Vilken utgåva föredrar du?

Skriv om ditt projekt, dela med dig av husregler.
Johnny
Trakorisk Svavelskeppare
Inlägg: 13
Blev medlem: 2007-06-11 13:14
Ort: Ödsmål
Kontakt:

Inlägg av Johnny »

Jag började med den svarta boxen 1984 o köpte i väntan på EDD den blå boxen (1982) men den var regelmässigt kass så den blev bara en samlarbox för min del.

EDD lyfte spelet rejält och perioden 1985-1989 var DoDs guldålder, spelsystemet 91 är också bra men vi gick sedemera tillbaka till EDD.

Chronopia och alla moderna varianter DoD6 etc har vi knappt spelat.
Användarens profilbild
anders
Dalkisk landsprofet
Inlägg: 1677
Blev medlem: 2007-07-20 15:40
Ort: Ashland, OR

Inlägg av anders »

Johnny skrev:Jag började med den svarta boxen 1984 o köpte i väntan på EDD den blå boxen (1982) men den var regelmässigt kass så den blev bara en samlarbox för min del.

EDD lyfte spelet rejält och perioden 1985-1989 var DoDs guldålder, spelsystemet 91 är också bra men vi gick sedemera tillbaka till EDD.

Chronopia och alla moderna varianter DoD6 etc har vi knappt spelat.
Instämmer. För mig ÄR EDD Drakar och Demoner. Även om jag spelat en hel del Trudvang är det för mig ett helt annat rollspel.
Caddo
Den Lysande Vägen

Discord: clerical_error#3473
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Lite heretiska tanakr:

Har börjat leka med tanken att använda DoD6 första versionen (med en del material från DoD6 Expert) till mitt spelande i Ereb. Varför? hmm jag känner mig trött på 91. Men EDoD känns inte riktigt rätt då jag inte har den nostalgiska känslan till denna version och att den i sin helhet är DoD91 (utom yrkes- och karaktärsutvecklandet). Främsta anledningarna är dels ett inte lika spretigt regelsystem men som tar med i grund och botten det mesta från EDD och DoD91 fast i ny förpackning. Dels så gillar jag att DoD6 maktböner och heliga förmågor funkar mycket mer som jag vill ha dom. Både dvärgthular och alvernas utvalda tycker jag själv flyter in i Ereb helt utmärkt. Nidendomen ersättes estetiskt av Lysande Vägen, Hamingjes är skitgrym som den är, Gerbanis/Thuldom ge struktur för Aesirsdyrkans magi. För andra religioner så är det bara att plocka de man själv passar. Systemet med stridskapacitet tycker jag funkar praktiskt bättre än handlingssytemet i EDoD/DoD91 och Krigarens Handbok(ur för övrigt vilken en del stridsmanövrar kan införlivas).

Dels så tror jag att DoD6 anda (även utan Trudvang) ger lite mer färg till mina nuvarande favoritområden i Ereb: Trakorien, Jorduashur, Nargur, Cereval, Caddo ,Aidne och Marjura. Ok det kanske låter skumt men när jag kollade igenom pdf:en för det nya Caddo kände jag att DoD6, för mig, bäst skulle fånga känslan jag får från landet i dess nya form. Ok det kanske inte är något annat än ett "trudvangifierat Ereb", men tanken tilltalar mig. Bara idén i Jorges Bestiaruim om halvlängdsmännens tillkomst och kultur, fast flyttad till Ereb, ger för mig ge ett helt nytt djup till denna ras. kanske till och med ta bort orcherna och de traditionella erebiska trollen (Cer-trollen måste självklart vara kvar!) och byta ut dem mot DoD6 troll gillar jag. Vättar, svartalfer, en bred fauna av troll samt resar, mer svartfolk tror jag inte behövs.

Det finns dock lite saker som känns för mycket D&D. Då tänker jag inte främst på yrkesnivåerna för dom känns inte så hemskt olidliga (plus att med DoD6E så kan man köra på som vanligt utan YN). Jag tänker främst på vapen- och rustningsbegränsningarna men de kommer jag strunta i.

