkarna med åren blir mer och mer ett med sin älskade svamp.

Om man exempelvis låter sig inspireras av "kryddan" i Dune, så skulle hypherermunkarna bli mer och mer världsfrånvända med åren, och till slut endast ägna sig åt att vårda Eniken. Man kan ju tolka det som en slags symbios eller en överlevnadsmekanism hos svampen.

Vidare så skulle munkarna kunna bli ohälsosamt gamla, vilket man dock inte skyltar med. Det skulle rent av kunna vara en välförborgad hemlighet, ty annars skulle man genast överfallas av härskare och andra som drömmer om evigt liv. Fast det rör sig ju knappast om ungdomens källa, utan munkarna åldras som vanligt (fast eventuellt något långsammare). Det är bara livsanden som vägrar lämna kroppen, varför livet snarare blir till ett slags ickeliv efter ett par århundraden.

Detta skulle kunna få flera konsekvenser för orden. För det första får ingen munk leva i offentligheten mer än säg 50 år - därefter får man finna sig i att gömma sig på ett undangömt kloster. För det andra så blir rekryteringsbehovet minimalt, vilket faktiskt löser ett potentiellt problem jag annars behövt brottas med. Och för det tredje kan man ha infört en slags ättestupa för lastgamla munkar. Förmodligen blir den orörlige munken utburen till Eniakens mycel, där munken växer ihop med svampen. (Ungefär som en kaklun, alltså.) Det kan rent av vara på detta vis Eniaken får den näring som upprätthåller den, eller så är det denna "näring" som gör det möjligt för svampen att bilda sporkapslar. (Jag föreställer mig att inga sporkapslar flöt iland i Lasemos när det begav sig. Dessa uppstod passande nog först när svampen etablerat sig i norra Nastrôl.)

Protester?

/Baldyr
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Om man exempelvis låter sig inspireras av "kryddan" i Dune, så skulle hypherermunkarna bli mer och mer världsfrånvända med åren, och till slut endast ägna sig åt att vårda Eniken. Man kan ju tolka det som en slags symbios eller en överlevnadsmekanism hos svampen
Det låter fantastiskt Baldyr 8) Helt underbart.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

leinder skrev:Det låter fantastiskt Baldyr 8) Helt underbart.
Då har jag inte delat med mig av gårdagens funderingar. Jag ägnade arbetsdagen åt att asgarva åt mina egna uppslag till Nardor Brodrans sturske sinnen. (Munkarna vill gärna leva efter samma förebild som mannen som gett orden sitt namn. Det är bara det att det var en lite knepig person, om man säger så. ;) )

Men jag ska inte säga mera så att jag inte spoilar det roliga, fast jag lär å andra sidan inte heller inkludera alla dumheter i mitt utkast... :roll:

/Baldyr
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Baldyr skrev:
leinder skrev:Det låter fantastiskt Baldyr 8) Helt underbart.
Då har jag inte delat med mig av gårdagens funderingar. Jag ägnade arbetsdagen åt att asgarva åt mina egna uppslag till Nardor Brodrans sturske sinnen. (Munkarna vill gärna leva efter samma förebild som mannen som gett orden sitt namn. Det är bara det att det var en lite knepig person, om man säger så. ;) )

Men jag ska inte säga mera så att jag inte spoilar det roliga, fast jag lär å andra sidan inte heller inkludera alla dumheter i mitt utkast... :roll:

/Baldyr
Tycker det ger en härlig blom med dune linjen 8) Hehehe. Kan se det framför mig. några gamla munkar som vallar omkring bland deras älskade svamp :lol: och hur de yngre munkorna snackar bakom svampen om de gamla originalen :P [/i]
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Baldyr skrev:Jag föreställer mig i så fall att någon (det kan ju fortfarande handla om främmande mystiker som hamnar i Lasmosia) gör ett fantastiskt fynd bland gamla ruiner i Laabne. Detta ger upphov till de magiker och den akademi i Voag Aspede som sedermera blir mera kända som de Grå Eminenserna. Detta fenomen behöver nästan någon form av förklaring, känner jag. Dels är de hiskligt duktiga i sitt värv (väl?) och dels verkar det handla om en främmandet typ av magi (som suger ut kraften i omgivningen).

