Västerhavets öar

Kartor samt kartrelaterade inlägg
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja nu bidde det rörigt, lösningarnas numrering är olika för dig och mig Birke :D .

Edit: ändrat mig! se nedan

Birke håller du reda på rösterna och sätter deadline till den 10 augusti?

Pandarealias och dess grannars regionala storpolitik diskuteras vidare i ländernas trådar. 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Efter att ha läst i Handelsfursten igen så röstar jag för nytt förslag.

Pandarealia ligger som i Lösning 2 (Mikael), med justeringen att Monturerna flyttas från sin nuvarande position till den avlånga ön utan namn som ligger sydväst om Monturerna (såsom det gjorts i Lösning 3(Söderman)). Vad tros om det? De "långa resorna" till Monturerna får vi finna annan förklaring för. Hittade också angivet att resan från Pandarealia till Ereb tar 5-15 dagar.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-02 10:26, redigerad totalt 2 gång.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Skall försöka hålla reda på både kartor och röster ...men verkar som jag måste göra lite fler alternativ. :wink:

Återkommer med dessa!
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Skall försöka hålla reda på både kartor och röster ...men verkar som jag måste göra lite fler alternativ. :wink:

Återkommer med dessa!
Hahahahaha.. Jag har då tappat tråden :?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Nu lagt till Lösning 5 (leinder) och Lösning 6 (Mikael II):

viewtopic.php?p=24488#24488

Fast det känns lite väl rörigt... :roll:
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Toppen Birke! Gillar Mikael II Lösning 6 bäst :o

Jag har funderat på om det här med lång resa till Monturerna och melukha skulle vara lättar att svälja om man utgår ifrån Lösning 6 men flyttar Pandarealia ytterligare ca 40-50 mil åt nordöst. Då hamnar man närmare Trakorien ("Ereb") vilket skulle kunna liknas vid 5-15 dagar kanske (avståndsangivelsen sker från Mereld men beror nog på att lyssnaren var mereld, medan tidsangivelsen avser närmaste erebiska landmassa :? ), samt Melukha och Monturerna hamnar längre bort. Klimatet på öarna kan förklaras med strömmar och vindar. Händelsen med den sjunkna ön (Kymm?) kan bindas ihop med fabrakernas melukhiska/samkarniska släktskap samt en havsbottenrygg från Melukha norröver via Bactulge, liten ö, Kymm, Pandarealia... som utforskades och befolkades för mkt längesedan av folk från Melukha...kanske även Palamux alv-/älvfolk följer detta ursprung?
Varför har Klavyker eller andra trakorier inte anfallit Pandarealia när det då nu ligger endast 5-15 dagar bort? Min förklaring blir att öarna var ointressanta (och fuktig, ogästvänliga, tråkiga) före gruvdriften startade på 500-t. Möjligen en marknad för livsmedel men inte mer. Sedan gruvdriften gett landet rikedommar och utvecklat det till en mycket aktiv, skicklig om än numerärt begränsad handelsnation i Västerhavet har kanske tankarna om invasion funnits, men historiskt har Trakorien ju inte sedan klavykernas dagar försökt sig på kolonier eller erövringar (Staden O tror jag var orsaken) med undantag för Marjura. Men ändå varför inte krig med Pandarealia de senaste 75 åren? Eller finns planerna idag?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Man är väl fortarande rädda för att straffas av anaxalis? om man lämnar öarna kan ju denna gudinna inte hålla sitt vakande öga över trakorierna :)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

gtjorgo skrev:Man är väl fortarande rädda för att straffas av anaxalis? om man lämnar öarna kan ju denna gudinna inte hålla sitt vakande öga över trakorierna :)
Men hur gick det då med Marjura?
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

På senare tid har man kanske börjat glömma anaxalis och mera lystet höra till kastykes ramsor "Kastyke älskar den som älskar sig själv"? Att angripa panderalia de senaste hundra åren har dock inte varit akruellt då ranernas expansionslusta (samt hat mot klavyker och dess avkommor)gjort att man inte vill stöta sig med andra länder i området vid västerhavet. Att ockupera panderalie skulle få pannor att veckas i Munzga, ekeborg och även möjligtvis hos sina handelspartners i Mercana. Detta vill man hellst undvika inför kommande "ransarderröj". Att angripa neutrala stater "nära" Meluckha kan säkert även detta skada Tricilves anseende och handel. Ryktet om att var "Hjältarna som undsatte Kymm" för sig nog en törn om man angriper intet ont anande neutrala lilleputtstater i västerhavet, områden shamanfurstinnan ändock har vissa kontakter med som jag förstår.

