Niferland

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Jag tänker väl mig den niferländska medelklasshäxan snarare som något sådant här:

Bild

Fata Morgana versionen så här kanske:


Bild

Men vill man ha en riktigt episkt ond häxa kan detta kanske passa bättre, minus alvöronen... (Banalt stor bild, förlåt)

Bild
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Älskar din medelklasshäxa Anders!
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Anders snyggqre
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Är inte du på semester Mikael!? :wink:
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

anders skrev:Är inte du på semester Mikael!? :wink:
its q drug I have to hqve, but have no time and weird keyboard
Norrbaggen
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 14
Blev medlem: 2009-08-05 11:08
Ort: Lillehammer

Inlägg av Norrbaggen »

Først vil jeg bare beklage at jeg ikke er like dyktig i svensk som birkebeineren.

Som inspirasjon til den Niferlandske heksekunsten tenkte jeg å legge opp noen fotografier av vaskeekte senegalesiske hekser. Dette er alltid den heksetradisjon jeg har assosiert med Niferland i mitt hode. Jeg møtte kanskje den største og mektigste heksa i Senegal, Ndatte, i 2003. Hun døde i 2005, tror jeg. Jeg fant desverre ingen bilder av henne i full heksedrakt, men hennes "entourage" her går kledd som hekselærlinger pleier.

Bild

Bild

Under: Ndatte er kvinnen til høyre, til venstre er hennes datter, som jeg tror har overtatt mye av morens status.

Bild

Under: Det er riktignok bare middag, men den jernkittelen kunne nok gi andre assosiasjoner.

Bild

I dagens Vest-Afrika lever heksene fortsatt i beste velgående, og i symbiose med landenes monoteistiske religioner. Heksene har kontakt med ånder i naturen (Ndatte kunne snakke med den store ånden i havet utenfor Dakar) og med de avdøde. De kan helbrede galskap og fysiske lidelser, heve forbannelser, legge forbannelser osv.

I arkivmateriale om Ndatte fant jeg videobilder fra en offerseremoni ved stranden i Dakar, med over tusen deltagere. En ku og en geit fikk levende strupehodet avskåret, og Ndatte blandet blodet og sjøvannet sammen for å gjøre sine spådommer. Trommene dunket rytmisk hele kvelden, og flere og flere unge kvinner kastet seg ut i ekstatisk dans, før de etter en stund falt sammen i transe og begynte å tale i tunger. Ndatte drev med håndspåleggelse på disse kvinnene som da fikk drevet ut sine demoner. Mange jeg snakket med synes det er underlig at vi har psykiatriske sykehus og medisiner her i Europa, når vi egentlig bare trenger hekser. Det var overaskende å se hvor sterkt heksekunsten fortsatt står i vår tid.

Det finnes mange likheter med den haitiske voodoo'n, men denne heksekunsten handler fremfor alt om en direkte kommuniksasjon med naturånder, og ikke med panteistiske ånder (Papa Legba, Erzulie, Simbi) som formidler kontakt med en monoteistisk gud (Bondye). Jeg er litt usikker på hva jeg selv foretrekker som Niferlands heksekunst; den nesten shamanistiske vinkelen, eller den mystiske panteondyrkelsen i Voodoo og Vodun. Men for meg hører kjerringer med vorter og sopelime bedre hjemme i nordlige Ereb.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Välkommen Norrbaggen och bra bidrag till Niferlands häxtradition! :D
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Välkommen hit. Det är lite jobbigt att läsa vad du skriver men det ska nog gå. I alla fall för mig.

Jag håller med dig om att vårtorna gott kan stanna i Ereb och personligen tycker jag att det som är viktigt är att häxkonsterna i niferland blir unika och inte lutar sig på enbart en tradition ifrån vår egen värld.
Sorry can't brain today, I have the dumb.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Snygga bilder Norrbaggen och kul information från Senegal. Kan definitivt ympas in i niferland tycker jag. Den officiella Angusiakulten kan absolut tillåta andra mindre religiösa uttryck samt dyrkan av naturandar enligt min mening.

