Odöda

Kända eller nämnvärda karaktärer i Ereb Altor. Allt från elaka svartalfshövdingar till fagra alvdrottningar.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Här händer inte mycket.

Odödher
En odhöder är en bhest. Han hafer donat men kunno ej lämna sin stofteliga hydda eller thennes afbild. Trenne kathegorier ser vhi Nekromantikus Magus att finnas. Fhörst den vhi kunno skape av de magiska krafther som omge oss. Dhöda kroppar animerade av kraft som lydha oss ock vhåra befahlningar. Thessa äro Zombien - then vandhrande döthe som enklast ock uthan stor möda ock förberedelse enkelt skapes av vhår befallning. Ock vore thet skelethet - benen som röro sig. Skeleth äro praktiska tjänare om ähn de hafer färmågha att tappa sina bitar. Thenna bristh uppväghes av att de ej utsöndra stank. Den Nekromantikus som hågad är att förena zombien och skelethet göra sig klok att lära balsameringens konst och så skape sig mumier. Mången förmågha funnos i balsameringens konst ock enkhlare mumier kunna vara så pass att deras senor förbinder ock desses torra kött skyddar. Men den som säkher vilja ha en efigh tjänare gör klokt i att linda och hartsa. Dhär finnes även tupilakos, sammansatthe varelser som animerats hafer. Dessa tuppilakos anses vhara stygghelser av den sannlärdhe nekromantikus.
Then andhre är mera elusiv och kunnas både finnas för möjlighet att skapas af vår konst ock såvhäl som af magi flödthena. Andear, ghastear ock marer äro alle af thet släkte, dock hafer de olika flöthen ock ursprung. Andear äro flykthiga varelser som drifa omkring hälft i andearnes världh ock hälft i vår världh. Genomsyntliga gäckar vålnathen och spökernet medh enkle ock upplysthe mennsker. Lämnes sådhana åt Spiritus Magus. Ock finnes Marean, den kvinneligha ghastean som vhar natth äro besvärjth att sthöre ock försthöre. Lämne henne till Häxan. Månghen mer av andear finnes; lykhtgubben som locker med sken, perython som sänker skepphen, men främsth sthår gahstean. Gahstear äro förundherliga odödher varken andea eller kött, men ändock båthe. Månghen Nakromantikus har stävath att blifa den odödherlige gahstean.
Om änh vi ej hafer förmågha att skape ghast som odödherlig form kunno vi framdane de vandödherne. Vandödhe äro av sådan skaffning att de hafa likt zombie, skeleth och mumie sin kropp men de besätte sig av den eghne andean, varpå starka magi canlus framtvungna voro och framskaper en mäkthig besth. Dödherridare, nattens ulf och de som gå i gen voro af denne sorth. Desse äro myckhet farlig och jag besfär den magus som sig sådan skapa att han hafer sådan kunskap att han vetha att sådan kontroller sig kunna. Den som voro sig inlärd och kraften sig inneha kan dock ej heller gå säker då desse besthar hafa sin eget mål och syfthen, varpå nekromantikus skola kunna blifa den som kontrollers eller omdanas till dödgerridareans tjänhare. Dhär finnes och then farlighest av de vandöde, the som vi ej kunna skape eller kontrolere fullt - Nostferatu. Vampiren äro fördhömde varelser som tvunget voro varje natth söka sitt offer upp och ifrån thenne taga sin måltidh. Det rödha blodeth ger dem sin kraft och från thet giva dem motståndh mot de mörka besvärjelserne.
Tag er i akht ni som söka desse förborghade kunskapher och dolda mysteriher, ty om ni ej vete vadh ni göra kunno krafthen uppsluke eder och ni odödher bli.

Ur Nekromantica Breandicea skriven av Ärkenekromantikern Eworae kallad den magre ca 325 fO
Senast redigerad av Snibben den 2009-05-08 10:50, redigerad totalt 1 gånger.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Mycket trevlig text mäster Snibben! :)

Tycker den klassar som inledning till odöda i wikin ...vilket fick mig att kolla om det inte redan finns en där (det gör det inte) och vidare ställa mig frågan: Hur betecknar vi en odöd? :?

