Västerhavets öar

Kartor samt kartrelaterade inlägg
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:Varför vill vi inte ha med ankornas lilla ö ?
Gissar att Mikael (och även flera, inbefattat mig själv) inte helt gillade de ganska dårligt gömda allusionerna som finns i EA Spelarboken angående ankornas tidiga historia. Men om ankorna skall ha ett urhem kan vi ju sätta ut någon liten ö. Någon annan med åsikter om ankön? :?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:
leinder skrev:Varför vill vi inte ha med ankornas lilla ö ?
Gissar att Mikael (och även flera, inbefattat mig själv) inte helt gillade de ganska dårligt gömda allusionerna som finns i EA Spelarboken angående ankornas tidiga historia. Men om ankorna skall ha ett urhem kan vi ju sätta ut någon liten ö. Någon annan med åsikter om ankön? :?
Ok. Vad skulle annars vara ankornas skapelsehistoria annars? Har de alltid funnits bland människorna utan eget urhem? i sådana fall menar jag
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Enligt historian som står om samkarna så har de sitt ursprung bland krystalerna söder om Morelvidyn.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Den enda fasta angivelsen vi har från källan är 1500 sjömil (2778 km) väster om Mereld. Det kan ge ett spann på kanske nordväst till sydväst att arbeta med. (Reseangivelsen 9 dagar var väldigt öppen men kan nog antas ha gällt för Mereld, hur författaren nu fick ihop 1500 sjömil och 9 dagar.)

Pandarealia ligger på Spelis karta (det som kallas 1 Mikaels förslag) ca 2200 km från Mereld, och på 2 Birkes förslag 2000 km från Mereld. Vid vad jag nu kallar 3 Södermans förslag hamnar Pandarealia endast ca 1200 km från Mereld.

Jag måste säga att jag är lite kluven mellan förslagen då de alla ger vissa fördelar.

1) lutar jag som källbitare mest åt men att tom flytta öarna ytterligare 500 km västerut. Reseangivelsen om 9 dagar får då anses vara ett skrivfel (19 dagar? 29 dagar? 90?), eller så finns det en jäkligt stark ström ut till öarna räknat från Mereld.

2) återgår till EAs karta och kombinerar det med en historia för fabrakerna och undergångsön, men går det ihop med historien? Det var ju inte så fasligt länge sedan Kymm sjönk va? och när kom dalkerna till ön?

3) här kommer det lite för nära kontinenten tycker jag även om klimatet stämmer

Kanske en 4e variant där Monturerna hamnar som på 3, Pandarealia som 1 och den lilla ön som fanns med redan i EA finns kvar för att använda till...?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Min referens till att handel med melukha och monturerna är längre resor än att resa till länderna i kopparhavet är även dessa ifrån källorna. Det står i Handelsfursten under kapitlet handel. Att flytta Pandaraelia ännu längre bort vore att i princip göra det till en fotnot som inte hade någon relevans för resten av Ereb alls. Jag tror att flytta dem så långt bort dessutom kan tänkas vara att helt flytta dem av Västra Altor. Osäker på detta dock.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Pandarealia är väl inte mycket mer än en fotnot :wink:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En variant av förslag 1 där Monturerna har gjorts något mindre och en förklaring till avstånden bifogas:

Bild

Monturerna ligger 80 mil norr (det "nordväst" som anges är förmodligen ett skrivarfel av en kartograf) om det till Melukha tillhörande Bactulge.

Pandarealia ligger inte väst för Mereld utan sydväst (samma virriga kartograf som gjort fel igen :roll: ). De ca 1500 sjömilen som anges är uträknade från ca 270 landmil men dessa har av någon anledning angetts som gammalcaddiska mil (som fortfarande används av pandarealierna) vilket motsvarar 1,7 erebiska mil. Egentligen ligger Pandarealia ca 160 mil (erebiska landmil) sydväst för Mereld.

Köper ni det? :)

Monturernas reducerade storlek tänkt som bättre överens med EA-boxens karta och det att ögruppen inte verkar ha särskillt stor befolkning utifrån vad som kan läsas om de olika städerna/byarna i Monturerna.modulen.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Great effort Birke! Gillar dina förklaringar, men nej tycker jag. :)

Spelis storlek på Monturerna stämde bättre med Monturernas beskrivning rent geografiskt om inte befolkningsmässigt. Det kan dock förklaras med ond magi och mager jord kanske.

