Aesir

Information om religionerna och dess utbredning
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag skrev Altgaard först men tyckte det låg för nära Altor. Tanken var snarast att aesirläran såg Altor som världsaltets mitt...Allt-gård långt innan man första gången hörde begreppet Altor. Att namnet liknar Altor är en "slump" som passar bra tycker jag.

Icke-form borde väl bli Icke-Skaep (icke-båt?)?

En invändning mot texten för tillfället är att man nästan får känslan av att kampen mot köldherrarna skulle vara central i Aesirtron och det tycker inte jag. Det skall vara en perifier Ragnarök, unika-tillfällen-nyans endast gamla åldriga lärda skägglösa män känner till. Istället är det väl kampen mellan Aesir och Vaenir som är central eller?
Nærikyrha skapade Alltgaard och allting i det. Hon började dock på den norra delen av Alltgaard och allteftersom hon kom längre och länge söderut i sin skapelse så förlorade hon mer och mer kraft. Det är därför nordens folk i allmänhet är större och kraftfullare än de veka sydlänningarna. Hon lämnade sedan sin son Wòdur att härska över det hon skapat med hjälp av den runors makt som hon hade.
Detta innebär att hennes kraft var starkast där Naifls isherrar sedan trängt in. Varför var försvaret inte starkast där? Hur föll det försvaret eller varför fanns det inte? Kanske var elementarherrarna med redan från början när Alltgaard ännu bara var en sfär och då byggde de sina portar varför Nærikyrha tvingades skapa väktare av portarna? Andra förslag och idéer!?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag håller med dig om att kampen mellan Aesir och Vanir är det centrala och kampen mot Naifl är perifer. I övrigt ser texten nu jävligt bra ut.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket interessant här, kul att Aesirtron utvecklas! :)

Men vi talar om mytologier och att inte gudavärldens skeenden nödvändigtvis utspelade sig helt exakt på detta vis? Tänker nämligen på det att Aesirtron utvecklades först efter 900-fO och att Nærikyrha har ett annat mycket äldre ursprung (som på annat håll lever i bästa välmående) som Nahriguhr. Denna ur-narguriska Gudinna har en mytologi knuten till sig som går tillbaka till åtminstonde 3000-talet fO, långt innan något utskiljande så den västnarguriska Aesirtron fanns. Dock behöver vi inte nödvändigtvis tänka oss att det är samma guddom i olika skepnade bara för att de liknar varandra, utan det kan vara så att båda gudarna själv och deras troende har både lånat och stulit av varandra (ett fenomen som i så fall borde gälla gudar generellt) vilket ger att gudinnorna endast delvis är den samma. Sen kanske också ingen omöjlighet att helt nya guddomar och utomaltoriska existenser har dykt upp i gudavärlden knuten till Altor långt senare i historien än Gudarnas Vrede?

Kanske har gudinnan Nahriguhr inget att göra med gudinnan Nærikyrha; kanske är Nahriguhr och Nærikyrha den samma; kanske Nahriguhr alldrig fanns; kanske det var Wodur som hittade på Nærikyrha; kanske tog någon tidigare obetydlig gud på sig rollen som den plötsligt dyrkade gudinnan Nærikyrha och sen blev henne; kanske Nahriguhr inte var annat än en badande ungflicka som mistolkades som gudinna? :shock:

Tycker lite av tjusningen med att ha gudar som faktisk existerar i en spelvärld är att också samtidigt ha påhittade som dyrkas lika intensivt. :)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Kanske ska du fundera på hur mycket av det där du röker på en gång. :P

