Pandarealia

Samlingsplats för alla länder och platser
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Kan det ha varit jordukaerlar som skeppade dvargarna till Pandarealia?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

birkebeineren skrev:Kan det ha varit jordukaerlar som skeppade dvargarna till Pandarealia?
Jag föreställer mig annars att pandarealiska adelsmän ville börja gruvdrift och därför tog kontakt med dvärgarna. Men varför sökte man i Kard? Kanske det var pga handelsutbyte med Jorduashur och en jordukaerl som hade kontakter med ett av Kard dvärgriken. Med den kontakten och löften om guld och djupa salar lyckades man övertala en grupp dvärgar att emigrera. Kanske var det just jorduakaerlens löfte om en lugn överresa som gjorde att de accepterade den långa resan? Kanske hade adelsmännen försökt i Klomellien och Rung innan men fåt nobben?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Pandarealia beskrivs ju som en stor handelsnation i västerhavet i sig självt. Det är väl snarare en fråga om vilka de seglar till för att handla än vilka som seglar till dem. Det känns ju med tanke på den nuvarande kartan som naturligt att de skulle handla med just Aidne, Monturerna, Trakorien, Ransard (Eventuellt något de är ganska ensamma om), Jorduashur, Staden O samt kanske även Jih Pun torde väl alla vara naturliga handelspartners. Att man ogillar Dalkerna är väl indikerat i texten så att handel mellan dessa två nationer sker indirekt är inte så konstigt. Dalkerna är väl dessutom inga hejjare på att segla på öppet hav om man nu tänker sig att de skulle ha kommit till Pandaraelia och inte tvärt om.

Funderar över hur små dessa öar egentligen har gjorts. De beskrivs som betydligt mer befolkade och viktiga än man får känslan av att monturerna är i boken som handlar om dessa. Dessutom så verkar inte proportionerna på avbildningen av Magilre (Som jag blivit ganska bekant med på senaste tiden) och Pandaraelia riktigt överensstämma. Några av öarna är 15 mil tvärs över vilket borde se ut som en sjundedel av magilres längde men det gör det inte riktigt. Kan ju dock bara vara jag som vill att dom ska se lite större ut för att det känns som att de får mer relevans då för allt i världen.

Hur som helst undrar jag om vi låter källorna stämma angående invånarantal etc denna gång då vi inte har gjort det annars?
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:Pandarealia beskrivs ju som en stor handelsnation i västerhavet i sig självt. Det är väl snarare en fråga om vilka de seglar till för att handla än vilka som seglar till dem. Det känns ju med tanke på den nuvarande kartan som naturligt att de skulle handla med just Aidne, Monturerna, Trakorien, Ransard (Eventuellt något de är ganska ensamma om), Jorduashur, Staden O samt kanske även Jih Pun torde väl alla vara naturliga handelspartners. Att man ogillar Dalkerna är väl indikerat i texten så att handel mellan dessa två nationer sker indirekt är inte så konstigt. Dalkerna är väl dessutom inga hejjare på att segla på öppet hav om man nu tänker sig att de skulle ha kommit till Pandaraelia och inte tvärt om.

Funderar över hur små dessa öar egentligen har gjorts. De beskrivs som betydligt mer befolkade och viktiga än man får känslan av att monturerna är i boken som handlar om dessa. Dessutom så verkar inte proportionerna på avbildningen av Magilre (Som jag blivit ganska bekant med på senaste tiden) och Pandaraelia riktigt överensstämma. Några av öarna är 15 mil tvärs över vilket borde se ut som en sjundedel av magilres längde men det gör det inte riktigt. Kan ju dock bara vara jag som vill att dom ska se lite större ut för att det känns som att de får mer relevans då för allt i världen.

Hur som helst undrar jag om vi låter källorna stämma angående invånarantal etc denna gång då vi inte har gjort det annars?
Stor och stor. Rik handelsnation tack vare gruvor, flexibla handelsmän inom exklusiva varor och en liten lojal befolkning tänker jag mig. Silver och koppar som behövs i Ereb.

