Pandarealia

Samlingsplats för alla länder och platser
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Det beror på om man tittar på knepes karta eller inte. På den så ligger det långt bortom monturerna och trakorien. Jag tror egentligen att Pettersen hade tänkt sig att de ska ligga en bit sydväst om Mereld men jag är inte säker på detta.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Det beror på om man tittar på knepes karta eller inte. På den så ligger det långt bortom monturerna och trakorien. Jag tror egentligen att Pettersen hade tänkt sig att de ska ligga en bit sydväst om Mereld men jag är inte säker på detta.
1500 sjömil vöster om Mereld ska Pandarea vara. 9 dagar med en stadig kogg från fastlandet
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jaha. I så fall verkar kartan stämma ganska bra. Men att man skulle ta sig 270 mil på 9 dar med en segelbåt är ju en ganska intressant iaktagelser. 30 mil om dagen innebär alltså att man skulle ha en genomsnittshastighet på över 6 knop i riktningen man ska. Med tanke på att columbus resa som skedde med karacker och karaveller som var lite mer än dubbla det avståndet tog över två månader. Vinden ligger liksom inte alltid på som man vill och på riktigt så undvek man helt och hållet att ta koggen ut på öppet hav och seglade mest utmed kusten. Jag skulle gissa på att restiden med en kogg ifrån mereld till pandaraelia ligger närmare 1,5 månader om den ligger 270 mil bort. (270 mil är för övrigt om jag inte missuppfattat termen sjömil ungefär samma sak som 1500 sjömil).

En annan intressant detalj är att just koggen vanligtvis har en rigg som inte ens tillåter den att segla mot vinden vilket gör den utomordentligt dåligt lämpad för att segla på öppet hav. Särskilt med tanke på att jag tror att den dominanta vindriktningen på västerhavet är att det blåser ifrån sydväst. Detta bara baserat på någon slags galen idé om rotation på klotet eftersom solen även på altor går upp i öst och ner i väst och hur vindar och strömmar beter sig i vår värld. De kan förståss vara totalt felaktiga då det inte finns några garantier för att vindar fungerar lika dant på Altor som de gör i vår värld.

Edit: Jämför gärna med vår världs island. Den ligger bara ca 100 mil från norges kust och var ändå en mycket lång resa.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Det var citat från handelsfursten .Där tyckte man att det var en rimlig redtid. Sj har ja fattig koll på hur långt man kommer me en segelbåt på x dagar :wink:

Kanske trevliga strömmar som driver på 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Ska vara jävligt fina strömmar och jävligt fin medvind då. Men det är fantasy. Man kan ju hitta på en anledning om man vill.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Personligen brukar jag köra att man i västerhavet färdas 10-15 landmil om dagen i snitt...stämmer det då? Med sjömil i handelsfursten och så? :?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Även med din ganska optimistiska siffra kommer man inte ens i närheten av at komma fram på 9 dar. Även då tar det ju typ 20 dagar.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Läser man en gång till står det att DEN resan tog så lång(kort) tid.
Kan ha varit det perfekta vädret hela resan 8)

Men vi har ändrat större saker än detta så det ska knappast vara omöjligt att även anpassa detta?

Låt det ta 20 dagar att resa över då.

Men det är väl ändå lättare och snabbare att färdas över öppet hav än en kuststräcka eller tungt beresta rutter?
Är det möjligt att man färdas längre på samma tid när man brassar på över öppet hav utan att oroa sig för grunnor, rev och dyl?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jag har gått igenom kartorna i olika källor och finner att Spelknepes karta har en stor ö fler än källorna visar. Detta kan bero på att monturernas form och den form Bactulge har i källorna är förhållandevis lika.

Pandarealia finns endast namngivna i Altors Baksida på öar som inte fanns med i EAs karta, gisningsvis har Marcus Thorell på TG gissat utifrån vad som står i Handelsfursten. Ögruppen är på Spelknepes karta placerad på samma plats som i Altors Baksida. Och utan att ha gjort egna beräkningar avs dess läge tycker jag det ser bra ut som det gör på Spelis karta. Handelsfursten som huvudkälla bör användas för att öarna.

Den avlånga ön i väster finns med i källorna men utan namn. Kanske ursprungligen tänkt som Monturerna eller senare Pandarealia, men sedan utan namn. Fritt fram för den sugne att sätta namn på den säger jag.

Avs Pandarealias handel så tycker jag det inte gör något om de är farsegels köpmän. Trakorien känns som det naturliga förstavalet. Sedan Magilre, Mereld, Bzegusta. Kardien och Klomellien samt staden O, för att sedan fara ännu längre bort. Om jag minns rätt har de väl tillgång till något slags flygande skepp? Kanske är de gjorda av samma nordakrogaliska timmer som Nidland använder, inhandlat vid något unikt tillfälle?
Varför då ingen handel med Monturerna, Bactuölge och Melukha. Jag vidhåller förslaget att Trakorierna har monopol på handeln med Melukha och Bactulge (även om actulge kanske börjat mjuka upp för en annan politik?). Monturerna föreslår jag som fortsatt tabu för pandarealierna? Ärkefiende sedan någon histrisk händelse?