Nej men lite mer seriöst så antar jag att hon först skapade världen och sedan när hon började skapa dess folk upptäckte hon att Gapets stridande redan hade skapat portar in i världen och således var hon tvungen att tillverka väktarfolk.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Tycker lite av tjusningen med att ha gudar som faktisk existerar i en spelvärld är att också samtidigt ha påhittade som dyrkas lika intensivt.
Exakt så! :D
Nej men lite mer seriöst så antar jag att hon först skapade världen och sedan när hon började skapa dess folk upptäckte hon att Gapets stridande redan hade skapat portar in i världen och således var hon tvungen att tillverka väktarfolk.
Toppen. Då skall det vävas in i texten.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Eventuellt kan det finnas kopplingar mellan vissa väldigt sydliga västnarguriska stammar som tror att Etin är på något sätt Wodurs motsvarighet för att försvara mot Sotardsports ondsinta horder. Föga medvetna om att Etindyrkarna inte ens är halvvägs till sydpolen. I så fall kan de tänkas dyrka Etin en aning också men som Wodurs broder och inte på något sätt som världens skapare. Eventuellt är detta mer en efterkonstruktion för att underlätta handel med Etindyrkande folkslag i södern.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Eventuellt kan det finnas kopplingar mellan vissa väldigt sydliga västnarguriska stammar som tror att Etin är på något sätt Wodurs motsvarighet för att försvara mot Sotardsports ondsinta horder. Föga medvetna om att Etindyrkarna inte ens är halvvägs till sydpolen. I så fall kan de tänkas dyrka Etin en aning också men som Wodurs broder och inte på något sätt som världens skapare. Eventuellt är detta mer en efterkonstruktion för att underlätta handel med Etindyrkande folkslag i södern.
Näää. Räcker med Kute och hans flotta. Naturligtvis kan man konvertera, men försök inte väva in etin i aesir för det behövs inte. Förslaget höjer dessutom återigen upp konflikten Köld/Eld på ett allmänt folkligt plan jag inte tycker den skall ha. Visst för de som kan sin lära runsten till runsten, men inte för folket. De tror allt handlar om aesir vs vanir.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Vad hände med tankarna om att de första ranerna var (snarare anses i Ransard vara) Aesir? Fafnir var det du som kom med den tanken?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Aesir, liksom Vaenir är stora gudafamiljer. Inom släktena föds nya gudar in, och andra lägre varelser kan upphöjas. Ranernas tro är att några av deras anfäder upptagits i asarnas gemenskap, gudomliggjorts. Worthig är en av dem. Eftersom de är avlade av folk som nu är gudar så flödar gudomligt blod i deras ådrår. De är förmer. De är de ädlaste av folk och skapelsens krona.
I efterlivet kan de som uppför sig som sanna raner som minst, räkna med att kämpa samman med aesir. I bästa fall, kanske som Worthig, själv vara en av dem.

Historia har blivit myt, myten till legend och legenden till religon. Om det verkligen ligger till som ranerna anser vet endast gudarna själva. De flesta andra av Altors folk, (sarderna EJ inräknade) anser högst sannolikt att ranerna har fel. (Även om få säger det till dem :wink: )

(Å andra sidan så tycks palinorerna vilja påpeka felaktigheterna åtminstone vart hundrade år... :P )
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Och den övriga texten, som jag tidigare missat tyckte jag verkade funka bra.
Rödmarkera? eller behövs den ses över en gång till?
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan vi tänka oss att ranerna på ön Ranz hittade en helig plats för guden Wodur eller eventuellt mötte honom själv och utifrån denna händelse blev Aesirdyrkare? Sen kanske att Wodur egentligen var mera upptagen med att bli dyrkad av jorderna uppe i norr men eftervart fick ögonen upp för de "rena" (ranerna) på deras heliga ö och tog till sig folket som sina?

Känns som att vi behöver lite olika tolkningar av Aesirtron för jordukaerlarna och ransarderna (står det inte också något sånt under Ransard i EA-boxen?) och om vi låter jorderna (tidigt namn på dagens jordukaerlar) vara de första som dyrkar dessa gudar och först sen får tillsluttning av ranerna kan ett sådant scenario kanske funka? Vaenirerna kan ha varit de naturandar eller liknande som sarderna tidigare dyrkade men som kom att domineras när ranerna blev mäktiga. Vaenirdyrkan kan vidare ha kommit senare till Jorduashur genom slavar tagna hos sarderna (och kasenerna i Snoarskogarna?). Vaenir kan också ha en starkare ställning i ett eller flera områden som det fallna Belgoth eller de erövrade Narim, Timora och Alerien.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Vi får heller inte glömma aesirdyrkarna i Triska, Hamur (hisskov delvis) samt i Kasenu/snoarskogen! Dessa har kanske inte lika organiserade kulter men likväl är de en del av aesirs religion.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

