Trakorien

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Jag noterar i Trakorien-häftet att texten lämnar utrymme för en tolkning där Nastrôl även inhyser "mindre" ordnar:
Trakorien (sid 57) skrev:Strax därpå bildades också de tre andra stora ordnarna så att Nastrôl fick sin politiska struktur.
The more the merrier, hette det va? Vill någon komma med förslag på fler ordnar, månne? Eller ska jag lämna texten ofullständig så att flera kan inkluderas vid behov senare?

Hur som helst tänkte jag lansera Nastrôl som ett "heligt land" inom det Klavykiska riket, något av rikets andliga centrum. (Denna status övertogs sedermera av Kishatet, för övrigt.) Det finns även ett praktiskt skäl till detta, men oavsett har även ordnar och sekter utifrån etablerat sig i landet. Då finns med andra ord förutsättningar för ett myller av såväl inhemska som utländska kloster som trängs runt de heliga platserna (vilka jag föreställer mig det finns många av, men jag återkommer även till detta).

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev:Jag noterar i Trakorien-häftet att texten lämnar utrymme för en tolkning...
Här satte du fingret på en av mina viktigaste principer i konstruerande Baldyr och därför förordar jag på frågan nedan (och faktiskt alltid) att utrymme lämnas för ytterligare inslag och tolkningar. Detta behöver ju inte ses som ofullständighet beträffande det som faktiskt beskrivs utan snarare som att den komplexa världen aldrig kan fångas helt.
Baldyr skrev:Eller ska jag lämna texten ofullständig så att flera kan inkluderas vid behov senare?
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Brior skrev:Här satte du fingret på en av mina viktigaste principer i konstruerande Baldyr och därför förordar jag på frågan nedan (och faktiskt alltid) att utrymme lämnas för ytterligare inslag och tolkningar. Detta behöver ju inte ses som ofullständighet beträffande det som faktiskt beskrivs utan snarare som att den komplexa världen aldrig kan fångas helt.
Jag har förstått din ståndpunkt och håller väl egentligen också med. Däremot upplever jag att det ligger i sakens natur att det här projektet i viss mån försöker täppa till luckorna i någon mån, varför utrymmet för nya inslag och tolkningar hela tiden minskar. Detta kan man givetvis finna negativt, men jag menar att det bara är helt naturligt.

Om du själv exempelvis har beskrivit en plats i stor detalj i äventyren (eller i romanerna, för den delen), har du ju själv definierat platsen så pass strikt att det blir svårt att tolka om eller utveckla i någon annan riktning. Om vi tar exemplet Clusta Noba så motsvarade beskrivningen i äventyret inte alls min egen bild av "munkkolonin". Men det har ju inte hindrat mig från att försöka utveckla holmen vidare på egen hand, fast utan att motsäga det du själv skrivit. Däri ligger ju utmaningen! 8)

Vad gäller specifikt Nastrôl så vill jag verkligen definiera en mängd saker en gång för alla. Det hjälper ju dig knappast i romanskrivandet, men jag tror knappast att någon heller förväntar sig att du ska efterleva någonting som jag (eller någon annan) skriver inom det här projektet - eller vad du själv skrivit i Trakorien-modulen för den delen.

Mina alternativ kan alltså se ut ungefär så här:

1. "Det finns också flera mindre ordnar. (Fyll gärna i här efter tycke och behov)"

2. "Här följer en handfull mindre men icke desto mindre inflytelserika ordnar:" (Följt av kortfattade beskrivningar av fyra-fem ordnar som någon annan kan utveckla på egen hand.)

Alternativ #2 känns mera attraktiv för mig personligen, men den behöver ju fortfarande inte utesluta fler ordnar. (Vare sig för projektet eller för spelledaren som använder sig av materialet.)

Jag tror dock avslutningsvis att vi är ense i sakfrågan. Om det så handlar om att vi är ense om att vara oense. ;)

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Fler tolkningsmöjligheter:
Trakorien (sid 66) skrev:Det stora teologiska käbblet i Trakorien handlar om huruvida världen finns eller bara är en illusion.
Aha, där har vi illusionisterna! Jag gissar att "käbblet" uppstod efter att shalukernas orden fick uppgiften att förvalta Hoxoh. Förmodligen är det också anledningen till att man inte längre blandar sig i Nastrôls affärer i övrigt.