Som jag ser det är största problemet är att lyckas göra en vettig konvertering mellan DoD Magi och DoD6. Jag vill ha kvar magiskolorna, fast kanske mer som estetiska och filosofiska koncept och inte begränsningar. Väldigt många magier från Magiboxen finns redan med i DoD6 (antagligen den utgåva rikast på besvärjelser i grundreglerna).
Dendron
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-04-20 10:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Dendron »

Hej

Har inte satt mig in speciellt noga i DoD6 men det är så vitt jag kan se stora skillnader mellan dess världar. Ereb Altor var (innan Chronopias) en ganska jordnära medeltida/fantasy värld medans DoD6 är en som är starkt influerad av nordisk sagor och myter. Det är självklart så att regelsystemet från DoD6 kan användas i Ereb Altor men det gäller även för D&D3.5. Det är väl framför allt magisystem som kan vara lite luriga att flytta mellan spelvärldar (då räknar jag in besvärjelser som "präster" har i magisystm). Magi och Religion är (som jag ser det) ofta knutna till världen.

Talar vi sedan om raser så blir de ännu tydligare, man kan alltid anpassa en värld till nya raser men då blir det inte samma värld längre. Man kan till exempel ta bort ankorna ur Ereb (jag har en spelare som hatar ankor som varelser i Ereb), men det påverkar världen då de spelar en viktig roll (handelsmän från Caddo och andra nationer och som Pirater).

Jag vill inte säga att du inte skall modifiera världen som du vill men var försiktig, framför allt om du skall använda gamalt material vilket kan bli lite underligt som inte alverna finns kvar i Landori utan denna bebos av något annat.

Slutsats, regelsystem kan nog ändras (var dock försiktig med Magi och Religion). Skall du byta ut raser eller ändra på dessa så var ännu försiktigare ;-)


/Dendron
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Dendron:

Tanken var att behålla raser/folkslag från Ereb givetvis (kanske dock lägga till lite historia från om halvlängdsfolkets uppkomst: en alvkung skapade dom ur blommor). Ankor måste självfallet vara kvar! I ett sådant spel så går Erebs material först, men sedan kan man fylla ut lite grann. Det där om svartfolk och troll var mer spekulerande.

Magi och prästmagi är inte så svårt att lösa egentligen. Om man vill ha en solmunk så väljer man endast maktböner som anses passa ihop med den religionen (om man har en solande så skulle man kunna ha en luminal med intelligens, psyke och spiritus). Samma sak med alla andra religioner. Självklart så får ju Kastykes präster på Paratorna inga maktböner exempelvis utan räknas kanske som "köpman", "lärd" eller dyl.

Nästan alla besvärjelser som man hittar i DoD, EDD eller DoD91´s grundregler finns redan införlivade i DoD6 grundregler. Plus en hel del från Magiboxen. Till de som inte finns har jag gjort en liten konverteringstabell. I DoD6 mäter man hur mäktiga besvärjelser är i SPI-kostnad(spiritus) och inte efter ett Skolvärde (har man tillräckligt med SPI för att kunna kasta besvärjelsen så kan man lära sig den).

Det största huvudbry jag har är hur magiskolor passar in i det nya systemet. Antingen hade jag tänkt att man får lära sig besvärjelser från endast en skola och dess närliggande. Annars så hade jag mer tänkt mig skolorna som fluff i form av livsfilosofier och etiska regler kopplade till varje skola som präglas av det de skolorna huvudsakligen är inriktade på. Mentalister, Animister, Elementarmagiker, Illusionister, Demonologer, Nekromantiker osv osv är kan alla motsvaras som "filosofer med klubbor". Om en magiker från en totalt motsatt skola skall lära sig en besvärjelse från en annan skola motsvaras "svårigheten" med att det tar mycket längre tid och det blir svårare slag för att lära sig. För en elementarmagiker blir det exempelvis mycket svårt att sätta sig in i hur demonologi faktiskt fungerar mentalt och känslomässigt och måste spendera lång tid på att "lära sig tänket", ungefär som med drakspråk(dock utan att man behöver lära sig ett helt nytt språk som färdighet) och drakmagi.

