Akrogal

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Snibben skrev:Mäktiga trollkarlar finns det tydligen gott om i Ereb (ja tre då). Funderade på om man kunde tala om AKROGALS FYRA STORA inom trollkarlskretsen?
Gadarim
Valdûn
och två till.
Låter nice :)
Men skulle va trevligt med någon "god" motpol till de tre evils i ereb :p
fast siratsia är hon egentligen ond? minns inte riktigt..
Gadarim, är det han som är drakmagiker?
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

leinder skrev:
Snibben skrev:Mäktiga trollkarlar finns det tydligen gott om i Ereb (ja tre då). Funderade på om man kunde tala om AKROGALS FYRA STORA inom trollkarlskretsen?
Gadarim
Valdûn
och två till.
Låter nice :)
Men skulle va trevligt med någon "god" motpol till de tre evils i ereb :p
fast siratsia är hon egentligen ond? minns inte riktigt..
Gadarim, är det han som är drakmagiker?
Jupp! Gadarim drakmästaren.

Siratsia är vad jag förstått inte ond.

Däremot glömmde jag Häxmästaren i Kardien.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Snibben skrev:
leinder skrev:
Snibben skrev:Mäktiga trollkarlar finns det tydligen gott om i Ereb (ja tre då). Funderade på om man kunde tala om AKROGALS FYRA STORA inom trollkarlskretsen?
Gadarim
Valdûn
och två till.
Låter nice :)
Men skulle va trevligt med någon "god" motpol till de tre evils i ereb :p
fast siratsia är hon egentligen ond? minns inte riktigt..
Gadarim, är det han som är drakmagiker?
Jupp! Gadarim drakmästaren.

Siratsia är vad jag förstått inte ond.

Däremot glömmde jag Häxmästaren i Kardien.
Just det :twisted: Häxmästaren också ja :p
Honom får vi inte glömma.

Vem är Valdun då?
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

En tanke. Om Furgia har typ lika mycket folk i sig som hela Ereb bara i sig självt så kan det ju finnas plats för mer än fyra ärkemagiker.
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Jan Erik Söderman skrev:En tanke. Om Furgia har typ lika mycket folk i sig som hela Ereb bara i sig självt så kan det ju finnas plats för mer än fyra ärkemagiker.
Enligt Stibbons är det inte möjligt då fyra ärkemagiker är den kritiska massa en kontinent kan acceptera innan en ny ärkemagiker automatiskt innebär en tidigares död. :wink:

Och snackar vi ärkemagiker borde väl Guzzo och nekromantikern i Krilloan vara två då de om jag minns rätt är sådana där multiversumlegender eller vad det kallades i sinkadus.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Mikael skrev:
Jan Erik Söderman skrev:En tanke. Om Furgia har typ lika mycket folk i sig som hela Ereb bara i sig självt så kan det ju finnas plats för mer än fyra ärkemagiker.
Enligt Stibbons är det inte möjligt då fyra ärkemagiker är den kritiska massa en kontinent kan acceptera innan en ny ärkemagiker automatiskt innebär en tidigares död. :wink:

Och snackar vi ärkemagiker borde väl Guzzo och nekromantikern i Krilloan vara två då de om jag minns rätt är sådana där multiversumlegender eller vad det kallades i sinkadus.
Vlad Kamantur och Shaza Sahivann är två av de tre hjärnorna bakom Ordo Magica.
De är rätt hyffsade trollgubbar
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Mikael skrev: Enligt Stibbons är det inte möjligt då fyra ärkemagiker är den kritiska massa en kontinent kan acceptera innan en ny ärkemagiker automatiskt innebär en tidigares död.
Fast då menar vi naturligtvis ärkemagiker av besvärjartypen :wink:
Jan Erik Söderman skrev:En tanke. Om Furgia har typ lika mycket folk i sig som hela Ereb bara i sig självt så kan det ju finnas plats för mer än fyra ärkemagiker.

Det beror väl på hur ambitösa de är :) Jag tänkte mer på typ de legendariska österns fyra magiker som är motvikten mot västerns fyra trollkarlar (och vem bryr sig om södern anyway, då stämmer ju inte legenden)
leinder skrev:
Vem är Valdun då?
Valadûn var den nekromantiker som tvingade Kîmzonerna att lämna ön Garumos utanför akrogals södra kust för ca 650-700 år sedan. Tänk om han lever fortfarande :twisted:
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Snibben skrev:
Mikael skrev: Enligt Stibbons är det inte möjligt då fyra ärkemagiker är den kritiska massa en kontinent kan acceptera innan en ny ärkemagiker automatiskt innebär en tidigares död.
Fast då menar vi naturligtvis ärkemagiker av besvärjartypen :wink:
Jan Erik Söderman skrev:En tanke. Om Furgia har typ lika mycket folk i sig som hela Ereb bara i sig självt så kan det ju finnas plats för mer än fyra ärkemagiker.