Sedan har käbblet även förvecklingar långt söderöver, via kolonin Torilia, så som diskuteras i Kardien-tråden.
Trakorien (sid 66) skrev:Alla religioner med självaktning har förstås sina speciella präster och riter, men vissa titlar från den urgamla laabniska kulturen lever allmänt kvar.
Här har vi då det laabniska inflytandet igen. Kom vi fram till någonting användbart eller ska jag försöka höfta till med någonting själv? (Retorisk fråga - givetvis försöker jag höfta till med någonting. :roll: )

Mitt förslag skulle alltså vara att Lasmosia hade två huvudsakliga kulturella influenser: Dels den jorpagniska och dels ett främmande inslag som kom med mystiker som slog sig ned främst i Laabne. (En av dessa mystiker gav förresten upphov till Trocuspa-kulten på Bhannavil, allt enligt mina egna påfund på religionsforumet. Namnet Coan känns dock inte exotiskt nog - några förslag?)

Medan Lasemos utvecklades efter joriskt mönster fick främmande sekter fäste i Laabne (dessa kan fortfarande finnas kvar bland askdalarna, enligt Trakorien sid 56) och gav med tiden upphov till de Grå Eminensernas välde med säte i Voag Aspede.

Varför används då laabniska titlar och termer inom den post-joriska religionen på öarna? Varför rensade Baskimer Brushane inte ut hela det laabniska arvet efter Voag Aspedes fall? Mitt svar skulle väl vara att religionen redan hunnit bli en syntes mellan det joriska och det laabniska (vars ursprung alltså skulle behöva belysas närmare - jag tror bestämt att någon föreslog ett sjunket Atlantis). Därmed behöver den jorpagniska religionen inte heller vara identisk med den som sedermera tog form på de Trakoriska öarna. Det "laabniska" kan dock ha uppfattats som andligt överlägset och ersatte snabbt motsvarande inslag hos kolonisternas traditionella religion efter Den tredje konfluxen.

Rent spontant känns det enklast att utgå ifrån att alla "mesopotamiska inslag" (namnskick, främmande ord, titlar, m m) härrör från ett icke namngiven ursprung, medan gudarna i sig (i stora drag) är ett joriskt arv. (Gudarna kommer ju också från Mesopotamien, varför namnen kan ha ändrats efter laabnisk förebild medan innehållet fortfarande är joriskt.)

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Baldyr skrev:
birkebeineren skrev:Trakoriens kattdyrkare är inte de enda vi hittar på Altor och i Felicien har de en mycket stark ställning. DrHus har gjort vackert arbete kring detta i utvecklingen av landet och jag rekomenderar läsning så att likheter både används, undviks och möjligens tjänar som inspiration.
Tack så hjärtligt för hjälpen, än en gång! :D
DrHus skrev:Men man kan kanske tänka sig att det fanns en liten 10:e stam av kimzoner vars prästhövding fick en uppenbarelse och någon gång under sen mörkertid anländer Palamux kust och sedan uppgår i den lokala befolkningen där? Eller att bland de yndarier som fann sig förlyttade till nordvästra Ereb fanns de kimzonska slavar som sedermera rymde, gick upp i lokalbefolkningen men lämnade sin kattdyrkan i arv?
Eftersom katt-dyrkan är en lokal företeelse i Nastrôl (och kanske även i östra Kargom?) som tillåtits leva vidare (till skillnad från Luvena-kulten, kroppsbesmyckning och människooffer) så känns det spontant lättast att peka finger åt crurerna.

Fast då det känns kontroversiellt (?) inom projektet att Palamux skulle ha en pre-crurisk urbefolkning (minus huelerna) så är jag heller inte främmande för "kimzoner" som landstigit i Nastrôl. (Årtal, någon?) Landet behöver trots allt befolkas någonstans ifrån./Baldyr
Behöver de vara så många? Kanske en nyfiken felicier reste till Trakorien för att lära sig den mytiska Banzikankonsten, excellerade och hans felistro har sedan levt kvar i orden. (Förresten har jag ju mjuknat avsevärt vad gäller urfolk i palamux bergområden...om de är avlägset släkt med hulerna.)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Baldyr skrev:Jag gissar att "käbblet" uppstod efter att shalukernas orden fick uppgiften att förvalta Hoxoh.
Jag skrev detta i Kardien-tråden och tänkte revidera mitt uppslag ovan.

