Hakkai & Montagor

Samlingsplats för alla länder och platser
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Psipo skrev:Montagor lever i en ohelig allians med piraterna. Blodskägg sköter kontakren med piraterna.

Det här är något som vi borde ta fasta på när det gäller Montagor. Jag tycker mig kunna läsa en hel del mellan raderna i KK om att allt inte blev så bra som de hade tänkt med alliansen med piraterna. Och det är ju inte så konstigt.
Visst, det borde finnas en del spänningar. Köpmän har väl alltid tyckt särskilt mycket om pirater. Dock är dom ovärdeliga för stadsbildningen och försvaret. Hur ska detta framtonas i modulen tycker ni? Vill man bli av med "Blodskägg" och själva hantera kontakten?
Psipo skrev:Inga handelsfartyg på väg eller ifrån Montagor får attackeras men i gengäld får piraterna...vad?
Piraterna får en frihamn där förföljarna inte kan följa efter. Dom får i vissa fall statliga medel för att reparera och rusta upp sin utrustning. Dom får ett ypperligt ställe att sälja sitt stöldgods på. Vad mer?
Psipo skrev:Jag tror att man kan göra samarbetet mellan staden och piraterna intressantare. Vad händer när en blomstrande handelsstad sluter ett förbund med en pirat? Det borde kunna bli hur coolt som helst. Som det är nu är samarbetet helt oproblematiskt och alla i rådet är ganska "snälla". Men nog måste viljorna dra åt olika håll även om ingen av dom är direkt "onda"?.
Det håller jag absolut med om. Min tanke var att det mesta av detta kommer avslöjas i små Till Spelledaren-stycken för rådets respektive medlemmar. Dessa kommer att beskrivas när jag går public med deras handelshus osv. Övriga personer får jag placera på respektive passande plats i texten. Däremot så måste jag lägga till något i Dorovichs stycke också, lite mer paranoia jämntemot rådet också. Jag behöver dock hjälp att hitta på några coola intriger.
Psipo skrev:En annan sak som jag tycker man kan lyfta fram mer är det kosmopolitiska situationen som råder. ALLA finns i Montagor! 8)
Ja, det är någonting som behöver fixas. Detta tänkte jag lyfta fram på krogbeskrivningarna och butiker/hus runt om i staden. Man behöver få en uppfattning om vem man träffar på gatan en vanligt dag. Dofterna, miljöerna, kläderna, språken! Jag tror att en duktigt illustrerad miljöbild från t ex ett torg skulle sitta som ett hammarslag i solar plexus. Men gärna att ni kommer med tips om hur vi gör detta!

För övrigt så vill jag tacka så mycket för kommentarerna. Kul att man kan intressera utan nekromantiker och heliga lundar! :wink:

Kommentera gärna även allt grönmarkerat. Kom med förslag. 8)
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Gunther skrev:Visst, det borde finnas en del spänningar. Köpmän har väl alltid tyckt särskilt mycket om pirater. Dock är dom ovärdeliga för stadsbildningen och försvaret. Hur ska detta framtonas i modulen tycker ni? Vill man bli av med "Blodskägg" och själva hantera kontakten?

...

Piraterna får en frihamn där förföljarna inte kan följa efter. Dom får i vissa fall statliga medel för att reparera och rusta upp sin utrustning. Dom får ett ypperligt ställe att sälja sitt stöldgods på. Vad mer?
...

Det håller jag absolut med om. Min tanke var att det mesta av detta kommer avslöjas i små Till Spelledaren-stycken för rådets respektive medlemmar. Dessa kommer att beskrivas när jag går public med deras handelshus osv. Övriga personer får jag placera på respektive passande plats i texten. Däremot så måste jag lägga till något i Dorovichs stycke också, lite mer paranoia jämntemot rådet också. Jag behöver dock hjälp att hitta på några coola intriger.

...

Ja, det är någonting som behöver fixas. Detta tänkte jag lyfta fram på krogbeskrivningarna och butiker/hus runt om i staden. Man behöver få en uppfattning om vem man träffar på gatan en vanligt dag. Dofterna, miljöerna, kläderna, språken! Jag tror att en duktigt illustrerad miljöbild från t ex ett torg skulle sitta som ett hammarslag i solar plexus. Men gärna att ni kommer med tips om hur vi gör detta!