Det kanske rent av är så att en mäktig främmande entitet levde (och kanske fortfarande lever kvar) i Laabne, och i utbyte mot kunskap fick mystikerna som väckt den ur sitt slummer betala med sina själar. För utomstående kan det ju ha sett ut som att magikerna "gick så upp i sitt arbete att de glömde allt annat, också själva livet som de isolerat sig från" (Trakorien, sid 55). Sanningen kan ju varit att de Grå Eminenserna själva var fångar i sin stad och på sin akademi.
När jag tänker på det så inser jag att detta mer eller mindre är ett gammalt äventyrsuppslag jag använt. Rollfigurerna hittade en mäktig kristallkula i en tornkammare bland ruinerna av Voag Aspede, och skulle förstöra den genom att slänga den i en bottenlös brunn på Koelvygruppen. Eller nåt. Poängen är och var att det var kristallkulan (det kan rent av ha funnits två) en gång i tiden gett upphov till fenomenet Voag Aspede och fortfarande hotade omgivande länder.

Man kan alltså tänka sig att kolonisterna (eller någon annan) hittade en dylik artefakt i Laabne, som gav dem tillgång till oanade kunskaper. Fast det hade som bekant ett pris. Artefaktens ursprung kan man i så fall spekulera kring.

Vidare, vad gäller Eniaken och min tidigare postning idag, så kan man spekulera över svamphärvans ursprung. Mitt förslag skulle väl vara att ett knippe av denna levande organism lossnat i havsdjupen, där det legat ända sedan ön den ursprungligen växte på sjönk. Genom ödets eller gudarnas försorg spolades mycelet i land i Lasemos, och resten är historia (närmare bestämt Trakorien, sid 57).

Det känns lockade att tro att båda sakerna i så fall härstammar från samma ställe.

Betänk förresten att Trakoriens egen Bermuda-triangel, det vill säga Ferrofagerna, finns bredvid Laabne...

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:
Trakorien (sid 28) skrev:"...hypherermunkarna (...) tappar all sin näring från Eniaken."
Det låter ju... ohälsosamt. Genast sätts fantasin i rörelse och man undrar vilken effekt en sådan kost skulle kunna ha. Jag skulle faktiskt vilja föreslå att man är vad man äter, och att munkarna med åren blir mer och mer ett med sin älskade svamp.
Jag tycker också att detta låter mycket bra. Man funderar genast vilka egenskaper dessa gamla halvsvampiga munkar kan besitta...
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael har överträffat sig själv genom att posta en finfin tidslinje över Magilre. Med tanke på att Magilre är klavykernas och trakoriernas arvsfiende så finns det givetvis passager som påverkar Trakorien. Jag föreslår dock att dessa reds ut i samband med att en liknande tidslinje upprättas för Trakorien. Under tiden har jag själv gjort en och annan invändning i Magilre-tråden, men en del frågor kan säkert lyftas över till Trakorien-tråden istället.

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

En arbetsdag rikare kan jag inte skaka av mig känslan att någonting makabert i själva verket döljer sig under ytan i "heliga" Nastrôl...

Vi börjar med en tillbakablick på källorna:
Trakorien, sid 27-28 skrev:Eniaken planterades (...) under omständiga ritualer och viss mansspillan redan de närmaste åren efter erövringen av Nastrôl. Sedan dess har den enorma svampen växt oavbrutet.
(---)
...Eniaken är ett sammanhängande mycel, en svamphärva, med trådar av mellan två och femtio meters tjocklek. (...) Hyphererorden, Nastrôls äldsta och mest tillbakadragna munkorden, (...) vakar över Eniaken. Hypherermunkanras hemvist är fästet Faa vid Gremskporten, den passage under Eniaken som är enda förbindelsen mellan Kargom och Nastrôl...
Vi mötte flera av munkarna från Faa (...) och dessa möten följde ständigt samma mönster. (...) Sedan hypherermunken avslutat den vers eller strof han påbörjat (...) rusade (vägvisaren) fram och kysste sångarens handflator, varefter han bugade mot Eniaken och hastade tillbaka...
...munkarnas musik håller den stora svampen på rätt plats. Utan sången skulle Eniaken dö eller kanske sprida sig över hela Palamux.
...(Eniaken) är dödligt farlig för alla oinvigda (...) svampen skjuter sina sporer genom att spränga (sporkapslar) med sådan kraft att fröna tränger tumsdjupt ner i solid sten (...) hypherermunkarna vet hur man rör sig inne bland stammarna utan fara och tappar all sin näring från Eniaken...
Det som inte framgår av herr Brådfots berättelse är hur munkarna i Nastrôl i själva verket fruktar hyphererna och den makt som kontrollen över Eniaken ger dem. Inte heller berättas det hur munkarna ur landets övriga ordnar känner sig illa till mods när de vandrar i Eniakens skugga, hur de känner att svampen hungrigt iakktar deras varje rörelse, och vilken lättnad de känner när eländet äntligen är utom synhåll... Och då känner munkarna inte ens till vad som egentligen hände den ödesdigra natten då Eniaken planterades, något som är ett tabubelagt ämne i Nastrôl. Det ryktas dock att endast en av de astromanter som deltog i ritualen överlevde, men att denne hade förlorat förståndet och förvann spårlöst kort därefter.