Någon med en kort och tydlig definering, och skal vi likt vissa källor skilja mellan högre och lägre odöde, kroppsliga och icke-kroppsliga?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Efter att ha studerat alla mina magiska codexer och rullor har jag kommit fram till följande om de odöda släktena.

I DOD Gigant är de fem släkten
Andar
Gastar
Kropsligt odöda
Likätare
Magiskt odöda

I Magi Boxen är de fem släkten
Andar
Gastar
Kropsligt odöda
Likätare
Magiskt odöda

I Monster Boxen är de fyra
Andar
Gastar
Kropsligt odöda
(inkluisive likätare)
Magiskt odöda

Här på forumet har vi talat om tre grupper i vilka vi sammanslagit Andar+Gastar och plockat bort likätare. Jag har numer efter läst alla artiklar kommit fram att jag gillar MBI;s kategorisering bäst: ODÖDA :)
Alla odöda har sina speciella egenskaper vilket gör att de är unika gentemot den andre odöde. Kategorisernigen verkar varar mer där för att göra Nekromantiken enklare än för att göra SL mer klokare. Dessutom verkar ibland vissa varelser mer inpressade i sina kategorier än anpassade till dem.

Ex: Kroppsligt Odöda skall ha kvar hela eller delar av sin egen kropp, men här har man satt in Perytonen som absolut inte ser ett dugg ut som en död sjöman. Maran visar upp egenskaper som mer får hennea att verka som en gast än som en kroppsligt odöd. Själv vill jag placera båda dessa under Andar/Gastar.

Därtill kommer den snåriga indelningen Högre och lägre Odöd. Om nu släktena är så olika borde vi prata om besvärjelser som Kontrollera Högre Kroppsligt Odöda, Kontrollera Lägre Kroppsligt Odöda, Kontrollera Magiskt Odöda (varför skall mumien vara så speciell mot skelettet och zombien? De är ju i princip samma sak bara att mumien kan hålla lite längre (bort med idén att mumier måste skappas permanenta)), Kontrollera Gastar och Kontrollera Odöda Andar. Det här sista stycket kanske gränsar till regler, men som vi alla vet så är det svårt med magi utan att ha en lätt touch regel referens.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Skulle man inte kunna flytta den tråd till Monster&Män då Odöda knappast är ett folkslag.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Håller nog med.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

bifall
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9016
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Tråden flyttat till Monster & Män.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Yay
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Logiskt och lätthittat. Hurra!
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Jag tyckte inte jag fick ett riktigt gehör i Vampyrtråden så jag hoppar på Peter här istället.
Snibben skrev:
Peter skrev:Okej, det kanske är namnet, eller statusen som tung, ond odöd (jag tycker äv. att konceptet krockar med dödsgast och dödsriddare).

För mig är det den typen av varelse som man kan skriva in i ett äventyr om det passar till just det äventyret, men som inte känns som att den tillför så mycket i sig själv: det finns redan ett antal onda, odöda, "nekromantiska" superskurkraser.
Jag vet att Peters stridsropp är "minimalistiskt". Själv tycker jag att det skall finnas rum för flera olika kulturers odöda och även nya odöda. Odöda är ofta skapade ur sin egen kulturs kontext och trotts att de liknar varandra.
Jag kan säga att jag är i stort emot den minimalisering av raser, odöda osv undantaget må vara i sådant fall drakar.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jag höll med dig i vampyrtråden så jag håller med dig även här.
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

http://en.wikipedia.org/wiki/Tupilaq

Vilka kulturer håller på med Tupilaker egentligen? Tydligen var det inuiterna som skapade dem hos oss men vilka bygger dessa monster i Ereb?

Bild
Användarens profilbild
Baldyr
Erebosisk Köpman
Inlägg: 314
Blev medlem: 2009-08-02 21:05

Inlägg av Baldyr »

Tupilak är alltså en slags golem?

Om det är inuiter i verkligheten så kanske isbarbarer i Altor?

/Baldyr
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2428
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

Ja, någon form av golem skapad av skelettdelar från olika varelser.
Isbarbarerna, kanske nekromantiker från Crachzt, varför inte shamaner i Babor, cerevel?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Ah... Jag har alltid sett dem som ett slags "frankensteins monster". Men även använt benämningen köttgolem och likgolem på dem. (kärt barn etc...)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar