Problemet yrkesförmågor

Övriga diskussioner som rör regler
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jag håller på med ett par kompendium där jag sammanställer yrken från olika moduler och från diverse material/inlägg jag gillat i forumet. Jag har tidigare gjort ett färdighetskompendium baserat på alla moduler etc, samt en del nya färdigheter. Alla är indelade i färdighetsgrupper enligt EDD (med Akademiska färdigheter som ny grupp).

Nu håller jag på med ett slags kompendium för skapandet av rollpersoner, med yrkesbeskrivningar, uppväxthändelser beroende av socialt stånd, yrkeshändelser, karaktärsdrag, livsmål, hjälteförmågor och en massa annat. Mycket av materialet kommer från regelböcker och moduler, annat kommer från forumet eller andra rollspel.

Däremot så har jag slopat -91 års yrkesförmågor i den mån att varje yrke inte har en specifik yrkesförmåga (GE-kraven för varje yrke är dessutom mycket lägre, i stil med EDD). Däremot kommer liknande förmågor att kunna slumpas eller väljas likt positiva/negativa uppväxthändelser, yrkeshändelser etc, för att varje rollperson ska bli lite mer unik.

Några yrken, t ex bonde, fiskare, bergsman, härold och diverse yrken för olika raser etc är helt nya. Men jag är inte klar än på långa vägar, men kan ladda upp det, även om det är ett virrvarr just nu och mycket som ska ändras, läggas till och tas bort. Dvs om ngn skulle vilja titta. :lol:
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

jag vill :D
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Ok, har laddat upp större delarna av det ofärdiga materialet här:
http://www.speedyshare.com/306481271.html

Här är det med färdigheter:
http://www.speedyshare.com/637339416.html


Jag funderar på att ändra vapenfärdigheterna så att man köper FV i vapengrupper istället för enskilda vapenfärdigheter, men har inte bestämt mig än. Kom gärna med synpunkter.
Andy
Berendisk Vintrampare
Inlägg: 55
Blev medlem: 2007-02-08 07:52
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Andy »

Själv klart ska man köpa FV i vapengrupperna!

Det röstar jag för!
Cereval (ett land med troll och drakar)
Användarens profilbild
gtjorgo
Nidländsk Domare
Inlägg: 2427
Blev medlem: 2008-05-24 13:54
Ort: Östersund

Inlägg av gtjorgo »

väldigt uttömmande listor! (min livskamrat ogillade tiden det tog mig att läsa igenom dessa :)) Får knopa ihop lite yrkesförmågor själv till dina yrken, vilka var en hel drös! Får jag använda dem?
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Använd så mycket ni vill. :)
Lindén
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 159
Blev medlem: 2007-05-30 05:09
Ort: Nässjö/Vetlanda - Bor i Nässjö, sugen på att spela! Skicka omedelbums

Inlägg av Lindén »

Grisodlar'n skrev:Ok, har laddat upp större delarna av det ofärdiga materialet här:
http://www.speedyshare.com/306481271.html

Här är det med färdigheter:
http://www.speedyshare.com/637339416.html


Jag funderar på att ändra vapenfärdigheterna så att man köper FV i vapengrupper istället för enskilda vapenfärdigheter, men har inte bestämt mig än. Kom gärna med synpunkter.
saknar ord för hur jävla bra dessa var! Ligger på ett hotellrum i Slovakien och bara njuuuuter! Guld, rent guld!
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Lindén skrev: saknar ord för hur jävla bra dessa var! Ligger på ett hotellrum i Slovakien och bara njuuuuter! Guld, rent guld!
Tack! :D

Om det är någon som känner för det, så kom gärna med förslag på t ex nya yrken, färdigheter, bakgrundshändelser, yrkeshändelser, särskilda förmågor etc. Ska försöka smälla ihop allt till ett stort kompendium senare.
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Grisodlar'n skrev:Ok, har laddat upp större delarna av det ofärdiga materialet här:
http://www.speedyshare.com/306481271.html