Håller med om att Aidne, Monturerna, Trakorien, Magilre, Klomellien, Ransard, Jorduashur, Staden O, Melukha, Mereld, mfl öar i Västerhavet samt kanske Morëlvidyn men definitivt Kasyr. Men inte Jih-pun. Jag ser hellre att Trakorierna förblir de enda som vågar och kan handla västeröver, kanske tom har handelsmonopol med Jih. Kanske söker man dock om att få tillgång till Jih och har skickat egna expeditioner västerut?

Vilka avbildningar/kartor hänvisar du till?

Jag tycker invånarantalet kan stämma då Handelsfursten är en produkt jag är ganska säker på kom ut efter justeringen i Sinkan.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Ja Öarna är ju mestadels vildmark med några mindre städer. Känns som
att 60000 är en helt ok siffra.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Handelsfursten och justeringen kom till samma år. Oklart vilken av dem som publicerades först.

Jag är helt med på att Trakorien kan få ha ensamrätt på handeln med Jih Pun än så länge. Däremot står det till och med i modulen någonstans tror jag att Pandaraelia handlar med Melukha upptäkte jag.

Jag refererar till Knepes V.Altorkarta

Ögruppen är i storlek betydligt större än gotland idag. Ligger i ett betydligt vänligare klimat och har varit befolkad i flera hundra år av ett folkslag civiliserat nog att klämma ur sig väldigt moderna båtar och diverse andra ganska avancerade koncept. Det är väl inte så att allt står och faller med en ökad folkmängd. Ville mest ta upp det för diskussion.

Delvis skulle det vara trevligt att förklara varför ett av de närmaste grannländerna och en extremt aggressiv sjönation inte har införlivat dessa små städer och deras lukrativa gruvor. Det kan verkligen finnas andra förklaringar till det än en ökad folkmängd men någon slags förklaring vore trevlig.

Läser här dessutom att man ifrån Pandaraelia handlar med Västra kopparhavet och västerhavet men ibland företar sig resor så långt bort som Monturerna och Melukha. Det rimmar konstigt med att man skulle ha Monturerna som närmsta grannland. Jag är iofs helt beredd att ignorera denna del av källorna.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Ja jag såg det där om "långa" resor till Monturerna vilket ju verkar udda när man seglar till Ereb. Det måste vara ett fel vi kan bortse ifrån eller så får det förklaras med märkliga strömmar som gör det besvärligt att färdas mellan dessa öriken.

Hos mig är Monturerna i startläga för en invasion. Flottan är preparerad och allt som väntar är ordern! :twisted:
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Tänkte väl iofs på Trakorien men det vore ganska coolt om det stormonturiska riket spred sig över världen också. Med Karaleia och Imarias tysta stöd.

Hur som helst tror jag det är tänkt att Pandaraelia skall ligga betydligt närmare Ereb och att Monturerna ska ligga längre bort. Som det är nu så är det närmare för Trakorierna att segla till Monturerna än det är att segla till Marjura. Jag tror inte det var meningen. Men jag kan gärna tänka mig att bara använda knepes kartor som officiella och ignorera vad som står i källorna om dessa saker. Jag tycker nämligen att de är förbaskat snygga. :)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

En anledning till att ingen av de andra större nationerna angripit öarna kan ju vara att man inte vill rubba balansen för mycket och därmed riskera ett casus belli.
Om Trakorierna angriper öarna så kommer de få svårt att hålla magillre utanför en kommande konflikt med Ransard, risken är mycket stor att Munzga går i bund med Kaphalt och angriper både Bzegusta och ockuperade panderaliska öar. Även Tricilves relationer med Melucka kommer att få en törn om man angriper neutrala stater i Shamanfurstinnans närhet. Ryktet om att Trakorien befolkas av idel hjältar kommer inte längre bära sig. Kanske även Kardien förargas och går mot torila?
Likväl har jag svårt att tänka mig att Trakorierna tillåter någon annan "stormakt" att ha permanenta närvaro på öarna utan konflikt.
Ett projekt som inte nödvändigtvis blir lyckat innebär att många inte tar risken att efter en misslyckad invasion helt utestängas från denna del av västerhavet . Därtill finns en chans att man lyckas krossa panderalierna men sedan misslyckas hålla öarna för sig själv vilket kan leda till att morälvidynska pirater biter sig fast än mer i området, något ingen önskar då det skulle vara förödande för all handel med meluckha.