Hoxoh blev "Illusionernas stad" i och med "Festivalen i Hoxoh" år 68 fO, då magikern Shaseluk Dimspride fick medel till och tillstånd att öppna en akademi i staden. (Trakorien, sid 57.) Vid munkstaten Nastrôls bildande år 25 fO hölls ett möte mellan religiösa ledare, profeter och andra, där det bestämdes att landet skulle styras av fyra stycken ordnar. En av dessa var en mysteriesekt som ansåg sig vara Shaseluk Dimsprides efterföljare. Man hade en filosofi som gick ut på att världen enbart är en skenbild, och vid tidpunkten för Odos profetiska gärning hade man redan hunnit alienera sig med templen i Fontra Cilor och med övriga ordnar i Nastrôl. Tanken på att världen var falsk gick helt enkelt stick i stäv med de etablerade religiösa dogmerna, men shaselukerna blandade ogärna in gudarna i sina teoretiska modeller, så saken fick bero.

Saken drevs dock slutligen till sin spets på 100-talet eO när en grupp shaluker började missionera ut sitt budskap i Moskorien. Man anklagades för kätteri av de mäktiga templen i huvudstaden, då läran hade passerat gränsen för "filosofi" och blivit en "religion". För att behålla sin kontroll över Hoxoh tog shaluker-orden avstånd ifrån utbrytarna, vilka förvisades till den nyetablerade kolonin Torilia.

I Aidne omgrupperade man sig och försökte först vinna mark i Trakorien, men när detta gång på gång misslyckades (hur det gick på Bzegusta kan däremot diskuteras) försökte man hitta nya avenyer att sprida sin lära på. Så började på 300-talet eO missionen i Kardien, där man mer eller mindre infiltrerade akademier och kloster för att sprida sitt budskap i teologiska kretsar inifrån. Med tiden fick sekten inflytelserika anhängare i flera stora städer i Kardien.

Resten är historia. Närmare bestämt kardisk historia, varför jag inte ids spekulera vidare här.

Tankar, åsikter?

/Baldyr
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Det börjar bli mycket postningar från mig idag, men det beror på att jag är ledig. (Fast jag är å andra sidan nästan ledig imorgon också...)

Jag funderar vidare på illusionismen och tänkte att ursprunget skulle kunna vara den "laabniska" kulturen i Lasmosia. Måhända hade de Grå Eminenserna i Voag Aspede liknande idéer? Skimrade inte också deras stad i drömlika färger (Trakorien, sid 55)?

Någonstans hade Shaseluk Dimspride fått sin kunskap ifrån. Namnet låter i mina öron också misstänkt lasemosiskt... Kanske hade han funnit förbjuden (eller bara glömd) kunskap bland ruinerna av Voag Aspede? När han sedan reste till Moskorien blev han anlitad av klavykerna, och sedermera furstligt belönad för sin insats (Trakorien, sid 57).

Magi förbjöds dessutom i Lasemos efter kriget mot de Grå Eminenserna, varför klavykerna inte torde haft några egna magiker i bagaget när man flydde undan striderna i Lasemos (Trakorien, sid 56). Ändå träder denne Shaseluk fram som en räddande ängel precis vid rätt tillfälle... :twisted: Hmm...

/Baldyr
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Översikt

Ögruppen nordväst om Erebs fastland benämns vanligtvis Trakorien. Även om man i regel behandlar öarna som ett enda rike är verkligheten långt ifrån lika enkel. Faktum är att öarna rymmer ett myller av statsbildningar, folk och kulturer. Det så kallade Trakoriska riket gör dock anspråk på samtliga av de Trakoriska öarna, som är deras formella namn, även om man alltså knappast kontrollerar hela regionen. Däremot är det rättvisande att säga att trakorierna, som folket på rikets hemö Paratorna kallas, dominerar sina grannfolk på öarna. Trakoriernas inflytande sträcker sig faktiskt långt bortom de Trakoriska öarna.

Trakoriska öarna
Jag tycker den blev lite för politisk och fattig även om det som står på ett väldigt enkelt och översiktligt sätt berättar både samtidig politik och histroia. Kan man inte lägga till någon mening om relligion/tradition eller kanske geografi/miljö/klimat?
Strax därpå bildades också de tre andra stora ordnarna så att Nastrôl fick sin politiska struktur.
Nu har jag inte kontrollerat källan, men hänvisar inte detta "också" tillbaks på den fjärde orden? Om inte så...
1. "Det finns också flera mindre ordnar. (Fyll gärna i här efter tycke och behov)" 2. "Här följer en handfull mindre men icke desto mindre inflytelserika ordnar:" (Följt av kortfattade beskrivningar av fyra-fem ordnar som någon annan kan utveckla på egen hand.)
Rent textmässigt kombinera 1+2: "Det finns också flera mindre ordnar. Här följer en handfull mindre men icke desto mindre inflytelserika ordnar:"

Det är precis sådant här som många på forumet älskar: Va!? kan jag få hitta på en liten issolerad företeelse som en orden eller unik religion, Hurra!
den urgamla laabniska kulturen
Sablar! Nu används uttrycket urgammalt väldigt friskt i Trakorien utan att hänvisa till Erebs urtid, utan oftast med betydelsen äldre än det Klavykiska riket och kan hänvisa både till crurer i Isakra och Isbarbarerna på Trinsmyra och nu tydligen Laabne. Kan den urgamla Laabne kulturen (från atlantis) och dess språk redan ha dött ut när jorerna kom men väktes till liv av mystiker/lärde/magiker som fanns deras kilskrift huggen i sten m.m och därefter själva konstruerade det "ny-laabniska" språket.

Det börjar bli mycket postningar från mig idag, men det beror på att jag är ledig. (Fast jag är å andra sidan nästan ledig imorgon också...)
Jag funderar vidare på illusionismen och tänkte att ursprunget skulle kunna vara den "laabniska" kulturen i Lasmosia. Måhända hade de Grå Eminenserna i Voag Aspede liknande idéer? Skimrade inte också deras stad i drömlika färger (Trakorien, sid 55)?

Någonstans hade Shaseluk Dimspride fått sin kunskap ifrån. Namnet låter i mina öron också misstänkt lasemosiskt... Kanske hade han funnit förbjuden (eller bara glömd) kunskap bland ruinerna av Voag Aspede? När han sedan reste till Moskorien blev han anlitad av klavykerna, och sedermera furstligt belönad för sin insats (Trakorien, sid 57).

Magi förbjöds dessutom i Lasemos efter kriget mot de Grå Eminenserna, varför klavykerna inte torde haft några egna magiker i bagaget när man flydde undan striderna i Lasemos (Trakorien, sid 56). Ändå träder denne Shaseluk fram som en räddande ängel precis vid rätt tillfälle... Hmm...
Bra Baldyr, me like! :)
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Mikael skrev:Jag tycker den blev lite för politisk och fattig även om det som står på ett väldigt enkelt och översiktligt sätt berättar både samtidig politik och histroia. Kan man inte lägga till någon mening om relligion/tradition eller kanske geografi/miljö/klimat?
Jag ska se vad jag kan göra.
Mikael skrev:Nu har jag inte kontrollerat källan, men hänvisar inte detta "också" tillbaks på den fjärde orden? Om inte så...

Hyphererorden är den första, de tre övriga tillkom senare. Alltså fyra (större) ordnar allt som allt. (Mitt förslag är dock att en av ordnarna förskjutits ur gemenskapen men finns tekniskt sett kvar som den fjärde. Jag återkommer som sagt till det.)
Mikael skrev:Kan den urgamla Laabne kulturen (från atlantis) och dess språk redan ha dött ut när jorerna kom men väktes till liv av mystiker/lärde/magiker som fanns deras kilskrift huggen i sten m.m och därefter själva konstruerade det "ny-laabniska" språket.

Jag föreställer mig alltså inte att det som kallas "laabniska" företeelser ursprungligen kommer från området som sedermera fick namnet Laabne, utan har snarare ett gemensamt ursprung. Till dessa företeelser skulle jag vilja inkludera allting som inte kan härledas direkt till Jorpagna.