Här är det med färdigheter:
http://www.speedyshare.com/637339416.html


Jag funderar på att ändra vapenfärdigheterna så att man köper FV i vapengrupper istället för enskilda vapenfärdigheter, men har inte bestämt mig än. Kom gärna med synpunkter.
Me like 8)
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Jösses. Fortsätt gärna och avsluta. Vill verkligen ha resten.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jan Erik Söderman skrev:Jösses. Fortsätt gärna och avsluta. Vill verkligen ha resten.
Jo, jag håller på, men tempot är kanske inte det högsta alla gånger. Just nu håller jag på med tabellerna över yrkeshändelser/särskilda förmågor.
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

En tanke om färdigheterna. Vissa av dem är uppenbarligen B-färdigheter men har väldigt låga kostnader medan andra har höga kostnader och är fortfarande B-färdigheter. Eftersom de har olika kostnader så utgår jag ifrån att du använder Expert. I så fall kan man kanske tänka sig att Pentagramritning skulle kunna kosta 8? Likaså verkar Stridsvana väldigt billig att få B5 i. Det kanske finns fler exempel men jag såg dem inte när jag skummade dokumentet. Dessutom undrar jag ifall det finns någon speciell anledning till att du sänkte kostnaden på hantverk ifrån 8 till 7?

En kommentar om färdigheten anfall bakifrån. De nuvarande reglerna för denna färdighet är fullständigt vansinniga. Delvis för att skadan kan bli helt enorm med tiden och delvis för att det är binärt hurvida man lyckas och gör ett kebabspet av motståndaren eller om man misslyckas och inte gör någon extra skada alls. Dessutom blir det till ytterligare ett tärningsslag som måste lyckas. Därför har min före detta spelledare och numer sporadiske kollaboratör tillverkat en färdighet som han kallar för bakhåll. Denna skulle väl se ut så här.

BAKHÅLL
Typ: TJU
Grundegenskap: SMI
Kostnad: 6
BC: B, 0
För varje B-nivå i denna färdighet så gör rollpersonen +1 i skada och drar av ett i ABS ifrån en motståndare när han anfaller denne vid ett tillfälle då denne är omedveten om honom. Denna färdighet kan endast användas med lätta vapen.


Lite tankar om detta. För det första är det en tjuvfärdighet med motivationen att det oftare är skurkaktiga individer som är bra på den. Om det ogillas är det lätt att låta den kvarstå som en Stridsfärdighet. För det andra så finns det redan en Vapenteknik som heter Anfall Bakifrån. Således kändes det bättre att döpa denna färdighet till något annat så att ingen förvirring uppstår.

Detta är ett försök att hjälpa till. Om du vill att jag ska knipa käft så kan jag göra det. :)
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jan Erik Söderman skrev:En tanke om färdigheterna. Vissa av dem är uppenbarligen B-färdigheter men har väldigt låga kostnader medan andra har höga kostnader och är fortfarande B-färdigheter. Eftersom de har olika kostnader så utgår jag ifrån att du använder Expert. I så fall kan man kanske tänka sig att Pentagramritning skulle kunna kosta 8? Likaså verkar Stridsvana väldigt billig att få B5 i. Det kanske finns fler exempel men jag såg dem inte när jag skummade dokumentet. Dessutom undrar jag ifall det finns någon speciell anledning till att du sänkte kostnaden på hantverk ifrån 8 till 7?

En kommentar om färdigheten anfall bakifrån. De nuvarande reglerna för denna färdighet är fullständigt vansinniga. Delvis för att skadan kan bli helt enorm med tiden och delvis för att det är binärt hurvida man lyckas och gör ett kebabspet av motståndaren eller om man misslyckas och inte gör någon extra skada alls. Dessutom blir det till ytterligare ett tärningsslag som måste lyckas. Därför har min före detta spelledare och numer sporadiske kollaboratör tillverkat en färdighet som han kallar för bakhåll. Denna skulle väl se ut så här.

BAKHÅLL
Typ: TJU
Grundegenskap: SMI
Kostnad: 6
BC: B, 0
För varje B-nivå i denna färdighet så gör rollpersonen +1 i skada och drar av ett i ABS ifrån en motståndare när han anfaller denne vid ett tillfälle då denne är omedveten om honom. Denna färdighet kan endast användas med lätta vapen.


Lite tankar om detta. För det första är det en tjuvfärdighet med motivationen att det oftare är skurkaktiga individer som är bra på den. Om det ogillas är det lätt att låta den kvarstå som en Stridsfärdighet. För det andra så finns det redan en Vapenteknik som heter Anfall Bakifrån. Således kändes det bättre att döpa denna färdighet till något annat så att ingen förvirring uppstår.

Detta är ett försök att hjälpa till. Om du vill att jag ska knipa käft så kan jag göra det. :)
Jag tror tanken bakom kostnaden för Pentagramritning var att den inte skulle vara dyrare än t ex magiskolorna och alkemi. Ett högt B-FV i färdigheten är i sig inte så kraftfullt när man ska skapa skyddscirklar etc enligt reglerna, utan det kräver ju en del annat också, som t ex olika cirkelmaterial (alvblod och andra komponenter).

När det gäller Stridsvana så är den nog inte så billig som kostnaden ger sken av. Att få FV B5 (från FV 0) skulle ju t ex kräva att man har varit inblandad i 78 st blankvapenstrider (kostnad 78 EP, 1 EP för varje strid) där man riskerat liv och lem. Däremot så skulle jag t ex kunna sänka krigaryrkenas åldersbaserade BC (så att gamla krigare inte startar med 4 x PSY-grupp). Vad tycks om det?

Dina synpunkter och tankar angående Anfall bakifrån är riktigt bra. Det är sant att det kan ge upphov till ruggigt mycket i skada när en rollperson är skicklig i färdigheten. Jag tror jag kör på din linje och ändrar färdigheten, och kallar den Bakhåll (enligt ditt förslag, och som den kallades i Barbia-modulen). Däremot får den nog ligga kvar under stridsfärdigheter, eftersom den borde vara rätt vanlig militärt sett när det gäller att slå ut vaktposter etc. Lönnmördare och andra får ju ändå välja den från start.

Om du har fler tankar och idéer så är det välkommet det också. :D
Jan Erik Söderman
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 730
Blev medlem: 2009-05-22 13:41
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jan Erik Söderman »

Öh. B-Färdigheter köps i drakar och demoner expert enligt principen.
B1 kostar 1xinlärningsvårighet
B2 kostar 1xinlärningsvårighet
B3 kostar 2xInlärningsvårighet
B4 kostar 2xInlärningsvårighet
B5 kostar 3xInlärningsvårighet

DVS att höja en färdighet ifrån till B5 kostar 1+1+2+2+3xinlärningskostnad.
I detta fallet blir det 18.
Användarens profilbild
Grisodlar'n
Kardisk Bontisâl
Inlägg: 1460
Blev medlem: 2007-11-09 01:15
Ort: Västerås

Inlägg av Grisodlar'n »

Jan Erik Söderman skrev:Öh. B-Färdigheter köps i drakar och demoner expert enligt principen.
B1 kostar 1xinlärningsvårighet
B2 kostar 1xinlärningsvårighet
B3 kostar 2xInlärningsvårighet
B4 kostar 2xInlärningsvårighet
B5 kostar 3xInlärningsvårighet

DVS att höja en färdighet ifrån till B5 kostar 1+1+2+2+3xinlärningskostnad.
I detta fallet blir det 18.
Jo, det är sant att EDD funkar så. Däremot så är ju allt jag skrivit en salig blandning av EDD och -91 års regler. Just B-färdigheterna följer -91 års regler, där man i princip har ett A-FV också, för speciella kontrollslag (t ex om personen är drogpåverkad eller under stress). Detta blir ju omvandlat till ett B-FV. Att köpa B-FV funkar där likadant som att köpa A-FV. Jag gillar det systemet bättre än EDD:s kostnadsregler för B-färdigheter, eftersom det inte blir så stora skillnader mellan de båda kategorierna. En sida med en kostnadstabell etc finns i nästa version av färdighetskompendiumet.
Skriv svar