Var står det om ögruppernas klimat, jag har inte hittat det? Min känsla är att det är Pandarealia som har subtropiskt och Monturerna tempererat kustklimat. Är det inte lite mer djungel osv på P och vanlig skog på M?

Jag föreslår lösning 2("Birkes") med Birkes förklaring till varför de inte ligger längre bort än de gör (fast föreslår att felet ligger i att Mereldiska sjömil motsvarar 1,3 km). Kanske än bättre att Pandarealia placeras på samma avstånd från Monturerna som i lösning 2, men nordväst om Monturerna...en slags kompromiss med förslag 1.

Kan vi ge Spelis i uppdrag att rotera öarna?
Senast redigerad av Mikael den 2009-07-31 13:02, redigerad totalt 1 gånger.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag gillar birkes nya karta. :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Vad nära Ereb Pandarealia kom där. Ska det ligga så nära fastlandet får man ju väva in landet i intriger och politik och hålla på ju. Känns bättre att ha det lite på avstånd. Tycker avstånden och storleken som visas på orginalkartan är toppen.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Vilket rör, fast roligt! :lol:

För ordningens skull:

Bild
Orginal


Bild
Lösning 1 (Birke I)

Bild
Lösning 2 (Mikael I)

Bild
Lösning 3 (Söderman)

Bild
Lösning 4 (Birke II)

Bild
Lösning 5 (leinder)

Bild
Lösning 6 (Mikael II)

Försökte ladda upp ditt senaste förslag Mikael men mitt imageshack krånglar, förslaget tolkar jag dock som nästan samma som Lösning 2 så det kanske inte behövs?

Om ni inte gillar Lösning 4 (med ett förminskat Monturerna) så röstar jag på Lösning 1, det känns mest troget EA-boxens karta.

leinder: Tycker inte det ät till någon nackdel om Pandarealia knyts mera in i övriga Ereb, på lite lagom nivå. Hamnar ögruppen allt för långt bort blir det bara konstigt.

Edit: Lagt till lösning 5 och 6
Senast redigerad av birkebeineren den 2009-08-03 14:52, redigerad totalt 1 gånger.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Kanske man kan sätta upp detta i en omröstning?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Snibben skrev:Kanske man kan sätta upp detta i en omröstning?
Vet inte om man får rösta, men får ja skulle jag nog rösta på förslag 2. Helst originalet , men ingen annan röstar nog på det och jag skulle sova dåligt i natt om jag visste att Pandarealia skulle komma så ruskigt nära :p
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

leinder skrev:
Snibben skrev:Kanske man kan sätta upp detta i en omröstning?
Vet inte om man får rösta, men får ja skulle jag nog rösta på förslag 2. Helst originalet , men ingen annan röstar nog på det och jag skulle sova dåligt i natt om jag visste att Pandarealia skulle komma så ruskigt nära :p
En omröstning skulle kunna vara något ...om det verkligen behövs?

Sover du bättre om vi flyttar Pandarealia lite längre västerut leinder? :)
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:
leinder skrev:
Snibben skrev:Kanske man kan sätta upp detta i en omröstning?
Vet inte om man får rösta, men får ja skulle jag nog rösta på förslag 2. Helst originalet , men ingen annan röstar nog på det och jag skulle sova dåligt i natt om jag visste att Pandarealia skulle komma så ruskigt nära :p
En omröstning skulle kunna vara något ...om det verkligen behövs?

Sover du bättre om vi flyttar Pandarealia lite längre västerut leinder? :)
Haha.. Jo 8)
Fast jag ska inte vara omöjlig om det är vad majoriteten vill.
Men man får ju tänka om lite politiskt i västra Ereb i sådana fall. Kanske inte bara negativt.

Vad har stoppat de starka västra makterna från att annektera? Maktbalans? Skickliga pandariska diplomater som har föredrag med flera av de stora spelarna på erebs spelbräda :twisted:
Skriv svar