Det finns dock ledtrådar om man vet var man ska leta. Man kan exempelvis fråga sig varför svampen bildar sporkapslar när den inte förökar sig, utan bara breder ut sig. (Den utgör ju en enda sammanhängande organism.) Eller varför Remuntra-dyrkare vallfärdar till Eniaken - och vad som i själva verket händer med dem när de vandrar in bland mycelen. (De flesta antar att de går en snabb död till mötes när de råkar aktivera sporkapslarna, men så enkelt är det dessvärre inte.) Eller varför hypherermunkarna själva är immuna mot vansinnet, men att det samtidigt inte är ovanligt att munkar helt plötsligt bara lämnar sin post och vandrar in bland svamphärvan för att aldrig höras av igen.

Jag ska nysta vidare i detta och återkommer, förhoppningsvis, med mera säkra rön. Om jag inte hörs av igen, försök inte hitta mig. Jag lämnar er denna gång med det enda som magikern Kamalkus yttrade när han såg Eniaken på nära håll: "Oh nej, inte nu igen!"

/Baldyr :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jag lämnar er denna gång med det enda som magikern Kamalkus yttrade när han såg Eniaken på nära håll: "Oh nej, inte nu igen!"
Nu gör du mig nyfiken :lol: haha.. Jag gillar verkligen vart det här verkar gå.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Skitbra nahstolier Baldyr!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9045
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Brior skrev:
Baldyr skrev: Annars tänkte jag på detta med Laabne och kom fram till att "Lasmosia" kanske inte är ett lämpligt namn för den joriska kolonin. Det kanske borde ha hetat "Laabnia" istället?
/Baldyr
Labonia kanske, med en blinkning till Laponia - latin för Lappland.
Jag som engång myntade Lasmosia som Kejsardömet Jorpagnas namn på sin kortvariga provins ute i Västerhavet och det finns skrivet så här i wikin:
Palamux
(Del av dagens Trakorien)

Palamux Lasmosia (Lasmosia) - Dagens regioner Lasemos, Laabne och Bhannavil i Trakorien.
-Laabna
-Lasmosia Marelde
Med andra ord inte så mycket och det borde därför lätt gå att ändra till Labonia. eller få in det på något sätt. Meningen var att göra det så löst och tolkningsbart som möjligt eftersom ingen då än börjat nysta i Trakoriens joriska historia.

Kanske kan Lasmosia (tänkt som bruksnamn på provinsen) i ovanstående bytas ut med Laponia eller med vad jag kallat Laabna (som en av två delar provinsen efter konfluxen delade sig i)? :?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

birkebeineren skrev:Kanske kan Lasmosia (tänkt som bruksnamn på provinsen) i ovanstående bytas ut med Laponia eller med vad jag kallat Laabna (som en av två delar provinsen efter konfluxen delade sig i)? :?
Jag gillar annars Lasmosia som namn och som beteckning på hela Lasemos-komplexet, men Trakorien-modulen verkar genomgående hänvisa till den "laabniska kulturen" istället. Därför tror jag att det blir mera översiktligt att utgå ifrån Laabne istället för Lasemos.

Laabnia, Labonia eller Laabna - kärt barn har många namn. Allihopa kan ju ha använts i olika sammanhang. Den som eventuellt ändrar i wikin har tolkningsföreträde, som jag ser det i alla fall.

Jag gillade även Lasmosia Marelde, varför jag föreslår att vi döper de tre regionerna som kolonin utgjorde till Laabna (det egentliga Laabne), Laabna Marelde och Laabna Bhannavil.

Vad gäller kolonins åtta-delning (i "hertigdömen" enligt gammal jorpagnisk modell) så kan man ju tolka dagens indelning i furstendömen i Lasemos som ett arv därifrån. Bhannavil och Maravelda utgör i så fall egna län, medan länen i Laabne som bekant gått förlorade. Hur många furstendömen ska det finnas i dagens Lasemos, förresten? (Tre stycken torde vara döpte i källorna, om jag inte minns fel.)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Just för den nya provinsen på Trakroiska öarna så hann man nog aldrig nå sådan storlek som motiverade oktindelning, tanken var att man skulle expandera och erövra men efter Imperiets fall blev det inte så. Iochförsig kan man då ändå ha delat in den lilla kolonin i 8 distrikt. Tänker högt här.
Skriv svar