Sedan till hur långt man kan segla, vilket kanske borde ligga i båttråden, men ändå. Det finns många angivelser i källorna på hur långt skepp seglar på geografiskt lokala platser. Vi har dessutom från regelböckerna hur långt båtar tar sig på 8 timmar. Personligen känns det som vi kanske i detta fallet skall blunda för när det kan kännas som orealistiska distanser och istället acceptera att de i källorna angivna sträckorna (Mereld-Pandarealia(?) tar siså, men kanske inte vägen tillbaks eller samma fart till Trakorien; Trakorienmodulen anger flera segelturer också, liksom resan Halle-Svalöarna tror jag finns i EA osv) får gälla för just där angivna färder/sträckor. Sedan kan man vi iofs klomma överens om vad lagom distans/dygn är för olika skepp i Altors olika hav.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Från Västerhavets öar:
leinder skrev:Vad har stoppat de starka västra makterna från att annektera? Maktbalans? Skickliga pandariska diplomater som har föredrag med flera av de stora spelarna på erebs spelbräda :twisted:
Trakorierna som är Västerhavets mäktigaste har kanske mer att tjäna på handel än anektering ...och detta har vidare betydelse för hur andra länder agerar?

Varför Pandarealia inte handlar med Melukha kan dels ha att göra med det trakoriska monopol som Mikael är inne på men kanske även det att pandarealierna inte vill att melukhierna skall få för stort insyn i hur illa febrakerna (härstammande från Melukha) behandlats och därför väljer att handla via trakoriska mellanhänder?

Sen är en viktig fråga som vill ha betydelse för hur vi utformara Pandarealis politik: Vilen gren av den Lysande Vägen finns på ögruppen, den aidniska eller den dalkiska?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

birkebeineren skrev:Från Västerhavets öar:
leinder skrev:Vad har stoppat de starka västra makterna från att annektera? Maktbalans? Skickliga pandariska diplomater som har föredrag med flera av de stora spelarna på erebs spelbräda :twisted:
Trakorierna som är Västerhavets mäktigaste har kanske mer att tjäna på handel än anektering ...och detta har vidare betydelse för hur andra länder agerar?

Varför Pandarealia inte handlar med Melukha kan dels ha att göra med det trakoriska monopol som Mikael är inne på men kanske även det att pandarealierna inte vill att melukhierna skall få för stort insyn i hur illa febrakerna (härstammande från Melukha) behandlats och därför väljer att handla via trakoriska mellanhänder?

Sen är en viktig fråga som vill ha betydelse för hur vi utformara Pandarealis politik: Vilen gren av den Lysande Vägen finns på ögruppen, den aidniska eller den dalkiska?
Intressant. Jo det ligger tyng i det!
Skulle vara kul om det var den dalkiska vägen .Den finns ju bara på Caddo och Nya Arno i Klomellien va?

Då har de visst skydd från Caddo som finns hyffsat nära.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja nu tror inte jag att pandarealierna är särskilt oroliga för hur Melukha ser på febrakernas förslavande, den sortens oro känns mycket modern. Att Melukherna känner till och ogillar slaveriet kan väl vara en anledning till att man inte handlar med vem som helst. Trakorierna har dispens pga Svanarnas seglats.
Och gick det att passa ihop Kymms undergång med Pandarealias historia?

Sedan tror jag att det är den aidniska varianten som finns på öarna då jag har för mig att pandarealierna har viss avsmak för dalkerna? Dessutom tror jag forumet kom fram till (mot mina invändningar som jag idag tar visst avstånd ifrån :wink: ) att Monturernas Sbintor religion är en LV variant av dalkiskt ursprung men med helige S:t Bintor som uttolkare, var det inte så Birke och Anders?
Senast redigerad av Mikael den 2009-07-31 15:52, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Ja nu tror inte jag att pandarealierna är särskilt oroliga för hur Melukha ser på febrakernas förslavande, den sortens oro känns mycket modern. Och gick det att passa ihop Kymms undergång med Pandarealias historia?
Tänkte inte så mycket på etiska skäl utan mera på ekonomiska. Fast om melukhiska handlare dyker upp i pandarealiska hamnar är det kanske inte så sannolikt att några undertryckta febraker syns till?

Kymm sjunker år 0 (eller däromkring) enligt Trakorien-modulen. Kymmborna räddas av klavykiska skepp men inga detaljer är kända utom en stor tacknämlighet hos sydlänningarna gentemot nordborna, något som dagens trakorier är noga med att bekräfta av ekonomiska skäl. Från Caddo flyr flera dalkiska klaner efter Ödesfejden 104-111 eO och dessa blir de senare pandarealierna. Överlevande från Kymm kan således ha haft ca hundra år på sig att leva på de bergstoppar eller liknande som fortfarande stack upp över vattnet och är dagen Pandarealiska öar. Febrakiti är urbefolkningens egna namn på öarna.
Mikael skrev:Sedan tror jag att det är den aidniska varianten som finns på öarna då jag har för mig att pandarealierna har viss avsmak för dalkerna?
Tror vi någonstans kom fram till det ja... Vågar vi hoppas på en åsikt från mäster anders tro?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mikael skrev:Dessutom tror jag forumet kom fram till (mot mina invändningar som jag idag tar visst avstånd ifrån :wink: ) att Monturernas Sbintor religion är en LV variant av dalkiskt ursprung men med helige S:t Bintor som uttolkare, var det inte så Birke och Anders?
Sbintorism som LV-variant (kätteri?) tillhörande den aidniska grenen men med dalkisk ursprung. Monturerna befolkades av kardiska fritänkare på 370-talet eO. Finns att läsa i den nyupptäckta Monturerna-tråden.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Fast om melukhiska handlare dyker upp i pandarealiska hamnar är det kanske inte så sannolikt att några undertryckta febraker syns till?
Som jag har uppfattat det lämnar inte Melukherna sina öar utan de som vill och får lov att handla med dem reser till Melukha.
Skriv svar