Det beror väl på hur ambitösa de är :) Jag tänkte mer på typ de legendariska österns fyra magiker som är motvikten mot västerns fyra trollkarlar (och vem bryr sig om södern anyway, då stämmer ju inte legenden)
leinder skrev:
Vem är Valdun då?
Valadûn var den nekromantiker som tvingade Kîmzonerna att lämna ön Garumos utanför akrogals södra kust för ca 650-700 år sedan. Tänk om han lever fortfarande :twisted:
Aha :twisted: Lever och lever :twisted:
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

En magiker som nämns i personporträttet av Vicotnik i "Slutstriden" är en Trehálkash, en mästare i kroppsbehärskning som Vicotnok samarbetade med i över hundra år någonstans i Akrogal innan han mördade honom. Kan kanske denne magiker ha varit tillräckligt mäktig för att engång kunnat räknas som en av de stora?

En annan akrogalisk magiker från källorna är den legendariska Toalpios Ttahhah från Furgi som engång var med om att grunda Ordo Magica i Krilloan (Krilloan-modulen).

En av Erebs mäktigaste magiker lär ha varit Ganofryd Järneksstav som nämns flera ställen i EA-boxen
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

birkebeineren skrev:En magiker som nämns i personporträttet av Vicotnik i "Slutstriden" är en Trehálkash, en mästare i kroppsbehärskning som Vicotnok samarbetade med i över hundra år någonstans i Akrogal innan han mördade honom. Kan kanske denne magiker ha varit tillräckligt mäktig för att engång kunnat räknas som en av de stora?

En annan akrogalisk magiker från källorna är den legendariska Toalpios Ttahhah från Furgi som engång var med om att grunda Ordo Magica i Krilloan (Krilloan-modulen).

En av Erebs mäktigaste magiker lär ha varit Ganofryd Järneksstav som nämns flera ställen i EA-boxen
De kan säkert ha gjort det men nu är de alla döda :? Och vi talar om de sexton mäktigaste magikerna som just nu lever på Altors västra halvklot. Fast du kanske tänkte att vi skulle sätta upp en längd för de stora fyra på varje kontinent?
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Kanske inte har så värst mycket att tillföra tråden men i alla fall:

Min bild av Akrogal har alltid varit präglad av att det ska vara något i stuk med Sword&Sorcery alá Conan (första filmen) med lite mongoliska inslag.
Den bild jag fått från Akrogal i källorna är den att det är ett ganska mörkt, kargt, stenigt och skitigt ställe av barbari och där magi är i princip alltid mysticistisk eller ond (eller iaf utnittjar de mörka aspekterna). Den akrogaliske magikern är någon som antingen förvaltar arvet från Yndar (dödsbesjvärnade och demonbesvärjande) som trycker i urlåldriga underjordiska tempel och pyramider och/eller drogtokiga kalmurriska stamshamaner som utför onämnbara riter till Mångudinnans ära. Vicotnik verkar ha handplockat bland de värsta godbitarna ur akrogalisk magitradition när han satte ihop sin egen Mörkermagi. Kopplingen till månen är ju ganska talande för det nära släktskapet till Mångudinnans mystiker. Svartfolk behöver inte vara något särskillt stort inslag då de mänskliga barbarerna mer tar över dessas roll som bestialiska primitiva badguys. Kanske en och annan stam resar som oftast stöts på som stäppnomader eller i rökiga ormtjusarhak i trånga arenor. Kanske en och annan stam svartfalfer eller vättar kan stötas på i natten som tjuvar som kidnappar nomadstammarnas barn eller stjäl boskap och rider enhornade stepphörningar. Stäppnomader som dyrkar och besvärjar elementarkrafterna i form av luftelementarer och de fyra vädersträckens vindar (koppling till Barbia, se nedan).

Något som även Akrogal hyser är det mystiska Slimpaku. Kanske enskilda av lysande varelser från det mystiska riket kan påträffas lite är och var som unika möten och kanske även tillbeds av nomadstammarna.