De sydnarguriska folken kanske först var "vaenirdyrkare" av olika slag och sen fick kännskap till de dominerande Aesir när jordukaerlarna både plundrade regionen och bosatte sig i den?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det var det jag tänkte också.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

I ransard står det mkt kort att ransard har samma religon som Jorduashur, och hänvisar till deras beskrivning.

I joruashurs beskrivning står att man dyrkar gudat tillhörande den goda familjen; Aesir, som ligger i fejd med den onda familjen; Vaenir. Att de goda gudarna lever i Aesgar, dit avlidna kämpar kommer. Vidare nämns de 5 mest dyrkade Aesir, och att man blotar till dem.(krigsbyte och boskap, aldrig människor) Att detta sker midsommar & midvinter samt vid högtidliga tillfällen. Det är typ det hela...

Jag tycker att det är intressantare att religonen har utvecklats annorlunda på olika platser, varför jag i Ransard, låtit ranerna upphöjt några anfädet till Aesir, och därmed hävda sin egen gudomlighet. Detta ser jag som unikt i ransard, och som kärnan till deras arrogans gentemot andra folk.

Jag kan tänka mig att Worthig exempelvis inte finns med i Aesirfamiljen alls i Jorduashur, eller har en mindre roll, eller heter ngt helt annat. I ransard är han dock den som ser till de åldrade veteranerna och ger dem en möjlighet att nå Aesgar även när de inte längre kan hålla ett spjut längre. Han är Wodurs militära rådgivare och han var den första att upphöjas av ranerna och visa dem sitt gudomliga öde.

Vidare har hripens vikt i Ransard gjort att jag ympat in den i deras religon. Jag kan tänka mig att den finns med i Jorduashurs religon också, då de är talrika i kardbergen och kraftfulla som uppenbarelser. Tanken är att den i stort tar korpens och örnens plats om vi pratar fornnordisk mytologi som jämförelse. (svårt att komma ifrån)...

Jag vet att Birke och jag inte är helt överens på just den punkten, men jag fortsätter gärna se Vaenir som en ond motpol till de goda Vaenir, just för att det faktiskt skiljer sig från Asars och Vaners relation.

Sen vill jag naturligtvis inte se ren svart-vit ondska-godhet. Det är ju...inte roligt, helt enkelt. Jag gillar hur Vaenir förledde dvärgen att söka kraft och förändra sin runa.

Jag kan tänka mig att det var Lœge som gav sarderna kunskapen om att föda jorden med eld och blod för att göra dem till ett folk av naturens härjare, men att sarderna lyckades vända kunskapen till ngt gott och fann hur man istället utvann föda ur myllan. Ur den första grodden sprang Frajir, och som tack för att människan framfött henne ur jorden så låter hon jorden tjäna dem. (Rent mytiskt alltså, sarderna hade ju sannolikt med sig svedjekonstens bruk redan bär dom vandrade in i sardland...)

En Aesir till?

Inaishra: Är Frajirs syster, men också en andra aspekt av henne. Liksom månen ibland är full och ibland halv men ändå ett och samma. Hon är den otyglade lusten och den vilda passionen. Hon är löftet om sötma och värme. Men hon är också Frajir som låter säden spira i myllan och i livmodern. Som Inaishra har hon också eldens aspekt. Hon kan vara impulsiv och tanklös, och liksom elden bör hon hanteras med viss respekt. I de fall hennes tanklöshet ställer till förtret för övriga Aesir, söker hon skydd hos Narja och sin syster Frajir. Som Frajir är hennes aspekt jorden, den bördiga myllan.
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar