Moril Dilaz

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Öh det långa kapitlet är kvar. DVS det i vilket jag beskriver specifika hus. Men jo du har nog rätt. Måste bara gå tillbaka och läsa alla kommentarer för att se att jag inte missar något. Sedan har du nog helt rätt angående att posta lite i taget.

Det skulle vara kul om någon orkade klämma ur sig några illustrationer då texten är 26 sidor lång om man skiver i 12-punkters vid det här laget och nog skulle kunna räcka till en liten PDF?

Edit: Jag har inget jobb och sitter och skriver och fantiserar hela dagarna.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Insåg just att jag missat det faktum att det tydligen finns en hel del majsodlingar i Magilre också.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Insåg just att jag missat det faktum att det tydligen finns en hel del majsodlingar i Magilre också.
Majs! Haha då finns ju starkspriten Rhye naturligtvis! 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo förmodligen. Hur som helst är det några av Ziploditerna som tydligen äter upp majs för odlarna så jag antar att det finns ganska gott det.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

640 f.o. Sammandrabbningar med barbarer ifrån de Trakoriska öarna runt Moril Dilaz drivs tillbaka med hjälp av ett helt folkslag av Narguriska barbarer som är på vandring.
Får jag föreslå att barbarerna antingen är Milacker från trinsmyra, Jorder, Sarder eller möjligen orghiner (tjuger och/eller blåhudingar)?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Skulle kunna vara svartfolk också. Som stulit båter från rädande Jorder på Saphyna?
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Skulle kunna vara svartfolk också. Som stulit båter från rädande Jorder på Saphyna?
Nej det tycker jag inte. Jag har aldrig ens egentligen gillat sjöfarande svartfolk, men de är officiella i Ereb.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tycker att sjöfarande svartfolk kan vara ganska coola. Inte så förtjust i de som faktiskt finns i kopparhavets kapare dock.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Söderman, jag har följande förslag på justeringar.
850 f.o. den Sofiska rörelsen får ett starkt fäste i Magilre då ett flertal av deras lärda överhuvuden lyckas bli förvisade ifrån det centrala Jorpagna och flyttar hit. Soferna lär ut att kunskap och ordet är det enda sanna och att ur det skrivna ordet kan man förnimma skapelsen. En tillräckligt upplyst Sofist kan till och med enligt utsago se skriften i världen runt omkring sig. Med hjälp av Magialer-språket som fortfarande lever kvar försöker man vokalisera dessa skapelsens runor i dess talade form men trotts spektakulära resultat med de sånger man skapar så når man aldrig fullständig förståelse för höga språket. Däremot skapar man en unik tradition av magi genom harmonier som vibrerar genom skapelsen. Rörelsen ses i slutänden allt för världsfrånvänd och börjar dessutom bli alltför mäktig. Den lokale Jorpagniske ståthållaren, inspirerad av demonfursten Sybaricus Macru som är avundsjuk på de fagra och potenta sångerna, låter således 624 f.o. döda alla dess ledare och bränna upp mycket av deras texter även om många räddas undan till Aidne och öar i Västerhavet. Även i Magilre lever deras arv kvar i tron på den Sofiska sanningen och ordets makt.
590-550 f.o. Flyktingar ifrån det kollapsade Imperium Jorpagnum vandrar in i Magilre. Många körs bort till rikets utkanter men de som blir kvar stannar under styre av den mäktiga prästinnan Lindoh som dyrkar gudinnan Lluphnia. Dessa hjälper till att förvandla Magilre ifrån den oländiga terräng den var till ett av de mest bördiga rikena i Ereb. Då Magialernas makt är naturen inte länge besjälad på samma sätt som förut och är således inkapabel att göra motstånd mot den civiliseringsprocess som äger rum.
tillägg:
475 fO. Efter en serie inre stridigheter i Kalklanden når nya flyktingströmmar Magilre och skapar stora problem i sin desperation. Många av flyktingarna deporteras vidare med straffångar till Saphyna där Magilres prokurator grundat en straffkoloni. Då riket skaks av upprepade oroligheter intärnt lämnas straffkolonin att huvudsakligen sköta sig själva för att så småningom blir fria och oberoende. Det finns dock de patriotiska historiker i Magilre som hävdar att även Saphyna borde falla in under måttot "AlltMagilre".
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:
640 f.o. Sammandrabbningar med barbarer ifrån de Trakoriska öarna runt Moril Dilaz drivs tillbaka med hjälp av ett helt folkslag av Narguriska barbarer som är på vandring.
Får jag föreslå att barbarerna antingen är Milacker från trinsmyra, Jorder, Sarder eller möjligen orghiner (tjuger och/eller blåhudingar)?
Nu när jag har bättre koll på vilka som fanns i Trakorien efter 3K inser jag att det kanske inte är så viktigt att bestämma vilka barbarerna är. :?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Har nu läst igenom, korrekturläst och i vissa fall reviderat dina förslag till tilläggen till Magilres historia. Tänkte lägga upp dem i Magilrekapitlet istället då jag misstänker att de bara kom med för att de låg mitt ibland posterna om min Moril Dilaz-text. Notera att jag ersatte Prokurator från Magilre med prokurator från Bzegusta då Magilliska riket inte riktigt existerade än vid denna tidpunkt mer än som en lös ramidé.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Min dator har krashat. Som tur är så har jag ju lagt upp det mesta på denna sida och min egen spelargrupps forum men om ni undrar varför jag knappt skrivit något på senaste tiden så är det delvis PGA total brist på dator, delvis PGA att en massa filer raderats och delvis för att jag temporärt tröttnade på den skriftliga dragkampen för att få något godkänt här på denna hemsida. Funderar dock på att försöka fortsätta skriva om Moril Dilaz framöver häri tills jag känner mig färdig med just det projektet om det skulle uppskattas.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Har ägt boken Magilre så länge jag kan minnas och läst den oändligt många gånger. Ändå har jag aldrig reflekterat över dessa "nyupptäckta rader"
Moril Dilaz är en av Ereb Altors rikaste städer...
:lol:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jo. De har beskrivit den som väldigt blomstrande i allmänhet. :)
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Det är därför som vi på forumet känt oss tvungna att inkludera MD som obligatoriskt stopp i Västerhavshandeln. Så tror jag också det finns i EAK markerat att mkt handel går dit.

Sedan är frågan var på top 50 listan MD passar in. 8)
Skriv svar