Jag har även funderat lite på Barbias relation till Akrogal. Vi vet från källorna att den narguriska runraden har sitt ursprung från Akrogal. Kanske även de akrogaliska nomadernas livstil och kultur också har haft påverkan för Barbias kulturella särart från andra nargurer?

Även de östliga ökenländerna Marajien och Sabranien borde ha haft en hel del inflytande på Akrogal då man inte kan handla landvägen österut pågrund av Pandaros ödemarker. Ökenfolken älskar mystik, demoner och magi och kan säkert ha påverkats kulturellt i historien av Yndar och därav antagligen en hel del likheter med Akrogals folk och kulturer. Marajiputterna har säkerligen utfört stora korståg mot de akrogaliska nomaderna för att "frälsa" dessa till sin monoteistiska dödsföraktande dyrkan av Den Ende.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Har en idé om ett blandrike uppe i nordvästra akrogal där lokala barbarer blandats med narguriska sjöfarare av både barbisk och jorduashisk härkomst, en och annan jorpagnisk överlevare (Ifrån något misslyckat fälttåg in på akrogal där armén hade blivit tillsagd att segra eller aldrig återvända hem) samt svartfolk vars kultur är extremt grym men också lite mer sofistikerad än vanligt. Inspirationskällan är såklart Ryssland innan den gyllene hordens tid men även just Conan och andra fantasybarbarländer.

En stor slätt där det här och var ligger små furstendömen som i princip konstant är i konflikt om vilken av dem som skall kunna kalla sig för kejsare. Det vanligaste är att den som kontrollerar den centrala storstaden även är de facto kejsare av riket då han är härskare över rikets pärla. Vanligtvis är staden dock fri ifrån inflytande utifrån och försöker spela ut de olika furstarna mot varandra så att dessa inte ska bli mäktiga nog att ta staden.

Tänker mig mycket lökkupoler, långhus, ringborgar, syllförsedda ingångar, djuravbildande smycken, pälsklädda stormän, stora skägg och långa hår. Kargt leverna på stäpperna. Bittra fejder i som varar i generationer. Extremt personliga och småaktiga gudar. Mycket besjälade djur som fungerar som rådarnas och gudarnas utsända. En smältdegel av kulturer där man både har mycket stora likheter men även väldigt stora olikheter. Eventuellt kommer det även att finnas blodsalver, dvärgar och troll.

När det gäller hur grymma folk kommer vara mot varandra så är inspirationskällorna 90-talets balkan, just historiska ryssland och moderna afrika söder om sahara. Det blir således etnisk rensning, stympningar, våldtäkter, tortyr och andra ganska äckliga teman bitvis. Om det anses olämpligt kan jag försöka undvika för mycket detaljar om de delarna.