vad tror ni?
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

gtjorgo skrev:En anledning till att ingen av de andra större nationerna angripit öarna kan ju vara att man inte vill rubba balansen för mycket och därmed riskera ett casus belli.
Om Trakorierna angriper öarna så kommer de få svårt att hålla magillre utanför en kommande konflikt med Ransard, risken är mycket stor att Munzga går i bund med Kaphalt och angriper både Bzegusta och ockuperade panderaliska öar. Även Tricilves relationer med Melucka kommer att få en törn om man angriper neutrala stater i Shamanfurstinnans närhet. Ryktet om att Trakorien befolkas av idel hjältar kommer inte längre bära sig. Kanske även Kardien förargas och går mot torila?
Likväl har jag svårt att tänka mig att Trakorierna tillåter någon annan "stormakt" att ha permanenta närvaro på öarna utan konflikt.
Ett projekt som inte nödvändigtvis blir lyckat innebär att många inte tar risken att efter en misslyckad invasion helt utestängas från denna del av västerhavet . Därtill finns en chans att man lyckas krossa panderalierna men sedan misslyckas hålla öarna för sig själv vilket kan leda till att morälvidynska pirater biter sig fast än mer i området, något ingen önskar då det skulle vara förödande för all handel med meluckha.

vad tror ni?
Låter myket bra. Helt naturlig och logisk förklaring på det hela.
Sedan vad som händer efter konfluxer och Feliciska piratkrig är en annan sak :twisted:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Precis! Men innan allt brakar loss med piratkrig, Nidländska reningar, Barbiska ättesstrider, angrepp mot/från svarta tornet och Ransarderröj (samt kanske bråk i kasenu och klomellien...Soltåg?) så vill man spela sina kort "safe".
Ingen vill börja dessa analkande konflikter stukade av en konflikt om panderalierna. Man vill därtill som tidigare nämnt ej ha detta som utlösande faktor i ett krig, så viktiga är inte öarna. Tänk "skotten i sarajevo" och hur detta ses som en väldigt dålig anledning till ett världskrig i våra ögon men även i sin samtid (eller snarare åren efter kriget). Om krigen startar bör dett vara för något viktigare än några "isolerade kobbar i perfirin".
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Med den nuvarande geografin betvivlar jag att Melukerna ens skulle märka vad som hände men jo det kan ju vara lite coolt. Men hur som helst så kan det ju i så fall röra sig om någon slags spionhistoria i de små pandaraeliska städerna.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Med den nuvarande geografin betvivlar jag att Melukerna ens skulle märka vad som hände men jo det kan ju vara lite coolt. Men hur som helst så kan det ju i så fall röra sig om någon slags spionhistoria i de små pandaraeliska städerna.
Så i bakvattnet är väl ändå inte Melukha eller? Att de inte skulle märka om deras gamla allierade
, Trakorien skulle annektera Pandarealia?!
Eller någon annat land heller för den delen..

Det blir va man gör det till. Vill man lägga upp en utsökt maktbalans mellan sjömakterna i väst och göra en saftig intrig utav det så gör man det.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Syftade väl snarare på att Pandaraelia låg väldigt mycket i bakvattnet.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Jan Erik Söderman skrev:Syftade väl snarare på att Pandaraelia låg väldigt mycket i bakvattnet.
Gör det verkligen det? Det var ett bra tag sedan jag läste härskarserien, men jag har för mig att de bedriver ordentlig handel med Erebiska länder. Koppar och silver exporteras bla.
Skriv svar