Det kan alltså handla om gudar som har tillkommit, ett utdött språk som har använts, magiska traditioner som inte kan hänledas till joriska kolonister, att banzikan blir en del av en ny kult som uppstår, o s v. Vi delar helt enkelt upp allting som finns och har funnits i Lasmosia i "joriskt" och "laabniskt".

Varifrån kommer då detta "laabniska" inflytande över Lasmosia? Tja, inte vet jag, men det ska bli roligt att ta del av alla fantasifulla förslag! :D

Jag tycker annars att "Atlantis"-spåret låter spännande. Kanske tog sig överlevare från denna kultur till Lasmosia innan Den tredje konfluxen. Eller så har inslag från denna sjunkna högkultur överlevt någon annanstans, och letat sig till Lasmosia. Exempelvis i form av en grupp mystiker eller en världsfrämmande sekt. Oavsett har dessa inslag influerat den tidiga joriska kulturen på Palamux.

Sedan misstänker jag att "den laabniska kulturen" i Trakorien (sid 66) egentligen hänvisar till den kultur som uppstod i Lasemos-Laabne-Bhannavil efter Den tredje konfluxen, och som var föregångare till den klavykiska kulturen. Fast det förklarar ju inte det främmande språkbruket, för inte är det väl tänkt att vara kolonisternas språk?

/Baldyr
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Sablar! Nu används uttrycket urgammalt väldigt friskt i Trakorien utan att hänvisa till Erebs urtid, utan oftast med betydelsen äldre än det Klavykiska riket och kan hänvisa både till crurer i Isakra och Isbarbarerna på Trinsmyra och nu tydligen Laabne. Kan den urgamla Laabne kulturen (från atlantis) och dess språk redan ha dött ut när jorerna kom men väktes till liv av mystiker/lärde/magiker som fanns deras kilskrift huggen i sten m.m och därefter själva konstruerade det "ny-laabniska" språket.
Viktigt poeng och ett ganska bra förslag....
Baldyr skrev:Sedan misstänker jag att "den laabniska kulturen" i Trakorien (sid 66) egentligen hänvisar till den kultur som uppstod i Lasemos-Laabne-Bhannavil efter Den tredje konfluxen, och som var föregångare till den klavykiska kulturen. Fast det förklarar ju inte det främmande språkbruket, för inte är det väl tänkt att vara kolonisternas språk?
Så har jag också gissat men hursomhelst så ger de otydliga detaljerna oss möjligheten att anknyta Laabne till något mycket äldre, ev som återupplivas så som Mikael föreslår.
Baldyr skrev:Vi delar helt enkelt upp allting som finns och har funnits i Lasmosia i "joriskt" och "laabniskt".
Kan funka tills vidare och om vi i texter formulerar det så att ingenting är helt självklart med det såkallat "laabniska". Joriskt är joriskt och laabniskt är ...det där andra äldre någonting!
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Funderat på det här med Laabne och har två förslag:

1) Vi vet att det gamla Krun på 1300-talet färdades ute på Västerhavet (Monturerna-modulen och EA-boxen). Kan de ha lämnat spår på Palamux som sen jorerna återupptäckte på 600-talet fO när de kom till Trakoriska öarna? Krunierna tillhörde Golwyndakulturen, en av Altors tidigaste civilisationer, och många av deras gudar borde vara några av mäniskorna mest urprungliga så som Marduk och Tiamat. Jorerna var senare ättligar till krunierna och lär ha haft mycket av det samma tankegodset, föreställningar och gudatro som de nu hittade på denna avskilda plats ute i havet. Detta skulle även kunna förklara att jorerna går sin egen väg och länge håller sig borta från hemkontinenten Ereb, de anser nämligen att de har hittat värdens mest betydelsesfulla plats - Trakorien! :D

Skillnaderna i språk förklaras då med att även om kejserlig jori (eller snarare vulgärvarianten västjori så här sent i imperiets historia) sprungit ur de golwyndiska kruniernas språk så hade jorerna påverkats av det hynska språket och förmodligen även efariska dialekter så mycket att vad som var "laabniska" skilde sig tydligt från vad som var "jori".