En annan fråga: Vi börjar med andra ord spola iden om att häxhatten kommer från niferland?
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Inspirerende bilder Norrbaggen! :)
gtjorgo skrev:En annan fråga: Vi börjar med andra ord spola iden om att häxhatten kommer från niferland?
Röstar blankt i den frågan.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Nej den kan väl också finnas på det vis vi föreslagit, dvs ursprungligen som en hatt för sjömän och resande som resande niferländska häxor förde ut i världen. Hemma bär de den endast när de reser och den är då av den niferländska klart mer slokande typen.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

kan detta vara en ovanligt blek Niferländsk köpman?

Bild
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Oj, oj, nu händer det saker i Samkarnas kartografi. Därför har jag suttit och funderat på Niferland och dess häxor.

Häxan verkar vara standard som utövare av magi på öarna. Detta har medfört att de få män som är kunniga inom dessa konster kallas för häxmän.

Häxmännen känns sällan igen i det dagliga livet. De kan se ut som vem som helst i byn och även om man vet att det finns än i byn är det sällan man gissar rätt. Det är under ritualerna man kan se honom, ansiktet sminkat till en grinande dödskalle (om han inte bär en mask). Han bär en vit dräkt målad med röda (blod?) symboler och är utrustad med en offerkniv och en ceremoniel flugpiska gjord av människohår. Trotts sitt brutala utseende är han inte en nekromantiker utan en animist eller andebesvärjare. Han skall få harmonin i naturen att bevaras och skilja de döda från de levande så att de döda inte kommer och besvärar de levande.

Häxmän och häxor har ett avspänt förhållande till varandra. De har varsin roll att fylla och båda fyller ett behov. Samarbeten förekommer ytterst sällan men har hänt.


Jag tycker det skulle vara lite spännande om Nirvalernas häxor och häxmän är prästinnor och präster dock inte alltid tvärtom, det kan mycket väl finnas präster och prästinnor som inte har någon trollkraft.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2440
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ja vad har Angusia-Portarnas väktarinna för syn på magi egentligen?
Personligen ser jag gärna att häxorna har ett nära förbund med dem och att deras översteprästinna, Sjöhäxan, är en av Angusias representanter i Altor.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9041
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Jag tolkar vad som sägs om Angusiakulten att varken gudinnan eller hennes kult har något emot magi. I Parbagkulten som är en annan tolkning av samma gudar är det flera av de olika prästerskapen som använder magi, bla Bolgove och Anyak.

Började för länge sen en text om Angusiakulten och dens ursprung men som jag inte färdigställt. Endast tankar och stödkommentarer:
----------------------
Angusia – Portarnas Vaktarinna

Söner:
Anyak
Ulvar
Reogil
Bolthar

Döttrar:
Grilovana
Samyyd
Bolgove
Julsuian*

*Julsuian är enligt Parbagerkulten i Hynsolge en mannlig gudom men i Niferland och Krilloan är hon en kvinna.

Solen befriades av Angusia från sitt fängelse i riket Nif någonstans högt i norr (Nifelhem?). Till sin hjälp hade hon nifelerna, ett folk som även de hölls som fångar. När Angusia som belöning gav nifelerna ett varmt och skönt land att bo i sade hon att det skulle heta nifelernas land, vilket med tiden blivit Niferland.

I gamla myter från Jorduashur berättas det om ett folk kallat nifelungar men om det finns något sammanhang är de lärde oense om, det vill säga det ytterst lilla antal som är kunniga inom både jordakisk och niferländsk mytologi.

Var solen fångad i en kölddimension (Nifelhem)?
Människorna (nifelerna ev. alla människor?) var fångade tillsammans med solen inne i kölden?
Befriade Angusia vid hjälp av ett fånget människofolk solen och håller nu vakt vid portarna mot det forna fängelset?

Finns fångade Isherrar nere i under södra Ormsjöns vatten?

-----------------
Skriv svar