För övrigt så vill jag tacka så mycket för kommentarerna. Kul att man kan intressera utan nekromantiker och heliga lundar! :wink:
Piratmiljöer är ju hur coolt som helst! Och inte för att vara besserwissrig men nog är en sådan miljö minst lika "fantastisk" som vilket gravkummel som helst? Jag menar, anakronismen är bra uppenbar. :) Men det gör inget! Jag älskar de havsrelaterade delarna till alla spel (kan f.ö rekomendera de kommande sjöfartsreglerna i Österhavsboken till MUA :) )


Men Montagor var det ju. När det gäller spänningarna inom rådet, eller politiska strömningar öht, kan det inte finnas för många intriger på en plats som denna. För att väva in två frågor i samma så är det lätt att ge de efariska slavhandlarna en agenda, de feliciska köpmännen en, svartankorna en annan o.s.v. Men för att det inte ska kännas så konstruerat kan man låta dessa höra samman med de politiskt dominanta grupperna på ön. Men huvudfräga är, vill Blodskägg få ökat inflytande eller har han redan för mycket? Är det en piratdiktatur eller en plutokrati? Båda är lika bra, egentligen, men själv hade jag valt piratdiktaturen (jag väljer ofta de mörkare alternativen :) ). Gillar man inte det dystra inslagen så kan man vända på det så att det blir en kamp med hopp som främsta motivation.

Sedan går det att problematisera själva alliansen mer. Även om piraterna får fördelar så känns ändå förbundet dyrköpt för båda parter. Vattnen kryllar av pirater och det är nog inte lätt att få det att gå runt. Men Erebs begränsade folkmängd bör handeln vara minst sagt begränsad. Blodskägg väljer säkerhet före rikedom. Eller gör han det? Finns det något annat med Montagor som lockar? Sedan hade väl Blodskägg ett övertag i förhandlingarna? Montagors framtid stod på spel, de hade allt att förlora. Om det inte fanns en faktor som vi ännu inte känner till?

Kort sagt, låt intrigerna göra jobbet! :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har av någon anledning missat det här inlägget, men ska försöka ta det i beaktning nu. Jag tänkte just nu bara lägga upp början på min avhandling om Handelshuset Dunfjat. Började med den eftersom ni verkar vara så intresserade av ankor (därmed inte sagt att jag inte är det)!

Hakkaimodulen
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag har lite uppdateringar, men min FTP funkar tyvärr ej. Håll till godo med ovanstående. :?
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

attan! jag skulle just skriva ut den för lite kvälls lektyr :cry:
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Haha, ambitiöst av dig! Det tackar vi för... :)

Ska försöka få upp den så fort som möjligt.
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Jag laddar upp det på ett annat ställe så länge.

Hakkai
Hans
Hynsolgisk Shaman
Inlägg: 400
Blev medlem: 2007-01-28 21:13
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Hans »

tackar kvällen är räddad
ser om det blir nån kommentar imorgon
god natt
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Det låter bra. Nu funkar min FTP, så jag har laddat upp den allra senaste versionen (se nedan).
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Felicier
Bild
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Felicier, fortsättning
Bild
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Felicier, ännu mera fortsättning
Vakt i Handelshuset Alkymades tjänst.
Bild
Användarens profilbild
Psipo
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 827
Blev medlem: 2007-02-14 20:01

Inlägg av Psipo »

Inte illa. Men är vi inte i helt fel tråd nu? :)
Användarens profilbild
Gunther
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 633
Blev medlem: 2007-01-28 13:08
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av Gunther »

Struntprat! Mer felicier! :wink:

Bild
Mikael
Admin
Inlägg: 5394
Blev medlem: 2007-02-22 19:19

Inlägg av Mikael »

Snyggt teknat!
Tycker dock att felicierna skall se mer välvårdade ut. Gillar tex EAs beskrivning om inoljad lång hårfläta. Kanske är detta en felicisk pirat, en avfälling. Felicierna är ett stolt folk!
Flytta till Felicientråden?

I Hakkais historia står det fortfarande att Kardiens flotta krossades, det var Zorakins.
Skriv svar