Sedan för att markera ännu tydligare så är magiker helt enkelt begränsade genom att en person som uppvisar magisk kunskap möts med misstänksamhet på skolor, hos lärare och akademier. Uppvisar man inte "rätt" moral och filosofiska livssyn så kan de helt enkelt kicka ut eleven direkt. Dock så skapar detta en del utrymme för "rebellmagiker". Det kostar att stå utanför skolorna: inte samma trygghet som inom ett magikergille, lfer lagliga begränsningar och kanske till och med förbud för magisk verksamhet utanför gillet/akademin i vissa städer.

Börjar tycka detta låter rätt roligt.

En stor fördel med DoD6 är att ensklida besvärjelser inte är ensklida färdigheter. Dock så har man i DoD6 Expert fyra färdigher som man använder till magi. Detta för att undvika systemet med yrkesnivå från DoD6 första utgåvan. Dock så är ju inte fyra olika besvärjelsefärdigheter särskillt mycket jämnför med om varje besvärjelse är en egen färdighet.
Besvärjelsekonst
Vitnermemorering
Vitnerlära
Vitnerkapacitet
(Man får byta ut "vitner" mot "magi", "kraft/kraften" eller något sånt)
Krille
Caddisk Bågskytt
Inlägg: 156
Blev medlem: 2008-02-28 15:52

Inlägg av Krille »

Dendron skrev:
Har inte satt mig in speciellt noga i DoD6 men det är så vitt jag kan se stora skillnader mellan dess världar. Ereb Altor var (innan Chronopias) en ganska jordnära medeltida/fantasy värld medans DoD6 är en som är starkt influerad av nordisk sagor och myter.
Sant, men Ereb har sin del nordiska/anglosaxiska/germanska influenser också. Marjura, Jorduashur, Nargur, Ransard, Nordahl och säkert fler. Lite extra Ostheim influens till Jorduashur, och lite Mittland influenser till Barbia tycker jag passar som handen i handsken . Svavelvinter tycker jag definitivt motsvarar den nordiska estetiken i DoD6&DoD6E.
birkebeineren
Admin
Inlägg: 9013
Blev medlem: 2007-02-27 07:25

Inlägg av birkebeineren »

Ett försök att koppla magiskolorna till Ereb och förklara sorteringen som skapat av människorna har gjorts i följande inlägg:

viewtopic.php?p=18356#18356
Dendron
Felicisk Råttfångare
Inlägg: 3
Blev medlem: 2009-04-20 10:21
Ort: Göteborg

Inlägg av Dendron »

Hej

Nu blir detta svar antagligen i fel tråd men jag vill ge en kommentar till det att varje besvärjelse är en färdighet vilket togs upp ovan.

I det magisystem vi använder så är kostnaden för en besvärjelse baserad på SV men även på vilket FV magikern har i skolan. Minns inte formeln för detta exakt men effekten blir att när magikern blir bättre så blir det även lättare att lära sig besvärjelser som ligger långt under hans FV i skolan. Ex en besvärjare som har Animism 12 vill lära sig Hela SV 12. Denna kostar då 4, för en annan med Animism 18 kostar det 3 och för en extremt skicklig magiker 1. Detta gör att en mycket skicklig magiker snabbt kan lära sig "enkla" besvärjelser vilket jag tycker verkar troligt.

/Dendron

PS Skall skicka in detta magisystem så snart jag orkar gräva fram det, har det inte tillgängligt från denna dator. DS
Användarens profilbild
leinder
Cerevalisk Drakryttare
Inlägg: 799
Blev medlem: 2008-03-12 19:39
Ort: Stockholm

Inlägg av leinder »

Det är nog 5-6 år sedan jag lirade DoD.. ..Tips på stabilt & bekvämt regelsystem?
Användarens profilbild
Fafnir
Vortiger
Inlägg: 2248
Blev medlem: 2007-02-09 12:19
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Fafnir »

Vi kör förnärvarande DoD med FATEsystemet. Gratis, smidigt och hitills välfungerande :)
...Men vem skall föra våra runor, så väl, med den äran?
----------
Instagram: porkypete
----------
Skriv svar