Trakorien är nog den enda stat som har reell makt att angripa ön och hålla den (från andra stater i västerhavet) men man är kanske inte beredda att ta smällarna denna ockupation skulle skapa. Skadan av att hamna i konflikt med de flesta av västerhavets stater är allt för stor i jämförelse med vad man kan skrapa fram ur panderalias gruvor. Krig kostar pengar, pengar är något man gärna behåller i egna fickor om man talar bralgiska som modersmål :)

Marjura å sin sida har bara vänner på trisnmyra, ett område som man i tricilve tror sig kunna kontrollera (även dette går dock åt fanders i O4Ö...)
Att angripa marjura är därmed inget politiskt risktagande, vare sig militärt eller nationalekonomiskt.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:På senare tid har man kanske börjat glömma anaxalis och mera lystet höra till kastykes ramsor "Kastyke älskar den som älskar sig själv"? Att angripa panderalia de senaste hundra åren har dock inte varit akruellt då ranernas expansionslusta (samt hat mot klavyker och dess avkommor)gjort att man inte vill stöta sig med andra länder i området vid västerhavet. Att ockupera panderalie skulle få pannor att veckas i Munzga, ekeborg och även möjligtvis hos sina handelspartners i Mercana. Detta vill man hellst undvika inför kommande "ransarderröj". Att angripa neutrala stater "nära" Meluckha kan säkert även detta skada Tricilves anseende och handel. Ryktet om att var "Hjältarna som undsatte Kymm" för sig nog en törn om man angriper intet ont anande neutrala lilleputtstater i västerhavet, områden shamanfurstinnan ändock har vissa kontakter med som jag förstår.

Trakorien är nog den enda stat som har reell makt att angripa ön och hålla den (från andra stater i västerhavet) men man är kanske inte beredda att ta smällarna denna ockupation skulle skapa. Skadan av att hamna i konflikt med de flesta av västerhavets stater är allt för stor i jämförelse med vad man kan skrapa fram ur panderalias gruvor. Krig kostar pengar, pengar är något man gärna behåller i egna fickor om man talar bralgiska som modersmål :)
gtjorgos ord ligger fint och låter naturligt, En mästerlig analys av det säkerhetspolitiska läget i västerhavets försvarsområde 8)
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Mikael skrev:Toppen Birke! Gillar Mikael II Lösning 6 bäst :o

Jag har funderat på om det här med lång resa till Monturerna och melukha skulle vara lättar att svälja om man utgår ifrån Lösning 6 men flyttar Pandarealia ytterligare ca 40-50 mil åt nordöst. Då hamnar man närmare Trakorien ("Ereb") vilket skulle kunna liknas vid 5-15 dagar kanske (avståndsangivelsen sker från Mereld men beror nog på att lyssnaren var mereld, medan tidsangivelsen avser närmaste erebiska landmassa :? ), samt Melukha och Monturerna hamnar längre bort. Klimatet på öarna kan förklaras med strömmar och vindar. Händelsen med den sjunkna ön (Kymm?) kan bindas ihop med fabrakernas melukhiska/samkarniska släktskap samt en havsbottenrygg från Melukha norröver via Bactulge, liten ö, Kymm, Pandarealia... som utforskades och befolkades för mkt längesedan av folk från Melukha...kanske även Palamux alv-/älvfolk följer detta ursprung?
Varför har Klavyker eller andra trakorier inte anfallit Pandarealia när det då nu ligger endast 5-15 dagar bort? Min förklaring blir att öarna var ointressanta (och fuktig, ogästvänliga, tråkiga) före gruvdriften startade på 500-t. Möjligen en marknad för livsmedel men inte mer. Sedan gruvdriften gett landet rikedommar och utvecklat det till en mycket aktiv, skicklig om än numerärt begränsad handelsnation i Västerhavet har kanske tankarna om invasion funnits, men historiskt har Trakorien ju inte sedan klavykernas dagar försökt sig på kolonier eller erövringar (Staden O tror jag var orsaken) med undantag för Marjura. Men ändå varför inte krig med Pandarealia de senaste 75 åren? Eller finns planerna idag?
Vad tror ni om det här förslaget?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Skulle kunna tänka mig att vika mig från mitt förslag för detta förslag, ja

Kanske har Trakorien planer på att annektera Pandarealia i nutid men planerna rinner ut i sanden när man får kämpa för sin överlevnad i och med konfluxen.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag hävdar surt att Pandaraelia fortfarande ligger alldeles för långt bort. För att jämnföra med vår egen värld så ligger island bara hundra mil ifrån europa. Detta land upptäcktes inte förrän mycket sent och hade en jävligt perifer roll i europas historia eftersom det låg så långt bort. (Klimatet hjälpte säkert inte) Att sätta Pandaraelia betydligt längre bort får mig att bara vilja ta bort det helt och hållet eftersom det ändå inte verkar finnas så stort intresse av att det ska vara relevant. Det är väl bara att låta det ligga så långt västerut att det inte längre ligger på det västra halvklotet.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Jag hävdar surt att Pandaraelia fortfarande ligger alldeles för långt bort. För att jämnföra med vår egen värld så ligger island bara hundra mil ifrån europa. Detta land upptäcktes inte förrän mycket sent och hade en jävligt perifer roll i europas historia eftersom det låg så långt bort. (Klimatet hjälpte säkert inte) Att sätta Pandaraelia betydligt längre bort får mig att bara vilja ta bort det helt och hållet eftersom det ändå inte verkar finnas så stort intresse av att det ska vara relevant. Det är väl bara att låta det ligga så långt västerut att det inte längre ligger på det västra halvklotet.
För långt bort från vad? Bara för att det inte är en relevant storspelare betyder inte att det inte är en krydda och framförallt så är det en officiell produkt som skall vara med. Men jag tror aldrig Pandarealia var tänkt som något annat än en exotisk äventyrsplats långt borta från Erebs välkända traditioner.
Senast redigerad av Mikael den 2009-08-04 09:54, redigerad totalt 1 gånger.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Röstar på lösning 6 och lägger ner mitt förslag.
Skriv svar