Med snibben (och ni andras) godkännande börjar jag skriva på denna setting lite när jag har tid. Förvänta er dock någonting jävligt mörkt och hemskt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Krille skrev:Kanske inte har så värst mycket att tillföra tråden men i alla fall:
Allt är av värde
Krille skrev: Min bild av Akrogal har alltid varit präglad av att det ska vara något i stuk med Sword&Sorcery alá Conan (första filmen) med lite mongoliska inslag.
Den bild jag fått från Akrogal i källorna är den att det är ett ganska mörkt, kargt, stenigt och skitigt ställe av barbari och där magi är i princip alltid mysticistisk eller ond (eller iaf utnittjar de mörka aspekterna). Den akrogaliske magikern är någon som antingen förvaltar arvet från Yndar (dödsbesjvärnade och demonbesvärjande) som trycker i urlåldriga underjordiska tempel och pyramider och/eller drogtokiga kalmurriska stamshamaner som utför onämnbara riter till Mångudinnans ära. Vicotnik verkar ha handplockat bland de värsta godbitarna ur akrogalisk magitradition när han satte ihop sin egen Mörkermagi. Kopplingen till månen är ju ganska talande för det nära släktskapet till Mångudinnans mystiker. Svartfolk behöver inte vara något särskillt stort inslag då de mänskliga barbarerna mer tar över dessas roll som bestialiska primitiva badguys. Kanske en och annan stam resar som oftast stöts på som stäppnomader eller i rökiga ormtjusarhak i trånga arenor. Kanske en och annan stam svartfalfer eller vättar kan stötas på i natten som tjuvar som kidnappar nomadstammarnas barn eller stjäl boskap och rider enhornade stepphörningar. Stäppnomader som dyrkar och besvärjar elementarkrafterna i form av luftelementarer och de fyra vädersträckens vindar (koppling till Barbia, se nedan).
Jag kan se din tanke men samtidigt får vi inte glömma att Akrogal är den näst största av de fyra kontineneterna. Varför skulle denna jättekontinent ha en så snäv och enspårig vinkel jämfört med Ereb (som är den fjärde och minsta). Den beskrivning jag ser i EA är mer av olika slag. Länder och kulturer är mångskiftande och med stor diversitet som kan tävla med de övriga kontinenternas.
I norra Akrogal finns dessutom stor vidsträckta öde slätter, och granskogar som övergår till frusna berg och tundror. Denna region är lika stor, eller kanske till och med större än hela Ereb, så här finns gott om plats att leka Conan (Har för övrigt aldrig riktigt tyckt om settingen i Conan filmerna)
Angående magikerna så finns här även ett rikt arv från Golwyndakulturen med både symbolism, elementarmagi och mentalsim så alla behöver inte vara av Yndarisk stammande magiskolor.
Krille skrev: Något som även Akrogal hyser är det mystiska Slimpaku. Kanske enskilda av lysande varelser från det mystiska riket kan påträffas lite är och var som unika möten och kanske även tillbeds av nomadstammarna.
Tror nog att slempukarna förderar att vara i Slimpaku. Eller ?? Något ostrukturerad mening :?
Krille skrev: Jag har även funderat lite på Barbias relation till Akrogal. Vi vet från källorna att den narguriska runraden har sitt ursprung från Akrogal. Kanske även de akrogaliska nomadernas livstil och kultur också har haft påverkan för Barbias kulturella särart från andra nargurer?
Dharbia kanske handlar med dem?
Krille skrev: Även de östliga ökenländerna Marajien och Sabranien borde ha haft en hel del inflytande på Akrogal då man inte kan handla landvägen österut pågrund av Pandaros ödemarker. Ökenfolken älskar mystik, demoner och magi och kan säkert ha påverkats kulturellt i historien av Yndar och därav antagligen en hel del likheter med Akrogals folk och kulturer. Marajiputterna har säkerligen utfört stora korståg mot de akrogaliska nomaderna för att "frälsa" dessa till sin monoteistiska dödsföraktande dyrkan av Den Ende.
Marajien och Sabranien her redigerats ut då vi inte riktigt räknar Altors baksida som HardKanon.
Jan Erik Söderman skrev:Har en idé om ett blandrike uppe i nordvästra akrogal där lokala barbarer blandats med narguriska sjöfarare av både barbisk och jorduashisk härkomst, en och annan jorpagnisk överlevare (Ifrån något misslyckat fälttåg in på akrogal där armén hade blivit tillsagd att segra eller aldrig återvända hem) samt svartfolk vars kultur är extremt grym men också lite mer sofistikerad än vanligt. Inspirationskällan är såklart Ryssland innan den gyllene hordens tid men även just Conan och andra fantasybarbarländer.
....
....
Med snibben (och ni andras) godkännande börjar jag skriva på denna setting lite när jag har tid. Förvänta er dock någonting jävligt mörkt och hemskt.
Norra Akrogal sägs ju i Kanon vara ödemark med enstaka barabarfolk, vargmän och vilda alver så så länge man håller sig till detta och inte heller stör historien (alltså Kanon historia) så kan jag bara säga: Kör på.
:)
Eller tänkte du på centralstäppen? Samma grej där; så länge det inte stör kanon.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Området norr om Kalmurri var det jag tänkte på. Jag planerar väl att lägga in en del samhällen men dessa kommer vara så förbaskat utspridda att de knappast kommer att ändra på känslan för stället. Lite som att Moskva inte ändrar på känslan av att större delen av ryssland är ett vansinnigt obebott ställe. (Nej jag kommer med två undantag att hålla mig under 10.000 invånare i eventuella tätbebyggelser och tänkte inte använda Moskva som faktisk mall. Få inte en hjärtattack nu Mikael :) )

Edit: På kartan ser området ut som att det finns en hel del skog där och inte bara stäpp. Det rinner också en jäkligt stor flod genom området vilket passar mig perfekt.
Snibben
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1320
Blev medlem: 2008-01-26 13:27
Ort: Uppsala

Inlägg av Snibben »

Från EA
"Trakterna bortom Trimbusbergen behärskas av nomad- och jägarfolk. Mellan Trimbusbergen och Kamsun ligger vida stäpper där ryttarfolk huserar. Ännu längre norrut tar de ändlösa skogarna vid, befolkade av indianliknande jägarfolk som helst vill vara ifred"

Någonstans har vi även nämnt vargmän i norra akrogal.
Skriv svar