2) I västra Ereb sägs det mystiska Erdir ha haft sitt ursprung. Vi vet inte mycket om detta, varken språket eller dets eventuellt tillhörande kultur, men spår har lämnats (däriblant de famösa bronsrullarna som diskuterats). Var Erdir ursprungligen en ö eller kontinent ute i Västerhavet som haft kolonier längs Erebs västkust och på Trakoriska öarna, en mytisk högkultur numera bortglömd i historiens dimmor? Erdir sjönk i havet och finns inte mer (men var kanske Klastobrest Dimvetts "drömmens kuster" och målet för hans galna expedition 349 eO?). På Palamux hittade jorerna rester av det erdirska och en ny högkultur uppstod i Laabne.

Språkfrågan förklaras således med ett "laabnisk" av erdirsk urprung och "jori" av det vanliga jorisk ursprunget.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Riktigt bra. Erdir skulle definitivt kunna få vara den sjunkna kontinenten. Sjunken i förhistorien men med minnen som lever kvar ifrån denna tid via urtidens folk och just andar och liknande?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Vad gäller Erdir, som jag vet väldigt lite om själv, så låter det som en bra lösning att låta det varit en ö som sjunkit. Befolkningen flydde katastrofen till andra öar i Västerhavet. Där har vi samtidigt en möjlig förklaring till diverse urbefolkningar som annars kan vara svåra att motivera.

Man kan alltså tänka sig att erdirerättlingar återfanns på Palamux före såväl crurernas som jorernas ankomst. Om det sedan var i Nastrôl eller Laabne, är en annan fråga, men jag är nog mest angelägen om att ön inte var helt obefolkad, och inte så petig med varifrån dessa folk ursprungligen kom ifrån.

Vidare vad gäller Laabne så vet jag inte riktigt hur man "återupptäcker" ett språk eller en kultur utan att folket som talar det finns kvar. Det låter nästan enklare att Lasmosia inte var helt obefolkat när jorerna anlände. Att man helt enkelt inte förslavade "infödingarna" kan ju bero på att man insåg att deras kultur var minst lika (om inte mera) avancerad än den egna. Till en början kanske man försökte leva sida vid sida men höll sig på sin kant, för att till slut omfamna denna främmande kultur efter konfluxen.

När skulle Erdir i så fall ha sjunkit? Kan det varit i samband med Den tredje konfluxen, så att överlevare anländer till Lasmosia i samband med att kontakterna bryts med kontinenten?

Annars tänkte jag på detta med Laabne och kom fram till att "Lasmosia" kanske inte är ett lämpligt namn för den joriska kolonin. Det kanske borde ha hetat "Laabnia" istället? Laabne är då det ursprungliga Laabnia, medan Lasemos kallas "Laabnia Lasmosia" och Bhannavil "Laabnia Bhannavil". Jag förstår att "Lasmosia" redan är etablerat i projektet, men om den kultur som uppstod i sydvästra Palamux nu är känt som den "urgamla laabniska kulturen" så borde namnet ha kommit någonstans ifrån. Antagligen borde det vara etablerat redan under kejsartiden.

/Baldyr
Användarens profilbild
Brior
Fårodlare
Inlägg: 480
Blev medlem: 2007-01-27 15:34
Ort: Uppsala
Kontakt:

Inlägg av Brior »

Baldyr skrev: Annars tänkte jag på detta med Laabne och kom fram till att "Lasmosia" kanske inte är ett lämpligt namn för den joriska kolonin. Det kanske borde ha hetat "Laabnia" istället?
/Baldyr
Labonia kanske, med en blinkning till Laponia - latin för Lappland.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Bra förslag Birke. :D

Erdir får nog min röst också av de förslag som hittills förekommit. Kombinerar det med mitt förslag om överlevande skrifter i sten och lera, men erdirerna dog ut. Magiker, mystiker och till viss del Trocuspaprästerna lyckas med alvernas hjälp (de har ett "rosetta-träd" naturligtvis) översätta och tolka texterna och vissa ord, främst namn, smyger sig in i kolonisternas jori. Återskapande av gamla språk utan folk är ingen omöjlighet...och i värsta fall, SANNSYN :wink: .
När? Riktigt länge sedan...vi snackar tusentals år sedan va?
Skriv svar